Berichtdoor Techneut » 24 jul 2007 22:14
Zoals ik al eerder zei lijkt het erop, omdat je lampjes helder zijn, dat ze kapot trillen. Je kan twee dingen proberen. Als het puur door het trillen komt kan je beter eens controleren of alle bouten en moeren nog goed vastzitten. Speciaal die van het motorblok. Die willen wel eens wat losser raken waardoor het trillen erger word. Luister ook eens naar het geluid van de motor, harder rijden hoeft geen probleem te zijn maar problemen in het blok kunnen wel teveel trillingen veroorzaken.
Als je het niet zeker weet kan je ook kijken of er toch niet veel te veel stroom doorkomt. Want dat zou betekenen dat de regelaar kapot is (dat kleine vierkante doosje met gele en bruine draad). Gewoon een voltmeter (op wisselstroom zetten) op een verlichtingsdraad zetten en kijken hoeveel volt de motor geeft als je even de motor op de standaard toeren laat maken. Boven de 14 volt is waarschijnlijk dat kastje kapot.
Maar hoe je het ook went of keerd, het blijft een zoekplaatje en dat is nooit makkelijk.
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.