• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Carburateur opboren

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 29 sep 2005 17:40

Wie heeft ervaring met het opboren van zijn 14/9 carburateur ?

Wat voor sproeier moet er dan in ?

Wie heeft die ervaring.
Keeshaven
Omhoog


dombo
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 29 mei 2005 21:29
Locatie: terneuzen
  • Citeer

Berichtdoor dombo » 02 okt 2005 22:45

Ja een goede vraag
Heb er zelf ook aan zitten denken om dat te proberen
Maar of het ook kan ?
ik heb nog niets ervan gehoord
Weet wel dat dat koperen staafje waar de sproeier inzit
Behoorlijk in de weg zit om die stunt uit te halen
Maar een nieuwe carb a 50 euro is de gok wel waard toch? :wink:
eindelijk een rooie gestrikt .......tomos bedoel ik é
foto link komt als ie opgeknapt is
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 03 okt 2005 08:05

Ja een goede vraag
Heb er zelf ook aan zitten denken om dat te proberen
Maar of het ook kan ?
ik heb nog niets ervan gehoord
Weet wel dat dat koperen staafje waar de sproeier inzit
Behoorlijk in de weg zit om die stunt uit te halen
Maar een nieuwe carb a 50 euro is de gok wel waard toch? :wink:
het kan, maar moet je niet doen. je molt dan de venturi, (luchtstroom)
en dan is ie niet meer af te stellen.
Beter koop je dan een grotere carb.

het kan wel met een kolomboor, mij is het gelukt om hem 14/14 te maken. pas wel op dat je niet te diep boort.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 03 okt 2005 13:12

Ik heb mijn 14/9 opgeboord. Hij is nu ongeveer 11 of 12 mm.
Het heeft geen enkel probleem opgeleverd en hij loopt heel mooi (tegen de 60 km/h)

Je moet je carb goed inklemmen en het liefst met een tafelboor boren. Je kunt dan goed kijken hoever je mag gaan om niet het buisje te verpesten.
Achteraf eventueel met een grotere boor een mooi verloopje maken bij de ingang.
Later heb ik de hele binnenkant van mn carb gepolijst, scheelde weer een paar kilometer.

Het grooteste werk was nog het zoeken naar een gepaste sproeier.

Let op met het boren: Het is gegoten aluminium en je boor hapt er al gauw in. Dit heeft bij mij 2 groeven opgeleverd.


Ik zou zeggen, het is zeker de moeite waard om het te proberen en wat sportiever dan zomaar een grote carb te kopen.
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 okt 2005 14:38

Geachte ....

Hier heb ik wat aan.
Ik ga dat in de nabije toekomst doen. Natuurlijk ben ik voorzichtig. En .... ik heb gelukkig spullen tot m`n beschikking in de vorm van kolomboormachines, boren, ruimers, etc. [op m`n werk]
Dus, het kan niet fout gaan.

En wat die venturi aangaat. Ik begin met een tapse ruimer.
[`k ben benieuwd hoe die reageert] {maar gedult, `t is voor mij maar hobby)
Keeshaven
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 okt 2005 15:00

O.a Hellracer_89

Ik lees in je onderschrift dat je Tomosje ± 90 moet lopen.
Heb je een elektronische teller ? Die precies aangeeft.
Want ik vind zo`n snelheid wel erg hoog. Dan moet dat ding aan alle kanten rammelen en trillen. (dat begint al bij mij als ie 37\38 loopt)
En: Als je in mijn tijd (40Jr terug) met onze Kreidlers, Zundaps, Royal Nords 90 haalde, was je een topper.

Welke tandwielen gebruik je ? Hoe lang duurt dat voor je die snelheid hebt ? Waar test je dat ? (Wij langs `t vliegveld Zestienhoven)
Wat is je bandenspanning. Heb je ook wat aan je vering gedaan ?

En: "ik weet het, ik ben (voor jullie) oud" Maar als je met zo`n snelheid rijdt, dan ben je verloren als je met die kleine remmetjes moet remmen.


P.s. Ik heb de elektronische (fiets) teller zo goed als voor elkaar.
( komt alvast een publicatie )
Keeshaven
Omhoog

dombo
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 29 mei 2005 21:29
Locatie: terneuzen
  • Citeer

Berichtdoor dombo » 03 okt 2005 17:01

ik heb de orginele carb van tomos brom
dus die is als ik het goed hebt 14 mm ,ik wil dus richting 15 of 16 als dat kan
gr Dombo :lol:
eindelijk een rooie gestrikt .......tomos bedoel ik é
foto link komt als ie opgeknapt is
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 03 okt 2005 17:36

O.a Hellracer_89

Ik lees in je onderschrift dat je Tomosje ± 90 moet lopen.
Heb je een elektronische teller ? Die precies aangeeft.
Want ik vind zo`n snelheid wel erg hoog. Dan moet dat ding aan alle kanten rammelen en trillen. (dat begint al bij mij als ie 37\38 loopt)
En: Als je in mijn tijd (40Jr terug) met onze Kreidlers, Zundaps, Royal Nords 90 haalde, was je een topper.

Welke tandwielen gebruik je ? Hoe lang duurt dat voor je die snelheid hebt ? Waar test je dat ? (Wij langs `t vliegveld Zestienhoven)
Wat is je bandenspanning. Heb je ook wat aan je vering gedaan ?

En: "ik weet het, ik ben (voor jullie) oud" Maar als je met zo`n snelheid rijdt, dan ben je verloren als je met die kleine remmetjes moet remmen.


P.s. Ik heb de elektronische (fiets) teller zo goed als voor elkaar.
( komt alvast een publicatie )
ja ik heb een fietseteller die goed is afgestelt. met 26-22, kale koppelingen en lichte overtoeren reed ik 80, en trok met wheelies weg
echt te eng man. idd ding trilt wel beetje, bussen vd achterbrug zijn versleten. Ik het normale bandenspanning, wel iets hogere achterveren.

de snelheid wordt hoger, wil stiekem wel naar de 100.
eerst dus verstevigen, anders vertanden. andere remmen etc. al remt hij nog steeds wel goed.


ps, std koppeling is bij mij na 5 dagen op, en ik test lekker hier op de weg.(30 km binnen de bebouwde kom, lekker alle autos inhalen.)
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

dombo
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 29 mei 2005 21:29
Locatie: terneuzen
  • Citeer

Berichtdoor dombo » 24 okt 2005 22:27

hoi ik heb vandaag de sprong gewaagd om mijn carb 12 /14 op te boren
Ik heb met een klein boortje eigenlijk wat zitten freezen :oops:
De carb is nu wat ovaal geworden :lol:
Daarna nog wat gevijld
Heb alleen iets stoms gedaan denk ik :oops: :oops:
Achter de luchtingang van de carb zit een soort ....periskoopje lijkt het wel
Ik dacht dat dat te verdraaien was,MOOI NIET ,DUS AFBLIJVEN :twisted:
Er zit een heel klein gaatje in en het zal wel voor de luchttoevoer zorgen denk ik :roll:
Bij mij is ie nu dus afgebroken :roll:
Daarom de grote letters voor degene die dit ook willen gaan doen
Het was toch een carb die ik nog liggen had
Ik kwam er toen pas achter dat het spruitstukje wat naar het membraam loopt ook maar 12 mm was :oops:
Tja van geen wonder dat ie niet wil vliegen als ie zo klein Is dus die was makkelijk te vijlen
Heb de carb erop gedaan :wink:
Ik heb een hekel aan tomos dat je er zo moelijk erbij kan (zit onder frame) :evil:
Zat een sproeier van 58 in
Maar hij loopt niet lekker ,is niet stationair af te stellen ,wil wel opstijgen want doordat ie harder draaide ,moest ik echt de rem inknijpen anders was ie weg :lol:
Maar het rijden viel tegen ,blijf de zelfde snelheid als voorheen houden :cry:
Dus of het nu aan die periscoop ligt of sproeier of wat dan ook ik weet het niet 8)
Maar voor mij houd het expiriment op :roll:
Als de carb nu aan de zijkant zou zitten dan is het nog wel te doen om te sleutelen ,maar ik ben het gescharrel onder dat frame nu echt beu
heb de org carb er weer op en heb het idee dat ie wel beter trok :lol:
Denk dat dat uitvijlen van het spruitstuk toch iets opleverde 8)
Maar als ik goed keek :shock:
meet ik met de schuifmaat ,aan de zijde waar de gasschuif zit 14 mm(dus de kant die naar het spruitstuk ga)
Wat heeft dat dan voor nut als het spruitstuk zelf maar 12 mm is ?
dit vind ik niet echt logisch
Graag de gouden tip hierover
:idea:
eindelijk een rooie gestrikt .......tomos bedoel ik é
foto link komt als ie opgeknapt is
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 25 okt 2005 07:45

je had ook beter eerst je spruitstuk kunen boren..
dan heb je die begrenzing van 12mm weg..
maar ik weet niet hoe groot jouwn luchtinlaat is..

en ga nou niet vel veinen, maar boren..
met veilen word het meestal zo ongelijk.. dan heb je het ene stuk 12mm en de andere 15mm ofzo..
en als je een bocht in je spruitstuk hebt kan je die met veilen ook slecht goed krijgen..

dat periscoopje is dacht ik best wel belangrijk...
Omhoog

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 25 okt 2005 11:29

je kan inderdaat het bester eerste je spruitstuk uitboren om te kijken hoe ver je komt, en dan daar je carb op uitboren dan kan je met je carb zo ver gaan als moet en ga je niet verder als eigelijk nodgi is met vervelende gevlgen

en als je je casr (en spruistuk) mooi rond wil afwerken moet je zoon ding op een (immitatie) dremel gebruiken, die zijn vaak rond de 15mm diameter

zoon ding dus :

http://bradleyjacobs.com/carputer1/dremel-drum.JPG
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 25 okt 2005 15:20

Ja een goede vraag
Heb er zelf ook aan zitten denken om dat te proberen
Maar of het ook kan ?
ik heb nog niets ervan gehoord
Weet wel dat dat koperen staafje waar de sproeier inzit
Behoorlijk in de weg zit om die stunt uit te halen
Maar een nieuwe carb a 50 euro is de gok wel waard toch? :wink:
het kan, maar moet je niet doen. je molt dan de venturi, (luchtstroom)
en dan is ie niet meer af te stellen.
Beter koop je dan een grotere carb.

het kan wel met een kolomboor, mij is het gelukt om hem 14/14 te maken. pas wel op dat je niet te diep boort.
Idd ik zou gewoon liever een nieuwe groter carb kopen dan opboren.




Als je het zelf gaat doen en je hebt er geen verstand van dan verneuk je idd de venturi en zal de carburateur alleen maar slechter erop worden.
En als je het laat doen met je meestal al evenveel kwijt als een nieuwe grotere, dus niet echt de moeite waard lijkt me.
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 25 okt 2005 15:23

hoi ik heb vandaag de sprong gewaagd om mijn carb 12 /14 op te boren
Ik heb met een klein boortje eigenlijk wat zitten freezen :oops:
De carb is nu wat ovaal geworden :lol:
Daarna nog wat gevijld
Heb alleen iets stoms gedaan denk ik :oops: :oops:
Achter de luchtingang van de carb zit een soort ....periskoopje lijkt het wel
Ik dacht dat dat te verdraaien was,MOOI NIET ,DUS AFBLIJVEN :twisted:
Er zit een heel klein gaatje in en het zal wel voor de luchttoevoer zorgen denk ik :roll:
Bij mij is ie nu dus afgebroken :roll:
Daarom de grote letters voor degene die dit ook willen gaan doen
Het was toch een carb die ik nog liggen had
Ik kwam er toen pas achter dat het spruitstukje wat naar het membraam loopt ook maar 12 mm was :oops:
Tja van geen wonder dat ie niet wil vliegen als ie zo klein Is dus die was makkelijk te vijlen
Heb de carb erop gedaan :wink:
Ik heb een hekel aan tomos dat je er zo moelijk erbij kan (zit onder frame) :evil:
Zat een sproeier van 58 in
Maar hij loopt niet lekker ,is niet stationair af te stellen ,wil wel opstijgen want doordat ie harder draaide ,moest ik echt de rem inknijpen anders was ie weg :lol:
Maar het rijden viel tegen ,blijf de zelfde snelheid als voorheen houden :cry:
Dus of het nu aan die periscoop ligt of sproeier of wat dan ook ik weet het niet 8)
Maar voor mij houd het expiriment op :roll:
Als de carb nu aan de zijkant zou zitten dan is het nog wel te doen om te sleutelen ,maar ik ben het gescharrel onder dat frame nu echt beu
heb de org carb er weer op en heb het idee dat ie wel beter trok :lol:
Denk dat dat uitvijlen van het spruitstuk toch iets opleverde 8)
Maar als ik goed keek :shock:
meet ik met de schuifmaat ,aan de zijde waar de gasschuif zit 14 mm(dus de kant die naar het spruitstuk ga)
Wat heeft dat dan voor nut als het spruitstuk zelf maar 12 mm is ?
dit vind ik niet echt logisch
Graag de gouden tip hierover
:idea:
Dan moet je zorgen dat je een tomos frame het met plastic zijkappen. Ik had dit probleem ook. En de plaatsing van de carb is idd erg kut.
Nou dat ik een nieuwe tos heb heb ik het probleem niet meer en hoef ik ook niet steeds het blok onderuit te halen.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.