Berichtdoor Techneut » 30 aug 2007 08:30
Het is niet zo heel belangrijk wanneer de contactpuntjes het meeste open staan of weer sluiten. Het is wel heel belangrijk wanneer ze openen want dat is het moment dat je motor een vonk krijgt. Als de punten goed afgesteld staan gaan ze 1,8 mm voordat de zuiger helemaal boven is open. om dit te meten is er een speciaal stukje gereedschap, namelijk een zuigerstop. Als de zuiger dan bovenaan is moeten de puntjes minstens 0.3 mm open zijn en maximaal 0.45 mm. Dat meet je dan weer met voelermaatjes.
Het is voor de motor heel belangrijk dat de ontsteking goed afgesteld staat, dus als je dat niet lukt haal er dan iemand bij die het je kan laten zien of ga even naar de brommerboer. Maar hoe dan ook heb je om de ontsteking goed af te stellen voelermaten nodig. Zo op het oog gaat het echt niet.
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.