is dat een tomos buitenboordmotor of gewoon tomosblokje? want die werken vaak met een mechanische en cdi gestuurde curve. (Pin me er niet op vast)
Het idee is gebaseerd op de accu bobine ontsteking die in de how to's staat.
Dit is een Velleman K2543 in principe een setje om je een schakelaar van je contactpunten te maken en daardoor minder inbranding etc. door lagere stuurstroom.
Dit setje is aangepast zodat de contactpunten vervangen worden door een hall sensor. Hall sensor wordt door een magneet op het vliegwiel getriggerd en stuurt een signaal naar het printje die vervolgens de spanning onderbreekt naar de bobine en deze zijn lading af geeft.
Je moet nog 2 componentjes halen een condensator van 680uF en nog een weerstandje van xx? (staat op de print) Daarnaast nog het hall sensortje.
Printje moet worden gesoldeerd volgens dit circuit:
De bobine van een auto met 3 tot 5 Ohm zou ok moeten zijn om te gebruiken, ik had een bobine van een scooter welke ook werkte maar een kleine vonk gaf en erg heet werdt. Ook zit er op deze manier geen mogelijkheid meer op het blok om de accu te laden die de stroom geeft en daar zit ik nog wel over na te denken want volgens mij kan deze ontsteking ongeveer 4A trekken dus dan kom je met een 6ah accu niet heel erg ver. (iemand ervaring met zonnepaneel acculaders?

)
Het is nu zaak om het magneetje op het BDP te monteren en de pick up aan de grondplaat te monteren. Deze zet ik denk ik in het midden van zijn stelmogelijkheid zodat ik met het draaien van de grondplaat en pick up dus het ontstekingstijdstip kan bepalen.
Het is dus wel een onsteking met een vaste curve en geen fancy CDI of onstekingscurvemappinggebeuren.
Ik ben best slecht met elektronica en heb wat hulp gehad met het nakijken van het schema maar het werkt zoals het zou moeten.
Setje zelf kost 16 euro en samen met de rest zit ik nu op ongeveer 30 euro. Wel moet ik nog een accu kopen van zon zelfde bedrag.