Pagina 64 van 158
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 04 mei 2011 14:16
door tvdtomos
ik heb wel een beetje verstand van tomosjes, maar van elektra snap ik geen boon. Ik heb trouwens elektrische ontsteking, hoe kan je dan checken of je wel goede ontsteking hebt? bougie is hittegraad 7 van NGK, nog maar 1000 km oud.
groet,

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 04 mei 2011 14:26
door brombertje
Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met lang stilstaan? Dat de motor volledig is afgekoeld?
Wanneer het probleem met de versnelling na de grote beurt nog niet is verholpen zal ik mijn observaties hier neerzetten.
Kan het ook zijn dat de 2e versnelling weinig is gebruikt en daardoor niet goed functioneert? Een soort nieuwigheid zegmaar

Daarmee bedoel ik idd als de motor weer koud is. Hij is wel 10 jaar oud hè, en als ie geen goede beurten heeft gehad zijn dat nog de minste problemen die je zou kunnen hebben

Als het de originele cilinder is uit 2001 kan je een beetje compressie kwijt zijn en dan start het gewoon niet zo lekker als een nieuwe, dat is normaal. Dat de brommer met warme motor in 1 keer start is gewoon goed. De koppeling kan ook gewoon een beetje versleten zijn. De 2e versnelling slijt vaak heel iets meer dan de eerste omdat ie wat vaker aangrijpt onder het rijden, na het afremmen voor een bocht bijvoorbeeld. Meestal verhelp je dat met een goede beurt wel.
Als de problemen dan niet zijn verholpen kunnen we je goed verder helpen, met bijvoorbeeld zuigerveren vervangen, koppeling "reviseren" etc.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 04 mei 2011 14:32
door brombertje
ik heb een vraagje over het late starten van mijn tomos. Ik moet echt duizend keer aankicken voordat er een beetje een vonk ontstaat zodat ik een klein teken van leven hoor komen in het blok. Waar komt dit door?
groet,

Slechte bougie, slechte bougie-kabel of bougiekapje, slechte contactpuntjes. Ik zou eerst controleren of je contactpuntjes volledig open gaan, een nieuwe bougie erin draaien en kijken of het heeft geholpen

Idd, een bougie kan op de raarste momenten al weigeren. Het is idd verstandig even de bougiekabel en dop ook na te kijken/vervangen. Ik las dat je een electronische ontsteking hebt. Als je die dingen hebt vervangen kan het zijn dat de bobine of ontstekingsspoel niet meer zo goed zijn. Die gaan niet zo heel snel kapot maar het kan. Dat is na te meten met een multimeter.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 06 mei 2011 23:19
door matta
Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je met lang stilstaan? Dat de motor volledig is afgekoeld?
Wanneer het probleem met de versnelling na de grote beurt nog niet is verholpen zal ik mijn observaties hier neerzetten.
Kan het ook zijn dat de 2e versnelling weinig is gebruikt en daardoor niet goed functioneert? Een soort nieuwigheid zegmaar

Daarmee bedoel ik idd als de motor weer koud is. Hij is wel 10 jaar oud hè, en als ie geen goede beurten heeft gehad zijn dat nog de minste problemen die je zou kunnen hebben

Als het de originele cilinder is uit 2001 kan je een beetje compressie kwijt zijn en dan start het gewoon niet zo lekker als een nieuwe, dat is normaal. Dat de brommer met warme motor in 1 keer start is gewoon goed. De koppeling kan ook gewoon een beetje versleten zijn. De 2e versnelling slijt vaak heel iets meer dan de eerste omdat ie wat vaker aangrijpt onder het rijden, na het afremmen voor een bocht bijvoorbeeld. Meestal verhelp je dat met een goede beurt wel.
Als de problemen dan niet zijn verholpen kunnen we je goed verder helpen, met bijvoorbeeld zuigerveren vervangen, koppeling "reviseren" etc.
Compressie is echt geen probleem, m'n vriendin moet op de kickstarter gaan staan om het blok rond te krijgen

Wat wil je ook met 7000km op de teller...
Luchtfilter is nu schoongemaakt, was voor 1/3e vol met vettig stof. Nu trekt de brommer in iedergeval goed op naar 25-30.
Morgen ga ik even de ontstekingskant open maken, daar rammelt ook 'iets'.... Ik ben benieuwd wat het is... Hoe hard kan een tomos met standaard setup lopen wanneer die écht goed is afgesteld? 55? Of moet je daarvoor een andere uitlaat halen? Alvast hartelijk bedankt!

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 07 mei 2011 00:01
door brombertje
7000 km is lekker weinig

Als je een goed ingereden Tomos hebt met standaard setup zal ie tegen de 50 halen. Als je sneller wilt moet je echt een andere uitlaat hebben.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 07 mei 2011 09:48
door matta
7000 km is lekker weinig

Als je een goed ingereden Tomos hebt met standaard setup zal ie tegen de 50 halen. Als je sneller wilt moet je echt een andere uitlaat hebben.
Okidokie! Dan weten we dat ook weer! De brommer loopt nu 43, dan is er dus nog 7km uit te persen.... Straks de ontsteking afstellen, ketting spannen en even naar de kleur vd bougie kijken!
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 07 mei 2011 12:26
door tvdtomos
ik heb een vraagje over het late starten van mijn tomos. Ik moet echt duizend keer aankicken voordat er een beetje een vonk ontstaat zodat ik een klein teken van leven hoor komen in het blok. Waar komt dit door?
groet,

Slechte bougie, slechte bougie-kabel of bougiekapje, slechte contactpuntjes. Ik zou eerst controleren of je contactpuntjes volledig open gaan, een nieuwe bougie erin draaien en kijken of het heeft geholpen

Idd, een bougie kan op de raarste momenten al weigeren. Het is idd verstandig even de bougiekabel en dop ook na te kijken/vervangen. Ik las dat je een electronische ontsteking hebt. Als je die dingen hebt vervangen kan het zijn dat de bobine of ontstekingsspoel niet meer zo goed zijn. Die gaan niet zo heel snel kapot maar het kan. Dat is na te meten met een multimeter.
ik heb het opgelost, de hoge-druk kop was niet strak gemonteerd. ik had veel veel veeeeeel valse lucht en er kwam zelfs olie langs de kop uitstromen. In ieder geval bedankt nog voor de hulp.
groet,

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 08 mei 2011 00:02
door matta
Pff sorry hoor, maar wie op de ontwerpafdeling van de Tomos Quadro zat 10 jaar geleden, heeft het handig bedacht.... De carburateur, hoe kan je die in godsnaam schoonmaken? Bij een puch maxi'tje (uit 1980) kan je zo 123 de carburateur schoonmaken, uit elkaar halen, is goed af te stellen....
Nu rijd de brommer +/- 45-50, et de wind mee, plat op het stuur. Er komt een imitatie 'originele' uitlaat op, met een dikke bocht. Ik heb begrepen dat de hoofdsproeier +/- 2 maten groter moet? En hoe krijg ik de carburateur het gemakkelijkste eruit? Kan ik die toevallig net zoals bij een puch naar links of rechts draaien en de sproeier vervangen? Moet er iets gebeuren aan de stationair sproeier wanneer de uitlaat vervangen word?
Super bedankt!

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 08 mei 2011 08:42
door brombertje
Stationair sproeier zit er niet in. De carburateur kan je losmaken door de schroef een beetje los te draaien waarmee hij vast zit op het spruitstuk. Dan kan je m eraf trekken en schoonmaken etc.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 08 mei 2011 18:48
door leroy070
Pff sorry hoor, maar wie op de ontwerpafdeling van de Tomos Quadro zat 10 jaar geleden, heeft het handig bedacht.... De carburateur, hoe kan je die in godsnaam schoonmaken?
Tomos is juist makkelijk lijkt mij. En wat jij zegt over de carb van een puch kan bij een tomos ook lijkt mij. Alleen stroomt de bezine over je blok ect.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 09 mei 2011 21:47
door leroy070
Kleine vraag.. ik heb een std vtw en een 26 atw.
Ik moet mijn ketting in korten, maar ik ben vlan plan meteen een nieuwe tekopen.
Wat zou de beste ketting maat zijn ?
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 09 mei 2011 22:22
door shadowranger
standaard ketting voor Tomos, en dan zelf op maat maken.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 09 mei 2011 22:29
door Ping
standaard ketting voor Tomos, en dan zelf op maat maken.
Als ik een nieuwe set haal , is de brommerboer de rotste niet om hem gelijk voor me in te korten.
HIj weet ook hoeveel schakels eruit moeten.
Je zou er naar kunnen vragen. ( leuke weetje voor de wiki

)
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 11 mei 2011 19:22
door angelo1
Hello, op de tomosshop.nl site staat bij het 19 mm spruitstuk voor phbg carburateurs dat dat niet voor modellen is na 2009 kan iemand mij vertellen waarom dat is ?

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 11 mei 2011 19:24
door MichielWolthaus
Deze hebben een andere cilinder met een andere aansluiten voor het spruitstuk
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 11 mei 2011 19:29
door brombertje
Weet je zeker dat alle modellen na 2009 een andere cilinder hebben? Volgens mij, als je een membraancilinder hebt met schuin spruitstuk wat met 4 bouten vast zit, kan je die wel gebruiken. Ook voor de modellen na 2009. Waarschijnlijk bedoelen ze dat deze niet te gebruiken is bij een A55 cilinder. Deze heeft namelijk geen membraan en een spruitstuk met 2 bouten. (Dat type bestond ook al vanaf 2003/2004)
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 11 mei 2011 19:32
door MichielWolthaus
Weet ik niet zeker, maar het lijkt me inderdaad dat ze de A55 cilinder bedoelen
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 11 mei 2011 19:36
door angelo1
Dank

Ik heb net gekeken maar ik zie niet waarom het niet zou kunnen dus ik gaat hem morgen wel halen kijken of het past en dan een carb halen :d
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 11 mei 2011 20:09
door brombertje
Dit bedoel ik dus, dat zelfs webshops zoals tomoshop verwarring brengen. Alle A5 cilinders hebben al die jaren hetzelfde spruitstuk met 4 boutjes, daar is na 2009 geen verandering in gekomen, behalve dat de nieuwste (half/eind 2010, dus geen 2009) allemaal gescheiden smeersysteem hebben. Als je een gescheiden smeersysteem hebt (wat dus ook voor 2009 al bestond) zal je deze dus niet kunnen gebruiken, tenzij je zelf het oliesysteem verwijdert en mengsmering gebruikt, of zelf een andere olieaansluiting maakt in het spruitstuk.
Ze moeten duidelijk zijn dat dit spruitstuk gewoon niet gebruikt kan worden voor gescheiden smeersystemen. Onafhankelijk van jaartal.
Edit: A55 cilinders hebben ook altijd gescheiden smeersysteem, en daarbij ook nog een ander type spruitstuk.
Als ze dus vertellen dat het dus niet bij gescheiden smeersystemen gebruikt kan worden zitten ze dus altijd goed.
Re: Beginners: Kleine vragen topic #2
Geplaatst: 12 mei 2011 14:43
door Wolf1993
Ik wil graag mijn veringen vervangen omdat bij elk klein hobbeltje ik al last van mijn rug heb met de standaard veringen.
Mijn vraag is daarom, wat zijn goede en betrouwbare veren waarbij ik geen rugklachten krijg na een kort ritje?