• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hulp nodig bij het afstellen?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Erik1606
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2008 21:10
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Erik1606 » 07 sep 2008 20:37

  • Welke model tomos heb je? : Tomos a35 :') ;(
    Uit welk jaar komt de tomos ? : Volgens papieren 2004, maar bij bijzonderheden staat dat de brommer eerder in gebruik is genomen dan vermelde datum. Voor mij dus onbekend :')
    Is het een snor of een brommer? : Bromfiets
    Wanneer ontstond het probleem? : Welk? Heb er zoveel :lol:


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? : Setup


    Wat is het probleem?
Standaard tomos enkelt de uitlaat die dr onder zat was van een S25. Hij reed dus nog geen 30 dat ding, heb ik een bullet gekocht en dat ding was qua snelheid niet meer te herkennen , hij reed ineens 50! <O~
Tomos reed aardig, was eerst van een vriend van mij en zn netto-gewicht bedraagd 144 kg. Tomos had het best lastig en trok dus ook voor geen drol op. Ook het overschakelen van 1 naar 2 duurde uren. Als ik erop reed (73kg) trok hij vrij vlot weg maar voor mij nog niet snel genoeg. Heb hem dus overgekocht voor 150 euro, en hij kocht een Hyosung Rush. Een beetje marktplaats af lopen spurten en een 65cc airsal gevonden die maarliefst 800km gedraaid had. Zuiger/Veren en pistonpen/veertjes erbij en daarbij nog een 70cc puch hogedruk kop gekocht. Gister was dus een mooie dag om ereens aan te beginnen. Cilinderkop eraf gehaald en zag de bovenkant van de zuiger, helemaal zwart en de kop zat ook onder het roet. Toen met een hamer en schroevedraaier de cilinder eraf kunnen halen, en toen begon het. Roest aan mn tapeinden. Haalde de cilinder er dus af en krgggg, een bergje roest in mn blok, K*T-K*T-K*T. Bekeek de cilinder van binnen en de uitlaat poort zat voor 60% dicht met roet. Zuigerveren waren ook versleten want aan 1 kant van de zuiger zag de zuiger helemaal zwart van de verbranding. Nieuwe voetpakking eronder, nieuwe zuiger dus gemonteerd en de cilinder ff ingesmeerd met 10w/40 om hem ff te smeren. Cilinder dr op en originele 50cc pakking (de oude + nieuwe) ertussen. 70cc Puch HD-kop erop + een nieuwe 16mm Dell'orto carb+Ori Luchtfilter op het originele 12mm spruitstuk. Sproeier 84 zat er in (waarschijnlijk te groot) en heb daar in de plaats een maatje 60 gemonteerd (in mn 14/12 carb zat sproeier 53). Alles goed gemonteerd (behalve de uitlaat omdat die niet lekker pastte, zat er overigens dus wel op maar sloot niet goed af) en starten maar, startte in 1x (mét choke) maar had gelijk moeite het ding tegen te houden omdat hij uit zichzelf weg wou rijden. Als ik 20 meter had gereden viel hij uit en moest ik veel gas bijhouden om hem draaiende te houden. Hij lekte ook valse lucht bij de kop en een paar vrienden kwamen op het idee om de originele bromkop er weer op te zetten omdat de 70cc HD-Kop misschien krom zou zijn. Nu lekt hij trouwens nog valse lucht daarvandaan. Oude carter-olie eruit laten lopen, kwam overigens niet echt veel meer uit, geen heel flesje wat er 2 weken daarvoor is ingegaan, maar mn Tandwiel-keerring is lek dus het meeste zat wel op mn achtervelg). Heb daarna de GROENE koppelingsveer ingekort met 1,5 centimer en de koppelings segmenten van (kurk?! :|) zagen er al aangetast uit. Nieuwe ATF-Kroonolie erin gegooit en hij bleef staan zonder gas te geven en trekt nu ook wat sneller weg. Maar heb nog steeds last van uitvallen en moet wel constant met het gas blijven spelen om hem draaiende te houden. Blokje wordt snel warm (lees: kokend heet) en rijdt nu rond de 65/70 km/h. Moet dus nog afgesteld worden en de valse lucht moet nog verdwijnen. Uitlaat moet ook nog voor 100% gemonteerd worden.
65cc Airsal
70cc Puch HD-Kop
16/16 Dellorto carb.
Ingekortte koppelings veren

Half vastgezette Bullet uitlaat
Homoet ligt klaar, eerst mn tapeind repareren
_____________________________
Top Snelheid? Unknown
Omhoog


Gebruikersavatar
Erik1606
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2008 21:10
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Erik1606 » 07 sep 2008 20:43

Iemand dus enig idee waar ik

- een groter spruitstuk kan kopen
- een redelijke powerfilter zonder al te veel herrie
- 70cc pakking voor tussen me 65cc airsal en bromkop of 70cc Puch HD kop.
- een nieuwe oliekeerring voor bij me tandwiel kan kopen incl. busje

- mee kan gaan beginnen met afstellen? :|

Moet er ook nog iets gebeuren met me ontsteking? Daar ben ik dus echt een noob bij, ik kan wel lekker sleutelen maar van me ontsteking weet ik niks af, kan hem dus ook niet vervroegen o.i.d.
65cc Airsal
70cc Puch HD-Kop
16/16 Dellorto carb.
Ingekortte koppelings veren

Half vastgezette Bullet uitlaat
Homoet ligt klaar, eerst mn tapeind repareren
_____________________________
Top Snelheid? Unknown
Omhoog

Gebruikersavatar
Erik1606
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2008 21:10
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Erik1606 » 09 sep 2008 23:43

Ok, vandaag me 14/12 carb er weer terug opgezet en sproeiertje 72 erin. Brommer rijdt perfect, afgezien van het feit dat mn uitlaat er nogsteeds losjes bijhangt en hij nog een lek heeft bij de kop. Paar maande oude bougie (NGK B6HS) vervangen voor een NGK B8HS.

Heb nu dus de Dell'orto 16/16 liggen en die gaat ik voorlopig ff niet gebruiken. Iemand interesse?
65cc Airsal
70cc Puch HD-Kop
16/16 Dellorto carb.
Ingekortte koppelings veren

Half vastgezette Bullet uitlaat
Homoet ligt klaar, eerst mn tapeind repareren
_____________________________
Top Snelheid? Unknown
Omhoog

Gebruikersavatar
Erik1606
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2008 21:10
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Erik1606 » 09 sep 2008 23:45

De gaten van mn uitlaat komen overigens niet overeen met de gaten van de cilinder. flens iets uitveilen? Iemand andere suggesties?
65cc Airsal
70cc Puch HD-Kop
16/16 Dellorto carb.
Ingekortte koppelings veren

Half vastgezette Bullet uitlaat
Homoet ligt klaar, eerst mn tapeind repareren
_____________________________
Top Snelheid? Unknown
Omhoog

Gebruikersavatar
Erik1606
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2008 21:10
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Erik1606 » 14 sep 2008 22:44

Niemand die et weet? :')
65cc Airsal
70cc Puch HD-Kop
16/16 Dellorto carb.
Ingekortte koppelings veren

Half vastgezette Bullet uitlaat
Homoet ligt klaar, eerst mn tapeind repareren
_____________________________
Top Snelheid? Unknown
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 14 sep 2008 22:52

Omdat je echt een boek hebt geschreven hiero en ik gewoon geen zin heb in lezen ga ik je alleen ffies helpen met dat flens gebeuren.


Ja die kun je ff uitvijlen (de ophangpunten), het gebeurd wel vaker dat ze net niet passen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 14 sep 2008 23:02

Je ori filter op een 16.16 carb is denk ik het probleem, je carb kan meer benzine aan, maar krijgt niet genoeg lucht. Koop dus eens even een powerfilter.
Dat hij draaiende moet blijven ligt aan je stationair toerental, die heb je niet afgesteld... kan je afstellen dmv van het schroefje met dat veertje :wink: . Spreekt eigenlijk voor zich als je beetje kan sleutelen en als je aan dat schroefje draait ziet vanzelf wel wat er gebeurd en je kan alleen maar in en uit draaien :P. Als het nog niet lukt is hier een FAQ over.
Onsteking zeker opnieuw afstellen. Is een FAQ over ff kijken welke jij hebt denk een elektronische. Moet je ff nakijken.
Hittegraad 6 in een 65 cc is niet slim, daardoor werd je blokkie al kokend heet. Goed dat je een hittegraad 8 erin hebt gezet.

Welke uitlaat heb je er op en welk gat komt niet overeen het ophang gat of het gat waar de uitlaat gassen doorheen knallen? Ophanggaten kun je bijvijlen, je 'uitlaatpoort gat' zou ik even mee wachten is namelijk niet 1,2,3 te doen. Je kan daar ook eventueel 2 pakking monteren.

Over je kop... hij zal vast wel recht zijn, je moet alleen even een 70cc pakking kopen (van puch) dat is altijd beter dan een 50cc pakking op een 70 cc cillinder.

Hopelijk heb je hier wat aan :mrgreen:
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 16 sep 2008 20:47

Iemand dus enig idee waar ik

- een groter spruitstuk kan kopen
- een redelijke powerfilter zonder al te veel herrie
- 70cc pakking voor tussen me 65cc airsal en bromkop of 70cc Puch HD kop.
- een nieuwe oliekeerring voor bij me tandwiel kan kopen incl. busje

- mee kan gaan beginnen met afstellen? :|

Moet er ook nog iets gebeuren met me ontsteking? Daar ben ik dus echt een noob bij, ik kan wel lekker sleutelen maar van me ontsteking weet ik niks af, kan hem dus ook niet vervroegen o.i.d.
groter spruitstuk... uitboren.
powerfilter http://www.scootparts.nl/epages/Scootpa ... owerfilter juiste maat weet ik niet maar het staat volges mij wel op deze pagina
70cc pakking en 70cc puch HD kop www.jarnos-puch-shop.nl
nieuwe voortandwieloliekeering incl busje...bromboer
en over de ontsteking viewtopic.php?f=56&t=7252
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.