• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Waar zitten de grote verschillen in de uitlaatdempers?

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
The old dude
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 aug 2006 11:47

Berichtdoor The old dude » 05 aug 2006 02:55

1: bocht diameter,in de eerste plaats bepaal je hier wat de tegendruk zal zijn.
2:lengte vd bocht, hier zit de restictie en kan je ook de tegendruk mee bepalen,een korte bocht de voorkeur? of juist een lange bocht en waarom?
3:Het middendeel,meestal dezelfde vorm aan de buitenkant gezien,maar waar liggen de verschillen in de binnenkant?
4:Schottendempers,zoals de orginele exemplaren,die dienen om het geluid zo goed mogelijk te dempen maar helaas gaat dat weer ten koste van een vrije doorstroming.
5:Absorbtiedemper,deze hebben een enige vorm van geluidsdemping maat laten de gassen wel de vrije loop.

Maar nu is mijn vraag wat de grote verschillen zijn in de aangebodene snelle uitlaatjes behalve de grote prijsverschillen??
Het principe komt volgens mij op elkaar neer :roll:
Wanneer ik een zogenaamde terugloop uitlaat zie denk ik dat die meer tegendruk heeft dan een rechte demper,waarom zou dat een voorkeur zijn vraag ik mij af.

Natuurlijk spelen de looks ook een grote rol,maar dat staat los van de werking :D

brand maar los zou ik zeggen 8)

greetz Marco
Omhoog


Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 aug 2006 13:54

zo werkt 2 takt niet. Het is niet tegendruk, maar een pulserende werking.

leer aub eerst goed 2takt / expansieuitlaten voordat je zoiets ook maar denkt :P
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
The old dude
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 aug 2006 11:47

Berichtdoor The old dude » 05 aug 2006 17:01

Maar nu is mijn vraag wat de grote verschillen zijn in de aangebodene snelle uitlaatjes behalve de grote prijsverschillen??


brand maar los zou ik zeggen 8)

greetz Marco
zo beter?
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 aug 2006 19:22

nja verschil is toerenbereik, powerband, merknaam, etc.

maar 2 takt werkt niet dmv tegendruk, en die rare vormen hebben ook een functie.

zoek eens wat rond en je leert veel ;)
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 05 aug 2006 19:43

http://www.tomosforum.nl/tut_werking_2takt.php
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 aug 2006 20:47

ja daar heeft ie niet alles aan...

uitlaat is nm niet zo easy als het lijkt. Ik kan zo snel ff geen goede faq vinden
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
The old dude
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 aug 2006 11:47

Berichtdoor The old dude » 06 aug 2006 01:04

zo werkt 2 takt niet. Het is niet tegendruk, maar een pulserende werking.

leer aub eerst goed 2takt / expansieuitlaten voordat je zoiets ook maar denkt :P
Let op dit is een citaat:

De powerband wordt door een groot deel beïnvloed door de uitlaat. Daarom kan er op een tweetakt niet zomaar een kachelpijp gezet worden. Op de meeste moderne tweetaktmotoren zit een expansie-uitlaat. Deze uitlaat werkt met resonanties die terug trillen door de conus en daardoor tegendruk bieden waardoor er minder onverbrand mengsel weg kan lekken. Vroeger werden er uitlaten met schotten gebruikt om tegendruk te creëren; deze werken echter minder goed dan een expansie-uitlaat.

De terugloopuitlaat die je vaak ziet op scooters is ook een expansie-uitlaat en het teruglopen van de demper is er alleen omdat de uitlaat anders te ver uit zou steken. Het teruglopen biedt verder geen extra vermogen.

:roll:
Er is dus wel degelijk sprake van tegendruk.

De vraag is welke componenten juist de tegendruk bepalen,en van uit mijn visie en ervaring geschied dat ik de meeste gevallen vanaf de aansluiting vd cillinder,met andere woorden de bochtdiameter en vorm,het laatste deel (of het nu een viertakt of een tweetakt is maakt niet zoveel uit) geldt over het algemeen als geluidsdemper.
Natuurlijk is er bij een viertakt ook sprake van een pulserende werking (al gaat het hier over een 2 takt ,maar dat terzijde....),en ook daar geldt dat de manifold (in het nederlands spruitstuk) de hoeveelheid tegendruk bij een pulserende werking tot de juiste proporties geleid word.
Bij een enkele cillinder zoals bij een Tomos het geval is luisterd dat minder kritisch dan bij meerdere cillinders.
ER zijn vrij grote prijsverschillen bij de uitlaten,maar waar zit dan het grote verschil als het om de performance gaat??
Toch niet de naam?
De fraaiere afwerking?
Wat ik wil weten is welke bochtdiameter het meest geschikt is,en ook de lengte daarvan.

Kan iemand wat met deze info?: http://www.btinternet.com/~mezporting/e ... ength.html

Ik weet hier namelijk niet zo veel raad mee :oops:

greetz Marco
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 06 aug 2006 09:21

http://www.2stroke-tuning.nl/thread.php ... 05fe1f211e

en

http://www.2stroke-tuning.nl/thread.php ... 05fe1f211e

en

http://www.2stroke-tuning.nl/thread.php ... 05fe1f211e

hm en helaas, kan ik niet de hele animatie vinden. Er hoort nm ook een uitlaat bij en dan snap je meteen hoe het werkt.

Afbeelding

ik kon verder zo snel ook geen goede faq vinden over hoe een uitlaat werkt.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
The old dude
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 aug 2006 11:47

Berichtdoor The old dude » 06 aug 2006 11:41

Ik heb hem al gevonden :D

http://www.2stroke-tuning.nl/media/arti ... itlaat.pdf

Hiermee zijn in ieder geval mijn vragen beantwoord.
Topic mag wat mij betrefd op slot.

greetz Marco
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.