• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bengrenzing Tomos

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
timm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor timm » 04 sep 2005 21:31

Tomos Quadro 2003 snor
volledig origineel

Hij rijdt ongeveer 30 km/u op de teller, een prima snelheid voor een snorfiets, maar hij is duidelijk begrenst en houdt ongelooflijk in bij meewind of bij het afrijden van een heuveltje. Je hoort een soort getik en je hoort de tomos alleen werken om op die 30 km/u te blijven. Best storend.

Ik heb op internet verschillende dingen gelezen, maar niet echt een duidelijk oplossing gelezen.

Kan iemand mij meer vertellen op tandwielen? Hoort hier een berekening bij voor de snelheid bij welk tandwiel? Ik heb momenteel een origineel tomos tandwiel 33. Wat gebeurt er wanneer ik hier 31 van maak, of 28? En ik welke mate ben ik van de 'begrenzing' af?

Verder hoop ik dat iemand mij meer kan vertellen hoe je te werk gaat bij het veranderen van een tandwiel, hoe en wat, ik heb ongeveer geen verstand van brommers.

zipper
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 04 sep 2005 21:43

http://213.148.255.3/~danny/tomos_forum ... .php?t=603

Hier kun je in principe alles vinden.

Over de tandwielen kan ik het volgende zeggen: Als je brommer nu al moeite heeft met wind en heuvels moet je voorlopig niks aan de tandwielen veranderen.

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 04 sep 2005 22:05

jazeker :D
Afbeelding

timm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor timm » 04 sep 2005 23:18

Wat er in de faq wordt verteld lees je overal en dat is ook niet de informatie die ik nu zoek.

Ik vraag me alleen af op welke manier je een klein btje de begrenzing kan vermijden waardoor hij soepeler loopt zonder dat ie inhoudt. Aan motorisch vermogen ligt het niet, hij kan wel harder maar 'mag' dit niet en daarom is ie begrenst.

Zie het zo, een 'normale' snorfiets start je en je rijdt weg met dit geluid: vrooeemmmm, vroemmmm (eentonig standaard geluid, en je rijdt gewoon zo'n 30 km/u)
Mijn quadro snor rijdt weg maar met dit geluid: vroemmm, broemmm, tiktiktik, vroem, tiktiktiktiktik vroemm tiktik. Hierbij houdt ie in, trekt een btje op, houdt een btje in, trekt een btje op. Dit zorgt dus voor schokkerig rijden op de top.

Misschien een stom voorbeeld, maar ik hoop dat het het een btje duidelijk is.

Iets van toerenbegrenzer ofzo, ga mij nou niet vertellen dat niemand hier weet te vertellen hoe dit in elkaar steekt in een tomos snor.

Of je dit kunt oplossen dmv tandwielverhouding? En welke gevolgen andere verhoudingen hebben op je snelheid, er is vast wel iemand die me meer kan vertellen dan "kleiner ga je harder, groter ga je langzamer maar trek je sneller op".

Iig bedankt voor alle informatie die gegeven is/wordt.

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 05 sep 2005 10:33

Als ik het zo lees dan zou het in mijn ogen aan de sproeier liggen..
met de tandwielen valt dit niet op te lossen, of ik moet er wel heel erg naast zitten. en over tandwielen kan je echt weinig anders zeggen dan:kleiner is harder rijden en groter is harder optrekken. je kan wel snelheden gaan noemen maar omdat dit bij elke brommer net even anders ligt dan krijg je speculaties. en het is dan maar net de vraag of je daarop kan vertrouwen.
het is niet zo dat je zomaar met een ander tandwiel een motorisch probleem (als inhouden) kunt oplossen
over tandwielen staat ook al geschreven op dit forum, daar staan ook stukjes bij over toenemende wrijvingen etc.
ik denk echter dat jij hier op dit moment weinig aan hebt..

kijk eerst maar eens naar je carburateur. het kan zijn dat je even een andere sproeier erin moet draaien, het kan zijn dat je vlotter iets blijft hangen..

timm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor timm » 05 sep 2005 17:57

ik heb ongeveer geen verstand van brommers.
Het heeft dus niet zo veel zin met begrippen te strooien zonder dat enige beschrijving :roll: :)

Maargoed.. Tot mn grote verbazing ging mn tomos opeens 35 rijden vandaag. Wanneer ik een kleine heuvel afrij hoor je de begrenzing stoppen en rij ik 35 km/u en trekt ie langzaam naar de 37/38. Maar wanneer ik rem of stop en ik rij weer verder, dan rij ik weer gewoon 30. Vaag verschijnsel, maar scheelde toch flink wat tijd op de weg naar school :lol:

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 06 sep 2005 02:21

Daar gaan we weer.

Begrenzers van een snor, ten opzichte van een brom.

1- DE BELANGRIJKSTE, Hij heeft een kleinere carburateur, 9mm ipv 12mm
2- De onsteking staat veel te laat, deze moet vroeger.
3- Het achtertandwiel is minimaal 5 tanden te groot
4- De originele tomos uitlaat met kringelbocht, is vanaf fabriek al waardeloos, omdat die om de haverklap dichtloopt.

Dit zijn de meest effectieve veranderingen die je aan je snor kunt doen, en zoals er al werd gezegd, indien hij nu al niet trekt, zal hij dat met een kleiner achtertandwiel al helemaal niet meer doen.

Van de tandwielen is het zo simpel als ze zeggen, ACHTER, is hoe kleiner hoe sneller, en hoe groter hoe meer trekkracht.
VOOR is het precies andersom.
Een berekening kan ik wel maken, maar dat is nooit een exacte waarde, enkel theoretisch. En dan heb ik wel effe de maten van de tandwielen nodig die er nu opliggen.

De berekening is ( AtwO : VtwO ) x V = V.as
V.as x ( Vtwn : AtwN ) = V.Th

Waarbij AtwO= Achtertandwiel Oud
VtwO= Voortandwiel Oud
V= Snelheid Oud
V.As= Kinetische nerggie die theoretisch uit de uitgaande as komt
VtwN= Voortandwiel Nieuw
AtwN= Achtertandwiel Nieuw
V.Th= Theoretische nieuwe snelheid, zonder aftrek van wrijvingsverliezen.

SCHNAPPI ?????

Groeten Marcel.
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 06 sep 2005 07:34

ehm..

DIK STOER!!!
das nog eens praten en indruk maken als de jongens uit de buurt vragen wat je nou hebt gedaan.. nou ik heb even de theoretische kenetische energie uitrekenen zodat ik weet wat het resultaat zal zijn als ikeen ander tandwiel erop leg..

maar deze formule komt dus redelijk dicht bij de werkelijkheid?
das best handig dan gaat ik hem ook gebruiken..
mooi man

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 06 sep 2005 08:12

cilinderkop vergeten,
maar verder niets aan toe te voegen
Afbeelding

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 06 sep 2005 08:50

busje inlaat. wel zo handig als je een grotere carb er op zet

timm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor timm » 06 sep 2005 18:09

Hij trekt juist wel, daar zou ik ook best wat op in kunnen leveren. Ik trek in enkele seconden naar de 30 maar daar blijft het dan ook bij. Wanneer ik het gas in één open zet is er zelfs een grote kans mn voorband de lucht in vliegt.

Een andere uitlaat, standaard versneld (zonder bocht), wat is het gevolg en nog belangrijker hoe voorkom ik dat ik hierdoor bv motorische problemen krijg?

Iig erg bedankt voor de info.

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 06 sep 2005 22:00

die uitlaat is motorisch geen probleem.. hij gaat dan wat harder en trekken blijft bijna hetzelfde..
meestal kan je zelfs gewoon met de originele sproeier blijven rijden, alleen soms moet je er net even een maatje groter in doen,. verschilt per brommer.

timm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor timm » 06 sep 2005 23:13

Sproeier zegt mij vrij weinig, de brommerzaak waarschijnlijk wel dus laat ik het desnoods doen door hun. Maargoed, zolang ik niet veel harder ga rijden dan 35km/u vind ik het prima, vooral vanwege de verzekering, boetes zal je er niet zo snel mee krijgen..

