• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3553 berichten
  • Pagina 40 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • …
  • 178
  • Volgende
Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 30 jan 2007 16:29

Kan je goed met een tandenborstel verwijderen ;)
:lol:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 30 jan 2007 20:31

Als je je cillinder eraf heb gehaalt, dan zie ik
dat de kant waar je uitlaatgassen uitgaan een
heel klein gat zit veel kleiner dan de mond
van mijn uitlaat? hoort dit zo of is
me cilinder dichtgekoolt?
Dat klopt, want de uitlaatpoort wordt gestuurd door de zuiger (opening). Door die kleine opening wordt de uitstroomsnelheid getempert, waardoor het nieuwe mengsel (flow) verminderd wordt ==> minder vermogen.

Je had toch een snortomos? Dan is het volstrekt normaal dat dat gat klein is. Dat de aansluiting met de uitlaat groter is heeft te maken met de expansie van het uitstromende uitlaatgas. Daardoor wordt de spoeling op gang geholpen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
vdWal
Vastgeroeste forummer
Berichten: 869
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:24
Locatie: in een Huis!

Berichtdoor vdWal » 04 feb 2007 13:05

ik heb ook nog even een vraag :)

ik ben op zoek naar een ander blok voor mijn brommer,

nu heb ik begrepen dat de inhoud van een snor blok precies het zelfde is als een brom blok alleen dat de cilinder enzo anders is, maar mijn vraag is of er dan ook nog veschil zit in de onstekking ofso en of het zowieso wel kan

want heb aantal dingen op het oog.. en weet nog niet zo goed wat ik moet doen ;)

alvast bedankt
Baby Blue Street Racert!!
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 04 feb 2007 14:31

blok+cilinder is hetzelfde.
Ontsteking staat op snor stand, kan je veranderen...
En je hebt op de cilinder een snorkop, en geen bromkop

dat is het verschil.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 04 feb 2007 16:24

Ik heb nu een probleem. Ik ben bezig met een A5 blokje te reviseren, maar de cilinder zit vastgeroest op de twee onderste tapeinden. Ik heb al diverse middelen geprobeerd. Kruipolie, overtolllig roest wegbikken, griptangen om de tapeinden eruit te draaien, met wiggen en kunststofhamer tikken, zelfs met het door jullie zogenaamde "magische" WD40. Maar het geeft geen krimp. :oops:

Zijn er nog leden die tips :idea: hebben om dit los te krijgen? Anders zie ik me genoodzaakt de haakse slijper ter hand te nemen en de cilinder doormidden te breken. :cry:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Sitt
Vaste forummer
Berichten: 425
Lid geworden op: 12 nov 2006 13:59
Locatie: Driehuis
Contacteer:
Contacteer Sitt
Website

Berichtdoor Sitt » 04 feb 2007 16:40

bij mij zat hij ook behoorlijk vast en ik heb hem los gekregen met wd40 en daarna met een schroevendraaier eronder lopen wippen, toen hij steeds iets losser
FAQ, check before u ask!
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Tossie » 04 feb 2007 18:44

Je kan de cilinder verhitten, is een tip die ik weleens vaker geef. Met een gasbrander of op het fornuis bijvoorbeeld, de cilinder zet dan uit. Misschien dat die dan wat meegeeft :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 04 feb 2007 19:17

Ok, verhitten had ik nog niet geprobeerd. Even ergens een gasbrander scoren. :P

@ Sitt: Schroevendraaier ertussen wrikken lijkt me niet zo'n goed idee, je beschadigd de aluminium rand waar de cilinder op aansluit. :roll: Ik heb dit wel geprobeerd met twee houten latten tussen de ribben en de carterdeksels (wiggen).

Eerst maar eens de olie uit de versnellingsbak halen, want die druipt me over de werkbank als het blok op de kop ligt. :oops:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Tossie » 04 feb 2007 22:22

Dat is inderdaad wel handig :P

Je cilinder verhitten tot die goed heetgestookt is en dan eerst proberen de kop eraf te halen, als je dat al had moet het wel lukken denk ik :)
Omhoog

TomBergman
Vaste forummer
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 sep 2006 07:47
Locatie: Genemuiden (close to Zwolle)

Berichtdoor TomBergman » 05 feb 2007 16:39

Ey jongens, ik ben nu aan mijn tweede blokje, maar die lekt nu ook alweer aan de linker kant, is dit een veel voorkomend tos probleem of heb ik gewoon pech, en weet er misschien iemand hoe die keerring slijt/kapot gaat ? (wat dat uiteindelijk dus veroorzaakt)
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 09 feb 2007 19:40

Ik heb nu een probleem. Ik ben bezig met een A5 blokje te reviseren, maar de cilinder zit vastgeroest op de twee onderste tapeinden. Ik heb al diverse middelen geprobeerd. Kruipolie, overtolllig roest wegbikken, griptangen om de tapeinden eruit te draaien, met wiggen en kunststofhamer tikken, zelfs met het door jullie zogenaamde "magische" WD40. Maar het geeft geen krimp. :oops:

Zijn er nog leden die tips :idea: hebben om dit los te krijgen? Anders zie ik me genoodzaakt de haakse slijper ter hand te nemen en de cilinder doormidden te breken. :cry:
Ter info aan jullie, ik heb de cilinder eraf. Tjonge jonge, wat zat die vast op de onderste 2 tapeinden! Compleet vastgerot dus! Een dag of drie laten "weken" en met houten wiggen op spanning zetten en daarna op het tapeind tikken om de cilinder te laten "schrikken". Heeft me slechts 1 deel van een koelrib gekost, maar de cilinder is nog bruikbaar. Dit weekend maar eens nieuwe tapeinden erin schroeven en de boel weer monteren met een vers zuigertje (met sleuven). Uiteraard wordt eea nu WEL anti-corrosie behandeld om het voorgaande te voorkomen.

Hebben hier meer mensen last van? Met name de vierkante cilinders schijnen gevoelig te zijn voor het vast gaan zitten van de onderste 2 tapeinden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
tomossie
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 aug 2005 17:49
Locatie: in 't gooi

Berichtdoor tomossie » 11 feb 2007 12:45

hallo ik heb et probleem dat m'n brommer ergens vals lucht trekt. heb em al laten fixen bij bromboer. was eerst bij de koppeling de keering kapot. dus heeft ie al m'n olie opgezope. dus koppeling gaar. marre alles gerepareert. nog steeds last van valse lucht. waar nu kijken welke keering kapot zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2007 13:53

hallo ik heb et probleem dat m'n brommer ergens vals lucht trekt. heb em al laten fixen bij bromboer. was eerst bij de koppeling de keering kapot. dus heeft ie al m'n olie opgezope. dus koppeling gaar. marre alles gerepareert. nog steeds last van valse lucht. waar nu kijken welke keering kapot zijn.
Achter je ontsteking zit ook nog een krukaskeerring, maar ik neem aan dat je bromboer toch allebei heeft vervangen?

Ik denk dat het een kwestie is van afstellen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
tomossie
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 aug 2005 17:49
Locatie: in 't gooi

Berichtdoor tomossie » 11 feb 2007 15:20

hallo ik heb et probleem dat m'n brommer ergens vals lucht trekt. heb em al laten fixen bij bromboer. was eerst bij de koppeling de keering kapot. dus heeft ie al m'n olie opgezope. dus koppeling gaar. marre alles gerepareert. nog steeds last van valse lucht. waar nu kijken welke keering kapot zijn.
Achter je ontsteking zit ook nog een krukaskeerring, maar ik neem aan dat je bromboer toch allebei heeft vervangen?

Ik denk dat het een kwestie is van afstellen.
had al eerst besproken mt de bromboer. hb al heel wat sproeiers geprobeert. zonder sucses. dan zal ik maar is kijken achter de ontsteking of keering kapot is.
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 11 feb 2007 15:46

Hoi, even een klein vraagje.
Nadat mijn 1ste stuurslot sleuteltje afgebroken was. Ben ik mijn 2de sleuteltje kwijt geraakt.

Mijn vraag dus; Waar kan ik een nieuw stuurslot+sleuteltjes kopen.
Een dealer? Internet?
Laat het me aub zsm weten :)

Stuurslot verwijderen weet ik hoe dat moet.

ps. Kan een sleutel man ( :? ) (in zo een winkel dus) niet een sleuteltje namaken als hij 3/4 van het sleuteltje heeft?
Zou hij dan niet kunnen zien hoe dat de rest moest? Of dmv een andere manier?

Groeten.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2007 16:06

Hoi, even een klein vraagje.
Nadat mijn 1ste stuurslot sleuteltje afgebroken was. Ben ik mijn 2de sleuteltje kwijt geraakt.

Mijn vraag dus; Waar kan ik een nieuw stuurslot+sleuteltjes kopen.
Een dealer? Internet?
Laat het me aub zsm weten :)

Stuurslot verwijderen weet ik hoe dat moet.

ps. Kan een sleutel man ( :? ) (in zo een winkel dus) niet een sleuteltje namaken als hij 3/4 van het sleuteltje heeft?
Zou hij dan niet kunnen zien hoe dat de rest moest? Of dmv een andere manier?

Groeten.
Slotje kun je bestellen via internet en bij de bromboer. Weet niet wat ze precies kosten. Een sleutelmaker kan met een afgebroken sleutel niets meer.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 11 feb 2007 16:51

Bedankt, Net op vdh parts besteld voor tomos A35 :)
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
vdWal
Vastgeroeste forummer
Berichten: 869
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:24
Locatie: in een Huis!

Berichtdoor vdWal » 12 feb 2007 15:20

ik heb een vraagje en dat is,

dat als ik optrek en ik geef te snelgas of ik als ik hem op toeren heb laat het gas los en ik geef weer gas dat ide helemaal terug valt

zou dit een te grote sproeier kunnen zijn ik heb nu 60

grt john
Baby Blue Street Racert!!
Omhoog

maurice
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:56

Berichtdoor maurice » 12 feb 2007 20:01

heej ff een vraagje aan de mensen die veel vertand hebben van een tomos! ik heb een paar maanden een 70cc Airsal ik alles netjes ingereden enzoo reed toen egt super een paar maanden maar ineens van de week hoor ik een knal uit mun uitlaat en hij liep gelijk bedondert. denk dat zun top nu amper 40 is en dan heb ik bijna geen kracht als er wind staat wat kan dat probleem zijn??? gr maurice
Omhoog

Joop56
Vastgeroeste forummer
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:05
Locatie: Heelsum
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website

Berichtdoor Joop56 » 12 feb 2007 20:57

Meestal de ontsteking bij zoeen knal.
Afbeelding
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
3553 berichten
  • Pagina 40 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • …
  • 178
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.