• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A35 harder dan 55?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Merlijn98
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2019 18:31
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 04 okt 2019 18:37

Beste forumleden,

Bezit al een tijdje een Tomos a35. Hij liep altijd goed 54km/h. Maar lekte overal uit, nu met een collega de hele boel gereviseerd. Maar zou eigenlijk willen dat hij 60 loopt. Setup is als volgt;

50cc origineel
Dellorto 14/9 + Powerfilter
Puch HD kop
Speedy Snel
Snelle zuiger
26-22 twv

Hij lekt niet meer, trekt lekker op maar gaat zonder wind absoluut niet sneller dan 55kmh.
Sproeier heb ik geen idee welke er in zit, kleur van de bougie is perfect.

Is het mogelijk om hem net wat harder te laten lopen? Zo'n 60 kmh?

Met vriendelijke groet,
Merlijn
Omhoog


Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 05 okt 2019 01:45

Is je spruitstuk ontgrensd?
15/15 carb?
Staat je ontsteking op brom?
Heb je een bromzuiger?
Heb je je squish al gemeten en je compressie berekend/bepaald? Een hoge compressie geeft vaak iets meer trekkracht maar minder top. Echter, bijvoorbeeld dmp cilinders hebben vanuit fabriek al een squish van een paar mm. Dus je kunt daar wel een HD kop op zetten maar de compressie wordt nooit geweldig goed tenzij je je cilinder afdraait.

Eventueel kun je een poortmap maken en poorten uitvijlen. Je kunt ook een Next-R, homoet of BiTurbo uitlaat monteren, die geven iets meer vermogen dan een speedy. Ook kun je je ontsteking nog iets vroeger (met klok mee) zetten dan brom, dan heeft de vonk op hoog toeren minder vertraging. Zet hem echter wel niet al te vroeg want dan krijg je schade. Je kunt ook die gaten in je krukaswangen vullen met kurk voor hogere carterdruk. Last but not least kun je proberen een stuk lood op je vliegwiel te monteren, hierdoor gaat je trekkracht iets omlaag maar je top omhoog. Zorg wel dat je het perfect concentrisch monteert anders trilt het in no time stuk.

De meeste van deze oplossingen kun je overigens terugvinden in de wiki dus kijk daar ook maar eens rond.

En de meest voor de hand liggende optie: monteer een 65 cc cilinder.
Pretty Girls in your city
Omhoog

Merlijn98
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2019 18:31
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 06 okt 2019 14:40

Bedankt voor je reactie.
Spruitstuk is ontgrensd, ontsteking staat op brom.

Zou de ontsteking iets vroeger zetten en een grotere carb monteren nog zoveel uitmaken voor topsnelheid?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 06 okt 2019 15:49

Ontsteking op brom stand laten staan en een 12 of 15 mm carburateur scoren.
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 06 okt 2019 16:11

Bedankt voor je reactie.
Spruitstuk is ontgrensd, ontsteking staat op brom.

Zou de ontsteking iets vroeger zetten en een grotere carb monteren nog zoveel uitmaken voor topsnelheid?
Als de ontsteking op brom staat komt de vonk geloof ik 0.4 mm na top dode punt. Als je die op 0 mm zet loop je in principe geen risico op schade. Op hoog toeren loopt de vonk wat vertraging op dus door te vervroegen is de vonk beter getimed op hoog toeren, althans dat is de theorie. Heb het zelf getest en het maakt misschien 1 kmu verschil. Upgrade van 9 mm naar 12 mm carb maakt wel groot verschil. Van 12 naar 15 minder tenzij je zo'n recht spruitstuk monteert. Ik heb mijn spruitstuk laatst opgeboord van 14 mm naar 15 mm en merkte vrijwel geen verschil.

Ik zou beginnen met andere carb en dan uitlaat, is het minste werk.
Omhoog

Merlijn98
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2019 18:31
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 07 okt 2019 21:27

Bedankt voor je reactie.
Spruitstuk is ontgrensd, ontsteking staat op brom.

Zou de ontsteking iets vroeger zetten en een grotere carb monteren nog zoveel uitmaken voor topsnelheid?
Als de ontsteking op brom staat komt de vonk geloof ik 0.4 mm na top dode punt. Als je die op 0 mm zet loop je in principe geen risico op schade. Op hoog toeren loopt de vonk wat vertraging op dus door te vervroegen is de vonk beter getimed op hoog toeren, althans dat is de theorie. Heb het zelf getest en het maakt misschien 1 kmu verschil. Upgrade van 9 mm naar 12 mm carb maakt wel groot verschil. Van 12 naar 15 minder tenzij je zo'n recht spruitstuk monteert. Ik heb mijn spruitstuk laatst opgeboord van 14 mm naar 15 mm en merkte vrijwel geen verschil.

Ik zou beginnen met andere carb en dan uitlaat, is het minste werk.
Bedankt voor je reactie Anti, aankomende vrijdag 15mm carburateur monteren. Is kijken of dat nog wat mee brengt. Ik laat het weten!
Omhoog

Merlijn98
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2019 18:31
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 08 okt 2019 14:38

Nog even een ding, met welke sproeiermaat zal ik beginnen voor het afstellen? Ik dacht zelf aan afbouwen van 68?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 10 okt 2019 13:51

68 gebruik je meestal met een 65 cc cilinder.
Welk luchtfilter ga je gebuiken want het originele tomos filter moet je bewerken zodat de 15 mm genoeg lucht kan aanzuigende.
Omhoog

Merlijn98
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2019 18:31
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 10 okt 2019 17:38

68 gebruik je meestal met een 65 cc cilinder.
Welk luchtfilter ga je gebuiken want het originele tomos filter moet je bewerken zodat de 15 mm genoeg lucht kan aanzuigende.
Powerfilter zoals in begin post staat
Omhoog

Merlijn98
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2019 18:31
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 10 okt 2019 22:07

Even update, ben gewoon lekker zelf aan het klooien geweest. Sproeier 66 te klein, sproeier 68 werkt goed alleen teveel "BRAAAP" geluid bij volgas, helaas heb ik geen sproeier 69. Sproeier 70 erin gegooid, "BRAAP" weg maar had het gevoel dat die dan begon te verzuipen, niet helemaal zeker dus nog even een paar rondjes karren aankomende maandag :) .
Omhoog

Merlijn98
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2019 18:31
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 13 okt 2019 18:14

Het is uiteindelijk sproeier 69 geworden. Bij 68 kreeg die net te weinig, 70 verzuipt die. Bij 69 loopt die stationair vrij rijk, maar hij loopt perfect bij normaal rijden en topsnelheid. :)

Hij trekt nu wel een stuk harder, maar topsnelheid onveranderd. Ach ja, het zal ook wel.
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 29 okt 2019 16:25

Sproeier 69 in een 50 cc? Ik heb 65 cc eb er zit een 57 in geloof ik, en hij rijdt gewoon keurig 75, lol.
Pretty Girls in your city
Omhoog

wtg
Tomosforummer
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 okt 2019 14:39
  • Citeer

Berichtdoor wtg » 29 okt 2019 23:57

Tandwiel verhouding veranderen?
Omhoog

Merlijn98
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2019 18:31
  • Citeer

Berichtdoor Merlijn98 » 31 okt 2019 12:53

Sproeier 69 in een 50 cc? Ik heb 65 cc eb er zit een 57 in geloof ik, en hij rijdt gewoon keurig 75, lol.
Blijkbaar verschillen de toleranties in de verschillende blokken erg van elkaar dan.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.