Pagina 7 van 9

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 25 jun 2021 22:50
door Wetsnurk
Bobine is voor de ontsteking, niet voor je verlichting.
Zat ik dus toch goed te denken. Bedankt

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 25 jun 2021 22:53
door Wetsnurk
De Tomos is vandaag voor de keuring geweest bij de RDW. Hij is goedgekeurd. Echter blijkt het dus dat iemand anders met een Tomos S 25 rondrijdt welke het zelfde framenummer heeft.

De RDW gaat dit nu uitzoeken en ze hebben al geoordeeld dat die van mij er gewoon origineel en echt uitziet.

Wel zeiden zij dat Tomos op een gegeven moment de framenummers opnieuw begon uit te geven, wat een fout is geweest. Dus de framenummers welke al uitgegeven waren.

Heel bijzonder dat iemand anders het zelfde framenummer als ik zou hebben. Dit alles zal ook wel weer tijdrovend zijn

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 26 jun 2021 11:55
door fons716
Een voordeel heb je dan wel als die andere de Tomos netjes verzekert is :mrgreen:

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 19:41
door Wetsnurk
Goedenavond,

Ik sta weer eens voor een dilemma/vraagteken.
Wanneer de Tomos stationair liep, wat ie mooi loopt, en ik duwde mijn Tomos achteruit dan was het soms dat mijn trappers als het ware gingen bokken.

Om die reden wilde ik kijken wat het effect zou zijn wanneer ik mijn vraagtekenveer zou vervangen. Enfin vraagteken dus vervangen. Tevens zat er eerst 250 ml olie in, dat gereduceerd naar 220/225 ml ATF.
Saillant detail: het oude vraagtekenveer had een dikte van circa 0,8mm en het nieuwe circa 1,1mm.

Alles weer in elkaar gezet en getest. De Tomos bleef wanneer je stil stond in zijn 1e versnelling staan, met als gevolg dat ie uitvalt wanneer je de rem ingedrukt houdt. Hij ging dus niet meer in zijn vrij. Verder reed en schakelde die wel goed.

Hierop wilde ik het oude vraagtekenveer terugplaatsen om te kijken wat dit teweeg zou brengen.
Hierbij kreeg en krijg ik mijn koppeling niet meer van de as af. Wel kan ik hem circa 1 mm van voor naar achteren bewegen. Er zit dus een kleine frictie in.
Met moeite en gepriegel het oude vraagtekenveer terug gekregen. Dit zonder nog steeds de koppeling eraf te halen/krijgen.

Echter bleef nu hetzelfde probleem, namelijk dat mijn Tomos niet meer in z'n vrij gaat. Hierop ook de olie weer terug naar 250 ml. Alles was dus nu zoals het was en wanneer het goed werkte. Echter geen resultaat. Tomos gaat nog steeds niet in z'n vrij en blijft dus in z'n 1e versnelling.

- Waarom gaat de Tomos niet meer in z'n vrij in de originele staat?
- Waarom krijg ik mijn koppeling niet meer los/van z'n as? Koppeling kreeg ik eerst er vloeiend uit. Nu zit ie muurvast.

Heeft het met de koppeling te maken?

Met vriendelijke groeten

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 20:55
door shadowranger
Vergeten de shim tussen koppelingshuis en segmenten te doen? Je hebt nu de 1e versnelling klemvast gezet op het koppelingshuis waardoor de krukas wordt afgewurgd als je de aandrijving blokkeert.

Als je de koppeling weer los wil hebben moet je dat doen met een externe poelietrekker op het huis. Dan de shim ertussen en de boel weer vastzetten. Je klacht heeft niets te maken met de vraagtekenveer

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 21:52
door fons716
Als je even trekt en duwt aan het koppelings huis moet hij iets verschuiven t.o.v koppeling 0,1 of 0,2mm is genoeg speling.
Koppeling moet je met de hand 1 richting op kunnen draaien (vrijloop lager) zonder dat het huis mee gaat draaien (bougie kun je er even uitdraaien zodat je geen compressie voelt)

Zat er een shim ring van 0,3mm achter de eerste koppeling?

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 22:05
door Wetsnurk
Ik zal het proberen te schrijven:

Ik heb als eerste de twee kleine smalle dunne ringetjes weggehaald en de grotere ring daaromheen welke de lager afsluit weggehaald. Vervolgens de borging van de ring terug geduwd. Vervolgens de bout losgehaald. Toen de ring achter de bout weggehaald. Vervolgens de koppeling eraf geschoven. Daar achter zat een koperen/gouden lang pijpje. Daar achter zat weer een ring. Daar achter de keerring. Uiteraard ook weer in tegenovergestelde stappen terug geplaatst.

Als ik aan het koppelingshuis duw en trek dan verschuift die idd wel circa 0,1/0,2 mm.

Het draaien van één richting zal ik morgen weer proberen. Ik zal ook een poelietrekker aanschaffen.

@Shadowranger: welk deel bedoel je met vergeten de shim tussen koppelingshuis en segmenten te doen?

