• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Just some sleutel questions

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
DannyBoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DannyBoy » 28 okt 2005 20:39

Hey!

Sinds kort ben ik ook trotse eigenaar van een tomos :P Na 3 jaar lang te hebben gescooterd en over gestapt te zijn naar een auto wou ik toch nog 1 twee wieler voor hot en her..

IIG het is een wat oudere tomos. Toen ik hem kocht had ie maar 1 versnelling en op zijn top ging die echt niet harder dan 25.

Dus goed ik heb een blokkiej op de kop weten te tikken ( 2 versnellingen) en heb er een andere carb. onder gezet ( 16 mm geloof ik kan dat? ). En ik heb een klein tandwiel achter ofzo.

Alles leuk en aardig alleen er zit speling in me draagarm van me achterwiel. Dus ik wou laatst die ophangingsbout van die draagarm los draaien en kwam met het volgende probleem;

De schroef draait er heel makkelijk af maar ik krijg met geen enkele kracht ( lees Moker hamer echt alles... ook kruip olie en onzin ) die Bout tussen dat frame vandaan.

Weten jullie iets meer over die bout? of hoe ik hem los kan krijgen...

alvast bedankt...

ook nog ff kort vraagje in welke richting moet ik zitten met sproeier voor me 16 mm carb. ? tussen 60 en 68 ofzo?

nou groetjes Daniel

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 28 okt 2005 21:16

gewoon los slijpen en nieuwe draagarm (laten) draaien en erin zetten, of gaatdat niet zo makkelijk? lijkt me wel

en sproeier zou ik iets van 55+ nemen maar zeker niet meer als 70

indian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor indian » 29 okt 2005 00:42

Dat is je schommelas, zet op de andere kant een ringsleutel en draai die heen en weer, dan geef je aan de kant waar je de moer los gehaald hebt een paar ordinaire rake klappen, :lol: gaat het makkelijkst met zijn tweeen, de as is krom en versleten, en door het draaien en rammen(met beleid) komt'ie vanzelf naar buiten, gebruik eventueel ook een slagpen, oude schroevendraaier of andere bout, i.i.g. niet dikker dan de bout die je eruit wil hebben, dan zitten er ook nog bussen in, die tik je er zo uit, nieuwe bussen erin, de nieuwe as goed met kopervet insmeren en erinstoppen, dan kaníe er de volgende keer makkelijker uit. 8)
Suc6 ermee.
Tomos is cool.

DannyBoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DannyBoy » 29 okt 2005 15:51

Bedankt voor jullie reactie jongens...

Alleen Indian?!

Ik het dus zeg maar die bout eraf gedraait en met een moker op die ene kant van de schroef geslagen ( het schroef draad deel ) en hij week voor geen centimeter. Het enige gevolg was dat ik het schroefdraad stuksloeg.

En ik heb ook al geprobeerd met een ringsleutel te draaien wat jij zei maar daar zat ook geen beweging in te krijgen!

Maar als die 2 in combinatie tegelijk worden gedaan moet het wel ens lukken denk je?!

iig bedankt guy's!

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 29 okt 2005 16:07

dan moet het lukken , en anders ff met ze 2en proberen, dan ff allembij een ring sleutel pakken en dan een mep linksom geven met een hamer tegelijk dan schiete ze waars wel los

indian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor indian » 29 okt 2005 20:31

Bedankt voor jullie reactie jongens...

Alleen Indian?!

Ik het dus zeg maar die bout eraf gedraait en met een moker op die ene kant van de schroef geslagen ( het schroef draad deel ) en hij week voor geen centimeter. Het enige gevolg was dat ik het schroefdraad stuksloeg.

En ik heb ook al geprobeerd met een ringsleutel te draaien wat jij zei maar daar zat ook geen beweging in te krijgen!

Maar als die 2 in combinatie tegelijk worden gedaan moet het wel ens lukken denk je?!

iig bedankt guy's!
Ja, de een draaid de bout heen en weer, terwijl de ander slaat, de bout stuk is niet zo erg, maar de moer is niet altijd nieuw op voorraad, houd deze dus heel, kun je hem weer gebruiken op je nieuwe as.

Ik had de pech dat het hele zooitje vastgerot zat, bij de zundapp, dat werd dus het frame kaal maken en onder de pers leggen, kwam er pas beweging in de as bij drie ton persdruk.
Toen heb ik de hele brom gereficeerd en opnieuw gespoten, drie lagen zinkprimer, drie lagen violet metalic, en drie lagen blanke lak. 8)
Tomos is cool.

Gesloten
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen