• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Olie verlies

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Standard
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:35
  • Citeer

Berichtdoor Standard » 05 sep 2008 18:24

  • Welke model tomos heb je? Standard (A5)
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2005
    Is het een snor of een brommer? Een brommer
    Wanneer ontstond het probleem? Laatste 2 weken viel het me op


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Helemaal niks


    Wat is het probleem?
Het probleem is dat er flink wat olie druppels onder mijn Tomos liggen als ik een stuk heb gereden in de schuur zet. Ik heb mijn brommer nu denk ik precies een maand en rij er veel op sinds de twee weken dat ik mijn rijbewijs binnen heb gehad.

Nouja, de vraag is dus, is het normaal dat er na het rijden olie druppeltjes onder je Tomos liggen als je hem een tijd laat staan? Is het slim om door te rijden?

Ik heb nog garantie op de tweedehands brommer (nog 2 maanden) en er kan dus nog van alles worden gedaan.

Alvast bedankt,

Jurgen.
Omhoog


Gebruikersavatar
lolo
Tomos Supporter
Berichten: 432
Lid geworden op: 03 jun 2007 12:35
  • Citeer

Berichtdoor lolo » 05 sep 2008 18:29

als je garantie hebt moet je gewoon terugggaan. Zij horen dat gewoon goed te regelen als het nog binnen de garantie valt!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 sep 2008 18:29

Als je garantie hebt zou ik zowiezo even reclameren bij degene die je de tomos heeft verkocht. Het is niet normaal, waarschijnlijk is de carterpakking/ aftapplugpakking kapot of niet goed gemonteerd (bout niet (kruislings) aangedraaid).

Zeker even laten maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 05 sep 2008 18:31

Het is niet normaal. Zitten er ook zwarte spetters op je achterwiel? Als dat zo is kan het zijn dat je voortandwiel keering lek is en da lekt ie dus olie uit de kickstartas/voortandwiel. Als hij niet zwart is zal het waarschijnlijk aan de pakking van de koppelingshelft liggen. Als deze niet goed afsluit lekt hij olie tussen de carterkappen door. Als je toch garantie hebt zou ik hem door de bromboer laten repareren.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Standard
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:35
  • Citeer

Berichtdoor Standard » 05 sep 2008 18:55

Het is niet normaal. Zitten er ook zwarte spetters op je achterwiel? Als dat zo is kan het zijn dat je voortandwiel keering lek is en da lekt ie dus olie uit de kickstartas/voortandwiel. Als hij niet zwart is zal het waarschijnlijk aan de pakking van de koppelingshelft liggen. Als deze niet goed afsluit lekt hij olie tussen de carterkappen door. Als je toch garantie hebt zou ik hem door de bromboer laten repareren.
Ja er zitten zwarte spetters op me achterwiel, me achterwiel is ook helemaal niet wit meer en als ik hem neerzet zit er onderaan het wiel ook altijd wel een stuk waar dan olie op heeft gedrupt.

Ik ga hem dan zeker zo snel mogelijk laten repareren, maar hoelang denken jullie dat ik er nog mee kan rijden zonder dat ik iets kapot rij?
Omhoog

Standard
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:35
  • Citeer

Berichtdoor Standard » 05 sep 2008 18:56

Bedankt voor alle snelle reacties trouwens!
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 05 sep 2008 19:06

Er zal niks kapot gaan zolang er genoeg olie in je carters zit. Zie het als een soort automatische ketting smering, maar dan met vieze olie vlekken onder je brommer :wink:
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Standard
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:35
  • Citeer

Berichtdoor Standard » 05 sep 2008 19:17

Er zal niks kapot gaan zolang er genoeg olie in je carters zit. Zie het als een soort automatische ketting smering, maar dan met vieze olie vlekken onder je brommer :wink:
Oke bedankt, dat dacht ik al. :)

Ga straks meteen een afspraak maken voor een reparatie, nogmaals bedankt voor de info allemaal!
Omhoog

Gebruikersavatar
Erik1606
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2008 21:10
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Erik1606 » 08 sep 2008 00:28

Kost dat veel trouwens? Een lekke voortandwiel keerring laten maken? Die van mij is ook lek, maar heb niet zo'n zin om het zelf te doen.. :)
65cc Airsal
70cc Puch HD-Kop
16/16 Dellorto carb.
Ingekortte koppelings veren

Half vastgezette Bullet uitlaat
Homoet ligt klaar, eerst mn tapeind repareren
_____________________________
Top Snelheid? Unknown
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2008 10:34

Kost dat veel trouwens? Een lekke voortandwiel keerring laten maken? Die van mij is ook lek, maar heb niet zo'n zin om het zelf te doen.. :)
Keerring zelf kost geen drol, maar de arbeidsloon die erbij komt is totaal uit verhouding!

Ik schat zelf zo rond de 30-60 euro, afhankelijk hoelang de bromboer ermee bezig is. Het stelt echt niets voor om het zelf te doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 08 sep 2008 10:34

Laten repareren bij de bromboer is altijd duur. Ga er maar vanuit dat ze zeggen dat ze er 1,5 uur mee bezig waren en dat kost dan zo'n 50 euro of meer. Dus mijn tip: zoek even rond op het forum hoe dit moet en doe het zelf voor een paar euro.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2008 10:39

Er staat ook een FAQ op de site waar precies wordt uitgelgd wat je moet doen.

En geen zin hebben? Daar kun je je overheen zetten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 08 sep 2008 11:00

Het is redelijk makkelijk zelfs voor de beginner.

Belangrijkste dingen:

- Dopsleutel 30 (3cm is de moer van het Voortandwiel uit mijn hoofd) of baco die tot 30mm kan.
- Redelijk wat kracht
- Voortandwiel keerring
- Op een of andere manier brommer ophanging of zet hem op een of andere krat (doe ik ook altijd) zodat je achterwiel vrij is. Anders kan je mogelijk je ketting er niet af krijgen.

Je kan het op meerdere manieren doen maar wat ik deed: Om het voortandwiel stil te houden zodat je de moer kan afdraaien kan je de ketting om het voortandwiel houden en de ketting in elkaar draaien totdat het VTW niet meer kan bewegen.

De oude keerking kan je er uit wrikken met een platkop schroevendraaien icm. een hamer. Gewoon ertussen douwen en hij floept aan de andere kant omhoog, beetje mee spelen.

en dan nog ietS: als de nieuwe er eenmaal inzit kan je hem er niet zomaar uithalen zonder beschadigingen, tenzij je heel erg goed bent :) maar dat kost je weer een nieuwe keerring.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.