Spoiler: show
"Jeroen moest deze onlangs verkopen omdat het een beetje tegenzit.
Hij was bijna 10 jaar in zijn bezit en hij heeft hem in die tijd helemaal naar zijn zin gemaakt.
Jeroen deed het meeste zelf en heeft daar veel van geleerd en veel leuke mensen leren kennen.
Jeroen was ook actief op diverse fora, Facebook, YouTube en lid van Subaru Club Nederland.
Hij beheerd nog steeds de Subaru Fans Nederland pagina. De liefde zal nooit helemaal overgaan."
En toen kwam ik hier terecht! Omdat ik toch niet alles op de fiets wil doen en mijn vrouw onze andere auto voor woon/werk gebruikt wilde ik toch iets met een motor. Vanwege onze huidige situatie koos ik een voordelige snor!
Enkele dagen voordat ik mijn auto officieel verkocht reed ik met mijn dochter (5) naar Rotterdam.
Daar stond een leuke Tomos Youngst'R uit 2009 met slecht 3.100 km op de teller. De kleur 'Magic Blue Metallic' was ik nog niet eerder tegengekomen. Ik vond hem op de foto's al leuk, maar eenmaal ter plaatse was ik meteen verliefd.
Hij ging ondanks wat kuren mee naar huis en ik bracht hem meteen even naar de lokale specialist voor een check-up en een beurt. Dat was sinds 2015 niet meer gebeurd en hij heeft een tijd stil gestaan, aldus het prettige contact met de verkoper en de specialist die hem als laatste onder ogen had; Fred Motoren in Rotterdam.

Het kwam heel mooi uit dat de Youngst'R klaar was op de dag dat mijn auto werd opgehaald. Het was wel even wennen om na ruim 20 jaar weer plaats te nemen op een gemotoriseerde tweewieler. Mijn laatste ervaring was een Peugeot Buxy bromscooter.


Het is eigenlijk een heel eigenaardig ding! Alsof iemand bij Tomos onder invloed van drank en/of marihuana in het magazijn onderdelen van diverse modellen bij elkaar heeft geraapt en er ook nog scooter wielen onder heeft gegooid.
Maar dat spreekt me juist aan. Een vreemde eend in de bijt.
Ondanks mijn ervaring in de autotechniek voelde ik me een enorme noob op het gebied van brommers.
Vroeger sleutelde ik er nooit zelf aan. Inmiddels heb ik in de handleiding en hier ingelezen en al het een en ander gedaan. Het eerste wat ik deed was alle stickers eraf. "Zonde man!" Ja, wel een beetje, maar ik verafschuw stickers en andere opsmuk. Het liefste zou ik de koffer ook weghalen, maar daar heb ik inmiddels al veel plezier van gehad.

De Youngst'R was al voorzien van een ATW 26 en een brom uitlaat. Ik weet niet of de inlaat begrenzer er nog zit en of de ontsteking nog op snor staat. Hij liep ca. 30 / 32 op de teller. Maar hij trok niet goed op en schakelde slecht over.
Hij was immers een kleine oudere dame gewent en nu kreeg hij ineens mij (ruim 100 kg) voor zijn kiezen. Ik besloot hem dus een handje te helpen met een DMC HD cilinderkop. Zwart, want stealth.

Vandaag heb ik een ATW 28 en een nieuwe ketting besteld omdat hij nog wel wat beter mag trekken. De HD kop heeft al enorm geholpen, maar hij loopt nu vol 35 / 37 en dat hoeft voor mij niet. Ik lever liever een paar km/u in voor nog iets betere trekkracht en volgens mij ook levensduur van alles dat nu mijn ruim 100 kilogrammen moet verduren.
Mijzelf kennende ga ik nog wel meer doen aan dit leuke apparaat. Daarover later meer.
Als je zover bent gekomen; bedankt voor het lezen.

P.S. Ik zie trouwens wel dat het hier een beetje stil is terwijl er Facebook veel meer activiteit is. Dat is mij niet vreemd. Dat zag / zie ik ook binnen de Subaru gemeenschap. Wel zonde, want info hier is blijvend bereikbaar voor iedereen terwijl het op Facebook 'vergaat' / wordt bedolven onder nieuwe berichten. Een ogenschijnlijk 'natuurlijke', maar niet goede ontwikkeling vind ik.