• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 150 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • …
  • 158
  • Volgende
Tomosluxe09
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosluxe09 » 28 mei 2020 11:47

Hallo, ik zit met een probleem. Mijn km teller werkt niet meer. Nou zit het probleem volgensmij in de aandrijving. Dat uitsteeksel op de aandrijving zit wel in de velg maar er zit speling in. Dat ringetje met uitsteeksel gaat ook op en neer. Ik heb geen flauw idee wat ik hier mee moet doen. Kan iemand mij verder helpen?

Bij voorbaat dank.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mei 2020 16:02

Als je de kabel eruit haalt en dan erin kijkt als je het wiel draait, zie je dan het binnenwerk draaien of niet? Indien nee, aandrijving vervangen.

Hetzelfde geldt voor de kabel, als je het binnenste deel draait met de hand tussen je vingers doet de teller het dan wel (2 kanten op proberen om naalduitslag te zien)? Eventueel kun je ook aan de tellerkant de kabel losnemen en kijken of de kabel meedraaid aan een kant als je de andere kant draait.

Indien kabel en aandrijving in orde zijn is de teller kapot.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tomosluxe09
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosluxe09 » 28 mei 2020 20:21

Als je de kabel eruit haalt en dan erin kijkt als je het wiel draait, zie je dan het binnenwerk draaien of niet? Indien nee, aandrijving vervangen.

Hetzelfde geldt voor de kabel, als je het binnenste deel draait met de hand tussen je vingers doet de teller het dan wel (2 kanten op proberen om naalduitslag te zien)? Eventueel kun je ook aan de tellerkant de kabel losnemen en kijken of de kabel meedraaid aan een kant als je de andere kant draait.

Indien kabel en aandrijving in orde zijn is de teller kapot.
Bedankt, heb een nieuwe gehaald. Werkte allemaal niet meer.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mei 2020 21:23

Wat heb je nu gehaald? Aandrijving, kabel of teller?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Milannhh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Milannhh » 03 jun 2020 17:51

Ik heb een nieuw brommertje voor mn vader gekocht,maar deze vonkt niet.. Ligt niet aan de bougie, die werkt in mn eigen tomos namelijk wel. De bougiekabel ziet er nog goed uit en ik voel geen breukjes in de kabel. Heb al het een en ander gelezen over het doormeten van spanningen en zo, maar toen ik de bekabeling beter bekeek was er een geel kabeltje afgebroken zeg maar, deze liep naar de spanningsregelaar. Op de foto met elektra zou dit de ontsteking kunnen zijn of de verlichting. Nu heeft mn vader deze kabels geplugd in zo'n wit blokje (kan even niet op de naam komen).

Is hier iemand die de oorzaak van dit probleem weet op te lossen? Thanks
Bijlagen
image-02-06-2020_19-02-40-65.jpg

dingiedrerie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dingiedrerie » 12 jun 2020 18:35

Hallo, ik zit met een vraagje;

ik ben helemaal nieuw op het gebied van de tomos, zelfs zo nieuw dat ik niet weet wat voor brandstof ik er in moet gooien. In mijn omgeving zegt iedereen wat anders, er staat een pomp vlak bij mijn huis met E10 mengsmering, maar dit schijnt dan weer niet goed te zijn? Wat moet wel, het liefste ga ik niet zelf mengen, mijn tomos heeft verder geen aparte olietank.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2020 20:19

@ dingiedrerie: In ieder geval geen brandstof tanken waar E10 in zit, al dan niet gemengd met olie. Als dat al gebeurt, heeft de pomphouder geen verstand van 2-takt brommers. Dit doet ie alleen om de prijs te drukken. Jouw Tomos moet op brandstof draaien met maximaal 5% ethanol, zoals V-power, Excellium etc. Alleen premium (98 octaan) benzine dus.

Zelf mengen is niet moeilijk, als je een jerrycan hebt van 5 liter gaat er 1/8 liter olie bij (=0,125 liter). Heb je een bekermaat met zo'n maat erop? Doe er water in tot dat niveau en giet dat in een leeg pet-flesje of klein glazen potje. Markeer het niveau van het water en dan is dat als je er 2-takt olie in doet en daaruit in de jerrycan doet precies goed voor 5 liter. Dit kun je dan bij een pomp bijvullen met 98 octaan of E5 benzine.

@Milannhh: De gele draad is alleen voor verlichting en heeft niets te maken met de ontsteking. Btw, dat "blokje" is een kroonsteentje. ;)

Heeft jouw Tomos een drukknop om uit te zetten of een schuifknop? In het laatste geval kan deze in de "off" positie staan. Je kan eventueel de cdi rechtstreeks op de draad uit je blok zetten om te kijken of deze dan wel vonkt. Ik zie op de foto overigens een stekker los met een rode draad. Ik weet niet waar die normaal op hoort?

Tomosluxe09
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosluxe09 » 17 jun 2020 16:13

Wat heb je nu gehaald? Aandrijving, kabel of teller?
Ik heb een nieuwe aandrijving gehaald en nieuwe kabel. Werkt ie nog niet hij reageert wel maar niet goed, schommelt erg en gaat niet correct op het gas. Gaat sowieso niet tot 45 (wat ook mijn maximale snelheid is) Dus ik neem aan dat er iets met de teller is of iets zit niet goed maar ik zou niet weten wat...

Late reactie ik zit niet zo vaak op dit forum hehe.

Tomosluxe09
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosluxe09 » 17 jun 2020 16:17

IMG-20200616-WA0008.jpeg
Maar een nieuw probleem is opgetreden. Sinds een paar dagen maakt mijn uitlaat (biturbo) een trilgeluid (niet echt een rateling, vind het moeilijk te omschrijven) of heel blikkerig geluid op de top. Nu komt er ook een beetje onverbrande benzine onder uit. Ik weet niet dat dit hoort of niet. Wie kan mij vertellen wat het probleem is. Uitlaat is nog niet zo heel oud.

Mvg

LarsP
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor LarsP » 17 jun 2020 19:27

Goedendag, ik heb sinds kort een Tomos Quadro e-start en nu wil ik de olie vervangen die in de versnellingsbak zit. Ik ben benieuwd of dit altijd ATF olie moet zijn of andere versnellingsbak olieën hier ook goed voor zijn. Ik heb Castrol versnellingsbakolie Power RS 10W40 besteld alleen ben ik benieuwd of dit goede olie is. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 jun 2020 19:43

10w40 is motorolie. Niet geschikt voor de automatische versnellingsbak. ATF is een verzamelnaam voor alle olie dat voor automatische transmissie geschikt is. Aan welke eisen het moet voldoen is per merk of voertuig verschillend. ATF heeft meestal een SAE van minimaal 75W.

LarsP
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor LarsP » 17 jun 2020 20:15

10w40 is motorolie. Niet geschikt voor de automatische versnellingsbak. ATF is een verzamelnaam voor alle olie dat voor automatische transmissie geschikt is. Aan welke eisen het moet voldoen is per merk of voertuig verschillend. ATF heeft meestal een SAE van minimaal 75W.
Dank voor je bericht. Dan ga ik andere olie aanschaffen. Wel apart dat er bij JMPB staat dat het om versnellingsbakolie gaat zoals hierboven genoemd met naam van het product

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jun 2020 10:34

Misschien dat er fabrikanten zijn waar dit wel in zou kunnen, al zijn de meeste "gear" smeringen (automaat of handgeschakeld) altijd van het type 7xWxx. Het is voor Tomos niet aan te raden ivm de viscositeit om zo'n dunne olie te gebruiken aangezien dit door de keerringen wordt gedrukt.

Tomosluxe09
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosluxe09 » 19 jun 2020 14:41

IMG-20200616-WA0008.jpegMaar een nieuw probleem is opgetreden. Sinds een paar dagen maakt mijn uitlaat (biturbo) een trilgeluid (niet echt een rateling, vind het moeilijk te omschrijven) of heel blikkerig geluid op de top. Nu komt er ook een beetje onverbrande benzine onder uit. Ik weet niet dat dit hoort of niet. Wie kan mij vertellen wat het probleem is. Uitlaat is nog niet zo heel oud.

Mvg
Iemand die mij verder kan helpen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jun 2020 15:43

Zo te zien zitten de popnagels los (getrilt). Is nu eenmaal de onhebbelijkheid van dit type uitlaten, met aluminium popnagels. Je kan ze proberen uit te boren en opnieuw vastpoppen met stalen nagels, die kunnen beter tegen trillen.

Vwb de olie, dat is normaal, aangezien de demper schuin staat. Dan zakt de onverbrande olie uit de brandstof naar het laagste punt.

Tomosluxe09
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosluxe09 » 20 jun 2020 01:05

Zo te zien zitten de popnagels los (getrilt). Is nu eenmaal de onhebbelijkheid van dit type uitlaten, met aluminium popnagels. Je kan ze proberen uit te boren en opnieuw vastpoppen met stalen nagels, die kunnen beter tegen trillen.

Vwb de olie, dat is normaal, aangezien de demper schuin staat. Dan zakt de onverbrande olie uit de brandstof naar het laagste punt.
Top shadowranger, hartstikke bedankt.

Arjen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arjen » 27 jun 2020 11:45

Korte beschrijving van je probleem: vraagtekenveer niet op spanning?
Wanneer ontstond het probleem: bij aankoop
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): nee
Type tomos (brom of snor) en model: snor s25 a3

Hoi Tomosfans,

Ik heb kort geleden een klusbrommertje (s25, a3-blok) gekocht. Om ervan te leren. De brommer liep niet lekker, dus ik heb het blok helemaal uit elkaar gehaald. Ik zag dat de vraagtekenveer kapot was. Stukjes daarvan uit het carter verwijderd, de boel schoongemaakt en een nieuwe veer gekocht.

Het lijkt erop dat die veer niet past, zie foto. Veertje in het gaatje, linksom om de as. De veer buigt pas voorbij het palletje naar buiten waardoor ik hem niet achter het palletje kan spannen. Ik neem aan dat ik zelf iets verkeerd doe, maar ik weet niet wat. Heeft iemand een idee? Vriendelijk dank voor jullie reacties!

Arjen
Bijlagen
20200627_112915.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jun 2020 12:00

Je moet de seegerring (met die 2 oogjes) verwijderen en de rollenkooi (waar dat kleine kettingwiel aan zit) 1 of 2 rollen verdraaien zodat de veer juist wel achter de pal kan haken op veerspanning. Waarschijnlijk is de kooi eerder verkeerd gemonteerd.

Uitgangspunt is het gaatje op 90 graden links van de pal te zetten. Het beste (en gemakkelijkst) is om de as in de positie te hebben zoals op de foto zodat de rollen er niet uitvallen.

Arjen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arjen » 27 jun 2020 14:33

Gelukt! Bedankt voor de uitleg!

Bij het demonteren van het blok viel ergens (ik weet niet meer waar) een clipje uit. Zie foto. Ik kan het niet terugvinden op de exploded views van het A3 blok. Wat is het en waar moet ik dit kwijt?

Arjen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arjen » 27 jun 2020 15:06

Foto bijvoegen lukte niet, bij dezen alsnog:
20200627_150515.jpg
Wat is het?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 150 van 158
    • Ga naar pagina: