• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

30 x 1.5 O-ring aandrijftandwiel verkeerd geplaatst

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
TijmenP
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TijmenP » 13 apr 2023 19:28

Model: standaard A35 brom (na 2007)

Na aanleiding van een oude vergane midden carterpakking wat resulteerde in een lekkend blokje, heb ik besloten mijn blok te splitsen. De eerste keer dat ik dit ging doen, dus van alles nauwkeuring fotos gemaakt, zodat ik hem exact het zelfde weer in elkaar zou zetten.

Nu ben ik er achter gekomen dat ik bij het terugkijken van de fotos de lasnaad rondom het aandrijftandwiel heb aangezien voor de rubberen O-ring (30x1,5). De foto staat hieronder. Deze O-ring zit nu dus aan de verkeerde kant van de kogellager. Hij zit dus niet tussen de voortandwiel afstandsbus en de kogellager. Mijn tandwiel en moer paste alsnog wel over de as. Daarom heb ik dit pas ook later ontdekt.

Nu is mijn grote vraag natuurlijk... Zou dit een problemen kunnen gaan veroorzaken, of zou het misschien zelfs voor een betere afdichting tussen het aandrijftandwiel en de lager kunnen zorgen? Wat is jullie advies, splitsen of laten zitten.

De o-ring in kwestie: https://www.tomoshop.nl/o-ring-30x1-5mm ... tomos.html
Hier wordt deze ring ook besproken: https://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=25318
Bijlagen
tempImageR0XWcR.gif

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 apr 2023 19:58

Helaas zul je je blokje opnieuw moeten openhalen. De rubberen ring kan daar niet zitten aangezien het middentandwiel met de gladde zijde (waar je nu de rubber ring ziet op de foto) op die plaats strak tegen het lager aan hoort te zitten. Door het rubber loop je de kans dat je het kettingwiel niet voldoende aangedraaid krijgt en daardoor speling blijft op zowel het middentandwiel (wat je niet wil hebben in de bak want dan lopen de tandwielen kapot op elkaar) en het kettingwiel zelf met gevolg dat je de "nokjes" op de as wegvreet.

Het geheel sluit je op met de afstandbus tussen kettingwiel en lager aan de keerringzijde.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TijmenP
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TijmenP » 13 apr 2023 20:08

helaas niet het antwoord wat ik had gehoopt, maar ik snap dat dit ook niet de goed is. Gelukkig hangt het blok er nog niet onder. Dat scheelt weer.

TijmenP
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TijmenP » 13 apr 2023 20:38

Nu nog een laatste vraag hierover. Ik zat namelijk te kijken om de pakkingen opnieuw te bestellen. Nu is de dikke midden carter nergens meer te verkrijgen. Is de dunnen even goed, of zouden jullie altijd een dikke aanraden? Of zou ik misschien de pakking die er nu twee dagen tussen zit kunnen hergebruiken?

En zal ik de keeringen dan ook weer nieuw mee bestellen? Tis zonde van het spul, maar ook zonde als het weer open moet.

Anders wordt het een klus voor na het weekend, ook niet erg. Ik heb inmiddels geleerd dat haast nooit goed doet.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 apr 2023 22:12

Als je nu een dikke midden carter pakking hebt heeft de krukas en middentandwiel ook iets meer ruimte.

Ik zou het voor tandwiel met vul bus er opzetten en met een luchtsleutel de moer goed vast draaien, dan wordt die O ring aardig dun-plat.

Dan wel even voelen of het midden tandwiel niet te zwaar draait.....dus koppeling en bak wel even uit het blokje halen.

Als je eerst een dunne pakking had moet je eigenlijk de shim ringen ook aanpassen.

TijmenP
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TijmenP » 14 apr 2023 10:51

Ook fons bedankt voor je antwoord. Ik ga eerst eens de koppeling enzo eruit halen, zonder het blok te splitsen. Dan ga ik het voortandwiel moer eerst helemaal los draaien, zodat het aandrijftandwiel los zit. Misschien krijg ik de O-ring wel los getrokken met een ijzerdraadje of een ander in elkaar geflanst tooltje (even creatief zijn). Deze ring is tenslotte maar een klein fragiel ding.

Mocht de hoek, achter het aandrijftandwiel het toch te lastig maken kan ik altijd eerst nog proberen het voortandwiel moer strak aan te draaien om de o-ring te pletten. Hierover heb ik twee vragen wel en misschien dat jullie het antwoord weten.
- Met hoeveel NM mag het voortandwiel moer maximaal worden aangedraaid? is dat 60 NM van de "Mainshaft chain sprocket", viewtopic.php?t=19361
- Heeft iemand toevallig een blok open die kan meten hoe diep dit tandwiel in de carter moet vallen tenopzicht van de rand waar de koppelingsdeksel pakking op valt? Op deze manier kan ik dus meten of het tandwiel even ver in het vlok valt als normaal en of de o-ring dus vergenoeg geplet is.

Als laatst heb ik nog een andere vraag naar aanleiding van het bericht van fons over de dunnen en dikke carterpakking. Dit was volgens mij de eerste keer dat dit blok gesplitst werd, er kwam een zwarte pakking tussen uit. Tomoshop.nl gaf aan dat de standaard pakking vergelijk baar is met deze pakking: https://www.tomoshop.nl/middencarter-pa ... d4QAvD_BwE en dat dan geen extra shimmen nodig waren, alleen als je van zo'n hele dunnen naar een dikkere gaat. Klopt dit denken jullie? Anders moet het blok alsnog gesplitst worden om een andere soort pakking te gebruiken, of om shimmen te plaatsen. Of zijn de effecten hiervan te verwaarlozen voor een niet opgevoerd brom blok?

Bedankt voor het mee denken!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 apr 2023 18:31

Voortandwiel moer is idd 60 Nm, friction coefficient for steel: 0.14 (new, non-lubricated) dus de draad moet vet vrij zijn anders ze je hem te vast of draai je hem dol.

Je kunt bv voelen aan de krukas of hij axiale speling heeft.

Ik meet altijd voor de zekerheid de oude en nieuwe pakking op, een nieuwe wordt wel nog iets dunner met het vast zetten.

Zo meet ik 10,5mm op de schuifmaat, voortandwiel moet dat goed vast zitten....blok ijzer is enkel om de schuifmaat te laten staan om een foto te maken.

Afbeelding

TijmenP
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TijmenP » 14 apr 2023 19:01

Hi Fons,

Achterweg pulken was onbegonnen werk. Naïviteit misschien.

Enorm bedankt dat je dit hebt kunnen opmeten. Tandwiel ligt erbij nog zelfs iets dieper in :D 10,6mm. Wat dus goed nieuws betekend.

Ook heb ik het het opgemeten toen de moer los was en ik het tandwiel alleen met de hand aandrukte. Toen lag hij 1 mm hoger (verschil was toen 9,6 mm). De o-ring heeft een dikte van 1,5 mm. Dus het tandwiel ligt er een halve mm minder diep dan hij zou kunnen. En misschien is de o-ring ook al een soort pannenkoekje geworden en was hij bij de “nul meting” dus waarschijnlijk al minder dik dan 1,5mm.

Bedankt weer voor de snelle reacties

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 apr 2023 23:05

Dat je niet bij die O ring kunt is vrij logisch met zoon groot tandwiel, lekker laten zitten als je 10,6mm meet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers