Pagina 7 van 8

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 30 sep 2013 22:18
door RBurgundy
Ik heb er op geboden voor 15 euro wil ik ze wel hebben voor mijn AT50. Waarom weet ik eigenlijk ook niet. Gewoon voor de heb:P

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 30 sep 2013 22:48
door buitertje
heb hier nog een berg liggen met de grijze originele at50 kappen ertussen. wil er eigenlijk wel vanaf aangezien mijn plan van de at50 niet door mag gaan

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 19 okt 2013 16:54
door MichielWolthaus
Ondertussen wat spulletjes binnen, ook twee banden besteld omdat mijn achterband kaal is en mijn voorband zo'n rare semi-slick is.
Drie carburateurs waarvan er één gemaakt gaat worden (één is slecht opgeboord, ander is te klein, en de goede had een kapotte choke :P). Tevens ook een spruitstukje wat zou moeten passen.
Afbeelding
Afbeelding
Kickstart, hiervoor gebruikt ik altijd een verbeund pedaal...
Afbeelding
Origineel tellerhuis, moet nog een oplossing voor het contactslot maken want die er bij zit kan met elke schroevendraaier aangezet worden.
Afbeelding
Nieuwe voorband, Heidenau K58 2,75*17. Achterband moet nog binnenkomen, die is 3,00 breed.
Afbeelding
Lagers en keerringen en nog wat spul.
Afbeelding

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 20 okt 2013 12:02
door RBurgundy
Altijd mooi dat nieuwe spul.

De Dellorto SHA bevalt bij mij erg goed ter vervanging van de Bing. Super simpel en lekker stabiel. Het spruitstuk wat je hebt, heb ik ook en daardoor staat de carb wel wat scheef. Bij lange na niet waterpas of iets wat erop lijkt.

Ik heb nu een spruitstuk (en uitlaat) besteld uit Slovenie. Van het plaatje af te zien was het ongeveer hetzelfde spruitstuk maar dan met en wat grotere kromming zodat hopelijk hij straks wel wat meer waterpas staat. Door de Dellorto paste trouwens mijn originele gaskabel niet meer en deze heb ik ook moeten vervangen.

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 20 okt 2013 12:56
door MichielWolthaus
Deze carburateur mag heel schuin staan, door dat de vlotter scharniert. Een zwevende vlotter (met zo'n compleet stalen naald) is veel gevoeliger voor onder een hoek staan ;).
Mijn gaskabel zit is er al één van een A35... vorige winter was die gebroken en ik had toevallig er nog één liggen van een A35 :P
Heb jij toevallig ervaring met het ultrasoon reinigen van een carburateur, zit te kijken om zo'n apparaatje daarvoor te kopen.

Ben wel benieuwd naar jouw uitlaat, je ziet ze veel in slovenië.

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 20 okt 2013 20:13
door brother
je zou een contact slot kunnen gebruiken van een qautro met e-start.
en neem wel de zelfde merken banden voor en achter.
ziet er verder netjes uit joh :D

en een ultrasoon badje heb ik ooit 1 gekocht bij die lidl, let er wel op dat je hem niet te lang in de ultrasoon legt, want het breekt materiaal af

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 20 okt 2013 21:39
door MichielWolthaus
Voorband is dezelfde ja, vind het ook mooier en je heb voor en achter dan dezelfde grip.

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 20 okt 2013 22:00
door brother
ja precies, nee denk check het even :P

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 18 nov 2013 15:25
door MichielWolthaus
Ben weer wat opgeschoten met mijn brommer.

-Buitenste carterdelen zijn gespoten
-Lagers zitten weer in de carters
-Er is één carburateur klaar voor gebruik
-Voor en achter de nieuwe banden gemonteerd
-De cilinder terug van Henk en in de lak gezet
-Koppeling weer in orde gemaakt

Op z'n nieuwe sloffen, hebben lekker veel grip. Alleen het het voorspatbord moest wel iets hoger gemaakt worden...
Afbeelding
Afbeelding

De oude banden (links is de voorband... breder als de achterband...) Voorband is gratis af te halen voor de liefhebber.
Afbeelding

Het laatste lagertje wat er in eerste instantie niet uit wilde komen
Afbeelding

Carterdelen spuiten
Afbeelding

Gehoonde cilinder afplakken en spuiten
Afbeelding
Afbeelding

De oude koppeling was bijna overal krom of versleten
Afbeelding
Afbeelding

Dit was nog bruikbaar van de oude koppeling...
Afbeelding

Nieuwe en oude onderdelen bij elkaar, ben alleen vergeten van het eindresultaat een foto te maken.
Afbeelding

Ik zag erg op tegen de uit elkaar halen van de koppeling en weer terug in elkaar zetten, maar dankzij Richard zijn website was had ik het sneller voor elkaar als ik gedacht had. :D

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 18 nov 2013 20:55
door brother
ziet er netjes uit! je gaat echt netjes te werk!
die carters zijn trouwenens niet veel anders als die van me puch mv (is ook wel begrijpelijk aangezien ze samen geschiedenis hebben)
alleen die koppeling is wel super! :D
was inderdaad nogal wat versleten
hoeveel inch is die voorband trouwens?

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 18 nov 2013 21:42
door MichielWolthaus
Voorband is 17 inch en 2.5 breed.

Nu ik heb alle tijd om dat blok op te reviseren, Dus dan gelijk maar goed doen :P

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 08 jan 2014 17:42
door MichielWolthaus
Van de week weer aan de gang gegaan met het reviseren van mijn blok.

Cilinder voorzien van een tapeind en een stukje draadeind (tapeind was aan die kant namelijk te kort voor dit type spruitstuk)
Afbeelding

Cilinderkop in de draaibank voor een betere vorm van de cilinderkop. Tevens gelijk naar 40 mm gedraaid.
Helaas... de draad voor de bougie beschadigd...
Afbeelding

Zakjes vol met shims en daarna gelijk maar bezig gegaan met het uitshimmen
Afbeelding
Afbeelding

Assen weer terug plaatsen inclusief nieuwe segeerringen en alle shims.
Afbeelding

Deze as kon ik nog niet terug plaatsen omdat ik het borgpennetje nog niet heb, maar die moet van de week bij Rinke vandaan komen :)
Afbeelding
Afbeelding

Als er iemand in de buurt van Brakel (Gelderland) zit die de draad van mijn kop zou kunnen vervangen of repareren hoor ik dat graag!
De bougie blijft nog wel goed vast zitten maar ik vertrouw het niet helemaal.

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 10 jan 2014 12:18
door brother
ik heb nog wel een tap liggen met bougie draad, maar hoe kwam het dat je hem beschadigd hebt?

ej mss wel wat voor je zaterdag en zondag is in rosmalen in autotron een oldtimer beurs, van het weekend wat ik veghel op een beurs en daar hadden ze reparaties setjes soort helicol voor 10 euro heb je een setje met 3 busjes en tap, mss wel leuk om daar te gaan kijken, ben je echt een hele dag zoet.

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 10 jan 2014 14:01
door MichielWolthaus
De beitel hapte op een koelvin, en toen stond de kop dus heel even stil als het ware.
Ik verwacht dus dat voor het beschadigen van de draad heeft gezorgd.

Helaas dit weekend geen tijd. Maar ga hier ook even vragen bij de autogarage en bij de fietsenmaker :)

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 11 jan 2014 14:12
door brother
ja of je moet hopen dat hij op de je hulpstuk rond is gaan draaien :P
maar dan had je hem toch wat harder mogen laten draaien.

okee ik ga iniedergeval wel en denk dat ik mss wel zon setjes koop gewoon omdat makkelijk is.
maar een echte helicol is duur helaas

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 18 mar 2014 17:09
door Borcheld11
Het word weer helemaal top! :D

Zal wel veel tijd gaan in zitten?

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 28 mar 2014 06:19
door titus24
mooi spul, hoop dat alles zal goed voor je zijn... :)

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 18 apr 2014 17:32
door MichielWolthaus
Brommer is al een poosje verkocht, heb er nu namelijk een auto bij.
En een motor, brommer en auto is toch een beetje te gek voor een student.

Het gereviseerde blok is te koop, de nieuwe eigenaar wilde deze er niet bij hebben.

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 25 apr 2014 22:32
door brother
heej jammer man dat hij weg is!
wat voor auto heb je nu?

was maandag nog in brakel, vlak achter jou huis ( ff wat race olie snuiven)

Re: Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Geplaatst: 27 apr 2014 13:52
door MichielWolthaus
Een peugeot 206 op LPG...
Is puur om mee naar school te rijden. Motor is voor de hobby.
Is een CB250RS één cilindertje, is echt een leuk ding op de dijkjes, wendbaar en heel direct.

Maar er komt een grotere motor van de winter, moet wel licht zijn, alleen wel met meer vermogen.