• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

DIY: Brandstof niveau indicatie maken.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Denn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 15 jan 2020 22:38

Regelmatig zie ik de vraag voorbij komen of er een brandstofmeter voor de Tomos beschikbaar is. Helaas is dit niet zo eenvoudig voorhanden. De meesten nemen genoegen met in de tank gluren of even schudden om de inhoud te weten.

Dit zette mij een aantal jaar geleden aan het denken en toen kwam ik op een heel simpel, maar bewezen doeltreffende manier. Toendertijd heb ik het als 'pilot' op een van mijn projecten geprobeerd en dit werkte eigenlijk feilloos.
Laatst kreeg ik de vraag opnieuw toen ik een Tomos verkocht en iemand vroeg mij of ik dit kon verzorgen op zijn Tomos.

Dat bracht mij op het idee om hier een korte DIY met enkele foto's van te maken en hier te posten.
Ik begrijp dat het niet voor iedereen is weggelegd, want het is erg raadzaam om het met een kaal frame te doen i.v.m. het naspoelen van de tank i.v.m. slijpsel. Zelf gebruik ik ook een camera om in de tank te kunnen kijken, dit is echter geen vereiste.

Het resultaat van deze ingreep is dat je heel eenvoudig van buitenaf exact kunt zien hoeveel brandstof er nog in je tank zit.
Ik denk dat het voor de gemiddelde sleutelaar goed te doen is, met een beetje gereedschap en weinig kosten is het te realiseren. Uiteraard is en blijft het op eigen risico.
Mocht je aan dit artikel iets hebben, dan is dat mooi meegenomen!

Okee, genoeg geluld tot nu, laten we beginnen. Ik gebruik bij dit voorbeeld een oud sloopframe om het goed te kunnen laten zien, maar op exact deze manier is het in de praktijk ook functioneel geweest.

Benodigde materialen / gereedschappen:
- boormachine
- 4.5 mm boor
- M5 tap
- 2x 90 graden schroefnippel M5 naar 5 mm slangkoppeling (ik heb deze op Ebay aangeschaft)
- stukje transparant 5 mm brandstofslang
- Loctite (of een schroefdraaddichtmiddel)

We beginnen aan de onderkant van de tank, ik werk altijd aan de kant waar de benzinekraan zit.
Afbeelding

Persoonlijk raad ik je aan om vooraf de brandstofkraan te verwijderen om geen vuil hierin te krijgen.
Hierna bepalen we waar we 2 gaten gaan boren en ook de afstand van je externe brandstofslang. Boor nooit in de bocht van je tank, maar op vlakke oppervlakken en bij voorkeur het onderste gat redelijk dicht bij de brandstofkraan.
In deze DIY heb ik de brandstofslang op ca. 15 cm gehouden, niet al te lang om onnodig risico te vermijden. En tenslotte is het relevanter om onderaan de tank het niveau te kunnen zien dan helemaal bij de tankdop:
Afbeelding

Nu je 2 gaatjes hebt geboord is het zaak om het juiste schroefdraad hierin te tappen.
Afhankelijk van welke maat koppelingen je hebt (6 mm kan bijvoorbeeld ook) pak je de juiste tap hiervoor en neem je de tijd om zuiver draad te tappen. Dit is erg belangrijk om dalijk geen lekkages te hebben:
Afbeelding

De eerder aangehaalde koppelingen die ik hiervoor gebruik zijn deze:
Afbeelding

Het is belangrijk dat ze haaks zijn, zodat de slang strak langs de tank loopt en je nergens aan kan blijven hangen. En wat ook fijn is om een opstaand randje aan het uiteinde te hebben waarop je slang komt, i.v.m. het goed aansluiten.

Nu het draad getapt is ben je klaar voor montage. Maar hiervoor zou ik je aanraden om de tank goed door te spoelen met de tuinslang / hogedruk, om zo eventueel los slijpsel uit de tank te verwijderen.
Hierna gaan we de haakse koppelingen monteren. Ik ontvet altijd de gaten in de tank goed en de koppelingen, doe een druppel Loctite op de koppelingen en draai ze met beleid erin. Als je goed draad hebt getapt is dit eenvoudig en als je conische koppelingen hebt draait hij vanzelf strak.
Zorg ervoor dat de 2 uiteinden van de koppelingen na aandraaien naar elkaar wijzen.

We zijn nu bijna klaar, nu is het zaak om de juiste lengte brandstofslang te pakken en deze over de koppelingen te monteren. Het mooiste resultaat verkrijg je als de slang exact en volledig tussen de koppelingen valt, dan loopt hij strak tegen de tank aan:
Afbeelding

Ik heb hierbij even simpel 2 tywraps gebruikt, maar ik raad je altijd aan om slangenklemmen te gebruiken.
Hierna is het een kwestie van de brandstofkraan terug monteren en de tank gaan vullen. Dan zul je al snel zien dat je ook in het slangetje het brandstofniveau ziet oplopen:
Afbeelding

Dit is het eigenlijk. Als je de materialen voorhanden hebt en je frame dan is het in een uur te doen.

Hopelijk hebben sommigen hier wat aan. Je ziet het is heel eenvoudig, maar doeltreffend en een makkelijke manier om een goede indicatie te krijgen.
En mocht je slangetje na verloop van tijd wat dof worden, dan is hij eenvoudig verwisselt.

:)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 jan 2020 11:12

De tank is eigenlijk te dun om om een paar gangen draad erin te tappen, spoed van m5 is 0,8 mm dus je hebt amper 2 gangen draad.

Beter het gat boren met een flow drill (vloeiboren) zodat je meer draad kunt tappen en de verbinding wel betrouwbaar is.
https://www.youtube.com/watch?v=NhkWINPRK3A

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 16 jan 2020 12:23

En dan nog is het afdichtmiddel van groot belang. Moet wel tegen benzine (met olie) kunnen.
Loctite, maar welke van de 10-tallen soorten, die ook nog eens verkrijgbaar is.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 jan 2020 13:08

Daar gebruik ik loctite 577 voor...Bestand tegen brandstof, olie, koelvloeistoffen en hydraulische vloeistoffen.

Denn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 16 jan 2020 15:22

De tank is eigenlijk te dun om om een paar gangen draad erin te tappen, spoed van m5 is 0,8 mm dus je hebt amper 2 gangen draad.

Beter het gat boren met een flow drill (vloeiboren) zodat je meer draad kunt tappen en de verbinding wel betrouwbaar is.
https://www.youtube.com/watch?v=NhkWINPRK3A
Fons, dat kan uiteraard. Er zijn daar meerdere opties voorhanden voor, maar met fijndraad is het wel te doen in M5.
Het hoeft ook niet op een bepaald moment aangehaald te worden, belangrijk is dat het vast zit en een dichtmiddel word gebruikt.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 jan 2020 18:24

Dichtmiddel (loctite) en maar 1 draadgang is gewoon te weinig om betrouwbaar te zijn.

wtg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wtg » 16 jan 2020 23:10

kan err altijd nog wat epoxy op het schroefdraad smeren

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 jan 2020 13:27

Eigelijk moet je het maken als je de brommer nog moet spuiten, kun je de nippel hard solderen.

Dingen er op smeren is in mijn ogen een beetje teveel beun.

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 25 jan 2020 02:31

Hehe eindelijk weer iets interessant op het forum, top dat je dit met ons deelt Denn. :)

Ook nog steeds met tomosjes bezig dus? Is alweer tijdje geleden dat je je eerste tomosje posten :P meende dat je eerder ook met auto's bezig was? Kan mij zoiets nog herinneren
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

Denn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 27 jan 2020 14:48

Hehe eindelijk weer iets interessant op het forum, top dat je dit met ons deelt Denn. :)

Ook nog steeds met tomosjes bezig dus? Is alweer tijdje geleden dat je je eerste tomosje posten :P meende dat je eerder ook met auto's bezig was? Kan mij zoiets nog herinneren
Dank je wel Borcheld.
Inderdaad nog steeds zo nu en dan met Tomosjes bezig, maar meer met auto's inderdaad. Neemt allemaal veel tijd in beslag, maar blijft altijd kriebelen.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 05 apr 2020 01:03

Leuk verzonnen, maar vind dit nogal heel erg dom.. Zijn genoeg mensen die intresse hebben in jou benzine en die dit even bij jou komen aftappen.. slang door snijden en benzine opvangen..

Denn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 05 apr 2020 11:51

Leuk verzonnen, maar vind dit nogal heel erg dom.. Zijn genoeg mensen die intresse hebben in jou benzine en die dit even bij jou komen aftappen.. slang door snijden en benzine opvangen..
Als dat het probleem is, is een Tomos sowieso geen lekkere optie.
Via de brandstofkraan is vrij makkelijk benzine af te tappen en anders is de brandstofdop zo los bij een Tomos.

En als je niet weet dat het slangetje er zit zie je het niet eens zitten als je langsloopt, zo dicht en onder de tank zit het.

Dus ja, wat is dom?

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 15 jul 2020 19:12

Bij zowat bijna alle tomos brommertjes kan je met gemak het benzineslangetje eraf trekken en zelf meegenomen slangetje erop drukken om benzine af te tappen, misschien bij sommigen eerst 1 boutje van zijkapje eraf draaien als kraantje slecht bereikbaar is.

vergeet trouwens niet dat meeste benzinedoppen bij tomosjes sowieso geen slot heeft en indien wel dan is die met een platte schroevendraaier te openen...

Maar waarom zou je benzine stelen ten waarden van max paar euro... en een ander in de problemen brengen :N
en mogelijk jezelf ook ..... <O~
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

Denn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 15 jul 2020 21:32

Ja ik snap dat ook niet en zie het ook zeker niet snel gebeuren. Sowieso mengsmering, wat moet een ander ermee?
Ze zullen eerder rottigheid uithalen zoals een hand zand in je tank gooien, omdat er inderdaad geen slot op zit. Vonden ze op school altijd heel leuk om te doen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers