• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 151 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • …
  • 158
  • Volgende
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jun 2020 18:00

Dit is een borgveertje van de zuigerpen, zit in de groef van de zuiger.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Arjen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arjen » 27 jun 2020 22:35

Helder, bedankt Shadowranger! Ik ben gelijk met de zuiger aan de slag gegaan. Ik had bij Tomos parts en nieuwe zuigerset besteld. Pen 10, want ze beschreven op de site dat die maat bij een s25 hoort. Nu merk ik dat de nieuwe pen en lager niet in het gat in de drijfstang passen, te klein. Nameten leert dat de oude pen 12mm is, 2mm groter. Had ik natuurlijk moeten meten voor het bestellen.

Zijn er ook s25's met 12mm pen af fabriek (en is Tomos parts dus te kort door de bocht) of betekent dit dat een vorige eigenaar de krukas/drijfstang heeft vervangen voor een andere maat?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jun 2020 22:40

Als je een drijfstang hebt met bronzen bus is het pen 10. Bij een naaldlager pen 12.

Tomosparts verkoopt ook krukassen met bronzen bus in pen 12 maar dat zijn gereviseerde pen 10 krukassen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Arjen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arjen » 05 jul 2020 16:11

Vraag over de achterbrug. Ik wil de achterbrug van mijn s25 vervangen. Had ergens een goedkope gevonden, maar die lijkt niet te passen. Navraag leerde dat de vorige eigenaar en flexer had. Heeft dat type een andere brug? En kan ik op de s25 wel een brug zetten van de A35? Vast dank voor de reactie!

Gopnik
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gopnik » 06 jul 2020 12:29

Hoi, ik heb onlangs mijn eerste Tomos gekocht. Het is een Flexer die lang stil heeft gestaan. Zelf ben ik een leek en ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken!

Korte beschrijving van je probleem: Het olietankje achterop is erg vies, er zitten zelf stukjes vuil in en ik wil hem schoonmaken. Ik denk dat ik alles los wil draaien en het tankje en slangetjes wil doorspoelen met remreiniger, maar ik weet niet waar ik op moet letten tijdens de klus.
Wanneer ontstond het probleem: Ongeveer 1,5 week geleden begon het lampje voor de olie sporadisch te knipperen, vooral bij het optrekken
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
Type tomos (brom of snor) en model: Flexer, bouwjaar 2009
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Fabrieks?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2020 12:57

Vraag over de achterbrug. Ik wil de achterbrug van mijn s25 vervangen. Had ergens een goedkope gevonden, maar die lijkt niet te passen. Navraag leerde dat de vorige eigenaar en flexer had. Heeft dat type een andere brug? En kan ik op de s25 wel een brug zetten van de A35? Vast dank voor de reactie!
Er is hier eerder een topic over geweest (medio 2012) waarin door meerdere users is bevestigd dat de achterbrug van een Flexer en S25 hetzelfde zijn. Let op want er is imitatiespul op de markt die niet (meteen) past of een andere vorm heeft dan de OEM versies. Kun je aangeven wat er precies niet zou passen? Kun je hier foto's van maken (eventueel b2b).
Hoi, ik heb onlangs mijn eerste Tomos gekocht. Het is een Flexer die lang stil heeft gestaan. Zelf ben ik een leek en ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken!

Korte beschrijving van je probleem: Het olietankje achterop is erg vies, er zitten zelf stukjes vuil in en ik wil hem schoonmaken. Ik denk dat ik alles los wil draaien en het tankje en slangetjes wil doorspoelen met remreiniger, maar ik weet niet waar ik op moet letten tijdens de klus.
Wanneer ontstond het probleem: Ongeveer 1,5 week geleden begon het lampje voor de olie sporadisch te knipperen, vooral bij het optrekken
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
Type tomos (brom of snor) en model: Flexer, bouwjaar 2009
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Fabrieks?
Het tankje kun je loskoppelen en uit het frame halen als je dat wil. Let er wel op dat er geen lucht in de leidingen komt naar de pomp bij je vliegwiel (eventueel even afknijpen met een tie-wrap en leiding dubbelslaan of passende schroef in de leiding drukken). Anders moet je straks weer eerst ontluchten.

Stukje in de tank zouden geen probleem mogen zijn, als het goed is zit er een filter in die dat moet tegenhouden voordat het bij je pomp komt. Als je (olie)lampje begint te knipperen bij optrekken betekent dit dat je niveau te laag is en de tank moet vullen met 2-takt olie. Je moet ten alle tijden voorkomen dat je tank leeg raakt om dezelfde reden dat je pomp dan lucht gaat draaien i.p.v. olie en dat je eerst moet ontluchten voordat je verder kunt rijden.

Gopnik
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gopnik » 06 jul 2020 13:19

@shadowranger
Dank je voor de sneller reactie!
Dus jij denkt dat het niet per sé nodig is om de slangetjes ook door te spoelen? Hij heeft wel bij de vorige eigenaar lang stilgestaan en ik weet niet welke olie er toen in zat. Zou het geen probleem kunnen opleveren dat er nog resten van de onbekende olie in de slangetjes gaat mengen met mijn olie?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2020 16:36

Geen idee of dat een probleem is, maar als je toch wil gaan spoelen moet je ook ontluchten na de tijd.

Waarmee wil je gaan spoelen?

Arjen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arjen » 11 jul 2020 21:23

Er is hier eerder een topic over geweest (medio 2012) waarin door meerdere users is bevestigd dat de achterbrug van een Flexer en S25 hetzelfde zijn. Let op want er is imitatiespul op de markt die niet (meteen) past of een andere vorm heeft dan de OEM versies. Kun je aangeven wat er precies niet zou passen? Kun je hier foto's van maken (eventueel b2b).
Hier een foto van de (volgens mij) originele brug (vooraan) en die van de flexer. De vork (heet dat deel zo?) voor de vering lijkt bij de flexerbrug dichterbij de as te zitten. De hele brug is immers korter. Kan dat kwaad? Betekent dat dat je gewoon wat hoger zit? Zoiets meen ik te begrijpen uit het topic uit 2012. Ik ben benieuwd! Dank voor de reactie! Arjen.
Bijlagen
20200711_125335.jpg
Twee bruggen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2020 07:28

De onderste is OEM, die hoort ook bij het Flexerframe. De bovenste nog niet eens een goede imitatie. Daar past het 16 inch achterwiel niet eens fatsoenlijk in. Als het wel past, loopt ie niet netjes in het midden van de spatbordstraal.

Nog maar eens niet te spreken over de bevstiging van de achterremkabel of kettingbescherming. Waar en hoe ga je die vastzetten op dat prul?

Als je al voor imitatie gaat, deze is de goede:

Afbeelding

Of als je een alternatief wil voor degene die je nu hebt maar wel past:

Afbeelding

Bedenk echter wel dat hier andere kettingspanners bij horen (zoals bij een fiets) omdat de achterzijde open is.

trion
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor trion » 14 jul 2020 12:47

Er zit speling op mijn achterbrug en die bussen zitten er los in heb nieuwe besteld maar die zitten ook los wat nu?
Tomos A35
- 50 CC
- 50cc hogedruk kop
-zuiger metsleuven
- Spruitstuk(onbegrensd)
- dellorto sha 14/9 mm carb
- standaard luchtfilter (imi)
- sproeier 50
- Biturbo uitlaat
- twv 26/28
(Rijd niet :cry: :cry: :cry: )

trion
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor trion » 15 jul 2020 22:02

Er zit speling op mijn achterbrug en die bussen zitten er los in heb nieuwe besteld maar die zitten ook los wat nu?
Zou ik hem niet gwn vast kunne plakken met kit of hele sterke lijm?
Tomos A35
- 50 CC
- 50cc hogedruk kop
-zuiger metsleuven
- Spruitstuk(onbegrensd)
- sproeier 50
- Biturbo uitlaat
- twv 26/28

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 15 jul 2020 23:35

Hoe heb je de bussen gedemonteerd? Ook alle bussen tegelijk vernieuwd? (2 smalle en 1 brede)
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

trion
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor trion » 16 jul 2020 19:29

Hoe heb je de bussen gedemonteerd? Ook alle bussen tegelijk vernieuwd? (2 smalle en 1 brede)
Ze zaten er gwn los in kon ze er met mijn pink uit duwen hele nieuwe set besteld 2 buite bussen binne bus bout en moer zit nog steeds los kan ze er gewoon doorheen schuiven.
Tomos A35
- 50 CC
- 50cc hogedruk kop
-zuiger metsleuven
- Spruitstuk(onbegrensd)
- sproeier 50
- Biturbo uitlaat
- twv 26/28

johnhitkanon
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor johnhitkanon » 17 jul 2020 10:30

Hallo allemaal,

ik heb eerder dit jaar een Tomos Youngster met bouwjaar 2014 overgenomen met maar 100 km op de teller, praktisch nieuw. Ik ben de 2e eigenaar, hij heeft een lange tijd stilgestaan. De ketting hing wat slap en deze wil ik dus spannen zodat ie weer lekker loopt. Hiervoor heb ik op het forum deze handleiding gevonden: https://wiki.tomosforum.nl/index.php/Ke ... monoshock)

Maar ik krijg de bouten boven op de achterbrug niet losser. Ze draaien wel, maar de moeren aan de onderkant draaien mee. Dus ik kan blijven draaien met mijn dopsleutel maar er verandert er niets. Wat kan ik hier aan doen? Of doe ik iets verkeerd? Ik heb geprobeerd om de moer aan de onderkant vast te klemmen als aan de bout boven draai, maar nog zonder succes

johnhitkanon
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor johnhitkanon » 19 jul 2020 11:31

Het is inmiddels gelukt, was een kwestie van ff flink kracht zetten!

LarsP
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor LarsP » 29 jul 2020 14:33

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Tomos Quadro e-start en nu wil ik wat dingen repareren/aanpassen.

De kilometerteller deed het niet dus heb een nieuwe kabel besteld en gemonteerd. Nu doet de kilometerteller het wel met de snelheid, maar de afstand/gereden kilometers loopt niet. Hoe zou ik dit probleem kunnen verhelpen?

Mijn e-start heeft het gedaan en doet het nu niet meer als de Tomos koud is. Kickstart lukt wel gelijk! Als de Tomos warm is en ik probeer de e-start dan start hij wel gelijk. Wat zou hier het probleem kunnen zijn?

Ik hoop dat iemand van jullie mij hiermee kan helpen!

Arjen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arjen » 29 jul 2020 20:01

Ik ben de vering van mijn voorvork aan het schoonmaken. Hoop rommel. Welk soort vet kan ik er daarna het beste tussen doen? Ik heb kopervet en lagervet staan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jul 2020 04:20

.....
De kilometerteller deed het niet dus heb een nieuwe kabel besteld en gemonteerd. Nu doet de kilometerteller het wel met de snelheid, maar de afstand/gereden kilometers loopt niet. Hoe zou ik dit probleem kunnen verhelpen?
Waarschijnlijk is het tellermechaniek defect dat de cijfers moet draaien. Teller is normaal niet te openen. Vervangen of laten voor wat het is.
Mijn e-start heeft het gedaan en doet het nu niet meer als de Tomos koud is. Kickstart lukt wel gelijk! Als de Tomos warm is en ik probeer de e-start dan start hij wel gelijk. Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
Waarschijnlijk accu zwak als de motor koud is. Probeer met een starthulp accu of de e-start het dan wel doet. Zo ja, check de laadspanning bij draaiende motor. Als deze goed is (13 volt of meer) is de accu op en moet deze vervangen worden.

Zo nee, check de zekering van het laadcircuit.
[/quote]

Arjen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arjen » 30 jul 2020 14:51

Ik ben de vering van mijn voorvork aan het schoonmaken. Hoop rommel. Welk soort vet kan ik er daarna het beste tussen doen? Ik heb kopervet en lagervet staan.
Aanvullende vraag: ik heb bij tomosparts ook een nieuwe balhoofdset gekocht. Het lijkt er alleen op dat met de nieuwe set de kroonplaat een stukje omhoog komt, waardoor die niet meer goed aansluit op de vering. Ook komt er niet genoeg schroefdraad van het kroonstuk genoeg door de kroonplaat om de balhoofdmoer op te draaien.

Ik heb wat foto's bijgevoegd. Wat kan ik doen om het kroonstuk verder erdoorheen te krijgen?
Bijlagen
20200730_141312.jpg
20200730_141330.jpg
20200730_141344.jpg
20200730_142034.jpg

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 151 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1