• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snellebrommer14's Tomos A3 project.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Snellebrommer14
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2018 17:18
  • Citeer

Berichtdoor Snellebrommer14 » 29 jan 2018 19:10

Hallo Beste Forummers,

Ik zal eerst even uitleggen hoe ik aan de brommer kom. Op een dag kwam ik een tomos a3 s25 op marktplaats tegen, er misten hier en daar wat onderdelen maar was nog wel origineel. Voor een euro of 80 opgehaald en nu staat hij hier al ruim een jaar. Het is een tomos a3 s25 (bouwjaar weet ik zo niet), model met de witte lak en de roze/blauwe a3 stickers inplaats van de zwart rode.

Origineel zat er dus een eicillinder snor blokje onder. Na veel weekeinden hier aan te hebben gesleuteld (miste een aantal pakkingen en dat soort bende) kreeg ik hem maar niet aan de praat. Ik kon van een collega van mijn vader een a35 blok kopen (model met dat oliefilter kapje) voor een klein prijsje. Deze gekocht en er onder gebouwd, maar zon swap laat je met 1 probleempje achter. Het ATW op mijn A3 was namelijk een 33 Tands, veel te groot voor het nieuwe 26t VTW. Heb er zo ongeveer een half jaartje voor de grap wat op gereden maar heb uiteindelijk toch maar een 26 tands ATW gekocht. Heb deze er nog niet op want merkte gister wat raars:

De tomos schokt als een gek stationair en is niet af te stellen met de stationairschroef, dat betekend maar 1 ding: Vraagtekenveer stuk.

Als ik dan toch een nieuwe veer, nieuwe olie en nieuwe pakking bestel kan ik het beste ook direct maar snelle onderdelen bestellen. Dat laat me met een paar vragen en vandaar dit topic:

- Welke uitlaat is beter? Techno Boss of een Biturbo? Ik weet dat je het meeste waar voor je geld krijgt als je een circuit model koopt maar vind die dingen eerlijk gezegd maar lelijk en hoef niet perse een optrekuitlaat.

- Moet ik een HD kop bestellen? Lijkt me wel sneller dan origineel maar is misschien overbodig omdat ik niet alleen trekkracht zoek maar ook topsnelheid.. (zit nu een snorkop op geloof ik)

Heeft iemand ook nog andere ideeën om hem op te voeren? Heb de ontsteking al op bromstand gezet en een andere luchtfilter erop gezet.

Ook zoek ik nog naar ideeën voor een zadel. Ik zat zelf te denken aan zo'n bruin lederen brooks zadel met van die veren eronder, maar dan moet ik weer een manier vinden om een zadelpen pas te maken.

Ik bestel er dan ook direct maar een M stuurtje, Aero spatbord en koplamp gaasje bij voor de mooi..



Als je ideeën voor me hebt laat het me dan maar even weten!


Mvg,

Snellebrommer14
"Je hebt niet perse een voorwiel nodig om te rijden, wel lef."
Omhoog


Snellebrommer14
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2018 17:18
  • Citeer

Berichtdoor Snellebrommer14 » 29 jan 2018 19:11

Hier is trouwens een foto van hoe die nu is: (let niet op dat stuur)
Tomosa3.jpg
"Je hebt niet perse een voorwiel nodig om te rijden, wel lef."
Omhoog

Matthew
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 okt 2014 21:12
  • Citeer

Berichtdoor Matthew » 29 jan 2018 19:55

Beste,

Ik adviseer je om ook onder 'Opvoeren' te kijken op dit forum. Er staat ook ergens een uitlatenoverzicht.

-Vwb de HD kop, ik zou eerder een brom kop monteren want met een HD kop KAN je snelheid zelfs omlaaggaan bij 49cc geloof ik omdat deze meer voor trekkracht zijn.

-Welke maat carb heb je er nu onder zitten?

Alvast suc6 met je project!
In bezit:
-Tomos s25 1987
-Tomos s25 1977 (Loopt niet)
-Tomos Funtastic '07
-Gilera Typhoon '04-'05
Omhoog

Snellebrommer14
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2018 17:18
  • Citeer

Berichtdoor Snellebrommer14 » 30 jan 2018 12:45

Beste,

Ik adviseer je om ook onder 'Opvoeren' te kijken op dit forum. Er staat ook ergens een uitlatenoverzicht.

-Vwb de HD kop, ik zou eerder een brom kop monteren want met een HD kop KAN je snelheid zelfs omlaaggaan bij 49cc geloof ik omdat deze meer voor trekkracht zijn.

-Welke maat carb heb je er nu onder zitten?

Alvast suc6 met je project!

Brom kop lijkt me inderdaad een strak plan, toch meer vermogen dan een snorkop maar wel een hoge top.

Er zit nu zo'n standaard dellorto (SHA?) 14/12 op dacht ik. Misschien wel een goed idee om er een grotere op te zetten maar dan zit ik weer met afstellen enzo en heb hier geen sproeiers liggen. Denk dat dat misschien een goed idee is voor een volgende keer.

Heb trouwens ook gehoord dat je het spruitstuk kan ontgrenzen.. hoe werkt dat?

Heb nu ook een tomos van iemand anders staan waar ik voor hem een nieuwe koppakking op heb gezet en de kabelboom heb nagekeken. Hier zat gewoon een snorkopje op maar dat ding liep tegen de 70. Zal hem nog wel even vragen wat er precies mee is gebeurd, vgm had hij het over uitboren/frezen. Er hangt geloof ik een bullet uitlaat onder met een gianelli demper. Carb weet ik zo niet, heb kapje er niet af gehad.

Voor de zadelpen heb ik ook al een oplossing. Waarschijnlijk haal ik mijn oude zadel van de zadelpen af en heb nog wel een ronde liggen die er precies in zou moeten passen. Dus 2 gaten erdoorheen en monteren maar.

Laat jullie wel even weten of ik er weer iets aan heb gedaan..
Omhoog

Snellebrommer14
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2018 17:18
  • Citeer

Berichtdoor Snellebrommer14 » 31 jan 2018 14:32

Heb het 26 tands ATW nu gemonteerd en rijd ong 50 kmpu. Stationair minder problemen maar schokt en ratelt als ik gas los laat en rem dus denk dat het toch maar tijd is om de boel even na te kijken.
Omhoog

Maasland123
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2018 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Maasland123 » 31 jan 2018 15:46

In de wiki staan mooie stukken over hoe je je spruitstuk ontgrenst.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 15 feb 2018 19:23

met een HD kop KAN je snelheid zelfs omlaaggaan bij 49cc geloof ik omdat deze meer voor trekkracht zijn.

dat klopt nie, snelheid zou nooit daardoor omlaag gaan, eerder omhoog, tenzij de motor gaat pingelen.

Zie ook:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Compressieverhouding

Teveel compressie krijg je eigenlijk niet met een standaard hd-kop van internet,
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Snellebrommer14
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2018 17:18
  • Citeer

Berichtdoor Snellebrommer14 » 03 mei 2018 10:45

Beste lezers,

Het heeft even geduurd maar er is inmiddels veel aan de brommer gedaan.

Nieuw:

- techno boss
- dmp bromzuiger (met sleuven)
- nieuwe gashendel (snelgas) en kabel rommel
- wat onderdelen hier en daar gespoten en een rechte buis als stuur gebruikt.

Het enige wat de brommer nu dus nog begrensd is het busje in het spruitstuk, de 14/9 carberateur en de snorkop.

Helaas hebben we nog steeds problemen..
Stationair loopt die super, mooi rustig en echt een mooi geluid. Eenmaal rijdende gaat de eerste versnelling prima. Zodra hij de tweede versnelling pakt heeft hij echter weinig vermogen. Hij dan heel raar en haalt misschien net de 25 km, en dat terwijl hij voor al deze onderdelen makkelijk 40 deed.

Als ik naar de bougie kijk is deze wat aan de donkere kant dus zou er een kleinere sproeier in moeten. Zou dit door de zuiger komen?

Het probleem met de koppeling/vraagtekenveer is ineens opgelost. Het enige wat ik zo nu en dan ervaar is dat als je stationait toeren gaat maken hij soms ineens zegmaar doorschiet. Hij rateld en schud dan als een gek...
Heb nu de carter eraf maar zie geen metaalsplinters of iets dergelijks dus kom ik weer uit op de vraagtekenveer...

Wat het uiterlijk betreft ben ik dik tevreden.
Omhoog

Snellebrommer14
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2018 17:18
  • Citeer

Berichtdoor Snellebrommer14 » 07 mei 2018 16:54

Update:

Bleek geen vraagtekenveer tussen te zitten (?). Dus nieuwe veer ertussen gezet. Carb bleek valse lucht te trekken bij het kapje van de gasschuif. Heb laatst een 14/12 carb gekocht en heb die gemonteerd ipv de 14/9. Rijd nu al vele malen beter. Moet nog een grotere sproeier in (62, heb nu 60) want liep amper op 58. Probleem lijkt me opgelost dus bijdeze sluit ik dit topic.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.