Ok, vanmiddag wat meer tijd kunnen besteden:Banden leeg laten lopen tot er weinig lucht in zit. Ventiel naar binnen drukken zodat binnenband op die plek goed in de buitenband zit. Vervolgens de hiel van de band insmeren met afwasmiddel oid ( als de buitenband niet goed op de velg ligt) daar waar deze niet goed zit. Eventueel ook wat op de velgrand waar de band op komt te liggen. Vervolgens lekker oppompen tot 1,5 bar meer dan voorgeschreven of totdat de band mooi rond op de velg zit en daarna terugzetten op de gewone spanning (v: 1.8, a: 2,3 bar).
Membraan hoort zo gemonteerd te zitten, dat de lippen met de losse kant aan de onderzijde zitten (de lippen krullen naar boven). Als je dit hebt omgedraaid kan dit wellicht de oorzaak zijn. Vwb de pakking, die hoort aan de metalen zijde te zitten, niet bij het "rubberen" deel. Gehobbel van de banden hebben er niets mee te maken.
De bobbels in de band zijn zo goed als weg. Ik denk dat het laatste beetje zich met gebruik wel goed zal zetten. Zo niet, dan doe ik volgende week nog een keer mijn best.
Ik heb de banden leeg laten lopen, de moertjes aan de ventielen zo ver mogelijk losgedraaid dat ik de pomp er nog op kon zetten, even goed met het ventiel naar binnen en buiten gesjord en de boel opgepompt.
Na deze stap zaten er nog allerlei hobbels in. Toen heb ik de banden opnieuw leeg laten lopen en heel slap op spanning gebracht (voor 1 bar, achter 1,5). Daarmee ben ik even de straat uitgereden (klinkertjes), lekker goed op de banden geveerd en ervoor gezorgd dat ze zich wat meer naar de juiste vorm zetten.
Hierna de banden een keer keihard opgepompt (3,5 bar) en het resultaat bekeken. Ik was redelijk tevreden, dus daarna weer op normale spanning gezet.
Wbt het membraan: het membraan wat ik erin heb gezet had aan beide kanten rubber. Waarschijnlijk was de membraanpakking dan compleet overbodig, maar normaal moet ie als het goed is tussen spruitstuk en membraan. Ik heb m gelukkig wel op de goede manier gemonteerd, dat had ik al vaak genoeg bekeken.
Ik denk niet dat die pakking veel uit gaat maken, dus ik laat het maar lekker zo zitten. Met een beetje geluk zorgt het ervoor dat ik m een volgende keer er makkelijker af krijg.
Maar nou komt het mooie
Op de terugweg vanmiddag merkte ik naast de hobbels ook dat mijn linker kettingspanner los was geschoten.
Leuk, loopt je wiel aan! Daar ga je lekker snel van

Wiel recht, dat loopt al een stuk beter!
Daarna nog besloten om toch ook even die ATF aan te pakken. Lekker zwarte smurrie eruit, verse rooie smurrie erin!
Snel een testritje gedaan en hij rijdt weer super