• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Lichten werken niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
damiansenz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor damiansenz » 24 okt 2024 11:05

Hey forummers,

Ik heb last van een vervelend probleem met mijn tomos, namelijk dat de lampen het helemaal niet meer doen. Eerst had ik wel een constant werkende voorlamp maar een achterlamp en remlicht die regelmatig kapot brandde. Hiermee ben ik naar de bromboer gegaan en hier heeft die er snel een nieuwe spanningsregelaar ingezet en de lampjes vervangen.

Hierna werkten de lampen allemaal weer, al vond ik vooral de voorlamp wel extreem fel. Het was net het grote licht van een auto. Een dag later leken ze midden in mijn rit er ineens mee te stoppen, hierna dus geen licht meer. Achterlamp was iig doorgebrand (draadje was gebroken), voorlamp niet gechecked maar ging daar wel vanuit.

Van hieruit ben ik terug gegaan naar de bromboer om weer de spanningsregelaar te vervangen, nu bleek dat het draadje van de massa van de spanningsregelaar was gebroken. Na deze gefixt te hebben, de spanningsregelaar weer vervangen te hebben inclusief allemaal nieuwe lampjes branden mijn lampen nog steeds niet, ook het remlicht niet.

Vanuit de ontsteking komen er 2 kabels en 1 stekker. 1 paarse massa, die zit bij de spanningsregelaar, 1 rode kabel voor de bobine, en 1 stekker met een wit met rode kabel en een gele kabel. Deze laatste stekker zit aangesloten op de spanningsregelaar met een stekker die alleen de gele kabel gebruikt. In de spanningsregelaar gaat dus de gele kabel van de ontsteking, verder heeft de spanningsregelaar weer een gele kabel eruit en een zwarte massa (die dus eerst gebroken was).

Kan iemand mij helpen met dit probleem want ik kom er niet uit.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 24 okt 2024 17:00

Welke spanningsregelaar heb je want er zit verschil in een AC (wisselspanning) of een DC (gelijkspanning)
Heeft je Tomos een Accu ?

damiansenz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor damiansenz » 25 okt 2024 10:51

De tomos had ooit een accu (denk ik) want er zit een estart kabelboom op en een vliegwiel met tanden. Verder zal ik vanavond thuis even moeten kijken welke spanningsregelaar ik precies heb. Hij heeft iig de ijzeren heatsink en heeft 4 polen.

damiansenz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor damiansenz » 25 okt 2024 10:54

Het is niet precies deze, ik heb geen imitatie, maar deze lijkt erop. https://www.tomoshop.nl/nl-nl/spannings ... polig.html

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 okt 2024 13:37

Geel die uit het blokje komt moet op in.
Massa aan het frame of blok.
Geel die naar lichtschakelaar loopt op uit.

Wit rode kabel Niet aansluiten.

Afbeelding

damiansenz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor damiansenz » 25 okt 2024 13:54

Ik ga vanavond even kijken hoe dit zit. Kan me alleen niet voorstellen dat het verkeerd zit aangezien het gewoon een stekker is die erin gaat.

damiansenz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor damiansenz » 25 okt 2024 17:10

Hey, naar mijn idee heb ik gewoon de verkeerde spanningsregelaar gekregen van de bromboer, ik heb namelijk deze: https://www.tomoshop.nl/nl-nl/spannings ... start.html

Deze is volgensmij niet voor mijn model, aangezien die van ac->dc gaat en een extra stekker (gok de wit rode) nodig heeft. Ik heb met de multimeter tevens gemeten dat er vanuit de ontsteking gewoon 10 volt stationair komt op de gele kabel. Na de spanningsregelaar is er ac 0 volt (logisch) en dc 0.4 volt stationair ofzo. Misschien is die ook zo laag omdat de wit/rode kabel er niet ook in zit.

Naar mijn idee heb ik dus gewoon de spanningsregelaar nodig die ik eerder heb gestuurd.
https://www.tomoshop.nl/nl-nl/spannings ... polig.html

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 okt 2024 18:45

Die rood witte kabel is eigenlijk om de accu te laden, dan heb je e start spanningsregelaar nodig.

De pinout van een AC en DC is anders, bij AC is de gele draad gescheiden in en uit....Bij DC zit geel bij elkaar geknoopt op de spanningsregelaar.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers