• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 64 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • …
  • 158
  • Volgende
tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 04 mei 2011 14:16

ik heb wel een beetje verstand van tomosjes, maar van elektra snap ik geen boon. Ik heb trouwens elektrische ontsteking, hoe kan je dan checken of je wel goede ontsteking hebt? bougie is hittegraad 7 van NGK, nog maar 1000 km oud.

groet, :koning:
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog


brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 04 mei 2011 14:26

Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met lang stilstaan? Dat de motor volledig is afgekoeld?
Wanneer het probleem met de versnelling na de grote beurt nog niet is verholpen zal ik mijn observaties hier neerzetten.
Kan het ook zijn dat de 2e versnelling weinig is gebruikt en daardoor niet goed functioneert? Een soort nieuwigheid zegmaar :P
Daarmee bedoel ik idd als de motor weer koud is. Hij is wel 10 jaar oud hè, en als ie geen goede beurten heeft gehad zijn dat nog de minste problemen die je zou kunnen hebben ;)
Als het de originele cilinder is uit 2001 kan je een beetje compressie kwijt zijn en dan start het gewoon niet zo lekker als een nieuwe, dat is normaal. Dat de brommer met warme motor in 1 keer start is gewoon goed. De koppeling kan ook gewoon een beetje versleten zijn. De 2e versnelling slijt vaak heel iets meer dan de eerste omdat ie wat vaker aangrijpt onder het rijden, na het afremmen voor een bocht bijvoorbeeld. Meestal verhelp je dat met een goede beurt wel.
Als de problemen dan niet zijn verholpen kunnen we je goed verder helpen, met bijvoorbeeld zuigerveren vervangen, koppeling "reviseren" etc.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 04 mei 2011 14:32

ik heb een vraagje over het late starten van mijn tomos. Ik moet echt duizend keer aankicken voordat er een beetje een vonk ontstaat zodat ik een klein teken van leven hoor komen in het blok. Waar komt dit door?

groet, :koning:
Slechte bougie, slechte bougie-kabel of bougiekapje, slechte contactpuntjes. Ik zou eerst controleren of je contactpuntjes volledig open gaan, een nieuwe bougie erin draaien en kijken of het heeft geholpen :)
Idd, een bougie kan op de raarste momenten al weigeren. Het is idd verstandig even de bougiekabel en dop ook na te kijken/vervangen. Ik las dat je een electronische ontsteking hebt. Als je die dingen hebt vervangen kan het zijn dat de bobine of ontstekingsspoel niet meer zo goed zijn. Die gaan niet zo heel snel kapot maar het kan. Dat is na te meten met een multimeter.
Omhoog

matta
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:57
  • Citeer

Berichtdoor matta » 06 mei 2011 23:19

Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met lang stilstaan? Dat de motor volledig is afgekoeld?
Wanneer het probleem met de versnelling na de grote beurt nog niet is verholpen zal ik mijn observaties hier neerzetten.
Kan het ook zijn dat de 2e versnelling weinig is gebruikt en daardoor niet goed functioneert? Een soort nieuwigheid zegmaar :P
Daarmee bedoel ik idd als de motor weer koud is. Hij is wel 10 jaar oud hè, en als ie geen goede beurten heeft gehad zijn dat nog de minste problemen die je zou kunnen hebben ;)
Als het de originele cilinder is uit 2001 kan je een beetje compressie kwijt zijn en dan start het gewoon niet zo lekker als een nieuwe, dat is normaal. Dat de brommer met warme motor in 1 keer start is gewoon goed. De koppeling kan ook gewoon een beetje versleten zijn. De 2e versnelling slijt vaak heel iets meer dan de eerste omdat ie wat vaker aangrijpt onder het rijden, na het afremmen voor een bocht bijvoorbeeld. Meestal verhelp je dat met een goede beurt wel.
Als de problemen dan niet zijn verholpen kunnen we je goed verder helpen, met bijvoorbeeld zuigerveren vervangen, koppeling "reviseren" etc.
Compressie is echt geen probleem, m'n vriendin moet op de kickstarter gaan staan om het blok rond te krijgen :) Wat wil je ook met 7000km op de teller...
Luchtfilter is nu schoongemaakt, was voor 1/3e vol met vettig stof. Nu trekt de brommer in iedergeval goed op naar 25-30.
Morgen ga ik even de ontstekingskant open maken, daar rammelt ook 'iets'.... Ik ben benieuwd wat het is... Hoe hard kan een tomos met standaard setup lopen wanneer die écht goed is afgesteld? 55? Of moet je daarvoor een andere uitlaat halen? Alvast hartelijk bedankt! :D
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 07 mei 2011 00:01

7000 km is lekker weinig :D Als je een goed ingereden Tomos hebt met standaard setup zal ie tegen de 50 halen. Als je sneller wilt moet je echt een andere uitlaat hebben.
Omhoog

matta
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:57
  • Citeer

Berichtdoor matta » 07 mei 2011 09:48

7000 km is lekker weinig :D Als je een goed ingereden Tomos hebt met standaard setup zal ie tegen de 50 halen. Als je sneller wilt moet je echt een andere uitlaat hebben.
Okidokie! Dan weten we dat ook weer! De brommer loopt nu 43, dan is er dus nog 7km uit te persen.... Straks de ontsteking afstellen, ketting spannen en even naar de kleur vd bougie kijken!
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 07 mei 2011 12:26

ik heb een vraagje over het late starten van mijn tomos. Ik moet echt duizend keer aankicken voordat er een beetje een vonk ontstaat zodat ik een klein teken van leven hoor komen in het blok. Waar komt dit door?

groet, :koning:
Slechte bougie, slechte bougie-kabel of bougiekapje, slechte contactpuntjes. Ik zou eerst controleren of je contactpuntjes volledig open gaan, een nieuwe bougie erin draaien en kijken of het heeft geholpen :)
Idd, een bougie kan op de raarste momenten al weigeren. Het is idd verstandig even de bougiekabel en dop ook na te kijken/vervangen. Ik las dat je een electronische ontsteking hebt. Als je die dingen hebt vervangen kan het zijn dat de bobine of ontstekingsspoel niet meer zo goed zijn. Die gaan niet zo heel snel kapot maar het kan. Dat is na te meten met een multimeter.
ik heb het opgelost, de hoge-druk kop was niet strak gemonteerd. ik had veel veel veeeeeel valse lucht en er kwam zelfs olie langs de kop uitstromen. In ieder geval bedankt nog voor de hulp.

groet, :koning:
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

matta
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:57
  • Citeer

Berichtdoor matta » 08 mei 2011 00:02

Pff sorry hoor, maar wie op de ontwerpafdeling van de Tomos Quadro zat 10 jaar geleden, heeft het handig bedacht.... De carburateur, hoe kan je die in godsnaam schoonmaken? Bij een puch maxi'tje (uit 1980) kan je zo 123 de carburateur schoonmaken, uit elkaar halen, is goed af te stellen....
Nu rijd de brommer +/- 45-50, et de wind mee, plat op het stuur. Er komt een imitatie 'originele' uitlaat op, met een dikke bocht. Ik heb begrepen dat de hoofdsproeier +/- 2 maten groter moet? En hoe krijg ik de carburateur het gemakkelijkste eruit? Kan ik die toevallig net zoals bij een puch naar links of rechts draaien en de sproeier vervangen? Moet er iets gebeuren aan de stationair sproeier wanneer de uitlaat vervangen word?
Super bedankt! :D
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 08 mei 2011 08:42

Stationair sproeier zit er niet in. De carburateur kan je losmaken door de schroef een beetje los te draaien waarmee hij vast zit op het spruitstuk. Dan kan je m eraf trekken en schoonmaken etc.
Omhoog

leroy070
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:43
  • Citeer

Berichtdoor leroy070 » 08 mei 2011 18:48

Pff sorry hoor, maar wie op de ontwerpafdeling van de Tomos Quadro zat 10 jaar geleden, heeft het handig bedacht.... De carburateur, hoe kan je die in godsnaam schoonmaken?
Tomos is juist makkelijk lijkt mij. En wat jij zegt over de carb van een puch kan bij een tomos ook lijkt mij. Alleen stroomt de bezine over je blok ect.
Omhoog

leroy070
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:43
  • Citeer

Berichtdoor leroy070 » 09 mei 2011 21:47

Kleine vraag.. ik heb een std vtw en een 26 atw.
Ik moet mijn ketting in korten, maar ik ben vlan plan meteen een nieuwe tekopen.
Wat zou de beste ketting maat zijn ?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 mei 2011 22:22

standaard ketting voor Tomos, en dan zelf op maat maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 09 mei 2011 22:29

standaard ketting voor Tomos, en dan zelf op maat maken.
Als ik een nieuwe set haal , is de brommerboer de rotste niet om hem gelijk voor me in te korten.
HIj weet ook hoeveel schakels eruit moeten.

Je zou er naar kunnen vragen. ( leuke weetje voor de wiki :mrgreen: )

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

angelo1
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mar 2010 16:07
  • Citeer

Berichtdoor angelo1 » 11 mei 2011 19:22

Hello, op de tomosshop.nl site staat bij het 19 mm spruitstuk voor phbg carburateurs dat dat niet voor modellen is na 2009 kan iemand mij vertellen waarom dat is ? :P
Setup:
65cc airsal
puch hd kop
17.5 carb
19 mm spruitstuk.
twv 26-24
Technigas Next r
Top 80 (gps)
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 11 mei 2011 19:24

Deze hebben een andere cilinder met een andere aansluiten voor het spruitstuk
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 19:29

Weet je zeker dat alle modellen na 2009 een andere cilinder hebben? Volgens mij, als je een membraancilinder hebt met schuin spruitstuk wat met 4 bouten vast zit, kan je die wel gebruiken. Ook voor de modellen na 2009. Waarschijnlijk bedoelen ze dat deze niet te gebruiken is bij een A55 cilinder. Deze heeft namelijk geen membraan en een spruitstuk met 2 bouten. (Dat type bestond ook al vanaf 2003/2004)
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 11 mei 2011 19:32

Weet ik niet zeker, maar het lijkt me inderdaad dat ze de A55 cilinder bedoelen
Omhoog

angelo1
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mar 2010 16:07
  • Citeer

Berichtdoor angelo1 » 11 mei 2011 19:36

Dank :wink: Ik heb net gekeken maar ik zie niet waarom het niet zou kunnen dus ik gaat hem morgen wel halen kijken of het past en dan een carb halen :d
Setup:
65cc airsal
puch hd kop
17.5 carb
19 mm spruitstuk.
twv 26-24
Technigas Next r
Top 80 (gps)
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 20:09

Dit bedoel ik dus, dat zelfs webshops zoals tomoshop verwarring brengen. Alle A5 cilinders hebben al die jaren hetzelfde spruitstuk met 4 boutjes, daar is na 2009 geen verandering in gekomen, behalve dat de nieuwste (half/eind 2010, dus geen 2009) allemaal gescheiden smeersysteem hebben. Als je een gescheiden smeersysteem hebt (wat dus ook voor 2009 al bestond) zal je deze dus niet kunnen gebruiken, tenzij je zelf het oliesysteem verwijdert en mengsmering gebruikt, of zelf een andere olieaansluiting maakt in het spruitstuk.

Ze moeten duidelijk zijn dat dit spruitstuk gewoon niet gebruikt kan worden voor gescheiden smeersystemen. Onafhankelijk van jaartal.

Edit: A55 cilinders hebben ook altijd gescheiden smeersysteem, en daarbij ook nog een ander type spruitstuk.
Als ze dus vertellen dat het dus niet bij gescheiden smeersystemen gebruikt kan worden zitten ze dus altijd goed.
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 12 mei 2011 14:43

Ik wil graag mijn veringen vervangen omdat bij elk klein hobbeltje ik al last van mijn rug heb met de standaard veringen.
Mijn vraag is daarom, wat zijn goede en betrouwbare veren waarbij ik geen rugklachten krijg na een kort ritje?
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 64 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.