Kan iemand mij enkele voor- en/of nadelen geven van een standaard versnelde uitlaat tegenover het veranderen van tandwiel ( 33 --> bv. 28 )?

zipper
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 07 sep 2005 15:31

Het grootste voordeel van een tandwiel boven een uitlaat is dat het een goedkopere ingreep is.
Als jij zegt dat hij zo goed trekt dan is een kleiner tandwiel zeker aan te raden.

Een andere uitlaat zal misschien wel wat opleveren maar om echt verschil te merken zul je uiteindelijk alsnog een kleiner tandwiel nodig hebben.

Zelf een sproeier vervangen kun je makkelijk zelf doen, als je je er een beetje in verdiept. Ik denk dat hier genoeg mensen zijn die je daarbij willen helpen.

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 07 sep 2005 15:49

als een sproeier je al weinig zegt.. dan zal ik zeker voor de uitlaa gaan..
om een uitlaat te vervangen vind ik namelijk heel wat makkelijker dan een tandwiel.. maar dit is natuurlijk persoonlijk..
en idd als je je sproeier gaat vervangen, dan zullen we met de mensen van het forum je alles stap voor stap uitleggen..

slomos pride
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor slomos pride » 07 sep 2005 23:31

Ik heb een tomos a35 snor, en ik had het zelfde probleem als jou, hij houd in op z'n top en tijdens het trekken heb je nergens last van.. ten eerste is dat prutelen op top een onderdeel van de begrenzing van een snor..
ik heb de volgende dingen gedaan: ik heb eerst de inlaat en uilaat poort gecheckt of die verstopt zaten met roet, dit was niet het geval..
toen heb ik inplaats van een 33 tandwiel achter een 28 geprobeert, dit omdat een tomos snor genoeg trekkracht heeft, en hij 'stottert'immers alleen op top daarom kun je hem beter iets meer laten trekken om de top meer te omzeilen, dit beviel mij goed.. hij ging zoiezo 38/40, stotterde nog steeds maar regelmatiger,
vervolgens heb ik het *standaard snel uitlaatje geprobeert, dit had geen enkel effect, de reden hiervoor was: in het spruitstuk van je tomos zit een begrenzer, een soort prop als in je uitlaat soms zit, maar dan bij de inlaat er zit aan cabarateurs zijde van het spruitstuk een busje in, deze moet je eruit zien te halen ( zit er los in )
het spruitstuk erafhalen doe je als volgt: je haalt je zij kapje aan de kant van de cabarateur er af, vervolgens sluit je de benzine kraan af, je haalt de luchtfilter er af ( dat plasticen ding los halen van cabarateur ) vervolgens draai je de bout waarmee de cabarateur aan het spruitstuk zit een paar slagen los, vervolgens kun je de cabarateur er af halen ( beetje draaien en klein tikje met hamer als hij niet los komt)dan is het scheve buisje dat je nu los ziet uit steken vanaf de cilinder het spruitstuk, hier zie je als het goed is het busje al in zitten, deze wil er zo niet uit, dus je zult het spruitstuk eraf moeten halen, deze zit met 4 bouten aan de cilinder, deze los halen, alleen even oppassen met de inlaatpakking die er tussen het sppruitstuk en de cilinder zit, hier moet je bij bevestiging zoiezo een nieuwe tussen doen ( te koop bij elke brommer winkel ) heb je het spruitstuk er af dan moet je zonder het spruitstuk te beschadigen dat busje er uit halen,
je kunt vervolgens alles weer op de zelfde volgorde vastzetten. hij reed bij mij weer regelmatiger maar het stotteren was nog niet over, en hij ging niks harder terwijl ik er een *standaard snel uitlaatje onder had,
toen andere sproeier geprobeert (eerst kleine :shock: had het zelfe motor gedrag maar ging niet harder dan 20, toen 1 maat groter ( 52 --> 53 ) en hij liep als een zonnetje, 50 km/h het stotteren was nog niet volledig weg maar hij deed het minder en met regemaat, dus het vervelende rijden waar je het over had was er uit.. helemaal het stotteren er uit krijgen is denk ik niet zo maar op te lossen op een goedkope manier als een tomos snor het doet..

hopelijk heb je wat aan deze lap tekst.. heb heel lang precies het zelfde gehad vandaar...

Mvg Wim

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 08 sep 2005 00:15

je onsteking op "tijd" zetten helpt ook wat :wink:

Gesloten
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1