• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 149 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • …
  • 158
  • Volgende
Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2020 14:34

Zit nu op mobiel en ben niet thuis. Kan je imgur plaatjes nu niet bekijken. Kijk straks op laptop als ik thuis ben. Ik kom erop terug.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 10 mei 2020 15:17

20200510_151427.jpg
20200510_151439.jpg
Top man. Vraagtekenveer vorige week ook vervangen zoals eerder benoemd probleem bleef zich voordoen. Heb ik hem goed geplaatst?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2020 15:35

Heb je plaatjes in Imgur gezien. Zie alleen achter de koppeling geen ring tussen tandwiel en keerring. Klopt dit?

Deze hoort er wel tussen te zitten, anders vreet je keerring weg.

Verder geen bijzonderheden te zien. Als de tandwielen van de middelste as langs het koppelingshuis schuren kan het zijn dat je de opvulring aan de achterzijde hebt gezet ipv de dekselzijde.

Denk je eraan de opvulringen terug te plaatsen op de kickstartas en middelste as (voor zover van toepassing en aanwezig)?
Bijlagen
fHAg5pt.jpg
opvulring achter tandwielen
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 10 mei 2020 18:18

Heb je plaatjes in Imgur gezien. Zie alleen achter de koppeling geen ring tussen tandwiel en keerring. Klopt dit?

Deze hoort er wel tussen te zitten, anders vreet je keerring weg.

Verder geen bijzonderheden te zien. Als de tandwielen van de middelste as langs het koppelingshuis schuren kan het zijn dat je de opvulring aan de achterzijde hebt gezet ipv de dekselzijde.

Denk je eraan de opvulringen terug te plaatsen op de kickstartas en middelste as (voor zover van toepassing en aanwezig)?
Bedoel je deze? En zit het vraagtekenveer goed (zie vorige foto)?
Bijlagen
20200510_181054.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2020 21:56

Vraagtekenveertje zat goed.

Tussen krukaskeerring en tandwielen achterop het koppelingshuis hoort een ring te zitten van 2 mm dikte. Past percies op de as. Ik zie op de foto nog zo'n diameter ring, waar komen deze vanaf?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 10 mei 2020 23:22

Vraagtekenveertje zat goed.

Tussen krukaskeerring en tandwielen achterop het koppelingshuis hoort een ring te zitten van 2 mm dikte. Past percies op de as. Ik zie op de foto nog zo'n diameter ring, waar komen deze vanaf?
De drie ringen op de achtergrond zijn de vul ringen twee grote voor de meest linker, die kleinere op de middelste as. Die ring in mijn hand zat op die as waar ik de foto maakte. Hij zat dus achter de koppeling en de as zeg maar. Klopt dit?
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 10 mei 2020 23:44

Vraagtekenveertje zat goed.

Tussen krukaskeerring en tandwielen achterop het koppelingshuis hoort een ring te zitten van 2 mm dikte. Past percies op de as. Ik zie op de foto nog zo'n diameter ring, waar komen deze vanaf?
De drie ringen op de achtergrond zijn de vul ringen twee grote voor de meest linker, die kleinere op de middelste as. Die ring in mijn hand zat op die as waar ik de foto maakte. Hij zat dus achter de koppeling en de as zeg maar. Klopt dit?
Die ring die ik in mijn hand heb zit op de plek (zie foto)
Screenshot_20200510-234233_YouTube.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mei 2020 05:25

Ok, dan kon ik deze niet zien op de andere foto's. Dan klopt alles.

Dat de tandwielen van de middelste as tegen het koppelingshuis leunen klopt ook. Als je het deksel monteert zal dit ook weg zijn. Dan blijft alleen de omegaveer over wat het geluid veroorzaakte. Zorg dat deze goed in de uitspaing zit en naar voren wijst: Zie onderstanndde foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Milannhh
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:53
  • Citeer

Berichtdoor Milannhh » 11 mei 2020 09:56

Ok, dan kon ik deze niet zien op de andere foto's. Dan klopt alles.

Dat de tandwielen van de middelste as tegen het koppelingshuis leunen klopt ook. Als je het deksel monteert zal dit ook weg zijn. Dan blijft alleen de omegaveer over wat het geluid veroorzaakte. Zorg dat deze goed in de uitspaing zit en naar voren wijst: Zie onderstanndde foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Top man thanks. Ben alleen bang dat het schakel probleem nog steeds niet is opgelost...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mei 2020 11:54

Waarom zou dat niet? Als je de ring/ shim in het koppelingshuis goed hebt zitten achter de 1e versnellingskoppeling zodat er speling voelbaar is als je trekt en duwt moet t goed zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gabor
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2020 11:08
  • Citeer

Berichtdoor Gabor » 11 mei 2020 19:41

Een klein vraagje.. kan zijwaartse speling kwaad op het vliegwiel? Als je hem zachtjes heen en weer beweegt. Bij mij is het bijna niet voelbaar..
Omhoog

Milannhh
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:53
  • Citeer

Berichtdoor Milannhh » 11 mei 2020 21:30

Waarom zou dat niet? Als je de ring/ shim in het koppelingshuis goed hebt zitten achter de 1e versnellingskoppeling zodat er speling voelbaar is als je trekt en duwt moet t goed zijn.
Vind t echt een apart geval dit, hoop dat die het doet nadat alles goed is gezet. Ik vraag me nu alleen af of om de linker ook een ringetje moet zitten?
Bijlagen
20200511_204332.jpg
Omhoog

Milannhh
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:53
  • Citeer

Berichtdoor Milannhh » 11 mei 2020 21:48

Nog een toevoeging. Ik vraag me af waar de 2 kleine ringetjes horen? Een van de twee moet om de middelste as maar dan heb ik dus nog een ringetje over? Iemand een idee? Dank
Bijlagen
20200511_214543.jpg
Omhoog

Milannhh
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:53
  • Citeer

Berichtdoor Milannhh » 13 mei 2020 22:01

Waarom zou dat niet? Als je de ring/ shim in het koppelingshuis goed hebt zitten achter de 1e versnellingskoppeling zodat er speling voelbaar is als je trekt en duwt moet t goed zijn.
Ik heb nog niet gekeken naar de 2e versnelling, wel aan te raden dus? En kan ik de seegerring er op een andere manier eraf krijgen dan met een seegeringtang?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mei 2020 22:37

De ring die ik bedoel zit tussen huis en de losse koppeling aan de voorzijde als je in de bak kijkt.

Het overschakelen van 1 naar 2 gaat met centrifugaalkracht. 2e koppeling wordt door vertanding aangedreven tot een bepaald toerental en grijpt dan het koppelingshuis mee. Dan treedt de rollenkooi en vraagtekenveer in werking omdat de 1e versnelling dan "loos" gaat draaien (loskoppelen 1e versnelling). Daarvoor moet de motor wel het vermogen hebben om over dit punt heen te komen. Hoe minder kracht des te slechter het overschakelen. Soms kun je dit wat helpen door juist op dat punt even iets minder gas te geven totdat de 2e versnelling is ingekomen en dan doortrekken.

Dit ligt ook aan hoe strak de veer is in de koppeling. Hoe strakker de veer is des te meer toeren je moet maken om de centrifugaalkracht te krijgen om de 2e koppeling op het huis te laten komen. Als je het gewenste toerental dus niet kan halen (motor kan niet harder draaien) kan daar een probleem zitten. Verkeerde veer is een mogelijkheid, of motor haalt door andere omstandigheden (ontsteking, uitlaat verstopt, etc.) het toerental niet. Als je geen probleem hebt met optrekken en dit vrij vlot verloopt in de 1e versnelling zou ik idd beperken tot de bak, anders eens kijken of je ergens anders het vermogen misschien kan boosten.

Vwb de seegerringen, het beste en meest controleerbaar verwijderen hiervan is met een geschikte tang. Ik heb mijn set ooit eens uit de knakenbak van de Gamma gehaald. Ik weet niet of je een zaak als Toolstation in de buurt hebt, die hebben vaak ook wel goedkope tangen. Ik zou niet gaan lopen klooien met schroevendraaiers oid. Dan loop he kans op beschadigingen van onderdelen en jezelf.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Milannhh
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:53
  • Citeer

Berichtdoor Milannhh » 13 mei 2020 23:18

De ring die ik bedoel zit tussen huis en de losse koppeling aan de voorzijde als je in de bak kijkt.

Het overschakelen van 1 naar 2 gaat met centrifugaalkracht. 2e koppeling wordt door vertanding aangedreven tot een bepaald toerental en grijpt dan het koppelingshuis mee. Dan treedt de rollenkooi en vraagtekenveer in werking omdat de 1e versnelling dan "loos" gaat draaien (loskoppelen 1e versnelling). Daarvoor moet de motor wel het vermogen hebben om over dit punt heen te komen. Hoe minder kracht des te slechter het overschakelen. Soms kun je dit wat helpen door juist op dat punt even iets minder gas te geven totdat de 2e versnelling is ingekomen en dan doortrekken.

Dit ligt ook aan hoe strak de veer is in de koppeling. Hoe strakker de veer is des te meer toeren je moet maken om de centrifugaalkracht te krijgen om de 2e koppeling op het huis te laten komen. Als je het gewenste toerental dus niet kan halen (motor kan niet harder draaien) kan daar een probleem zitten. Verkeerde veer is een mogelijkheid, of motor haalt door andere omstandigheden (ontsteking, uitlaat verstopt, etc.) het toerental niet. Als je geen probleem hebt met optrekken en dit vrij vlot verloopt in de 1e versnelling zou ik idd beperken tot de bak, anders eens kijken of je ergens anders het vermogen misschien kan boosten.

Vwb de seegerringen, het beste en meest controleerbaar verwijderen hiervan is met een geschikte tang. Ik heb mijn set ooit eens uit de knakenbak van de Gamma gehaald. Ik weet niet of je een zaak als Toolstation in de buurt hebt, die hebben vaak ook wel goedkope tangen. Ik zou niet gaan lopen klooien met schroevendraaiers oid. Dan loop he kans op beschadigingen van onderdelen en jezelf.
Thanks voor je reactie. Bedoel je die ring met veel hoekjes die voor het boutje zit?

Betreft optrekken geen probleem. Trekt normaal op, kickt altijd aan. Bij een snelheid van 15km/u blijft die op een hoog aantal toeren zitten zeg maar, op dit punt schakelt hij niet door. Wel als ik het gas dus terughoud. Ik heb de uitlaatpoort iets schoongemaakt, kwamen alleen een heel klein beetje prut uit. Uitlaat zelf doe ik morgen even.

Hopelijk komt de omegaveer zsm binnen, dan kan ik alles in elkaar zetten. Wat is jouw tip?
- Zou ik de tweede versnelling controleren en de veertjes aanpassen?
- of zou ik alleen de uitlaat schoonmaken, de omegaveer plaatsen en alles weer terugzetten?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mei 2020 23:36

Nee, de ring die jij beschrijft hoort achter de moer om deze te blokkeren. Tussen koppeling en huis zit nog een ring. Kijk maar eens in de exploded views in de wiki. Deze zorgt voor een kleine zijdelingse speling van het huis en dat de koppeling vrij kan draaien van het huis bij stationair toerental. Of het huis kan draaien bij stilstaande motor.

Motorisch zal ik op basis van je reactie uitsluiten. Kan dan idd 2e versnellingskoppeling zijn als die op het hoge toerental niet meteen wil overschakelen. Oorzaak veer te strak. Kun je oplossen door de veer iets op te rekken of een juiste veer (voor 2e koppeling) te monteren.

Hoe makkelijk wil de bak schakelen als je gas terugneemt? Misschien moet je dit gewoon voor lief nemen als produkteigenschap en er rekening mee houden dat deze bak wat minder makkelijk overschakeld naar 2 bij volgas. Aanpassen van je eigen rijgedrag dus.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Milannhh
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:53
  • Citeer

Berichtdoor Milannhh » 14 mei 2020 08:04

Nee, de ring die jij beschrijft hoort achter de moer om deze te blokkeren. Tussen koppeling en huis zit nog een ring. Kijk maar eens in de exploded views in de wiki. Deze zorgt voor een kleine zijdelingse speling van het huis en dat de koppeling vrij kan draaien van het huis bij stationair toerental. Of het huis kan draaien bij stilstaande motor.

Motorisch zal ik op basis van je reactie uitsluiten. Kan dan idd 2e versnellingskoppeling zijn als die op het hoge toerental niet meteen wil overschakelen. Oorzaak veer te strak. Kun je oplossen door de veer iets op te rekken of een juiste veer (voor 2e koppeling) te monteren.

Hoe makkelijk wil de bak schakelen als je gas terugneemt? Misschien moet je dit gewoon voor lief nemen als produkteigenschap en er rekening mee houden dat deze bak wat minder makkelijk overschakeld naar 2 bij volgas. Aanpassen van je eigen rijgedrag dus.
Ringetje 10 doel jij op? Pff de veer oprekken is een hele klus zie ik al..

Hij schakelt, ij het terugnemen van het gas, pas erg laat. Hij schakelt dus op lage toeren door naar de 2e versnelling.
Omhoog

Milannhh
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:53
  • Citeer

Berichtdoor Milannhh » 14 mei 2020 15:43

Seegerring verwijderd en de 2e versnelling gekeken. Ziet er volgens mij ook prima uit.. zie foto's ter illustratie.

Daarnaast had jij het over een ring tussen het koppelinghuis en de versnelling? Moet ik deze tegengekomen zijn bij het demonteren van de 2e versnelling? Op die seegering na heb ik niks gevonden.
Bijlagen
20200514_153510.jpg
20200514_153515.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2020 15:51

Deze zit tussen koppeling 1e versnelling en huis. Niet achter 2e versnelling.

De veer lijkt op de foto wel wat groenig. Dat zou er 1 zijn voor de 1e vesnelling zijn. De 2e versnelling zou een rode moeten zijn maar dat durf ik zonder documentatie niet met zekerheid te zeggen. Dat verklaart waarschijnlijk dan wel het late schakelen als deze veer strakker is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 149 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.