• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

een probleempje

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Snoopy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Snoopy » 30 sep 2005 14:06

Hallo luitjes hiero...

ik heb net dit forum ontdekt en vond dat er best wel professionele hulp werd geboden, dus besloot om me te registreren en eens een kijkje te komen nemen en een paar probleempjes van me voor te stellen!

Ik heb enkele dagen geleden een Tomos s25 automatic gekocht...
Die heb ik nodig als vervoermiddel om naar mn stage te tuffen...
Maar...
die tomos heeft 3 jaar stilgestaan in een schuur dus nog niet helemaal inorde...

Hij start perfect... als hij koud is enkele malen kicken en hoppa, als hij warm is start ie gelijk na een halve kick al... dus dat zit wel snor...
Maar als ik begin te rijden trekt hij eventjes goed en bij de 20km/h blijft hij hangen en gaat de motor zelfs inhouden en beetje sputteren...(dat is dus probleem 1)

Probleem 2 is wanneer dat ik dus 20 rij en de gas los.. er een zwaar rammelend geluid uit komt.. ik ben gaan luisteren en het geluid kwam van richting de carterkap...
Dus heb ik eerst de olie eruit laten lopen, en dan de carterkap losgemaakt en ik haalde die open en wat zag ik ... een afgebroken brogringetje ofzoiets....lag gewoon vanonder in die kap..
een half maan met nog en klein bochtje van 90graden eraan .. dus ik veronderstel dat het een borgringetje is... (is duidelijk afgebroken en was dus eerst veel groter, en had wss wel een functie)
Maar nu is mijn probleem vanwaar dat die komt... ik denk eerlijk gezegd van een kettingspanner.. want er loopt daar nog een interne ketting.. en als ik dus de gaslos ontspant die ketting en komt er (zonder spanning) misschien wel wat speling en kan die gaan kloppen en dus dat geluid veroorzaken... maarjah dat is maar mijn theorie en misschien is het wel anders hoor..;) haha dus dat is probleem 2!

Probleem 3 is zijn snelheid, ok het is wel een snor... maar 20 vind ik wel wat slaap verwekkend... dus daar moet ik ook nog eens wat op vinden..;)

Verder is hij inorde :) en zoals ik eerder zei start ie perfect ..

misschien is er hier wel iemand die me een handje opweg wil helpen met sommige tips of een oplossing...

alvast bedankt,

de groeten Snoopy

ps ik duik de tuin in en ga maar weer eens wat sleutelen en kom zo nog wel eens lezen...:)

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 30 sep 2005 14:28

volgens mij is het ringetje wat jij daar hebt gevonden het vraagtekenveertje (ik ken weinig van die dingen waar een puntje van 90 graden aan zit) en daar staat heel wat over te lezen op dit forum, zelf heb ik daar nog geen last mee gehad dus verder weet ik het niet precies.

het kan best zijn dat als je dat probleem opgelost hebt dat je broem dan meteen beter loopt..

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 30 sep 2005 14:31

Hoi, Typ bij "zoeken" even in: vraagtekenveer. Je krijgt dan antwoord op je vragen omtrent het halve maan veertje. Veel van je vragen zijn al wel vaker voorgekomen op dit forum. Gewoon de zoek functie gebruiken. Of een pot koffie zetten en gezellig eens door het forum surfen. Is heel leerzaam. Succes :wink:
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.

Snoopy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Snoopy » 30 sep 2005 14:33

ja ik heb ook lekker theetje erbij genomen en ben aan het lezen geslagen:).. en ga nu jullie tips eens lezen:)...
ty
eens kijken wat ik ermee kan:)

Snoopy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Snoopy » 30 sep 2005 14:59

ok dit is werkelijk super...:) want ik zie plots het probleem waar ik al 3 dagen in me hoofd met rondloop;)...

dus ik ga zo 'op de fiets' hahah naar de brommer winkel en zo een vraagtekenveertje kopen...
nu heb ik gisteren alles nog open gehad maar niet die assen eruit gehaald!

Zijn er nog speciale en belangrijke dingen waar ik op moet letten??
en moet je aan beiden kanten de kappen demonteren?

ik heb maar grote visparaplu uitgezet en zit er nu onder met me tomosje:p heheh

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 30 sep 2005 21:25

Eerst je rechter (als je op je tos zit) zijkap eraf. Voetensteuntje eraf. Olie er uit laten lopen in een bakje. En dan kan ie open gemaakt worden. Op dit forum vind je ook hoe je het vraagtekenveertje kunt vervangen.
Tomos is okay!

Snoopy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Snoopy » 01 okt 2005 15:22

je schrijft ... dan kan hij opengemaakt worden... maar ik ben nu al 1,5 aan het proberen maar krijg die assen er biet uit :(...
ik zie nu de plek waar hij moet komen te zitten maar ik kan er niet bij !!
En verder zeg je dat dat op dit forum staat beschreven.. zou je me een link van dat topic willen geven, want dat vind ik ook niet ;)!
snel even naar de winkel voor pakkingen... en mss dat er dan al gereageerd is dat ik verder kan en eindelijk eens dat vraagtekenveertje gemonteerd krijg!

tozzo

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 01 okt 2005 16:13

Ik ben voor je bezig een "how to" te maken. Dus hou vol :)
Tomos is okay!

