Geachte Forum lezers,
Ik was aan `t surfen op het Forum en kwam dit artikel van 24 april `07 tegen. Zelf heb ik een artikeltje geschreven over “Hoe een snelle stille Tomos” d.d. 27 maart `07 en ik ben er ondertussen uit. En het slaat perfect op de vraag van Robin.
Het betreft: De Tomos mag geen carburateur geluid maken.
De Tomos moet veel lucht onbelemmerd binnen kunnen halen .
Wat heb ik nou (na eindeloos veel proeven genomen) ontdekt. Dat je 4 geluidsbronnen hebt. T.w. De massa (frame – ketting - afdekkappen), Het motorblok (zuiger/cilinder – koppeling – transmissie), De uitlaat, De carburateur (luchtaanzuiging)
Wel, wat de laatste twee aangaat heb ik het onder controle.
Wat de uitlaat aangaat was eenvoudig. Ik wilde niet opvallen als de politie in beeld is. Een imitatie Brompijp is een goede keus. (Kan je er ook uitkletsen als je een agent van gevorderde leeftijd treft) Natuurlijk zijn er betere, maar die passen niet in mijn opzet.
En, waar het in dit artikel om gaat, de luchtaanzuiging van de carburateur. Men neme de normale luchtfilterkast en doe het navolgende:
Boor een gat van 32mm ter hoogte, c.q. rond om het kleine tuutje aan de achterkant van de luchtfilterkast. Zorg ook dat het gat in het schuimfilter (welk in de kast zit) op 32mm wordt gebracht. Neem een stukje (70mm lang) isolatiebuis/pijp ( voor om 15mm warmwaterleiding ), snij de doorgangs diameter van 15mm op 25mm. Schuif nu het stukje isolatiebuis voor de helft door het gat in de luchtfilterkast. Het enigste wat je nu nog moet doen, is het gat in het frame iets groter vijlen. [zit een rubber manchet in en is ovaal gevormd]
De rubberen manchet mag weggelaten worden. En voor de goede orde zei gemeld: Werk precies, haal ook de bramen aan de binnenkant van het frame weg en smeer wat vet rondom het gevijlde gat. (Kan het niet gaan roesten)
Ter verbetering van de info zijn een foto`s toegevoegd.
Het werkt perfect. Geen aanzuiggeluid meer. Zal een grotere sproeier gestoken moeten worden, maar daar trekt hij ook beter door.
Door het isolatiebuisje kwa binnendiameter aan te passen kan je heel simpel (geluidsarm) de lucht toevoer regelen c.q. de carburateur afstellen.
Veel plezier en tot genoegen geïnformeerd