• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 148 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • …
  • 158
  • Volgende
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 apr 2020 19:17

Een 65 hd kop op een standaard 50cc gaat niet werken.

Je geeft niet aan wat je huidige setup is. Uitgaande dat je minimaal een bromkop wil monteren neem ik aan dat er nu een snorkop op zit. Een HD is eigenlijk een afgedraaide bromkop waarbij de compressieruimte zo klein mogelijk is gemaakt. Bij deze laatste is het van belang dat je de afstand tussen de zuiger in het hoogste punt en de kop tenminste 0.6 mm houdt. Anders krijg je een zgn
"Koptikker".
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Jeljer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jeljer » 13 apr 2020 19:43

Je geeft niet aan wat je huidige setup is. Uitgaande dat je minimaal een bromkop wil monteren neem ik aan dat er nu een snorkop op zit. Een HD is eigenlijk een afgedraaide bromkop waarbij de compressieruimte zo klein mogelijk is gemaakt. Bij deze laatste is het van belang dat je de afstand tussen de zuiger in het hoogste punt en de kop tenminste 0.6 mm houdt. Anders krijg je een zgn
"Koptikker".
Ik heb nu een compleet standaard 50 cc dus met een snor kop. Mijn vraag is of ik het beste een HD kop op mijn 50 cc kan plaatsen of een standaard brom kop? Graag reactie terug!

Jeljer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jeljer » 13 apr 2020 19:49

"Koptikker".
Ik heb nu een compleet standaard 50 cc dus met een snor kop. Mijn vraag is of ik het beste een HD kop op mijn 50 cc kan plaatsen of een standaard brom kop? Graag reactie terug!
En heeft iemand een tip qua hoge druk kop dan?

sebry5
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor sebry5 » 25 apr 2020 21:26

ik heb een vraag ik heb een tomos a35 als opknapper maar als ik in zijn twee rij en gas los neem maar op lagere toeren vol gas geef happer/stortert de brommer waar kan dat aan liggen?

Gabor
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gabor » 26 apr 2020 20:05

Ik heb een vraag over mijn revival, ik vind namelijk dat ie warmer word dan normaal
Mijn setup:
15 mm Dellorto
15mm spruitstuk
65cc airsal+ hd kop
Tecno bullit
Polini membraan
vtw 46, atw 24

Inmiddels zit er sproeier 84 in maar 82 rijd beter. Ik vind dit behoorlijk groot voor mijn setup.
Heeft iemand een idee of dit met elkaar te maken heeft en hoe ik het moet oplossen.

Denn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 01 mei 2020 12:12

Ik heb een vraag over mijn revival, ik vind namelijk dat ie warmer word dan normaal
Mijn setup:
15 mm Dellorto
15mm spruitstuk
65cc airsal+ hd kop
Tecno bullit
Polini membraan
vtw 46, atw 24

Inmiddels zit er sproeier 84 in maar 82 rijd beter. Ik vind dit behoorlijk groot voor mijn setup.
Heeft iemand een idee of dit met elkaar te maken heeft en hoe ik het moet oplossen.
Allereerst ben ik benieuwd waarop je baseert dat hij warmer word dan normaal? Dit kan van meerdere aspecten een oorzaak zijn. En waarom rijd sproeier 82 beter dan 84?
Kijk in basis zijn de dingen die een motor koelen lucht, olie en brandstof. Van allemaal moet er genoeg zijn om te kunnen koelen.
Zonder echt daadwerkelijk te kunnen aanduiden dat hij veel warmer word met een kleinere sproeier en hij goed loopt, zou ik me er niet al te druk om maken.
Je set-up lijkt op zich prima om met elkaar te kunnen presteren.

milannh
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 07 mei 2020 00:40

Vraag over Tomos Youngster..

Mijn tomos youngster schakelt niet of moeizaam door van de eerste naar de tweede versnelling. Wanneer ik het gas loslaat tijdens het rijden dan schakelt die langzaam over.

Wat ik al heb gedaan:
-atf olie vervangen
-vraagtekenveer vervangen

Koppelingsegmenten zien r nog prima uit.

Iemand een idee wat dit probleem kan zijn? Loopt verder prima.. snap alleen het schakel probleem niet.

Denn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 07 mei 2020 15:02

Klopt de hoeveelheid olie in het blok?
En de koppelingsveer is die in goede staat?

Je weet dat er achter de koppeling ook een koppeling drukveer zit, een ronde veer? Wellicht is die aan gruzelementen?

Tommy20
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tommy20 » 07 mei 2020 19:34

Hallo allen, heb onlangs een Tomos Flexer aangeschaft. Deze tomos had een andere uitlaat eronder en de originele had ik erbij gekocht. Nu wil ik de uitlaat die eronder zit vervangen voor de originele en deze verkopen. Ik weet alleen niet hoe de uitlaat heet die eronder zit. De verkoper dacht een mammoet maar die kan ik nergens vinden op het internet.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mei 2020 21:37

Je bedoelt waarschijnlijk Homoet. Maar maak eens een foto en post die hier, dan kunnen we kijken welke uitlaat je hebt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

milannh
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 07 mei 2020 22:10

Klopt de hoeveelheid olie in het blok?
En de koppelingsveer is die in goede staat?

Je weet dat er achter de koppeling ook een koppeling drukveer zit, een ronde veer? Wellicht is die aan gruzelementen?
Ja toen het er bij de schroef aan de zijkant uitliep heb ik hem dichtgedraaid.
Nu heb ik helemaal een probleem: hij wil niet meer in zn achteruit, de kickstart is losgekomen en draait mee en er komt een hard geluid uit het blok bij de koppeling. Heel klote dit..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mei 2020 22:28

Kickstartremveer in de bak zit waarschijnlijk niet in de uitsparing van het carter of deze is gebroken/ verbogen. Zoek maar eens op "omegaveer".

milannh
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 07 mei 2020 23:51

Kickstartremveer in de bak zit waarschijnlijk niet in de uitsparing van het carter of deze is gebroken/ verbogen. Zoek maar eens op "omegaveer".
Dit zou inderdaad het probleem van de kickstart kunnen zijn. Betreft het niet overschakelen van 1e naar 2e versnelling.. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb gister t vraagtekenveertje vervangen. Draai hem morgen weer uit elkaar en post dan foto's om te controleren of alles in het blok nog goed is.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 mei 2020 06:00

Het slecht of moeilijk overschakelen kan verschillende oorzaken hebben. De meest logische zou gebrek aan vermogen zijn, oftewel de motor levert te weinig power om vlot en soepel door te kunnen schakelen (=snelheid opbouw). Het symptoom is het beste te beschrijven als dat de bak blijft "hangen" tussen 2 versnellingen, omdat de centrifugaal kracht om de 2e versnellingskoppeling in te schakelen onvoldoende is.

Ook kan oorzaak zijn dat de veer in de 2e koppeling te strak is (verkeerde veer gemonteert of ingekort??). Wanneer je volgas geeft op dat moment de bak niet wil schakelen en het gas dan iets terugneemt en dan wel schakelt zijn voorgenoemde zaken (power, te strakker veer) de meest voorkomende oorzaken. Te strakke veer merk je aan het blijven slippen van de koppeling op het huis (te weing grip op het huis dus ook geen vermogens overdracht).

Wat de oorzaak is van gebrek aan vermogen heeft verschillende mogelijkheden, variërent van verstopte onderdelen (carburateur/ uitlaaat(poort) of verkeerde afstelling van ontsteking/ sproeier (valse lucht is ook een mogelijkheid) tot een te zware vertanding van de kettingwielen of onjuiste montage van de koppeling (ringen vergeten/ te strak aandraaien van de moer op de koppeling zodat er geen zijdelingse speling meer voelbaar is tussen koppeling en -huis). Moer moet wel vastzitten!!!

Ik wacht je foto's af.

Tommy20
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tommy20 » 09 mei 2020 12:29

Je bedoelt waarschijnlijk Homoet. Maar maak eens een foto en post die hier, dan kunnen we kijken welke uitlaat je hebt.
WhatsApp Image 2020-05-08 at 17.38.54.jpeg
Dit is hem

Denn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Denn » 09 mei 2020 15:46

Dat is in ieder geval geen Homoet uitlaat.
Ik heb geen idee welk merk wel, hij heeft het meeste weg que opbouw van een Speedy.

milannh
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 10 mei 2020 12:41

Yep, ik heb het blok uit elkaar gehaald.

Alle foto's heb ik in een Imgur bestand gezet (zie https://m.imgur.com/a/FLJfxt8)

Naar mijn weten ziet alles er goed uit, alleen schaaft de koppeling tegen de tandwieltjes.

Ook viel het me op dat de veer gebroken leek
20200510_123629.jpg

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 mei 2020 12:59

Proma cp (citypower)

Erg leuk uitlaatje voor 50cc.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2020 14:16

20200510_123629.jpg
Dat is dus de kickstartremveer of omegaveer. Die is krom, niet gebroken. Daarom draait je kickstart mee omdat deze niet losgekoppeld wordt. Vervangen is het advies.

Zo ziet eruit als ie goed is:
Afbeelding

milannh
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 10 mei 2020 14:32

20200510_123629.jpg
Dat is dus de kickstartremveer of omegaveer. Die is krom, niet gebroken. Daarom draait je kickstart mee omdat deze niet losgekoppeld wordt. Vervangen is het advies.

Zo ziet eruit als ie goed is:
Afbeelding
Thanks, ik ga deze uiteindelijk ook vervangen. Zie jij overigens gekke dingen? Hieronder nog een foto ter illustratie.
15891139030423685827736510402556.jpg
Overigens zie ik in het blok schilfers

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 148 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 146
  • 147