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 01 okt 2005 17:08

Om de tandwielen eruit te halen, moet dus het carteldeksel eraf. Je ziet dan 3 dingen>> http://www.mijnalbum.nl/Foto=HXKXTSAS Rechts: koppeling. Midden: primaire vertanding, ofwel tandwielen voor je eerste en tweede versnelling. Links: het kickstartertandwiel (mechanisme). Nu moet je eerst je bougie eruit halen en dan een zuigerstop doen. Je draaid die in het bougiegat. Een schroevendraaier kan ook, maar wees wel voorzichtig hier mee. Een zuigerstop zorgt er voor dat je zuiger niet naar het bovenste punt kan komen. De zuiger blokkeer je dus. Je krukas kan dus niet meer draaien, en dat moeten we hebben. Nu ga je de moer die op de koppeling zit, los draaien. Gebruik nooit geweld, ook geen hamers. Schuif nu de koppeling van de krukas af. Om nu de versnellingstandwielen en kickstartertandwiel los te krijgen, moet je beide vast pakken en er gelijktijdig uit schuiven \ trekken. Ze moeten er dus samen uit komen, anders lukt het niet>> http://www.freewebs.com/roseboom/images/IMGP6323.JPG Het kan gebeuren dat je je kickstarter er af moet halen omdat anders die lange pen van de kickstarter niet los komt. Je kan ook de 2 seegerringen los halen en het tandwiel van de kickstarter er af schuiven. Doe dat wel met een seegerringtang. Als alles eruit is gehaald, ga je je bezig houden met de tandwielen van de versnelling. Want op het grootste tandwiel moet het vraatekenveertje komen>> http://img80.imageshack.us/my.php?image ... eer6lk.jpg

Ik heb geprobeerd in "jip en janneke taal" te schrijven, dan begrijpen we het allemaal. Hoop ik :shock: Iets niet duidelijk? gewoon vragen. Succes
Tomos is okay!

Snoopy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Snoopy » 02 okt 2005 11:46

Zalug man :) wat een uitleg:) .. toppie...

en weetje wat.... mn veer heb ik erin gekregen!! Was wel nog even zoeken.. maar met zo een uitleg kan het niet fout gaan:p ...
Wat me wel opviel is dat er normaal 2tandwielen moeten zijn toch naast elkaar op die middelste as... nou daar zit dus maar 1 groot tandwiel en ik heb daar de veer geinstalleerd...

NU draait ie weer:) maar ben gaan rijden en als hij wamr word valt op ie plots stil... dus ik kan wel wat rijden,.. wat tuffen eeerder gezegd.. en dan als ie wat warmer wordt dan slaat ie uit! en stond ik dus letterlijk langs de kant vsan de weg;) ....

Dus nu zit die veer goed.. maar zal ik nog de nodige tyd moeten investeren en hem lekker te laten lopen!
Dus dat daar ga ik me strakjes eens met gaan bezighouden...

nog tips ivm mn probleempjes zijn altyd welkom, maar ik ga iniedergeval weer eens rondneuzen hiero;) ....

de mzzls en harstikkle bedankt man tomie!

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 02 okt 2005 16:49

he kerel je hebt een 1speed.
mooi spul, heb ik zelf ook nog en blok van.

je kan er evt wel een 2speed van maken, even tandwielen plus koppelingshuizen verwissselen
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 02 okt 2005 16:53

Hee da's leuk, je hebt dus een 1 speed tomos. Zo iets als deze Afbeelding
Voor wat sleutel en leer plezier heb ik ook nog zo'n 1 speed staan. Die heb ik een tijdje geleden omgebouwd naar een 2 speed. Maar mooi dat het vraagtekenveertje zit bij jou tomos. Wat de rijkwaliteit betreft, loop alles gewoon een beetje na. Kettingspanning, carburateur schoon maken, zuiger en zuigerveertjes checken en zo nodig vervangen, nieuwe tomos olie erin. En last but not least, contactpuntjes afstellen of als ze zijn ingebrand, vervangen. Op dit forum kom je over dit soort zaken echt een hele berg tegen. Succes ermee! :wink:
Tomos is okay!

