• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

carb. vervangen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
blackstorm09
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2019 08:25
  • Citeer

Berichtdoor blackstorm09 » 02 dec 2019 10:37

Hallo,

Aangezien ik veel problemen heb met mijn tomos quadro dat deze steeds benzine lekt als deze stil staat.
(benzine kraan is dicht het komt echt van wat er ergens terugloopt in de carburateur of erin zit en weg loopt door lekkage in de carb)

Heb ik een 15/15 carb gekregen.
Standaard zit er de 14/9 op. (deze is ook na schoonmaken niet erg fijn, er was al een stangetje in weg en de aansluiting op spruitstuk was behoorlijk beschadigd het witte kunstof stuk wat erin zit. deze is er ook uitgehaald en was kapot)

Nu lees ik hier verschillende verhalen dat het wel/niet kan. Sproeiers radicaal veranderen.

Het is een standaard snor. met een normale luchtfilter (wel ontgrensd want er zit geen krom pijpje erin)
Verder is er niets opgevoerd en aangepast.
Het is een 15/15 carb met sproeier 54. maar voor ik begin met sleutelen kan dit wel?
Het gaat me niet om sneller te zijn.

Als ik hiermee de lekkage opgelost heb en de tomos loopt gewoon ben ik tevreden.
Of gaat het niet werken zonder alleen de carb te vervangen.
Omhoog


peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 02 dec 2019 11:26

Als de tomos normaal wel goed loopt kan de lekkage eigenlijk alleen veroorzaakt worden door een slechte vlotterbak-afdichting. Hetgeen nog in het slangetje zit kan hierdoor overlopen. Wat in de vlotterbak zelf zit, kan er niet uit, als die niet is gescheurd. Is het kraantje wel echt dicht?
Een veel grotere carburateur met een veel te grote sproeier zou ik niet doen.
Wel het kunststof busje en het ringetje wat tegen je gasschuif aan zit vervangen, maar ook dit heeft niets met lekkage te maken.

edit: ik zie dat je al eerder een bericht hebt gestuurd, met eigenlijk hetzelfde euvel.
Mijn vraag was toen, hoe zit het met het membraan, geen antwoord op gekregen.
Omhoog

blackstorm09
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2019 08:25
  • Citeer

Berichtdoor blackstorm09 » 02 dec 2019 11:45

Geen idee hoe het met het membraam zit.
Ik heb geprobeerd om te kijken hoe ik het blok los kan krijgen maar zonder succes.
Ik zie wel dat het spruitstuk vast zit met de originele schroeven dus de bovenste 2 zonder inkeping of iets om ze los te draaien.(sorry voor het niet reageren erop ik dacht echt dat ik erop beantwoord had sorry)

Echter ben ik op zoek naar hulp van iemand om me mee te helpen het blok eraf te halen en er weer op te kunnen zetten.
Zelf lukt het me niet.

Maar om te voorkomen dat ik losse onderdelen ga bestellen voor de kapotte carb was de vraag of de 15/15 ook gewoon kan zonder problemen.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 dec 2019 11:56

Met een 15/15 moet hij ook goed kunnen lopen als het spruitstuk ontgrenst is (busje eruit) anders heeft een 15 mm geen nut.
Luchtfilter moet aangepast worden zodat een 15 mm genoeg lucht kan aanzuigen, pijpje wat in het frame gaat moet veel groter worden (19 mm pvc sok erin maken)
Sproeier 54 is veel te klein voor een 15 mm carb.

Is het wel een originele dellorto want een imi is vaak k*t.

Als de carb lekt vlotter en vlotternaald controleren.
Kijk dit filmpje even dan heb je een idee hoe het zit. https://www.youtube.com/watch?v=65OUkJ4FcEc
Omhoog

blackstorm09
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2019 08:25
  • Citeer

Berichtdoor blackstorm09 » 02 dec 2019 12:07

Het is een originele Dellorto geen imitatie.

Het gaat me er nu om dat ik de 15/15 erop kan zetten en dat hij weer loopt zonder lastig gedoe,
Volgens mij voel ik in het spruitstuk niets zitten als ik erin ga met de vinger.

Als deze loopt met de 15/15 hoef ik geen onderdelen te gaan bestellen voor de 14/9 weer proberen op te lappen wat ik denk dat het onbegonnen werk ik door oneffenheden en bramen die ik erin zie en voel.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 dec 2019 12:42

Als je met de vinger in het spruitstuk kunt is de bus er al uit.
Ik zou de 15 mm erop zetten en een paar sproeiers kopen om hem te kunnen afstellen (60 62 64)

Als je het luchtfilter zo laat denk ik dat je met sproeier 60 aardig goed zit, ga je het filter bewerken dan moet de sproeier groter.

Als er nog een snor uitlaat onder zit kan sproeier 60 nog te groot zijn.

Sproeier 54 klopt met een 12 mm carb, voor een 15 mm is hij te klein.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 02 dec 2019 12:47

je zou ook kunnen controleren of er iets mis is met je membraan.
Dit membraan is om te voorkomen dat bij het naar beneden gaan van de zuiger, de gassen onder de zuiger terug de carburateur in worden geblazen. Hou je vinger eens op het spruitstuk, als je voelt dat die weggedrukt wordt als de zuiger naar beneden gaat, is je membraan waarschijnlijk kapot.
Weet je iets meer.
Dan ligt het dus niet aan de carburateur en heb je met een andere carburateur het zelfde probleem.
Omhoog

blackstorm09
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2019 08:25
  • Citeer

Berichtdoor blackstorm09 » 02 dec 2019 13:08

je zou ook kunnen controleren of er iets mis is met je membraan.
Dit membraan is om te voorkomen dat bij het naar beneden gaan van de zuiger, de gassen onder de zuiger terug de carburateur in worden geblazen. Hou je vinger eens op het spruitstuk, als je voelt dat die weggedrukt wordt als de zuiger naar beneden gaat, is je membraan waarschijnlijk kapot.
Weet je iets meer.
Dan ligt het dus niet aan de carburateur en heb je met een andere carburateur het zelfde probleem.
Dan moet de motor draaiende zijn?
Of hoe kan ik dat het beste doen?
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 02 dec 2019 13:13

bougie eruit, langzaam de kickstarter bewegen, het spruitstuk mag alleen aanzuigen, niet blazen.
Omhoog

blackstorm09
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2019 08:25
  • Citeer

Berichtdoor blackstorm09 » 02 dec 2019 13:18

Oke dan ga ik dat eens proberen.

Laat ik zo snel mogelijk weten wat hier uitkomt. Ga eens kijken of ik gereedschap heb om de bougie eruit te halen.

Maar als ik zo kijk naar een membraam op de foto wat kan hier aan kapot gaan?
Het is alleen metaal.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 02 dec 2019 13:38

door materiaalmoeheid kan de membraan niet helemaal meer afsluiten, of zelfs een scheurtje ontstaat, met hetzelfde effect.
Het betere soort heeft carbon plaatjes (foute afbeelding dus bij tomosparts) maar ook die kunnen kapot gaan.
Omhoog

blackstorm09
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2019 08:25
  • Citeer

Berichtdoor blackstorm09 » 02 dec 2019 13:41

door materiaalmoeheid kan de membraan niet helemaal meer afsluiten, of zelfs een scheurtje ontstaat, met hetzelfde effect.
Het betere soort heeft carbon plaatjes (foute afbeelding dus bij tomosparts) maar ook die kunnen kapot gaan.
Aah oke thnx.

Ik hoop dat ik het probleem zo vind.
Als er niets anders op zit moet ik gaan kijken om toch een 14.9 te bestellen. dan heb ik dus niets aan de 15.15 om deze gewoon lopend te krijgen.
Anders moet ik gaan kijken hoe ik het blok er zelf onderuit kan krijgen en hoe het spruitstuk eraf te halen.
Want wegbrengen is helaas te ver weg naar een brommer boer.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 02 dec 2019 13:46

heb even de zoekfunctie gebruikt en vond in een eerder bericht van fons716 dat je het membraan ook kunt testen door aan het spruitstuk te zuigen.
Omhoog

blackstorm09
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2019 08:25
  • Citeer

Berichtdoor blackstorm09 » 03 dec 2019 08:21

Ik heb er op proberen te blazen.
Maar ik krijg er geen lucht in.
dus lijkt me het membraam goed af te sluiten.

dus nu wil ik als de 15/15 er is deze gewoon gaan installeren.
Alles lijkt wel compatible.
Dus voor de time being wil ik met de 15/15 gaan rijden.
Of gaat het zonder aanpassingen dan toch problemen opleveren?
Ik heb wel al een winkelwagen klaar staan voor een ander spruitstuk te bestellen.
Zodat ik als het weer wat beter weer wordt kan kijken hoe ik deze kan vervangen.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 03 dec 2019 09:11

het gaat er niet om of je er lucht in kan krijgen maar of je er lucht uit kan krijgen, dan moet hij afsluiten.
Wel even de bougie eruit halen natuurlijk.
Als het probleem ligt bij het membraan, hou je dit bij iedere carburateur, maar dat had ik al geschreven.
Succes!
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 03 dec 2019 09:32

Het is wel afhankelijk waar de zuiger staat in de cilinder als je blaast op het spruitstuk, als hij de inlaatpoort afsluit lukt het met blazen niet.
Als je de 15 mm monteert ook de gasschuif van de 15 mm gebruiken want die is anders dan van een 9 mm carb.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.