groet,

Daarmee bedoel ik idd als de motor weer koud is. Hij is wel 10 jaar oud hè, en als ie geen goede beurten heeft gehad zijn dat nog de minste problemen die je zou kunnen hebbenBedankt voor je reactie! Wat bedoel je met lang stilstaan? Dat de motor volledig is afgekoeld?
Wanneer het probleem met de versnelling na de grote beurt nog niet is verholpen zal ik mijn observaties hier neerzetten.
Kan het ook zijn dat de 2e versnelling weinig is gebruikt en daardoor niet goed functioneert? Een soort nieuwigheid zegmaar
Idd, een bougie kan op de raarste momenten al weigeren. Het is idd verstandig even de bougiekabel en dop ook na te kijken/vervangen. Ik las dat je een electronische ontsteking hebt. Als je die dingen hebt vervangen kan het zijn dat de bobine of ontstekingsspoel niet meer zo goed zijn. Die gaan niet zo heel snel kapot maar het kan. Dat is na te meten met een multimeter.Slechte bougie, slechte bougie-kabel of bougiekapje, slechte contactpuntjes. Ik zou eerst controleren of je contactpuntjes volledig open gaan, een nieuwe bougie erin draaien en kijken of het heeft geholpenik heb een vraagje over het late starten van mijn tomos. Ik moet echt duizend keer aankicken voordat er een beetje een vonk ontstaat zodat ik een klein teken van leven hoor komen in het blok. Waar komt dit door?
groet,
Compressie is echt geen probleem, m'n vriendin moet op de kickstarter gaan staan om het blok rond te krijgenDaarmee bedoel ik idd als de motor weer koud is. Hij is wel 10 jaar oud hè, en als ie geen goede beurten heeft gehad zijn dat nog de minste problemen die je zou kunnen hebbenBedankt voor je reactie! Wat bedoel je met lang stilstaan? Dat de motor volledig is afgekoeld?
Wanneer het probleem met de versnelling na de grote beurt nog niet is verholpen zal ik mijn observaties hier neerzetten.
Kan het ook zijn dat de 2e versnelling weinig is gebruikt en daardoor niet goed functioneert? Een soort nieuwigheid zegmaar
Als het de originele cilinder is uit 2001 kan je een beetje compressie kwijt zijn en dan start het gewoon niet zo lekker als een nieuwe, dat is normaal. Dat de brommer met warme motor in 1 keer start is gewoon goed. De koppeling kan ook gewoon een beetje versleten zijn. De 2e versnelling slijt vaak heel iets meer dan de eerste omdat ie wat vaker aangrijpt onder het rijden, na het afremmen voor een bocht bijvoorbeeld. Meestal verhelp je dat met een goede beurt wel.
Als de problemen dan niet zijn verholpen kunnen we je goed verder helpen, met bijvoorbeeld zuigerveren vervangen, koppeling "reviseren" etc.
Okidokie! Dan weten we dat ook weer! De brommer loopt nu 43, dan is er dus nog 7km uit te persen.... Straks de ontsteking afstellen, ketting spannen en even naar de kleur vd bougie kijken!7000 km is lekker weinigAls je een goed ingereden Tomos hebt met standaard setup zal ie tegen de 50 halen. Als je sneller wilt moet je echt een andere uitlaat hebben.
ik heb het opgelost, de hoge-druk kop was niet strak gemonteerd. ik had veel veel veeeeeel valse lucht en er kwam zelfs olie langs de kop uitstromen. In ieder geval bedankt nog voor de hulp.Idd, een bougie kan op de raarste momenten al weigeren. Het is idd verstandig even de bougiekabel en dop ook na te kijken/vervangen. Ik las dat je een electronische ontsteking hebt. Als je die dingen hebt vervangen kan het zijn dat de bobine of ontstekingsspoel niet meer zo goed zijn. Die gaan niet zo heel snel kapot maar het kan. Dat is na te meten met een multimeter.Slechte bougie, slechte bougie-kabel of bougiekapje, slechte contactpuntjes. Ik zou eerst controleren of je contactpuntjes volledig open gaan, een nieuwe bougie erin draaien en kijken of het heeft geholpenik heb een vraagje over het late starten van mijn tomos. Ik moet echt duizend keer aankicken voordat er een beetje een vonk ontstaat zodat ik een klein teken van leven hoor komen in het blok. Waar komt dit door?
groet,
Tomos is juist makkelijk lijkt mij. En wat jij zegt over de carb van een puch kan bij een tomos ook lijkt mij. Alleen stroomt de bezine over je blok ect.Pff sorry hoor, maar wie op de ontwerpafdeling van de Tomos Quadro zat 10 jaar geleden, heeft het handig bedacht.... De carburateur, hoe kan je die in godsnaam schoonmaken?
Als ik een nieuwe set haal , is de brommerboer de rotste niet om hem gelijk voor me in te korten.standaard ketting voor Tomos, en dan zelf op maat maken.
Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten