• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snorblok (A5) ombouwen naar brom

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
31 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 jul 2006 22:26

Geachte forumleden,

Ik heb gezocht op ombouwen snor naar blok, maar het is me nog niet echt duidelijk.

Mijn vraag: Ik heb een snorblokje liggen. Dit is er één van het nieuwste type met electronische ontsteking. Nu wil ik dit blokje als vervanger gaan ombouwen naar een bromblok voor onder mijn eigen brommer, nu nog met A3 blok. 't Is niet zo dat mijn huidige A3 blokje niet meer voldoet, maar ik wil blijven rijden als ik één van de twee blokken aan het reviseren ben.

Is het vervangen van de snorkop door een bromkop voldoende. Of moet ik de gehele cylinder + zuiger vervangen. Er zit al een andere aanzuigpoort (zonder begrenzer) op met een 15/15 Dell'orto carb. Moet nog ff checken of ontsteking op bromfietsstand staat. Maar is dit voldoende?

Kan ik meer problemen tegenkomen? Ik heb begrepen dat de onderdelen in de versnellingsbak van een snorblok niet geschikt zouden zijn voor brom. Teveel krachten erop of zo, niet sterk genoeg?

Graag jullie expertise, zodat ik weet waar ik aan begin.

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 01 aug 2006 10:18

de versnellingsbak is stevig zat, die zal het egt niet zo snel opgeven :lol: :wink: ontsteking op brom is ook wel zo handig, en de cilinderkop naar een bromversie veranderen ook.
kreidler powur in et schuurtje
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 01 aug 2006 13:28

Het is idd mogelijk, maar je zit dan ook nog met de interne vertanding.
Die is bij een snorfiets lichter vertand.
Omhoog

Gebruikersavatar
srtomosmenn
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jun 2006 17:35
  • Citeer

Berichtdoor srtomosmenn » 01 aug 2006 13:45

die lichtere vertanding de ene zegt dat het wel is de andere zegt dat het niet is wat is het nou? lucas zegt dat het niet is? want als dat het is is dat bij mij ook het probleem.
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 01 aug 2006 14:27

nja die interne vertanding, ik heb et bij een aantal mensen nagevraagt en er is maar 1tje die het zegt dat et verschilt.

Ex-gast.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
srtomosmenn
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jun 2006 17:35
  • Citeer

Berichtdoor srtomosmenn » 01 aug 2006 16:18

weet je wat ik zal een naar tomos.nl e-mailen die zullen het vast weten! laat wel iets horen als ik iets terug heb! later
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 01 aug 2006 18:18

ja goed idee, maar niks zeggen over opvoeren en dergelijke omdat ze daar vel tegenstander van zijn :P
Omhoog

martinoverysnello
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2006 10:02
Locatie: leiden
  • Citeer

Berichtdoor martinoverysnello » 01 aug 2006 18:54

ik kan jullie al met zekerheid zegen dat de binnen vertandingen van brom en snor identiek zijn, ik weet niet hoe dit met de nieuwe blokken is gesteld maar met de wat oudere ( laten we zegen tot 2004) zijn egt hetzelfde.
Omhoog

Gebruikersavatar
srtomosmenn
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jun 2006 17:35
  • Citeer

Berichtdoor srtomosmenn » 01 aug 2006 21:13

Ik geloof niemand meer :P ik heb een mailtje gestuurd naar tomos.nl ik hoop dat ik snel iets hoor laat het jullie meteen weten! later.
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 02 aug 2006 00:02

we horen het wel! denk ik :P
Omhoog

Gebruikersavatar
srtomosmenn
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jun 2006 17:35
  • Citeer

Berichtdoor srtomosmenn » 02 aug 2006 08:43

Goedemorgen ik wilde net gaan sporten maar toen keek ik ff in me mailbox en jawel heb al een mailtje terug van tomos.nl dit schreven ze:

Geachte heer Arnoldussen,

Inwendig zijn de huidige snor en bromfiets blokken exact hetzelfde.

Met vriendelijke groet

TOMOS.NL

Dus weer een probleem verholpen! later.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 aug 2006 17:25

Mooi zo, dus hoef ik alleen m'n kopje vervangen en rijden dus. Bedankt voor alle reacties!! :D

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
srtomosmenn
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jun 2006 17:35
  • Citeer

Berichtdoor srtomosmenn » 02 aug 2006 17:27

yess en ff je onsteking op brom zetten!! laterr
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 aug 2006 17:29

Jah, doet ik zeker!! Thanks :P

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 03 aug 2006 19:46

Cilinder kop is anders
Cilinder is anders
Carb is anders
Uitlaat is anders
Prop in het spruitstuk.


Bromkop heeft meer compressie
Cilinder inlaat waar het spruitstuk op zit is nauwer dan bij brom
14/9 -> 14/12 (moeilijk te vinden vandaag)
S-bocht -> rechte en dikkere bocht
Vernauwing is 10mm dus 14/12 heeft dan minder zin.

Achtertandwiel aanpassen minimaal 28. Andere zijn denk ik iets te kort.

Afbeelding
bromcilinder
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 aug 2006 20:03

Cilinder kop is anders
Ja, daarom wil ik die ook vervangen
Cilinder is anders
Hoe bedoel je dat? Aantal cc is toch hetzelfde? Door bromkop te monteren verander je de compressieverhouding, dus meer vermogen.
Carb is anders. Uitlaat is anders. Prop in het spruitstuk.
Mijn carb is al een 15/15 dellorto, dus zeer geschikt voor bromfiets-setup. Uitlaat blijft hetzelfde zoals nu onder mijn A3 blokje (open snelle pijp). Prop in spruitstuk zit er niet, zie carb.
Cilinder inlaat waar het spruitstuk op zit is nauwer dan bij brom
14/9 -> 14/12 (moeilijk te vinden vandaag).
Ik neem aan dat dat nergens op gebaseert is, want ik kan me niet voorstellen dat de cylinder inlaat anders is. Dat is ook niet het geval met de ei-cylinders die als snor waren gebouwd. Die hebben ook gewoon een 12 mm inlaat, alleen de luchtdoorlaat in de carb is smaller. Vandaar 14/9 (snor)of 14/12 (brom).
Achtertandwiel aanpassen minimaal 28. Andere zijn denk ik iets te kort.
Heb nu al bromfiets setup met A3 blok. Dit blijft zo AT 24.

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 03 aug 2006 20:28

Ik heb gekeken of een ik een foto van een snor cilinder kon vinden maar tevergeeft. Ik wed voor 50 euro dat de inlaat kanaal krapper is dan die van een bromcilinder. Foto die ik geplaatst heb is van een brom cilinder.

Bromcilinder is daardoor iets sneller getimed.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 aug 2006 21:15

Ik heb eventjes mijn blokje gesloopt, moet toch worden veranderd.

Dit zijn dus de cylinder en kop van mijn snor blokje. Ook heb ik een foto erbij gedaan van het spruitstuk.

Het verschil in poortgroottes is amper te zien. Het lijkt me geen bezwaar om dit blokje om te bouwen naar brom (of wel?)

De zuiger neemt toch gewoon de hoeveelheid mengsel naar binnen zoals altijd? Alleen de compressieverhouding bij een bromkop is hoger dan bij een snor door die hap uit de kamer.

@ Robin. Heb je toevallig ook een foto erbij van de binnenkant van die bromcylinder? Ik heb de snor hier gepost (laatste foto)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
srtomosmenn
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jun 2006 17:35
  • Citeer

Berichtdoor srtomosmenn » 03 aug 2006 21:16

robin het ging over het blok intern intern=binnen in het blok!! beter lezen voortaan :P
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 03 aug 2006 21:37

Ik heb eventjes mijn blokje gesloopt, moet toch worden veranderd.

Dit zijn dus de cylinder en kop van mijn snor blokje. Ook heb ik een foto erbij gedaan van het spruitstuk.

Het verschil in poortgroottes is amper te zien. Het lijkt me geen bezwaar om dit blokje om te bouwen naar brom (of wel?)

De zuiger neemt toch gewoon de hoeveelheid mengsel naar binnen zoals altijd? Alleen de compressieverhouding bij een bromkop is hoger dan bij een snor door die hap uit de kamer.

@ Robin. Heb je toevallig ook een foto erbij van de binnenkant van die bromcylinder? Ik heb de snor hier gepost (laatste foto)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Shadowranger 8)
Ja ik had een foto van een brom vs snor kop maar die is offline gehaald en heb ik er geen backup meer van. Dus als je even geduld hebt maak ik over 2 weken alsnog een foto van want ik moet me blokje ook nog reviseren.
Foto`s op het internet zijn moeilijk te krijgen, want elke cilinder die op marktplaats staat is zo weer verkocht, dit komt omdat deze onderdelen nogal schaars en duur zijn om aan te schaffen.

Een snor cilinder heeft dus wel een beperkter inlaat. Ja er komt wel de zelfde hoeveelheid benzine naar binnen, maar dit word door die beperking dus tegen gehouden en de benzine stroom dus langzamer naar binnen dan bij een brom cilinder. Een brom cilinder heeft die beperking dus niet en de bromzuiger heeft sleuven hierdoor kan het mengsel sneller de cilinder in en is daardoor sneller getimed dan een snor cilinder.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
31 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.