Snoopy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Snoopy » 03 okt 2005 14:39

ja idd een 1speed dan :p .. hahah wistikveel.. ik maar zoeken naar 2 tandwielen... maar toen dacht ik ... najah zal wel normaal wezen want een tandwiel verdwijnt niet gauw he ;) ..

ik ga dus aan de slag om hem nu lekker te laten lopen... kwil hem niet laten vliegen.. maar een 35 zou toch wel leuk zijn!;)

eens opzoeken allemaal hoe ik het moet doen om die dingen natekijken en schoon te maken ..

bedankt voor de uitleg alvast;)

Snoopy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Snoopy » 03 okt 2005 16:38

ik wilde dus die carburator schoonmaken, maar ik krijg hem er in alle uit.. want alles zit zo op elkaar en zou niet weten wat ik los moet halen :p

dus heb ik alles maar weer in elkaar gezet en weer eens gaan ryden...
ik was 2/3km ver en dan begon hij weer... dan begint hij eerst in te houden, te sputteren en zo van die knallen;) pfooaafff pfooaaaf.... en hoppe geen trekkracht meer en stil... tydje wachten en weer starten.. viel hij weer stil na een 3 sec..
dan weer gestart en ben ik de overige 1,5km naar huis geploft en gesputterd.. tegen een slakkengang van 8km p uur ofzo...
als ik hem nu weer laat afkoelen zal ik hem weer kunnen starten en weer 2km rijden.. maarjah dat is natuurlijk de bedoeling niet ...
dus mss weet iemand aan de hand van deze beschrijving wat er loos is...??
ik heb de tomos maar weer in de schuur gezet, want zelf kom ik er niet uit..;)

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 03 okt 2005 18:11

Er komt z.s.m. een "how to" over: hoe haal ik de carburateur onder het frame vandaan. Hou vol! :D
Tomos is okay!

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 03 okt 2005 20:04

Er zijn 2 manieren om de carburateur onder het frame uit te halen. Door veel te oefenen kwam ik tot het volgende. Klik op de link voor een foto. Draai bout 1,2 geheel los. Draai bout 3,4 een paar slagen los. Nu komt het op trekken, wroeten en geduld aan. Trek eerst aan het spruitstuk, trek het naar je toe. Op een gegeven moment kan je het spruitstuk uit de carburateur trekken. Breng nu de carburateur weer terug (ongeveer) op zijn plek. Schuif de carburateur nu zo ver mogelijk richting cylinder. Draai hem een kwartslag naar je toe en begin wat te wroeten, wringen en trekken. En op eens heb je hem in je handen. Nu kun je de gaskabel los halen en de carburateur demonteren. Ik maak hem altijd in de diesel schoon. Flink spoelen, sproeier door blazen. Je vind op dit forum veel info over het schoonmaken. Het terug zetten van de carburateur begint met het terug zetten van het aanzuigrubber '8' Zet die vast met de slangklem precies zo als ie voorheen zat. Dit i.v.m. het anders moeilijk terug plaatsen van de carburateur. Verder zet je alles precies in omgekeerde volgorde terug. En de klus is geklaard. En ik moet zeker toegeven, het is een vervelend karwei. Manier 2 is het zelfde, alleen laat je dan het motorblok iets zakken. Draai eerst de moeren 7 los. Haal de uitlaat los van de tapeinden. Vergeet niet om ook de bout en moer van de ophanging van de uitlaat een beetje los te draaien. Draai de moeren 5 en 6 los en trek de bouten er uit. Door nu wat kracht op het moterblok te zetten (gewoon met de hand) gaat het motorblok vooral aan de voorkant (cylinder) iets naar beneden hangen. En dat zorgt er voor dat je de carburateur makkelijker onder het frame uit kunt halen. Ik hoop dat het een beetje gaat lukken. Hoewel ik in jou geval eerst eens een andere bougie zou plaatsen, en de contaktpuntjes goed afstellen. Check ook de uitlaatpoort op koolaanslag en de bocht van de uitlaat en de demper ervan. Zuiger en veertjes eventueel vervangen. en de cylinderkop ontkolen. Ik denk dat je daar al een eind mee komt. Succes! http://img76.imageshack.us/img76/1546/c ... s254ol.jpg
Tomos is okay!

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 04 okt 2005 00:43

Tomie ...

Geen slecht verhaal. En met foto ..... Top info.

ff een opmerking van mij.
Is het niet mogelijk om die carb, met een ander spruitstuk, er naast te hangen ?

En wat het slecht lopen aangaat, zeg ik:

Dat ding zit dicht.
Uitlaat cirquit nakijken. Ontkolen en ff een andere uitlaat er onder hangen.
Keeshaven

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 04 okt 2005 12:25

C. van Klaveren...

Het zijn spruitstukken zonder membraam. Dus gewoon open de cylinder in. En tuurlijk, waar een wil is is een weg, en maak je zelf iets van een spruitstuk die dan naast het frame kan. Volgende probleem is dan de zijkap. Deze staat niet zo "bol" als de kunstof exemplaren. Dus je carburateur kan niet achter de bestaande kap. Dus het is maar hoe ver je wilt gaan.
Tomos is okay!

Snoopy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Snoopy » 05 okt 2005 14:32

amai amai.... mooie uitleg en met super kwaliteits foto erbij...
super bedankt man!!
ik ga nu dadelijk eens aan het werk!
ik hoop dat lukt:p..
is er een alternatief voor diesel?? want dat heb ik niet echt zegmah;)...

greetz

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 05 okt 2005 16:43

Met benzine schoonmaken en dan vooral goed uitblazen met de compressor lukt ook best. Ik doe namelijk ook niet aan diesel :lol:
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

Gesloten
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki