Ja 17 mei was het dan zover, ik kocht mijn eerste (eigen) tomos!

Zoals jullie kunnen zien is ie nog helemaal standaard, en dat blijft deze brommer eerst ook! Inmiddels heb ik even een poetsdoek erover heen gehaald, zodat de velgen nu mooi wit zijn.
Mijn plannen zijn om binnekort het voorspatbord opnieuw te spuiten, omdat er roest op zit. Voor de rest is er geen roest op deze tomos te vinden!

Update 18 augustus
Inmiddels heb ik 500 kilometer gereden(was druk aan het werk dus veel tijd had ik niet om te rijden). Ondertussen zijn er ook een aantal dingen gebeurd:
- Voorspatbord opnieuw gespoten
- Nieuwe achterband gemonteerd
- Carterolie ververst
- Stootrubbertje bij kickstart geplaatst, de kickstarter leunde steeds tegen het blok aan. Waardoor er al de nodige lak af was gegaan
- Fietscomputer gemonteerd (sigma BC 1106), met dank aan het FAQ
- Nieuwe kettingbeschermer geplaatst, oude was helemaal verbogen en zat onder het rijden in het wiel

- Aantal bouten/moeren vernieuwd voor rvs exemplaren
- Stuur versteld, het stond zo laag dat ik er last van mijn rug van kreeg(ben 1.8m)
Zoals jullie kunnen lezen ben ik bezig deze tomos in goede(originele) staat te houden, zodat ik niet hoef te vrezen dat ie kuren krijgt( is niet zo handig als je elke dag 40 km moet rijden

Binnekort zal ik nog een tankdop met slotje kopen, dat lijkt me wel zo handig. Je weet maar nooit wat ze in je benzinetank gooien

Update 3 oktober

Ik heb inmiddels meer dan 1600 kilometer gereden, en alles werkt nog prima. De brommer heeft na 1500 km gereden te hebben even een beurt gehad, daarbij heb ik o.a. een tankdopje met slot gemonteerd en de uitlaat vervangen voor een imitatie uitlaat. De originele uitlaat was namelijk klaar voor de sloop

Ja mensen met dit ding rij ik elke week 200 km, en het voldoet me prima. Stukken beter dan die stink bus

Update 23 december
Inmiddels heb ik alweer van alles met mijn tomos beleefd, o.a. vastloper gehad en een schuiver gemaakt.
Ik liep al een tijdje rond met het idee om een oude tomos te kopen en die helemaal te restaureren. Na lang zoeken kwam ik deze S25 tegen, die een aantal jaar in een schuur heeft gestaan:

De (snor)brommer zal volledig worden gestript. Veel framedelen verkeren in slechte staat(roest), dus genoeg werk. Gelukkig verkeerd het blokje in top staat!

Update 15 februari

Snorframe van Alan gekocht en kreeg er een halve brommer aan onderdelen bij (nog bedankt Alan

Hier draaide het allemaal om, een snorframe met kenteken

Van de oude S25 brommer, ga ik de meeste onderdelen verkopen. Ik ben nu van plan om gewoon een mooie brommer naar eigen idee te maken. Qua uiterlijk en setup zal, zoals het er nu voor staat, de "Zomer snorrer" niet verbazingwekkend worden.
Update 16 februari
Er zijn ook vorderingen, we hebben vandaag met twee man de achterbrugbussen uit het frame geboord(met machineboren

Deze week wordt het frame gestraald en gepoedercoat in RAL 9005, pikzwart

Update 18 februari

Vandaag frame gestraald en gepoedercoat in RAL 9005, glans zwart

Update 11 maart
Er is ook nieuws, ben ondertussen iets van 3 weken aan het kloten geweest om m'n andere framedelen te spuiten. Ik heb er geen geduld voor want het wordt oerlelijk

Ondertussen heb ik ook m'n blok en m'n velgen binnen gekregen en onderdelen besteld bij schaafbromfietsen. Waarschijnlijk ga ik de velgen eerst nog niet gebruiken, wil de brommer toch eerst voorzien van m'n oldskool spaakwielen

Update 19 april
Zoals bij de vorige update gemeld, heb ik laatst een blok ontvangen. Dit bleek alleen na inspectie helemaal aan gort te zijn, dus ik ben zeg maar OPGELICHT door een zekere jongen uit Delfzijl

Ik ben deze week begonnen met het opbouwen van de snor! Heb inmiddels alle framedelen keurig gestraald en gepoedercoat ontvangen. Ik wacht alleen al 2,5 week op de voorvorkrubbers!, maar dit mag de pret niet drukken

De oplettende kijker zal zien dat de bokstandaard nog niet op de foto's is te zien, hier moet ik nog even een bout voor halen(dit geld ook voor de voetensteun).
Nu heb ik wel weer genoeg getypt, foto's! <O~

Update 25 april
Vandaag ben ik verder gegaan met het opbouwen van de snor! Ik wacht alleen nog steeds op de voorvorkrubbers

Het achterspatbord deed moeilijk bij het monteren, maar de aanhouder wint <O~ Binnenkort zal ik de laatste onderdelen monteren, zodat er dan nog maar een belangrijk onderdeel ontbreekt, een motorblokje!!!

Update 28 april
Ik had het al wat laten door schemeren dat ik een nieuwe brommer zou kopen, nou hier is ie dan:

Ik had al een tijdje het idee om een nieuwe te kopen. Vorige week kwam ik op marktplaats deze Quadro E-Start van januari 2009 tegen, met 34 km op de teller en dat voor de helft van de nieuwprijs

Voor mensen die de kilometerstand niet geloven

De plannen voor de brommer zijn; inrijden

Update 25 juni
Ik heb vandaaag de overige framedelen terug gekregen van m'n werk. Nu is m'n hele brommer compleet gepoedercoat <O~. Ik had eerst de spatborden, bokstandaard, voetensteun en de voorvorkpoten zelf gespoten, maar ik was niet tevreden over het resultaat. Leer voor de volgende keer, alles meteen uitbesteden

Inmiddels ben ik ook aan voorvorkrubbers en een eicilinderblokje gekomen. Ik had al een A52 blok opgeknapt, maarja die hoort er origineel niet onder. Dus heb ik laatst voor een compleet lopend 1 speed blokje inclusief carb, uitlaat, bobine en kabelboom gekocht. Blokje wordt binnenkort even onder handen genomen(o.a. nieuwe tapeinden, cilinder krijgt nieuwe laklaag, pakkingen vervangen etc).
Ik ben ook begonnen met het opknappen van de spaakwielen. De conclusie is dat het oud ijzer is

Binnenkort volgen foto's van de vorderingen(van mijn inmiddels kapitaal kostende snor)

Update 4 augustus
Het is al weer een tijdje geleden dat ik de laatste update heb gedaan. Er is in de tussentijd heel veel gebeurd. De snor is inmiddels rijdend en heb er ook al de nodige kilometers op afgelegd. Dit allemaal met een ongereviseerd blok en spaakwielen van 20 jaar oud

Binnenkort zal ik even betere foto's maken
Update 4 november
Ik werd er schijt ziek van dat ik m'n snor niet harder kon dan 30 km per uur. Dus heeft ie een paar weken geleden een hartoperatie gehad, er zit nu een A50 (membraan) blok onder. Ik heb het blokje zelf gebouwd. Er zijn nog een paar schoonheid foutjes,maar verder loopt ie als de brandweer.

Setup is nu:
bromkop
15 mm recht spruitstuk
14/9 carb
Imitatie uitlaat
TWV 26-26
50/55 km
Uiteraard staat de ontsteking op bromstand en heeft ie een bromzuiger.
Update 2 januari
Opknapper gekocht, een Revival van 2004 met 17.000 km op de teller

Dit is een van de eerste revivals, is nog met een A52 blok en uitlaat zonder katalysator . Bedoeling is om dit gevaarte op te knappen.
Ben trouwens op zoek naar voorvorkpoten, achter knipperlichten en een rechter zijkapje voor een revival!
Update 15 april
Ondertussen druk bezig gewest met de revival. Het ding was echt in hele slechte staat(veel roest), daarom heb ik veel ophangpunten moeten vernieuwen. De valbeugel is ook vernieuwd, deze keer van RVS

Alle framedelen zijn inmiddels gestraald en gepoedercoated in RAL 9005(zwart) & 9006(zilver):

Update 11 mei
Zomersnorrer opgeknapt voor de zomer. Heb hem de heel winter gebruikt voor woon/werk verkeerd, dus kon wel een opknapbeurt gebruiken. Heb o.a. nieuwe (gepoedercoated) zijkapjes er op gedaan met nieuwe rubbers, stickers er op geplakt en 12 mm dellortho er op gedaan.

Nu nog op zoek naar een andere koplamp en originele km teller

Update 13 juni
Vandaag oldtimerrit meegereden van 85 km. Gingen vandaag 270 brommers mee

Hier zijn ook goed de nieuwe zijkapjes en stickers te zien.