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 22:10
door shadowranger
In het deel waar je zelf schrijft waar een lang koperen pijpje zit. Er zit een dikke ring tussen de tandwielen van het koppelingshuis/ 2e versnellingskoppeling en de krukaskeerring. Er moet aan de zijde waar de 1e versnellingskoppeling in het huis komt ook een shim zoals Fons716 aangeeft. Kijk anders even in de exploded views in de wiki.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 22:38
door fons716
Als je het huis 0,1 of 0,2mm kunt schuiven over de krukas is het goed en kan de eerste koppeling niet klem zitten...even draaien aan de koppeling en je weet zeker of hij vrij loopt.
Weet even niet meer of hij links of rechtsom vrij loopt maar dat voel je meteen.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 22:41
door Wetsnurk
@Shadowranger: hier ga ik morgen weer naar kijken. Bedankt zo ver!

@ Fons: aan de koppeling kon ik draaien als t goed is. Dit zal ik morgen ook weer bekijken.
Probleem is dat ik de koppeling niet meer van zn as af krijg. Ik krijg de koppeling er in z'n geheel niet meer uit.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 23:00
door Wetsnurk
Hoofdprobleem is ook dat ie in z’n 1 blijft en niet in z’n vrij gaat. Maar eerst maar eens de koppeling er weer af krijgen.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 24 jul 2021 23:12
door fons716
Jij hebt het oude type a3 blok zonder tandjes op de krukas voor de eerste koppeling...als die koppeling vast zit heb je een poelietrekker nodig waarmee je achter het koppelings huis kunt komen...je trekt dan aan het huis en drukt daarmee de koppeling eruit.

In het koppelings huis zit een vrijloop lager....als die niet vrij loopt neemt de krukas het huis mee en gaat de brommer gewoon rijden....de versnellingsbak heeft geen neutraal of vrij.

Als het vraagteken veertje in rust is staat hij in de eerste versnelling.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 25 jul 2021 11:42
door Wetsnurk
@Fons: bedoel je met vrijlooplager de naaldlager?

Ik ga binnenkort aan de slag met de poelietrekker. Jullie horen. Bedankt

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 25 jul 2021 12:58
door fons716
Dit lager zit in het koppelings huis en kan draaien over de krukas, draai je hem de andere kant op dan dan klemt hij zich vast met de naalden op de krukas....als dat lager niet vrij loopt in 1 richting is het fout.
https://www.tomoshop.nl/kies-tomos-mode ... s-a35.html

Naalden worden door 2 lipjes naar links geduwd op de foto
Afbeelding

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 25 jul 2021 13:23
door Wetsnurk
Dit lager zit in het koppelings huis en kan draaien over de krukas, draai je hem de andere kant op dan dan klemt hij zich vast met de naalden op de krukas....als dat lager niet vrij loopt in 1 richting is het fout.
https://www.tomoshop.nl/kies-tomos-mode ... s-a35.html

Naalden worden door 2 lipjes naar links geduwd op de foto
Afbeelding
Dat wordt dus bedoelt met dat de koppeling maar 1 kant vrij op kan draaien. Dat doet ie namelijk wel goed.

Maar ik zal de koppeling ook wel volledig uit elkaar halen etc.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 25 jul 2021 13:37
door Wetsnurk
Althans. Met een stop in het bougiegat draait ie maar 1 kant uit. Zonder stop weet ik het niet.

Moet ie zonder stop ook ten alle tijden naar 1 kant op kunnen draaien?

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 25 jul 2021 13:40
door shadowranger
Yep. Dat is vanwege het aan kunnen kicken.

Je krukas staat stil en zoy in principe voldoende weerstand moeten geven om zonder zuigerstop de koppelingslager te tedten of deze 1 kant op blokkeert.

Ik krijg echter de indruk dat bij jouw het huis in beide richtingen blokkeert of 1 kant zwaar loopt?

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 26 jul 2021 14:47
door Wetsnurk
Ik heb er even een filmpje van gemaakt zoals het vast zat.

https://youtube.com/shorts/NgYlv58w5n8?feature=share

Vanavond heb ik een poelietrekker te leen

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 26 jul 2021 19:02
door fons716
Het lager werkt gewoon zoals het hoort, speling is trouwens wel erg veel op het huis dus shim achter de koppeling plaatsen....als ik het zo zie op het filmpje heb je er 2 nodig om op 0,1 of 0,2 mm speling te komen.
https://www.tomoshop.nl/shim-koppeling- ... earch=shim
https://www.tomoshop.nl/koppeling-shim- ... earch=shim

Even meten met een voelmaatje tussen dikke ring en koppelings huis, stel dat het 0,9mm is dan 0,8 achter de 1ste koppeling leggen.

Re: Opknap project Tomos A3 - 1970

Geplaatst: 26 jul 2021 22:14
door Wetsnurk
Hij is eraf hoor! De eerste versnelling ziet er goed uit. De tweede versnelling bekijk ik morgen. Daarvoor moet die clip los, dat even op een rustig moment fixen.

Wat interessant is, is dat de tweede versnellingen en het koppelingshuis gaan vloeiend op en af van de as. Echter de eerste versnelling moet ik eigenlijk een rubber hamertje gebruiken om die erin (flink) te tikken/rammen. Dit gaat totaal niet soepel. Het schroefdraad van de as lijkt en voelt aangetast. Dat zie je ook wel op de foto’s.

Zou het hierdoor kunnen komen dat de Tomos gelijk weg rijdt/aangrijpt?

De tweede versnelling bekijk ik morgen.