• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

snor rijd langzaam en trekt minder op

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
ronaldvw
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:32
  • Citeer

Berichtdoor ronaldvw » 28 apr 2008 10:51

Welke model tomos heb je? A3
Uit welk jaar komt de tomos ? 2006
Is het een snor of een brommer? snor
Wanneer ontstond het probleem? sinds 2 weken
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee

all,

2 weken geleden vond ik ineens dat mijn snor wat langzamer reed en minder optrok, dit werd elke dag wel meer leek het op. (Kan ook mijn gevoel geweest zijn)
Dus ik mijn bougie schoongemaakt (kleur zag er goed uit) en de carberateur schoongemaakt, maar dat scheen niet te helpen.

Nu ben ik op het forum aan het zoeken geweest en zie wat dingen staan over het vraagteken veertje.
Nu wil ik dit best wel aanpakken dat is het probleem niet maar ik ben opzoek naar wat meer info:

Kan dit probleem het vraagtekenveertje zijn, of hebben mensen een ander idee?
Mijn snor schakelt gewoon naar de volgende versnelling, dus kan het wel het vraagtekenveertje zijn dan. Ik zou denken hij schakelt dan niet meer?
Als het toch het vraagtekenveertje is en ik de FAQ check, staat er dat je een zuigerstop moet plaatsen want je cilinder mag niet naar bovenste punt komen. waarom is dat en hoe kom ik aan een zuigerstop, kan ik dat gewoon in de brommershop halen? Ik ben best handig maar wil wel altijd graag weten wat ik aan het doen ben voordat ik er aan begin..... :)

heeft een vraagtekenveer ook een andere naam. probeer in de online shops dit te vinden maar kan het niet vinden op die naam. Of ik zoek verkeerd, kan ook...

Alvast bedankt voor de reactie's en het meedenken,

gr,
Ronald
Omhoog


Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 28 apr 2008 11:02

De koppeling zit op de krukas en de koppeling houdt in feite alles (secundaire vertanding etc.) vast. Om de koppeling los te draaien moet je de krukas (of de zuiger) blokkeren. Dit doe je door middel van een zuigerstop en die kan je idd bij een brommerwinkel halen. Hoe je koppeling eraf haalt spreekt verder voor zich. Maar als je je rechtercarter kap eraf haalt (daar zit de koppeling + vraagtekenveertje) moet je eerst de olie eruit laten lopen (bout onderop de carterkap) En je moet even je kickstarter eraf halen. Onthoud goed hoe je alles eraf haalt en waar je het vandaan hebt, leg het ook op volgorde neer.

Maar het lijkt mij sterk dat het je vraagtekenveertje is, deze is namelijk voor het overschakelen en dat doet hij gewoon. Echter kan het wel zijn dat de kurk op je koppeling wat aan de schrale kant is. Maar als ik jou was zou ik eerst de carburateur maar eens schoonmaken.

Edit; van de onlineshops klopt ik zie hem ook niet vaak; deze heeft hem wel Euroscooters.nl
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

ronaldvw
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:32
  • Citeer

Berichtdoor ronaldvw » 28 apr 2008 11:08

Dat dacht ik ook de carberateur, die had ik al een keer schoongemaakt. Ik ga het nog maar eens doen... straks 5 dagen vrij dus ga ik het maar eens op mijn gemak doen ipv ff snel want ik heb hem morgen weer nodig.

bedankt voor je reactie... Zou al blij zijn als het niet mijn vraagtekenveer is want daar zie ik tegen op.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 28 apr 2008 11:25

Als het weer je carb is, misschien dan een idee om een klein benzinefilter tussen je tank en de carb te zetten :wink: ?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 apr 2008 17:45

Probeer eens je uitlaat schoon te maken, met name de demper aan het eind van de uitlaat wil vaak dichtkolen. Verder kun je de uitlaatpoort ook ff ontkolen. Niet gelijk denken als je snor langzaam optrekt dat het aan de koppeling ligt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ronaldvw
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:32
  • Citeer

Berichtdoor ronaldvw » 28 apr 2008 22:29

uitlaat ontkolen ga ik ook aankomende week doen...


Maar uhhhhh, staat dat ook ergens beschreven hoe dat moet :)
Ik heb gezocht maar kan het ff niet vinden.

Heb je tips....
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 28 apr 2008 22:39

Je kan er gewoon wat benzine (wasbenzine) in gooien en schudden. Ffies wachten en dan aansteken. Je zal dan een flinke steekvlam uit beide uiteinde krijgen en flinke knallen.

Daarna houd je em op ze kop en sla je er met een rubber hamer oop zodat de kool troep van de wanden komt. Herhaal t een aantal keer en hij zou weer redelijk schoon moete4n zijn.

Maar ik hoorde laatst ook dat je er gootsteen ontstopper in kon gooien en dat t zelfde effect heeft.


Wel eerst je demper eruit halen trouwens. En opletten dat je niks in de fik steekt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 apr 2008 22:41

Demper kun je aan de achterzijde eruit halen. Schroef uitdraaien en daarna de gehele demper naar achteren uitnemen. Kun je schoonmaken met een staalborstel of schroevendraaier.

Uitlaat zelf kun je met (was)benzine uitbranden, kijk hier wel mee uit, denk alleen dat het niet nodig is. Verder kun je de uitlaatpoort uitkrabben met een houtje (bijv een ijslolliestokje of voorzichtig met een kleine schroevendraaier). Zorg er voor dat de zuiger helemaal onderin staat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ronaldvw
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:32
  • Citeer

Berichtdoor ronaldvw » 13 mei 2008 16:51

daar ben ik weer....

carb schoongemaakt en uitlaat. wordt niet veel beter. Maar misschien heb ik het wel verkeerd uitgelegd.

voorheen als ik stil stond en gas gaf, voelde je echt de snor onder je vandaan komen, nu niet meer. Als ik weg rij moet ik echt afzetten om weg te komen. fietser is sneller. en als ik een klein bruggetje/heuveltje opga neemt het vermogen heel erg af. voorheen had ik hier niet zo veel last van.

En toch lijkt het ook of mijn top snelheid lager is, maar misschien voelt dit wel zo. ik heb namelijk geen km teller, dus weet het niet zeker.

Als iemand ene idee heeft graag....

gr,
Ronald
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 13 mei 2008 18:17

Maakt je brommer ook meer toeren bij het wegrijden dan voorheen?
Omhoog

ronaldvw
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:32
  • Citeer

Berichtdoor ronaldvw » 14 mei 2008 23:21

Maakt je brommer ook meer toeren bij het wegrijden dan voorheen?
niet echt....ik vindt het soms wel lang duren voordat ie schakelt. althans dat had ik vandaag. Hoop niet dat er nog meer kuren komen :(
Omhoog

Gebruikersavatar
masterchicken
Tomosforummer
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 feb 2008 23:56
  • Citeer

Berichtdoor masterchicken » 15 mei 2008 10:49

kijken of je koppelingen niet versleten zijn ?
TOMOS IS INGERUILD
Omhoog

ronaldvw
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:32
  • Citeer

Berichtdoor ronaldvw » 16 mei 2008 21:52

Carterkap er af en ff gecheckt. maar hoe groot moet dat kurk eigenlijk zijn??

Bij mij is het rond de 2 mm. lijkt me niet echt vesleten.

Iemand nog een idee om wat te checken. heb nu toch alles open
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 16 mei 2008 22:17

Vraagtekenveertje op scheurtjes/ breuken controleren?

Oftewel; die gewoon vervangen. Dingetje kost maar €2.50 ofzo.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 17 mei 2008 14:08

Het lijkt mij niet dat het vraagtekenveertje kapot of versleten is, omdat deze werkt voor de overgang van de 1e naar de 2e versnelling, en als deze gebroken is schakelt deze helemaal niet meer over naar de 2e versnelling.

Van welk bouwjaar is je brommer eigenlijk, anders zou ik toch echt denken aan de clinder, dat die misschien beschadigd is.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

ronaldvw
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:32
  • Citeer

Berichtdoor ronaldvw » 20 mei 2008 09:44

Van welk bouwjaar is je brommer eigenlijk, anders zou ik toch echt denken aan de clinder, dat die misschien beschadigd is.

Welke model tomos heb je? A3
Uit welk jaar komt de tomos ? 2006
Is het een snor of een brommer? snor
Wanneer ontstond het probleem? sinds 2 weken
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee

Hoe groot moet dat kurk zijn van je kopeling, bij mij is het ong 2 mm. is dat voldoende?
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 20 mei 2008 10:10

Ja dat is voldoende. Als het versleten was had je brommer meer toeren gemaakt bij het wegrijden.

Als je kickt, heeft hij dan wel genoeg compressie. Dus is het zwaar om de kickstarter in te strappen, of gaat het licht en met gemak?
Omhoog

ronaldvw
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:32
  • Citeer

Berichtdoor ronaldvw » 20 mei 2008 13:14

kickstart gaat normaal, normale compresie.

Wil wel vast iedereen bedanken voor het meedenken. Op een gegeven moment dood bloed. Eens houden de suggesties op natuurlijk...heb ik dat vast gezegd...
Omhoog

Anjo
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2008 15:46
  • Citeer

Berichtdoor Anjo » 21 mei 2008 17:01

Zuigerveren al eens gecontroleerd? Als ik je problemen zo hoor is dat het eerste waar ik aan denk..

En als je toch je vraagtekenveertje nog gaat vervangen, je hebt niet perse een zuigerstop nodig, je kan er ook gewoon een luchtsleutel op zetten, gaat sneller, is makkelijker en niet schadelijk voor je zuiger.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 mei 2008 11:07

Zuigerveren al eens gecontroleerd? Als ik je problemen zo hoor is dat het eerste waar ik aan denk..

En als je toch je vraagtekenveertje nog gaat vervangen, je hebt niet perse een zuigerstop nodig, je kan er ook gewoon een luchtsleutel op zetten, gaat sneller, is makkelijker en niet schadelijk voor je zuiger.
Niet iedereen is in het gelukkige bezit van een compressorpomp waardoor je een luchtsleutel kan gebruiken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.