Pagina 67 van 68

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 aug 2010 23:49
door nixie60
Ik ga er een power filter onderzetten. Daardoor zal hij ook iets sneller gaan, maar ook de toeren ven je motor gaan omhoog. In de 2e versnelling klinkt hij al hoog, is het dan ook slecht voor je motor als hij nog meer toeren gaat maken?

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 08 aug 2010 00:46
door boy-1993
wat is je setup?

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 08 aug 2010 22:36
door nixie60
Uuh, er zit een A35 blok onder en ik heb de koppelingsveren ingekort (1cm). Mijn setup weet ik niet precies. Alles is nog gewoon standaard.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 09 aug 2010 00:47
door boy-1993
kan geen kwaat gewoon grotere sproeier 2 maatjes ofzo en kalar

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 09 aug 2010 08:19
door tomostefan
Wie is kalar?

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 09 aug 2010 08:49
door pim961
Wie is kalar?
klaar

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 09 aug 2010 08:56
door tomostefan
:lol:

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 09 aug 2010 14:50
door advance
Hee mensen, als ik een 70 cc op mijn tomos ga zetten.

Wat is er dan verders nog nodig?

Ik zet er dan zowiezo een 70 cc kop op.
Ik behou dezelfde uitlaat. (std snel)

Is het nu dan ook nodig om weer met de sproeiers te gaan kloten?
Of werkt het gewoon gelijk goed.

ik hou trouwens dezelfde cabaruteur 14/12

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 20:47
door MichielWolthaus
Je zal waarschijnlijk met sproeiers moeten "kloten"

Nu mijn vraag...

Ik heb pas een andere uitlaat op mijn brommer gezet, een Tecno Standaard Snel.
Maar mijn brommer gaat pas goed optrekken als ik rond de 30 km/h uur rij, heeft de 2de koppingsveer inkorten zin?
En zo ja, met hoeveel centimeter dan?

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:13
door tomostefan
Dat goed optrekken is je powerband, als je je koppelingsveer inkort zal die powerband eerder zijn.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:14
door MichielWolthaus
Dat goed optrekken is je powerband, als je je koppelingsveer inkort zal die powerband eerder zijn.
Leg eens uit wat powerband is.

Ik heb het gevoel dat mijn brommer in de hogere toeren beter optrekt, dus van 30 tot 60 km/h
Maar de tweede versnelling komt al met 18 km/h
En hoever moet ik de koppelingsveer dan ongeveer inkorten?

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:25
door Ricker
Dat goed optrekken is je powerband, als je je koppelingsveer inkort zal die powerband eerder zijn.
Leg eens uit wat powerband is.

Ik heb het gevoel dat mijn brommer in de hogere toeren beter optrekt, dus van 30 tot 60 km/h
Maar de tweede versnelling komt al met 18 km/h
En hoever moet ik de koppelingsveer dan ongeveer inkorten?
Std snel is geen trekuitlaat. Zo'n S bocht uitlaat is dat wel, door de tegendruk. Std-snel heeft weinig tegendruk en is dus hoogtoerig.

Powerband is de snelheid waarneer je motor het meeste zn kracht kwijt kan en dus sneller optrekt. Bij een hoogtoerige uitlaat krijg je pas bij hogere snelheid genoeg tegendruk om m sneller te laten gaan.

Net als je gewicht heft, de eerst paar cm omhoog gaat moeizaam, maar vanaf je kin kan je m in 1x omhoog halen

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:28
door MichielWolthaus
Oké, maar heeft de koppelingsveer dan zin?
Dan schakelt mijn brommer later over, en ga ik dus vanaf de 20km/h(bijvoorbeeld) goed optrekken.
Want dan zijn de toeren al "optimaal" in de eerste versnelling.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:32
door Joren
Het idee is dat je inderdaad meer toeren maakt in de eerste versnelling, en die dus een beetje kunt behouden omdat je ook al sneller rijd.
Alsnog zal elke tomos een dipje hebben van begin 2e versnelling tot de 30 ofzo, helaas.
Als ik volgas wegrijd schakelt hij vanzelf al bij 20, en heeft ie niet veel moeite tot de 30 hoor :)

Let er wel op dat je dan leer op je segmenten moet lijmen, aangezien het anders slijt als een idioot.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:33
door MichielWolthaus
Het idee is dat je inderdaad meer toeren maakt in de eerste versnelling, en die dus een beetje kunt behouden omdat je ook al sneller rijd.
Alsnog zal elke tomos een dipje hebben van begin 2e versnelling tot de 30 ofzo, helaas.
Als ik volgas wegrijd schakelt hij vanzelf al bij 20, en heeft ie niet veel moeite tot de 30 hoor :)

Let er wel op dat je dan leer op je segmenten moet lijmen, aangezien het anders slijt als een idioot.
Dan ga ik dat binnenkort een keer op mijn gemak doen.
Maar er zit nu echt een vreselijke dip van 18 km/h tot 30 km/h, en na de 30 gaat die ineens vreselijk hard :evil:

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:35
door Joren
Tja heb ik ook hoor, dan moet ik het stuur goed vasthouden :P

Komt gewoon omdat 2 takt pas bij hogere toeren z'n kracht krijgt.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:35
door tomostefan
Neejoh, die slijtage valt wel mee, als je ze allebei 1 cm inkort kan dat geen kwaad.
De powerband is het toerenbereik van een motor waarbinnen het grootste motorkoppel wordt afgegeven

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:38
door MichielWolthaus
Waarom de eerste versnelling 1cm inkorten? Wat is het nut hiervan?

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:38
door Ricker
Oké, maar heeft de koppelingsveer dan zin?
Dan schakelt mijn brommer later over, en ga ik dus vanaf de 20km/h(bijvoorbeeld) goed optrekken.
Want dan zijn de toeren al "optimaal" in de eerste versnelling.

Je kan je 2e koppelingsveer inkorten ja, dan schakel je bij hogere snelheid over. Als je nu bij 20 overschakeld, kan je daar wel 25/28 van maken denk ik. 1 of 2 cm eraf. Dan zit je dus al bijna gelijk in de poweband en merk je niet zoveel van die dip.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic

Geplaatst: 07 sep 2010 21:40
door tomostefan
Waarom de eerste versnelling 1cm inkorten? Wat is het nut hiervan?
Harder optrekken in zijn 1, doh.