• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krijg de koppelling er niet af...

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
Frank
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 jun 2005 15:51
  • Citeer

Berichtdoor Frank » 29 mei 2008 19:22

Hallo,

Ik ben bezig om mij koppeling te vervangen, omdat hij slipt. Het probleem is alleen dat ik hem er niet afkrijg. ik heb de bout voor de koppeling er al af, en normaal gesproken kan je de koppeling er dan tog gewoon afschuiven..?
Bij mij zit hij nog moer vast. Wie weet waar dat aan kan liggen? het gaat om een tomos a3 met een oud blokje(eicillinder).

Gr Frank
Omhoog


Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 29 mei 2008 20:27

Hij zou er normaal gesproken dan zo van af moeten komen ja. Misschien met beetje wrikken?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Frank
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 jun 2005 15:51
  • Citeer

Berichtdoor Frank » 29 mei 2008 22:12

jha dat heb ik al geprobeerd, maar wou niet echt lukken....nou had ik nog een vraag...de middelste as waar de twee grote tandwielen opzitten heeft heel veel speling, hoort dat zo? En het vraagteken veertje is ook kapot, kan dit alles ook te maken hebben dat de brommer niet vooruitkomt. Want het leek eerst dat het de koppeling was, maar na hier een beetje rond te hebben gekeken is die mischien ook nog wel goed, aangezien er nog genoeg kurk opzit. zie hieronder de foto..
http://profile.imageshack.us/user/drent ... 078df3.jpg

En wat ook raar was is dat een lager op de as van de koppeling zat. je kon hem er wel makkelijk af halen maar, niet zo makkelijk weer in de carter kap doen...

http://profile.imageshack.us/user/drent ... geroq8.jpg

Gr Frank
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 29 mei 2008 22:22

Er zit nog inderdaad genoeg kurk op. Als je vraagtekenveer kapot is kan het zijn dat je tomos niet meer goed rijd, het overschakelen gaat dan erg slecht dus vervangen die zooi. Die speling maakt niet zoveel uit want zodra hij in de lager zit is de speling weg. Die lager moet je er gewoon in slaan met een rubbere hamer ofzo als hij niet makkelijk erin gaat, maar kijk wel even of ie dan wel makkelijk draait.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 29 mei 2008 22:25

Door het vraagteken veertje rijdt hij niet, deze zorgt ervoor dat hij de koppeling aangrijpt. Vervangen dus.

Lager nu in de vriezer leggen morgen kap verhitten en dan lager uit de vriezer halen dan krijg je hem er wel zo in :wink: Spelling maakt niet uit, als je de carterkap er weer op zet dan houd die hem op zijn plek. Je moet wel de shim ringetjes (die hele dunne ringen) weer op de juiste plaats terug doen
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Frank
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 jun 2005 15:51
  • Citeer

Berichtdoor Frank » 29 mei 2008 22:36

oke bedankt, dan kan ik er mee aan de slag, en hopen dat ik de koppeling er af krijg. maar over die shim ringetjes.
klopt het dat op de kickstartas (links) 2 ringen zitten, 1 van 1mm en 1 van 0,5mm, en op de middelste ass 1 klein ringetje?
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 29 mei 2008 22:58

Dat verschilt per blok. Waar ze horen dat spreekt voor zich als je naar de grootte kijkt :wink: .
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2008 23:38

Oude blokken hebben een conische zitting op de koppeling. Gebruik een uitwendige poelietrekker om deze eraf te krijgen. Ga niet lopen wrikken met hout en hamers, want je vernielt je krukas (ik spreek uit ervaring).

Nieuwe blokken hebben een vertand hart, die van jou heeft een plat kantje. Vandaar dat de nieuwe koppelingen zo eraf te halen zijn als je de moer hebt losgedraaid.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Frank
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 jun 2005 15:51
  • Citeer

Berichtdoor Frank » 05 jun 2008 17:43

Het is me gelukt met de koppeling...maar het vraagtekenveertje was inderdaad kapot. die heb ik nu vervangen en alles weer in elkaar gezet, nieuwe olie in gedaan. dus ik denk hij doet het weer, niet dus.. hij komt nog steeds niet vooruit. alleen het raare is, als je hem op de standaard zet draaid het achterwiel wel gewoon als je gas geeft.
waar kan het dan aan liggen...?
Omhoog

Frank
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 jun 2005 15:51
  • Citeer

Berichtdoor Frank » 05 jun 2008 21:06

Nu heb ik ook nog eens de hele verschellings bak + koppeling van een ander blok overgezet. Ik dag moet het tog ff probere. maar het bleef nog steeds hetzelfde. Op de standaard draaid het achterwiel wel gewoon als je gas geeft, maar als je er op gaat zitten komt hij niet vooruit, maakt alleen maar hoge toeren. Bijde koppelingen waren nog goed dus.... wie weet waar het aan kan liggen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jun 2008 17:14

Heb je het ?-veertje er wel op de juiste manier op gezet? Aan de linkerkant (op 90 graden van de bovenkant) inhaken en tegen de klok in achter de pal haken. Doe je hem andersom dan werkt het niet en loopt de bak altijd vrij in de eerste versnelling. Check dan ook of het mechaniek werkt.

Wat ook kan gebeuren is dat de rollen zijn ingesleten op de kooi. Een goedkope oplossing is om de zitting van de kooi iets gladder te slijpen zodat de inloopplekken verdwijnen.

Het feit dat je achterwiel wel draait op de bok komt omdat de 2e versnellng aangrijpt bij zo'n hoog toerental en die doet t altijd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Frank
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 jun 2005 15:51
  • Citeer

Berichtdoor Frank » 06 jun 2008 17:34

jha het vraagteken veertje heb ik wel goed zitten. maar waar zitten die rollen op de kooi dan? En kun je daar makkelijk bij komen of moet je het blok dan splitsen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jun 2008 17:36

Waar je vraagtekenveer op zit zitten 8 rollen in een machaniek gevangen. Dat mechaniek is dus de boosdoender.

Splitsen is dus niet nodig. Pakt het koppelingshuis de krukas wel mee (als je deze met de hand een kant op beweegt)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
sanderkelder
Tomosforummer
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:32
Locatie: eindhoven
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 06 jun 2008 17:49

ik heb nog een vraag. heb je misschien ook je koppelingsveren een heel stuk ingekort ? als deze tever zijn ingekort maakt hij een hoop toeren maar grijpt hij niet aan. kan zijn dat ze dus toch zeg maar slippen. dit zou ook nog een optie kunnen zijn
Omhoog

Frank
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 jun 2005 15:51
  • Citeer

Berichtdoor Frank » 26 jun 2008 14:41

sorry voor de late recactie...

Ik heb hier ff alle punten opgeschreven van het principe van het blok:

-Als je de koppeling linksom draait, draait de krukas niet mee, maar de kleine en grote tandwiel draaien dan wel mee.

-Als je de koppeling rechtsom draait, draait de krukas wel mee, en de kleine en grote tandwiel draaien dan ook mee.

-De koppelingsveren zijn niet ingekort.

-Er zit genoeg kurk op de koppelingssegmenten.

ik heb een precies dezelde blok losgehaald. en de onderdelen naast elkaar gelegd. maar ik kon geen verschillen ontdekken. Het enigste wat anders was is dit.
hier zit het ringtje tegen de kering aan.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... 010wk7.jpg

en bij mijn eigen brommer die niet vooruit komt valt het ringetje in de kering.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... 012ld7.jpg

Maar nu weet ik nog niet hoe ik bij die rollenkooi moet komen. Moet ik die kleine en grote tandwiel van elkaar afhalen dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 jun 2008 17:54

Eerste plaatje doet t niet, tweede is onscherp. Kan er niets van maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
TomosTuningWassenaar
Diehard
Berichten: 1373
Lid geworden op: 29 nov 2007 20:10
Locatie: Thuis
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 26 jun 2008 18:24

ik zie wel dat het "goude" busje die in je koppeling zit nu op de krukas is achtergebleven. kan je dat goude busje eraf schijven of zit die vast?
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor
Omhoog

Frank
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 jun 2005 15:51
  • Citeer

Berichtdoor Frank » 26 jun 2008 20:26

Dat gouden buisjes kan ik er gewoon makkelijk afschuiven. hoort dat niet zo dan? en over die ringetjes bij de kering, ik heb ff gemeten maar er zit maar 1 mm verschil tussen bij eene blok en het andere. dus dat zal wel goed zijn. En volgens mij werkt het mechaniek ook allemaal goed. het loopt allemaal soepel.
Omhoog

Gebruikersavatar
airsalsprinter
Tomosforummer
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 mar 2008 19:08
  • Citeer

Berichtdoor airsalsprinter » 26 jun 2008 23:03

Ik kreeg mun koppeling er ook niet af maar dat kwam omdat mun lager er in puin tusse zat.
motorhispania rx
70cc mk pro race
mk pro race kukas
mk pro race 70cc limited edition uitlaat
mrd carbon koppelings plaaten
24mm vlakschuif oko cabr met powerjed
mvt premium ontsteking

NOTHINGS RUNS LIKE A DEERE
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jun 2008 08:21

sorry voor de late recactie...

Ik heb hier ff alle punten opgeschreven van het principe van het blok:

-Als je de koppeling linksom draait, draait de krukas niet mee, maar de kleine en grote tandwiel draaien dan wel mee.

-Als je de koppeling rechtsom draait, draait de krukas wel mee, en de kleine en grote tandwiel draaien dan ook mee.

-De koppelingsveren zijn niet ingekort.

-Er zit genoeg kurk op de koppelingssegmenten.

ik heb een precies dezelde blok losgehaald. en de onderdelen naast elkaar gelegd. maar ik kon geen verschillen ontdekken. Het enigste wat anders was is dit.
hier zit het ringtje tegen de kering aan.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... 010wk7.jpg

en bij mijn eigen brommer die niet vooruit komt valt het ringetje in de kering.
http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... 012ld7.jpg

Maar nu weet ik nog niet hoe ik bij die rollenkooi moet komen. Moet ik die kleine en grote tandwiel van elkaar afhalen dan?
Voor alle voorgaande punten, dat is normaal, dat hoort zo.

Vwb je vraag over de rollenkooi, die zit idd op de achterzijde van het 1e versnellingstandwiel van de tussenas. Die krijg je eruit door het kickstartpedaal te demonteren en vervolgens de tussenas en kickstartas tegelijk uit het carter te halen. Daarna kun je het kettinkje over de tandwielen (van het kickstartmechanisme) eraf halen en aan de achterzijde kijken van de tussenas. Kan zijn dat je vraagtekenveer wel aanwezig is, maar:

- verkeerdom gemonteerd. Als je de pin waar de veer achter hoort te haken bovenaan houdt, moet de vraagtekenveer tegen de wijzers van de klok in gemonteerd zijn. haak het korte deel aan de ronding op 90 graden links van de bovenszijde in het gaatje, en daarna linksom (tegen de klok in) achter de pal haken. Zit ie verkeerdom dan pakt de versnelling niet (want 2e versnelling komt pas in bij een bepaald aantal omwentelingen van de bak).

-te slap geworden, dan staat ie op breuk. rollen kunnen ingesleten zijn op de kooi en door een slappe veer blijven de rollen in de slijtplekken zitten. Hierdoor kopelt de 1e versnelling niet uitleg zie boven.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.