• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Is een A52 blok ook geleverd met 1 versnelling?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
2 berichten • Pagina 1 van 1
wouter-t
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wouter-t » 01 jun 2018 13:41

Goedemiddag,

Ik heb een Tomos S25 uit 2005 met een A52 blok en eivormige cilinder. Mijn Tomos schakelt momenteel niet. Ik weet dat de S25 geleverd is met zowel één als twee versnellingen. Op internet kom ik echter bronnen tegen waarin wordt gesteld dat een A52 blok altijd twee versnellingen heeft (zoals viewtopic.php?f=52&t=16723&p=278704&hil ... en#p278704). Andere bronnen lijken dit echter tegen te spreken. (zoals viewtopic.php?t=17494) Wellicht een domme vraag, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wie kan mij daarom meer duidelijkheid geven? Is een A52 blok standaard inderdaad altijd voorzien van twee versnellingen? Of kan mijn Tomos S25 met A52 blok prima zijn geleverd met één versnelling? In andere woorden: heeft het zin mijn blok open te schroeven om te kijken waarom mijn Tomos niet schakelt, of is de kans groot dat ik simpelweg één versnelling ga aantreffen? In dat laatste geval schroef ik het blok namelijk liever niet open.

Alvast bedankt!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jun 2018 22:06

Voor zover ik weet is alleen de nieuwste (membraanloze) cilinder afwijkend qua uitlaatpoorthoek. Dus als dat in jouw verhaal het geval is dan kan het wel kloppen dat een "standaard" (lees A35) Tomos uitlaat niet past.

Even voor de duidelijkheid:

A3 = oud type carter met 2 speed en ei-cilinder. Hoek uitlaatpoort is loodrecht omlaag tov rijrichting
S25 / A35 = nieuw type carter met 1 speed (ei-cilinder) of 2 speed (membraancilinder A5) met spruitstuk onder het frame. Meestal de ijzeren kappen gemonteerd.
A52 = nieuw type carter (zowel kleine als grotere spoelers mogelijk) en membraancilinder A5 met spruitstuk rechts naast het frame. Types met de bekende kuststof kappen.
A55 = nieuw type carter (grote spoelers) en en membraanloze cilinder (A55). Alleen van deze cilinder is bekend dat de uitlaatpoort iets naar voren staat tov de rijrichting. De bocht van de uitlaat loopt dus iets verder door.

De A52 en A55 blokken kunnen voorzien zijn van een extra "flap" aan de ontstekingskant tbv een startmotor (puntdeksels) en eventueel aparte oliepomp.

De stand van de cilinders is nooit gewijzigd t.o.v. het carter, dus alleen de uitlaatpoort is verantwoordelijk voor het niet passen van een bepaalde uitlaat.

Verder wordt er vaak gevraagd of ei-cilinders kunnen worden vervangen door membraancilinders. Dat kan, maar er moeten wel wat aanpassingen worden gedaan aan krukas (small-end) en tapeinden (langere monteren).
Volgens mijn info is de A52 geleverd met 2 versnellingen. Overigens alle modellen met A52 blok zijn dat. OOk de S25/2 (let op de /2 erachter) met membraancilinder. De "oude" S25 had een A35 onderblok, 1 versnelling en ei-cilinder in tegenstelling tot de A35 bromversie (welke wel 2 versnellingen had) met membraancilinder.

Om het zeker te weten zou je idd je blok moeten openene. Misschien is er idd een hobbyist bezig geweest en heb je nu maar 1 speed.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
2 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers