• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 71 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • …
  • 81
  • Volgende
Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 07 okt 2013 21:27

Banden leeg laten lopen tot er weinig lucht in zit. Ventiel naar binnen drukken zodat binnenband op die plek goed in de buitenband zit. Vervolgens de hiel van de band insmeren met afwasmiddel oid ( als de buitenband niet goed op de velg ligt) daar waar deze niet goed zit. Eventueel ook wat op de velgrand waar de band op komt te liggen. Vervolgens lekker oppompen tot 1,5 bar meer dan voorgeschreven of totdat de band mooi rond op de velg zit en daarna terugzetten op de gewone spanning (v: 1.8, a: 2,3 bar).

Membraan hoort zo gemonteerd te zitten, dat de lippen met de losse kant aan de onderzijde zitten (de lippen krullen naar boven). Als je dit hebt omgedraaid kan dit wellicht de oorzaak zijn. Vwb de pakking, die hoort aan de metalen zijde te zitten, niet bij het "rubberen" deel. Gehobbel van de banden hebben er niets mee te maken.
Ok, vanmiddag wat meer tijd kunnen besteden:
De bobbels in de band zijn zo goed als weg. Ik denk dat het laatste beetje zich met gebruik wel goed zal zetten. Zo niet, dan doe ik volgende week nog een keer mijn best.
Ik heb de banden leeg laten lopen, de moertjes aan de ventielen zo ver mogelijk losgedraaid dat ik de pomp er nog op kon zetten, even goed met het ventiel naar binnen en buiten gesjord en de boel opgepompt.
Na deze stap zaten er nog allerlei hobbels in. Toen heb ik de banden opnieuw leeg laten lopen en heel slap op spanning gebracht (voor 1 bar, achter 1,5). Daarmee ben ik even de straat uitgereden (klinkertjes), lekker goed op de banden geveerd en ervoor gezorgd dat ze zich wat meer naar de juiste vorm zetten.
Hierna de banden een keer keihard opgepompt (3,5 bar) en het resultaat bekeken. Ik was redelijk tevreden, dus daarna weer op normale spanning gezet.

Wbt het membraan: het membraan wat ik erin heb gezet had aan beide kanten rubber. Waarschijnlijk was de membraanpakking dan compleet overbodig, maar normaal moet ie als het goed is tussen spruitstuk en membraan. Ik heb m gelukkig wel op de goede manier gemonteerd, dat had ik al vaak genoeg bekeken.
Ik denk niet dat die pakking veel uit gaat maken, dus ik laat het maar lekker zo zitten. Met een beetje geluk zorgt het ervoor dat ik m een volgende keer er makkelijker af krijg.

Maar nou komt het mooie
Op de terugweg vanmiddag merkte ik naast de hobbels ook dat mijn linker kettingspanner los was geschoten.
Leuk, loopt je wiel aan! Daar ga je lekker snel van :|
Wiel recht, dat loopt al een stuk beter!
Daarna nog besloten om toch ook even die ATF aan te pakken. Lekker zwarte smurrie eruit, verse rooie smurrie erin!
Snel een testritje gedaan en hij rijdt weer super :koning: Kan weer op een normaal recht stuk naar de 50 trekken :)
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 nov 2013 07:36

Goedemorgen iedereen,

Nog steeds tevreden met de Tomos, zaterdag gezocht naar koperen ringetjes (wil ze in meerdere diktes), maar zijn nergens te vinden bij de bouwmarkten.....en natuurlijk is de lokale ijzerboer failliet. Achja, op stage ligt ook wel wat.

nu kom ik met het volgende...achterlicht...werkt niet, heb tot 2x toe lampje vervangen. Wat zou t probleem zijn dat hierachter verborgen ligt???

Het is erg irritant omdat ik om half 7 naar mn stage ga (donker ofc) kapot armatuur misschien??

groetjes,

Mike
Even je bericht gesplitst en verplaatst naar hier.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 26 jan 2014 23:35

Hoi.

Ik heb een vraag over mijn funtastic. Ik ben op zoek maar een 15mm spruitstuk. Een schuin met 2 schroefgaten zeg maar. Ik heb net gelezen dat die er niet zijn. Maar wel een 12 mm met een begrenzer naar 15mm. Weet iemand waar ik die kan kopen of is dit gewoon het standaard spruitstuk die er al op zit. Daarbij wil ik ook een grotere carb. Welke raden jullie aan? Het is een snor uitvoering met hd kop en speedy uitlaat en luchtfilter ontgrenst. Als ik een andere carb heb ga ik natuurlijk ook het rubberen aanzuigslang groter maken. 

Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 28 jan 2014 22:32

Iemand die mij hier mee kan helpen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jan 2014 12:46

Waar heb je die gezien van 12 naar 15 mm met begrenzing? Ik vermoed dat het gewoon het standaard spruitstuk is. Over welk spruitstuk hebben we het hier? Voor een A55 motor of...?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 29 jan 2014 13:26

Dat had ik ergens gelezen op het forum. Maar volgens mij hen je maar 1 spruitstuk voor de funtastic? Maar hoeveel mm is die dan? Voor een a55 indd. Volgens mij is die bij a52 hetzelfde..

Rookert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rookert » 29 jan 2014 15:17

Hoi.

Ik heb een vraag over mijn funtastic. Ik ben op zoek maar een 15mm spruitstuk. Een schuin met 2 schroefgaten zeg maar. Ik heb net gelezen dat die er niet zijn. Maar wel een 12 mm met een begrenzer naar 15mm. Weet iemand waar ik die kan kopen of is dit gewoon het standaard spruitstuk die er al op zit. Daarbij wil ik ook een grotere carb. Welke raden jullie aan? Het is een snor uitvoering met hd kop en speedy uitlaat en luchtfilter ontgrenst. Als ik een andere carb heb ga ik natuurlijk ook het rubberen aanzuigslang groter maken. 

Alvast bedankt!

Heb je een A55 cilinder met het volgende spruitstuk?
Afbeelding

Deze heb je alleen in 10mm (snor/PHVA10) en 14mm (brom/PHVA14) verkrijgbaar, geen custom spruitstukken op de markt
Revival TS - Brom / bj. 2008 (Woon-werk)
Smeersysteem / E-Start
Puch HD Kop
PHVA 14
Tecno bullet A55

Flexer XL - Snor / bj. 2007 (Cargo)
Smeersysteem / E-Start (aftermarket)
Bromkop / Ontsteking brom
PHVA 14
Speedy uitlaat

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 29 jan 2014 16:34

Ja die heb ik inderdaad. En past die van de brom ook op mijn snor? En scheelt het qua optrekken als ik ook het rubber groter maak?

Rookert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rookert » 29 jan 2014 17:02

Neem aan dat je nu een PHVA 10 heb, toch? Dan zou het weinig tot geen verschil uit maken als je alleen je spruitstuk omruilt voor een grotere. Je zal daarbij ook een grotere carburateur moeten aanschaffen. PHVA 14 DD is standaard voor de brom versie, maar die kan je tweedehands vrijwel nergens vinden. Nieuw is te duur. Mits je geen oliepomp hebt (waardoor je de extra olienippel kan missen) zou je gewoon een SHA 15 of PHBG 16 kunnen nemen, maar dan zal je waarschijnlijk ook het aansluitstuk van het spruitstuk iets moeten verbreden d.m.v. een dremel bijvoorbeeld.
Revival TS - Brom / bj. 2008 (Woon-werk)
Smeersysteem / E-Start
Puch HD Kop
PHVA 14
Tecno bullet A55

Flexer XL - Snor / bj. 2007 (Cargo)
Smeersysteem / E-Start (aftermarket)
Bromkop / Ontsteking brom
PHVA 14
Speedy uitlaat

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 29 jan 2014 20:58

Ik heb nu indd de standaard erop zitten 10 mm.
Bedankt voor de informatie!
En als ik alleen het rubber groter maak en een ander carb erop zet zou dat dan ook al schelen? Want om dat spruitstuk te te vervangen met je natuurlijk het blok laten zakken. Ik ben trouwens ook van plan om er een puch hd kop op te zetten.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 29 jan 2014 21:00

Oh dat was ik vergeten.
passen die carbs die jij net zei. Die sha 15 en die phgb 16. Gewoon op dat rubber stuk op mijn spruitstuk. En voor welke carb zou jij gaan?

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 04 feb 2014 10:16

Ik heb een 15mm sha carb kunnen regelen. Maar hoe krijg ik deze op het rubber spruitstuk van mijn funtastic?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 feb 2014 12:37

Niet. Jij moet een PBVA/ PBHA type hebben.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 05 feb 2014 12:15

Oh okee. Ik dacht uit de vorige reacties dat het wel zou moeten passen. Weet jij heel toevallig of een snor funtastic een 12 mm of 14 mm carb standaard heeft. Ik kan dit namelijk nergens echt duidelijk vinden

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 feb 2014 12:31

Snor is altijd 9, brom 12 mm

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 05 feb 2014 15:26

Okee dankjewel. Weet je waar ik een 12 mm kan vinden voor mijn funtastic? Op de meeste sites is het niet echt duidelijk

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 feb 2014 17:59

Maak eerst eens een foto van je huidige carburateur. Dan weet ik welk type je nu hebt en kan ik gerichter een antwoord geven.

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 05 feb 2014 18:15

Ja is goed. Ik zet em er vanavond nog op

SanderSbare31
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 05 feb 2014 20:41

Hoi dit is mijn huidige carb. Kan je met deze foto zien hoeveel mm hetis?

Bijlagen
IMG_20140205_204328.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 feb 2014 09:18

Afbeelding
De maat en type staat aan de andere kant onder de aansluiting van de gaskabel. Op de foto staat een PHVA 16, maar daar zijn verschillende versies van verkrijgbaar waarbij minimale verschillen zijn. Kijk dus even wat er bij jou staat voor de zekerheid.

O.a. vorm van de vlotterbak, aansluiting brandstofleiding, wel of geen aparte aansluiting voor olietoevoer, etc. Je moet wel opletten dat deze voor een A55 motor zijn (=zonder membraan). Enige begrenzer, voor zover ik weet bij deze aanluiting is het rubber manchet tussen spruitstuk en carburateur. Heb je die al eens losgehad en zie je dan een vernauwing?

Edit: Uit betrouwbare bron zouden de carburatuers PHVA die Tomos gebruikt allemaal 16 mm moeten zijn, de begrenzing zit in het rubber manchet, 14 mm doorlaat bij bromversie, 9 mm in snor. CHeck dit even bij jullie eigen Tomos ter bevestiging.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 71 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72