Berichtdoor shadowranger » 29 sep 2007 09:59
Ik heb eens het hele verhaal gelezen, maar krijg toch sterk de indruk dat je voorste kettingwiel misschien niet goed meer is. Mijn eerste reactie dat de vraagtekenveer kapot zou zijn is in 9 van de 10 gevallen de oorzaak. Ik heb wel vaker klachten gelezen dat de Tos niet wil rijden, bleek het vertande hart kapot te zijn of te ver uitgesleten tov de as. Kijk daar ook eens even naar.
Het "pling" geluid kan ik niet plaatsen, ik kan zo op afstand niet beoordelen wat het kan zijn. Gezien je kickstartpedaal probleem zou ik dan denken dat het geluid daarvandaan is gekomen dat de veer zich heeft gezet(doet die het nog wel?). Dit verklaart overigens niet waarom je Tos steeds uitvalt. Misschien is het een probleem dat nog verholpen moet worden doordat je teveel carterolie in je cilinder en uitlaat hebt gekregen. Na het vervangen van je keerring heb je alles goed schoongemaakt (ook de zwarte aanslag in de kop en op de zuiger)? De zwarte/ bruine sporen aan de zijkant van je zuiger is normaal. Als je zuiger nog niet te oud is en de veren niet teveel versleten zou ik daar geen problemen om maken. Check anders wel even of de circlips in de zuiger nog aanwezig zijn en goed de pistonpen afsluiten als je toch de cilinder eraf haalt.
Mocht je er niet uitkomen, ik heb je ook nog een PB gestuurd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn