Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2012 09:03
Of het schadelijk is kan ik je vanaf en forum niet zeggen, aangezien er nog wat gegevens ontbreken. Uitgaande van je filmpje heb ik zo mijn gedachten wat er mogelijk als oorzaak kan worden aangewezen.
Je hebt een nieuwe cilinder gemonteerd zeg je, wat voor cilinder wordt helaas niet vermeld. Daar zat ook en nieuwe zuiger bij (bijv. upgrade 50 naar 65cc) of heb je de oude zuiger weer teruggeplaatst (50cc vervanging)? In het begin kan je de zuigerveren wat horen rammelen, dat is voor Tomos origineel parts normaal. Hoe het zit met after-market onderdelen en upgrades is mij niet bekend aangezien ik mij daar niet mee bezig hou. Soms kan een oude, kantelende zuiger in een nieuwe cilinder ook dit geluid geven. Dat is echter wel schadelijk op termijn, want er kan een stuk afbreken van de onderzijde en in het spoelcarter terecht komen waar de krukas draait.
In beide gevallen heb je te maken met een inrij periode. Daarbij kunnen bijgeluiden ontstaan als de onderdelen nog op elkaar moeten inlopen. Heb je wel wat extra mengsmeringolie toegevoegd aan de benzine voor deze inloopperiode? Zitten de slotjes van de zuiger aan de juiste kant gemonteerd (voor een dichte zuiger staat er een pijl op de kop die naar de uitlaat moet wijzen, een membraamzuiger met inlaatgat moet zo gemonteerd worden dat de inlaatopening en het gat in de zuiger tegenover elkaar kunnen komen)?
Verder is mijn advies hierin. Als je nog niets merkt met rijeigenschappen zou ik er met beleid mee rijden, mocht het geluid erger worden of andere vormen aannemen dan zou ik dat met enige spoed gaan uitzoeken wat het probleem veroorzaakt. Als je het niet vertrouwd ga je op onderzoek uit en probeer d.m.v. eliminatie dingen uit te sluiten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn