Beste mede-sleutelaars,
Mijn naam is Jelle, ik ben 20 jaar en woon in Apeldoorn. Ik heb al verschillende brommers gehad.
Als eerste een Yamaha aerox, Derbi GPR, Peugeot Speedfight 3, toen de eerste tomos (de rode) gekocht die ik naast de speedfight reed. De Speedfight verkocht en vervolgens een Yamaha BWS project begonnen. Toen ik het frame voor dit project had gekocht heb ik de BWS verkocht welke helemaal af was. Het waren allemaal 2 taktjes natuurlijk

Maargoed 3 brommers en een auto werd iets teveel...
Genoeg over de andere brommers tijd voor de tomosjes!
Dezelfde avond,nadat ik de tomos had gekocht, de voorvork al vervangen voor een nieuwer type.
Vervolgens toen ik de smaak te pakken heb ik steeds meer vervangen en veranderd. Contactslot op gebouwd, Angel eye, schokbrekers, achterbrug en vervolgens motorisch bezig gegaan. Eerst voor de lol de orginele cilinder getuned met een poortmap van dit Forum wat resulteerde in een korte powerband met veel vermogen maar reed totaal niet lekker voor gewoon gebruik...
Klein filmpje hoe de "getunede" cilinder reed.
Rest van de setup:
- 15/15 dellortho en 15mm spruitstuk
- proma uitlaat
- Brom cilinderkop
Het filmpje: (een link krijg ik niet voor elkaar....)
https://youtu.be/Ecy6VJALSbs
Zoals ik al eerder zei reed de getunede cilinder niet fijn voor gewoon gebruik dus toen een Airsal 50cc gemonteerd, dit reed erg mooi.
Nu komt het begin waar het project "tomos snor 65cc" begonnen is. Ik kreeg een bergje tomos onderdelen met een motorblok
Het blokje dat ik gekregen had heb ik volledig gereviseerd en elk lagertje vervangen.
Vervolgens het blok dat onder de rode tomos hing eronder vandaan gehaald en de cilinder, carburateur, overgezet op het gereviseerde blok. Het gereviseerde blok er weer onder gehangen,zo kon ik met de rode tomos blijven rijden...
Het blok dat onder de rode tomos vandaan kwam ook maar volledig gereviseerd en toen ontstond het idee om hier een 65 cc blok van te maken. Zo gezegd zo gedaan, 65cc besteld en erop gebouwd. Het idee van een 2e tomos zelf helemaal opbouwen was geboren!
Het volgende idee had ik voor het project:
- Een A35 frame omdat ik met origineel luchtfilter wil gaan rijden. (iemand ervaring mee? rond welke sproeier zou ik ongeveer moeten zitten?)
- metallic blauw frame
- witte velgen (heb ook een ander setje kaal gemaakt dus kan ook een andere kleur, iemand ideeën?)
- zelf een stickerset maken
- Hoge schokbrekers
- contactslot
- Angel eye
- Zelf een achterbrug maken omdat de standaard achterbrug kromtrekt
- Airsal 65cc + 65 cc hoge druk kop
- 15/15 dellorto carburateur + spruitstuk 15mm
- bullet uitlaat
- TWV 26-28 of 26-30 (wat bevelen jullie aan? wil dat hij lekker hard optrekt maar krijg bij 26-30 misschien wel overtoeren denk ik)
Toen is er een tijdje even niks gebeurd totdat ik een A35 frame zag staan. Met de suzuki erop af en gekocht(paste net...
De nieuwe aanwist : tomos a35 quadro e-start
Samen met de andere tomos:
Vervolgens direct begonnen met de tomos compleet uit elkaar te halen.
Het achterspatbord was aardig krokant... kon het achterlicht er zo uitbreken.
Nooit geweten dat er bij een E-start tomos een extra beugel is gelast op het frame en bij de zadelpen
Weet iemand of er origineel een iets langere bagagedrager op deze tomos hoort? de bagagedrager die er nu op zit is het rooster met de slijptol bewerkt naar mijn idee om het zadel passend te krijgen..
Het frame ligt klaar om geschuurd te worden.
Na veel schuren is het frame aardig kaal en roestvrij, de spatborden ga ik vernieuwen.
De spuitbussen heb ik allemaal ook gekocht en toen kwam het idee om een eigen sticker set te ontwerpen.
Een maat van mij is erg handig met photoshoppen en zo kwam het volgende ontwerp tot stand.
De sticker die we nu hebben geprint was van lagere kwaliteit, het was om te passen kijken hoe het eruit kwam te zien.
De achtergrond van de sticker is nu blauw, dit hadden we gedaan aangezien het frame nog niet gespoten is.
De sticker zal op een transparant vel worden geprint zonder de blauwe achtergrond.(zal ook van betere kwaliteit zijn)
Op mijn frame:
Gephotoshopt op een origineel frame:
Complete layout:
Als voorlicht ga ik een rond model gebruiken en daar ook nog een angel eye in maken.
Over het achterlicht zit ik nog te twijfelen uit 3 keuzes:
- dit nieuwe model achterlicht met of zonder knipperlichten (mijn voorkeur zonder)
- ouder model achterlicht
- Klein model achterlicht (verkrijgbaar online)
Wat zijn jullie meningen hierover?
Het idee van een achterbrug maken had ik al toen ik aan het project begon, want van de rode tomos is dit al de 2e achterbrug aangezien de vorige kromgetrokken was. Niet echt lekkere kwaliteit.... Dus op een zaterdag bij een maat van me op de zaak begonnen met een achterbrug maken. De achterbrug word gemaakt met RVS 316 dus waarschijnlijk zal heel de tomos al weggeroest zijn eer dit begint met roesten
De steeds verder vorderende achterbrug:
Naast de oude achterbrug (lijkt nu helemaal slap zo naast de achterbrug van RVS):
Kijken of hij past:
De achterbrug is nog niet af, het volgende moet er nog aan gebeuren:
- Beugeltje voor achterremkabel maken
- Beugeltjes voor bevestiging kettingkast
- Bevestiging voor schokbrekers
- Laatste dingen lassen zoals plaatjes op de kokers
We gaan hem ook parelstralen en zou hem kunnen polijsten maar denk dat ik hem gewoon mee spuit.
Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?
Wat
groen is is klaar.
Wat
oranje is wil ik misschien gaan doen.
Wat
rood is moet nog gebeuren.
- Motorblok opbouwen
- Koppelingsveer inkorten (eerst bij de rode tomos proberen, iemand ervaring mee?)
- Cilinder zwart spuiten dan valt deze minder op <--- wat is jullie mening?
- Frame helemaal geschuurd
- spatborden helemaal geschuurd/geplamuurd
(gaten van het nieuwe achterspatbord kwamen niet helemaal overeen, foutje van de fabriek?)
- zadel netjes maken beugeltje onder zadel zit een scheurtje(iemand toevallig nog liggen?)
Dit beugeltje:

- Het hele gebeuren spuiten
- Velgen spuiten of witte velgen (jullie mening?)
- wiellagers en banden vervangen
- stuurslot vervangen (iemand nog tips?)
- Contactslot maken
Dit is gemaakt met een oude gedeelte van een kroonplaat en een derbi contactslot (zoiets wil ik nu ook bij deze gaan doen)
- Angel eye (het printje van de angel dat gelijkrichting en spanning beveiligd brandde door bij de rode tomos dus zou nu goed moeten komen omdat deze tomos een accu heeft
)
Moet alleen nog een DC- DC spanningsregelaars printje op aliexpress opzoeken.
Verder nog een toerenteller erop en een km teller, even kijken of ik dit in 1 iets goedkoop op aliexpress kan vinden. Denk het niet want de toerenteller werkt vaak alleen bij 4 takt...
Als een teller en toerenteller gecombineerd geen optie is wil ik misschien deze toerenteller en fietsteller erop zetten.
Toerenteller
https://nl.aliexpress.com/item/33053156 ... b201603_60
Fietsteller: (kost echt niks en werkt wel want heb er al 1tje)
https://nl.aliexpress.com/item/32490211 ... b201603_60
Deze teller lijkt me mooi maar de toerenteller gaat dan niet werken denk ik (iemand ervaring mee?)
https://nl.aliexpress.com/item/32953485 ... b201603_60
Als iemand nog een linkje heeft met een printje voor de angel eye hoor ik het graag.
Verder zijn er een paar bestellingen onderweg!
Dit was het voor nu wel weer even zal binnenkort weer een update doen.
Ik hoor het wel wat jullie van het project vinden 
UPDATE 15-08-2019
Bij deze weer een update van het project. Er zijn veel pakketjes binnengekomen en er is weer werk verricht
. Alle onderdelen die nodig zijn, denk ik nu binnen te hebben. Na flink wat uurtjes schuren en slijpen zijn alle onderdelen van hun verf en roest ontdaan. De voorvork was erg roestig en de bouten voor de bevestiging waren afgebroken. Verder had ik ook geen sleutel van het contact slot. Als eerst begonnen met de bouten voor de bevestiging van het spatbord. Tomos heeft boutjes vast gelast aan een plaatje die vervolgens weer vast gelast is aan de voorvork. Deze bouten waren afgebroken met het demonteren van het spatbord. Ik had het idee om de bouten uit te boren en vervolgens draad te tappen in het gat waar de bout eerst zat. Het gat boren is gelukt maar het draadtappen niet(daarnaast brak er een 8,5mm boortje op een las...) Ik ga het spatbord gewoon bevestigen door middel van een los boutje en moertje, iemand een beter idee?
Geroeste voorvork met uitgeboorde bouten.

Daarna de voorvork uit elkaar gehaald en roestvrij gemaakt welke flink verroest was. Het volgende was het stuurslot, op tomosWIKI vond ik dat het stuurslot vervangbaar was. Na veel tikken is het gelukt en kwam hij eruit. 
Stuurslot verwijderd.

Verder met het schuren... met de schuurmachine en een lammelenschijf op de slijptol.
Door de lammelenschijf was het nog erg ruw dus daarom alles steeds fijner geschuurd tot korrel 400.
Zijkappen geschuurd.

Het voor en achterspatbord waren het volgende dingetje. Het achterspatbord was nieuw, maar goed dat zegt blijkbaar niks want de ophanggaten kwamen niet helemaal overeen. Deze gaten aangepast dus het spatbord kan gemonteerd worden. Voor het achterlicht wou ik graag een kleinere, aangezien de originele erg groot was en met knipperlichten. Deze lamp pas gemaakt en het gat dat nu overbleef dichtgemaakt en alles weer mooi glad geschuurd.
Achterspatbord met kleinere lamp(grote originele links).

Toen alle overige dingen ook geschuurd en klaargemaakt om te spuiten, Alleen moet het allemaal nog even goed schoongemaakt worden. En het frame wil ik nog met korrel 400 schuren.
Ook nog een leuke aankoop gedaan, namelijk een uitlaat LEOVINCE TT voor piaggio. Kon de uitlaat goedkoop krijgen dus lijkt me heel mooi om om te lassen...
De uitlaat was nog erg mooi, alleen even met de staalborstel iets vliegroest weggehaald en natuurlijk ingesmeerd met 2 takt olie! Het lijkt me dat de uitlaat vrij eenvoudig om te lassen is.
In vergelijking met een bullet uitlaat.

Nog even gekeken hoe het er allemaal uit gaat zien. De velgen op de foto ga ik gebruiken, de achterband moet alleen nog een nieuwe band op. Alle onderdelen op het frame na zijn klaar om gespoten te worden.
Ik hoop binnenkort de achterbrug af te maken, ondertussen denk ik dat ik al een begin ga maken met boel spuiten als het weer het toe laat
Ook best vet zon lowrider.

Dit was het weer voor deze keer! tot de volgende update :wink
UPDATE 26-10-2019
Beste Tomos-fanaten weer een update. Inmiddels is er weer heel wat gebeurd.
Ik was de vorige keer geëindigd met alle onderdelen te schuren. Hiermee ben ik nog even verder gegaan, en uiteindelijk gestopt door alles met korrel 400 te schuren.
Alle onderdelen mooi glad en klaar om gespoten te worden. Het achterspatbord had nog wel iets extra werk nodig, want het was nog net niet helemaal top.
Ik heb een gat opgevuld aangezien ik het kleine achterlichtje ga monteren en dit gat dus een open bleef. Ook direct de oneffenheden weggewerkt. Mooi glad om gespoten te worden
.
Nu kwam het leuke en precieze gedeelte namelijk de onderdelen spuiten.
In de schuur gespoten, de deur zo veel mogelijk dicht gehouden.
Frame opgehangen en gespoten in blauwe metallic lak.
Foto van het frame en andere onderdelen in de lak:

De zwarte en blauwe metallic spuitbussen die ik heb gebruikt zijn van dupli-color (vergelijkbaar met motip). Voor primer en blanke lak gewoon action spuitbussen.
Vervolgens heb ik op alles een paar redelijk dikke lagen blanke lak gespoten.
Foto van het frame, hier zie je de glans die je maakt wanneer je blanke lak gebruikt. (zou het sowieso altijd gebruiken om de lak te beschermen):

Wat gespoten onderdelen op tafel:

Best tevreden over het resultaat, zit een mooie glans op door de blanke lak. Zou alleen bij een volgend project wel graag alles willen stralen i.p.v schuren en slijpen. Dan zal het metaal veel gladder blijven zonder oneffenheden, wat een mooier eindresultaat betekent.
In het voorlicht wil ik weer een angel-eye maken. Bij de angel-eye zit een printje met een gelijkrichter en een soortvan spanningsregelaar. Maar doordat de tomos zoveel toeren draait en er dus zoveel stroom werd opgewekt + dat er geen accu in zit brandde het printje dus 2x door. Achteraf bleek dat mijn spanningsregelaar het ook niet top deed omdat 45W voorlamp doorbrandde dus deze vervangen. Tot nu toe blijft alles werken, alleen heb ik niet dus 2 angel eyes zonder printje. Ik ga het dus proberen met een DC-DC step down converter. En hem direct op de accu aansluiten waardoor de gelijkrichter nietmeer nodig is. Voor de andere tomos zonder accu zal ik als het werkt nog een gelijkrichter tussen moeten zetten.
Ondertussen ook een aantal dingen besteld bij AliExpress:
- Contactslot
- Toerenteller
- Snelheidsmeter op gps
- Mobiel houder voor op het stuur (komt de snelheidsmeter in)
- DC-DC stepdown converter voor de angel-eye
Dit was het tot zover, tot de volgende update:)
UPDATE 08-11-2019
Eindelijk weer een update, dan direct maar een redelijk grote.
De afgelopen tijd zeker niet stil gezeten en aardig wat gedaan voor de tomos.
Ik was gebleven bij het spuiten van het frame en de overige onderdelen.
Na alles te hebben gespoten ben ik begonnen met in elkaar zetten. Overal gebruik ik nieuwe boutjes voor. Ook het rubber van de voetsteunen vervangen. Zoveel mogelijk nieuw, als ik toch bezig ben dan maar direct goed! De voorvork weer in elkaar gezet, nieuwe lagerballetjes gebruikt.
Toen verder gegaan met het frame in elkaar bouwen. De voorvork weer in elkaar gezet, rubber ingespoten met siliconen spray dus is weer soepel als nieuw. Ook het stuurslot er weer ingemaakt, erg strak geworden.

In de schuur kun je niet netjes opbouwen, dus mooi in de woonkamer:

Even een fototje van tijdens het opbouwen:

Kenteken plaat van mijn vriendin gekregen voor mn verjaardag:

Begint alweer meer op een tomos te lijken. Terwijl ik bezig was kreeg ik het idee om schrijf remmen te maken op de tomos. Even wat rondgekeken en kwam tot de conclusie dat een achterrem adapter van een yamaha aerox pas maken het beste was. En natuurlijk de dikke gouden BREMBO`S.
Direct 2 setjes geregeld aangezien ik het voor en achter wil. Gaat wel mooi staan denk ik zo en tegelijker bevordert het de remkracht van de tomos. Niet verkeerd aangezien de standaard trommelremmen niet echt top zijn....
Rem schijf + brembo remklauw, adapter van een yamaha aerox:

Resultaat van avondje rustig opbouwen en onderdelen voor het schijfrem idee. Misschien dat het voor sommige nu iets duidelijker is met wat ik hieronder uitleg.
Om de schijfremmen erop te krijgen is nog wel het een en ander nodig. Dus heb op het werk de adapter aangepast omdat deze in het gedeelte van de velg moet vallen waar normaal gesproken de trommel in zit. Hiervoor moet van de buitendiameter 5 mm afgedraaid worden en inwendig ook een heel stuk. Dat inwendige uitdraaien was even een uitdaging aangezien er een bus in zit die knetter hard is. Eerst met de boor geprobeerd in de draaibank, maar het was zo hard dat door al het smeren met olie het wel leek of er een 2 takt binnen stond te draaien
. Dat uitboren werd hem dus niet, tot het volgende goede idee werd verzonnen om een gatenzaag te gebruiken. De gatenzaag ik binnenin hol waar precies het busje doorheen paste. Hierdoor boorden we dus eigenlijk door het aluminium om het busje heen waardoor het busje er zo uitviel.
Foto van adapter in de draaibank, met een gatenzaag rondom het busje heen.

De boel daarna even om de juiste maat gedraaid en het past precies. Voor de voorvelg is de adapter dus klaar en ga ik hem denk dat ik vastzetten door drie bouten. In de adapter zitten namelijk ook 3 gaten met schroefdraad waar normaal de velg op bevestigd word. Als ik dus aan de andere kant in de velg 3 gaten boor die recht tegenover de gaten in de adapter zitten kan ik hiermee de adapter vastzetten. Het mooie is dat ik nog steeds bij de lagers kan omdat de adapter er omheen valt. De passing waar de lagers invallen loopt in de velg iets wijder waardoor de adapter ook nog goed gecentreerd wordt. Voor de achtervelg moet de adapter nog gedraaid worden en moet ik even kijken hoe ik deze ga bevestigen. Zoals bij de voorvelg kan het waarschijnlijk niet. Omdat op de plek waar ik gaten wil boren in de velg, het achter tandwiel zit. Misschien dat ik dan beter in de lengte van de velg gaten kan maken en draad tappen in de adapter.
Adapter steekt nu in de velg op de plek waar normaal de rem-segmenten zouden komen:

Ook de adapter voor de achtervelg afgedraaid, beide velgen naast elkaar:

Even passen hoe de remklauw gaat passen. Helaas gaat hij waarschijnlijk niet aan de bovenkant passen omdat hij dan op de plek komt waar de schokbreker bevestigd moet worden. Ik wil het ook zo gaan maken dat ik de remklauw mee kan stellen naar achteren. Want wanneer ik de ketting span zal deze verder naar achteren gaan, dus de klauw zal dan ook mee moeten:

Daarna de koppeling maar eens onder handen genomen.
Zit best eenvoudig in elkaar de koppeling, de voorste/eerste gaat er zo uit. De achterste is wordt enkel met een zegering bij elkaar gehouden. Vervolgens de veren eruit gehaald en van beide veren 1 cm afgehaald. Bij de veer zit aan een kant een oogje en aan de andere kant een haakje. De kant van het haakje heb ik 1 cm afgehaald en er weer een haakje aangemaakt. Dat daarna weer door het oogje gedaan en vast geknepen. Dit allemaal was vrij eenvoudig te doen.
Toen moesten vervolgens de veren weer in de koppeling, dat ging wat lastiger aangezien deze nu veel meer op spanning kwamen te staan. Dit is ook wat ik wilde, hierdoor moet de koppeling harder draaien om meer centrifugale krachten te maken om de veer uit te rekken en dus de koppelingssegmenten tegen het koppelingshuis aan te drukken. Dit houd in dat door het harder draaien er meer toeren worden gemaakt voor het aangrijpen van de koppeling dus sneller vermogen bij het wegrijden.
De andere veer ook aangepast dus de tomos zal langer in de eerste versnelling blijven voordat deze overschakelt. Normaal schakelt een tomos te snel door want bij deze lage toeren in de tomos nog niet in de powerband (bij een 2takt wanneer het meeste vermogen vrij komt). Zeer benieuwd naar het resultaat, lijkt me ook nog een keer leuk om zelf een koppeling pas te maken van een minibike o.i.d. maar goed voor nu zeer benieuwd.
Foto van de binnenkant voor wie zich het afvroeg:

Foto van de koppeling uit elkaar

Met lijmklemmen en grote min- schroevendraaiers de veer er weer ingekregen:

Koppeling weer klaar, alles weer dicht gebouwd.
Ook de kickstart kap gemonteerd en maar eens proberen over te kicken.
Machtig veel compressie kreeg hem door op het blokje te staan net over gekickt.
Blokje weer weggelegd die komt voorlopig even niet meer tevoorschijn.

Dit was hem voor nu, ik heb nog veel meer dingen gedaan.
Ga het binnenkort weer bijwerken!
Stay tuned.