• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos 4L wilt niet stationair lopen en heeft vermogensverlies op top

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Yeic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Yeic » 23 jul 2024 19:49

Beste mensen,

Ik ben eigenaar van een 1977 (of ergens tussen 1970 en 1980 in) tomos 4l, ding liep vlekkeloos de laatste paar maanden alleen merkte ik over een tijdbestek van enkele weken dat hij stationair soms uitviel, top zat toen rond de 55 kmh. Nu is het geval dat ik uiteindelijk niet meer stationair kan draaien en de top nu eerder op de 48/50kmh licht wat toch wel vermogensverlies aanduit.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, puntontsteking afgesteld, andere carb, alle topend pakkingen vervangen, nieuw afgedraaide cylinderkop, meerdere nieuwe bougies etc etc maar ik blijf het probleem maar hebben dat ik niet stationair kan lopen en dat ik op top minder power heb. ook heb ik last van backfire pops rond de voorbocht en soms een soort stotter/misfire.

Als het iemand bekent voorkomt hoor ik graag wat ideeen! want ik ben momenteel een beetje radeloos en wil niet zomaar mijn hele ontsteking of top-end gaan vervangen zonder dat dit effect zal hebben.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 jul 2024 23:48

Doe eens een deo test of hij valse lucht zuigt.
En hou oud zijn de krukas keerringen?

Yeic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Yeic » 24 jul 2024 00:30

Doe eens een deo test of hij valse lucht zuigt.
Heb ik gedaan, hij pakt nergens bij de top valse lucht, niet bij carb, niet bij koppakking en niet bij voetpakking.
En hou oud zijn de krukas keerringen?
De keer ringen aan beide kanten, schakelpook en trappers, zijn droog. daarentegen zweet hij bij het tandwiel wel een heel klein beetje. verder bij de krukas is het ook gwn droog.

Ik gok dus dat het geen valse lucht is.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 24 jul 2024 09:07

Schakelpook en trapas keerring heeft niets met de krukas ruimte te maken, middencarter pakking wel maar die gaat niet zo maar lekken.
Krukas keerring achter de koppeling kan niet droog zijn....of er zit geen druppel olie in het blokje.

Vonken de contactpunten erg veel als hij loopt, en slechte condensator kan ook rare ploffen en beroerd lopen veroorzaken.

En welke benzine gebruik je E10 ?

Yeic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Yeic » 24 jul 2024 10:43

Schakelpook en trapas keerring heeft niets met de krukas ruimte te maken, middencarter pakking wel maar die gaat niet zo maar lekken.
Nee dat snap ik, maar om je een beeld te geven over de staat van mijn huidige keerringen vermeld ik dit even dat ze niet compleet verrot zijn.
Krukas keerring achter de koppeling kan niet droog zijn....of er zit geen druppel olie in het blokje.
Van deze zou ik het niet weten, heb mijn koppelingskant nog niet uit elkaar gehad, olie is natuurlijk vervangen toen ik heb heb gekocht (enkele maanden geleden) toen hij nog wel goed liep los van de contactpunten die af zijn gebroken en tevens vervangen toen, maar daarna liep alles nogsteeds goed.

Vonken de contactpunten erg veel als hij loopt, en slechte condensator kan ook rare ploffen en beroerd lopen veroorzaken.

En welke benzine gebruik je E10 ?
Dit kan nog wel is het ding zijn, condensator, aangezien mijn punten er erg gebroerd aan toe waren toen ik hem kocht kan het zomaar zijn dan andere delen van mijn ontsteking ook niet helemaal lekker meer zijn, het wordt ook erger als hij warm is dus dat is volgensmij ook een indicatie die wijst op de condensator? heel erg bedankt voor het wijzen hierop, hier heb ik zeker wat aan!

Ik tank overguns altijd shell v-power, dus E5 maar als het goed is zonder of met heel weinig ethanol omdat het een premium E5 is

Dankjewel voor het idee, ik ga er mee aan de slag!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers