• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Na drempel/hobbel inhouden tomos

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 11 jan 2023 00:11

Beste forumleden,

Sinds 1,5 maand heb ik last van dat na hobbels/drempels soms mijn tomos inhoud. Het is niet bij elke hobbel, sommige ritten niet, en soms ineens 2 keer achter elkaar. Het uit zich in dat je na de hobbel vol gas kan geven maar je voelt dat die ontzettend in houdt. Hij rijdt dan nog 10-15, en het lijkt alsof hij elk moment kan verzuipen of uitvallen. Soms pakt hij ineens weer op en dan is het weer weg, vandaag moest ik echt stoppen, zette ik hem uit en starte hem gelijk en toen kon ik weer volgas.

-Zelf dacht ik aan een verstopte sproeier, maar heb nu al 2 keer de carb schoongemaakt, maar er lijkt geen vuil in te zitten.
-Een nieuwe bougie erin gedaan, maar helpt niks
-luchtfilter schoongemaakt, helpt niks
-valse lucht testen, kan nergens met remreiniger valse lucht ontdekken, zou ook apart zijn als dit ineens na een hobbel kortdurend is.

Het is een snor tomos uit 2012, originele carb en luchtfilter, HD kop.

Zou het aan het membraan kunnen liggen? Heb vorig jaar wel een nieuw membraan gemonteerd.
Kan het de ontsteking zijn? Ivm na een hobbel?

Ik moet in Amsterdam de rijbaan op dus het is nogal zuur om op de weg ineens stil te vallen telkens
Omhoog


Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 11 jan 2023 10:36

Klinkt heel vreemd. Wellicht even controleren of de benzine kraan goed doorloopt? Sluit de vlotter de toevoer ook goed af wanneer hij vol zit? en wellicht even de bekabeling door lopen of alle stekkers nog goed vast zitten?

Het is niet dat hij opeens overschakelt naar de 2e versnelling bij een hobbel of iets?
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 11 jan 2023 13:50

Klinkt heel vreemd. Wellicht even controleren of de benzine kraan goed doorloopt? Sluit de vlotter de toevoer ook goed af wanneer hij vol zit? en wellicht even de bekabeling door lopen of alle stekkers nog goed vast zitten?

Het is niet dat hij opeens overschakelt naar de 2e versnelling bij een hobbel of iets?
Nee overschakelen heeft het niet mee te maken. Vaak rijd ik volgas (30-35km/h) en dan ineens valt hij weg na de hobbel. En vervolgens kan je volgas geven maar heb je het gevoel dat hij niet meer trekt en afremt tot een 10-15km/h, en het voel dan alsof hij of geen benzine krijgt of veels te veel. Maar als ik afrem, dan blijft hij wel netjes stationair lopen. Als je je voet op de uitlaat houdt en vol gas geeft, dat effect is dan een beetje te vergelijken met na zo’n hobbel

Bekabeling al nagelopen en die is wel goed.
Weet niet goed hoe ik de vlotter kan testen, maar als ik de carburateur uit elkaar heb lijkt de vlotter in orde.

Het aparte is ook dat na het uitzetten van de motor en weer aanzetten hij gelijk weer goed loopt.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 jan 2023 14:13

Als je de carb op zijn kop zet moet de vlotter waterpas liggen...evenwijdig met het pasvlak voor de vlotterbak....als je dan blaast op de aansluiting voor de benzineslang moet hij dicht zijn.

En wat Richfart al zij, komt er genoeg benzine uit het kraantje....even 1 of 2 minuut open zetten met een bakje iod eronder.

Achter de benzineslang aansluiting op de carb zit een filter...Als je E10 benzine gebruikt kan daar Gom in zitten, schoon maken en E5 benzine gebruiken....Gom in de tank, benzinekraan verwijderen en filter schoon maken.

Plakkerige gom zooi.
https://www.ecomaxx.nl/e10-benzine#:~:t ... de%20motor.
Omhoog

Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 11 jan 2023 15:01

Als je de carb op zijn kop zet moet de vlotter waterpas liggen...evenwijdig met het pasvlak voor de vlotterbak....als je dan blaast op de aansluiting voor de benzineslang moet hij dicht zijn.

En wat Richfart al zij, komt er genoeg benzine uit het kraantje....even 1 of 2 minuut open zetten met een bakje iod eronder.

Achter de benzineslang aansluiting op de carb zit een filter...Als je E10 benzine gebruikt kan daar Gom in zitten, schoon maken en E5 benzine gebruiken....Gom in de tank, benzinekraan verwijderen en filter schoon maken.

Plakkerige gom zooi.
https://www.ecomaxx.nl/e10-benzine#:~:t ... de%20motor.
Ik tank eigenlijk altijd e5 (shell). Maar heb alles uit elkaar gehaald, en de carburateur en het benzine filter zijn schoon. Denk alleen dat de tank schoonmaken en het benzinekraantje vervangen wellicht een optie is. Ga dat proberen!
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 jan 2023 15:24

Je kunt toch simpel testen of de kraan genoeg benzine geeft....hij is ook simpel schoon te maken.
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 11 jan 2023 16:20

Als je je voet op de uitlaat houdt en vol gas geeft, dat effect is dan een beetje te vergelijken met na zo’n hobbel
Als je het probleem op deze manier kunt herhalen zou ik ook even kijken naar je uitlaatpakking, voetpakking, koppakking, cilinder tapeinden en cilinderkop moeren. Wellicht dat je op een of andere manier valse lucht aanzuigt op die plekken?
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 jan 2023 17:02

Hij heeft al een deo test gedaan Richfart.

Lijkt wel of het benzine niveau in de vlotterbak te laag is, als je dan omhoog-omlaag rijdt zuigt hij ampere benzine aan.
Omhoog

Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 13 jan 2023 15:00

Wat jij zegt Fons moest ik ook aan denken, vooral omdat ik nu terugdenkend bedenk dat het na tanken minder leek. Toch zit er nog ruim 2L benzine in de tank nu dus dan lijkt wel alsof er voldoende in zit om benzine aan te trekken.

Wat ook nog speelt, maar dit is al sinds ik hem kocht in 2017 (met slechts 300km op teller) is dat gebruik van de reserve tank nauwelijks werkt. Dus wanneer de Tomos uitvalt, zet ik hem op reserve tank, en dan valt hij vrijwel binnen 5-10 km weer uit. Met tanken kan ik dan 3,5L tanken, dus dan zou er nog 0.5L in de tank zitten, en wellicht is het benzine kraantje niet goed.

Omdat ik toch een bestelling heb geplaatst voor nieuwe banden, remmen e.d. heb ik gelijk een nieuw benzine kraantje besteld, is het geld niet.

Verwacht dit ergens volgende week binnen te krijgen en ga dan kijken of ik het benzine kraantje vervangen heeft geholpen!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jan 2023 13:26

Heb je misschien een rond frame? Dan zit er een ontluchter onder je zadel. Die moet je uittrekken met tanken anders krijg je de tank nooit helemaal vol. Verder kan de beluchter van de tankdop vast zitten waardoor de tank een soort van vacuum trekt en dan komt er ook geen brandstof in de carburateur. Je kan dit uitsluiten om op het moment dat je klacht zich voordoet de tankdop los te draaien.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 14 jan 2023 16:41

Dat zie je gelijk als je de benzine kraan ff 2 minuten laat lopen, ook kun je dan geen lange stukken vol gas rijden.
Omhoog

Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 26 jan 2023 14:14

Inmiddels een nieuw benzinekraantje erin gedraaid, carb nog eens goed schoon gemaakt, en het probleem lijkt verholpen. Wel zag ik dat ik met sproeier 54 reed. Bougie altijd half koffiebruin en andere helft beetje donkerbruin. Nu dacht ik een snor Tomos moet tussen de 49-51 hebben als sproeier. Setup is HD kop, zuiger met sleuven (geen idee of dit bromzuiger is), 14/9 carb, luchtfilter met piemel er nog in, en wel een ''snel'' polini membraan.

Nou rijdt het met 51 echt belabberd. Bij starten rijd ik altijd na minuutje warmlopen volgas weg, maar met 51 blijft hij in z'n 1e hangen en stotteren, terwijl met 54 hij ineen keer in zn twee gaat en lekker soepel optrekt. Ook bij 51 is met 3/4 gas geven naar volgas geven dat hij eerst inhoud en dan pas verder doortrekt. Bougie is wel mooi koffiebruin (ook nu weer half koffiebruin en half iets witter maar bougie is nieuw). Toch maar weer 54 erin, of zie ik iets over het hoofd?
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 26 jan 2023 14:37

als hij met de 54 sproeier goed rijd en niet boven in stottert lekker de 54 er in houden. Zuiger met sleuven is inderdaad een bromzuiger. de "piemel" er ook lekker in laten zou voor wat ik gelezen heb het afstellen van de 14/9 makkelijker maken.

Ik weet ook niet of je ervan op de hoogte bent maar er zit verschil in sproeier maten tussen de originele en van andere fabrikanten. en namaak 54 valt kleiner uit dan een originele 54.

Ik heb zelf ook gehad dat mijn bougie 2 kleuren had maar de oorzaak daarvan weet ik niet. Welke bougie gebruik je? dan weten wij de hittegraad ook.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

Blokje
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:05
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 26 jan 2023 15:41

Ik ben bekend met imitatiestoeiers en dat dat nog wel eens verschilt met maten. Ik gebruik de originele sproeiers van dellorto. Ik heb er nu een NGK B6HS in. Ik heb wel het idee dat Champion bougies het beter doen op een of andere manier in m'n Tomos.

Op 54 stotterde hij niet, ik kan 53 nog proberen. Vond welk dat mn Tomos veel rookte met 54 (2takt rook), terwijl dit met 51 een stuk minder is.
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 26 jan 2023 19:38

je kunt inderdaad altijd nog een 53 proberen. Kwaliteit van de olie heeft ook veel invloed op de rook overigen en is dus niet als maat staaf voor arm/rijk te gebruiken. Rookt hij ook als de motor al op temperatuur zou moeten zijn?
Tomos AT50 (1984)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.