• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tips

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
51 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.
  • Citeer

Berichtdoor Tinus_070 » 26 nov 2009 15:02

Je zegt dat je de motor 5 min moet laten warmdraaien, vervolgens hem weer uitzetten en af laten koelen.
Dan hem weer starten en dan weg rijden terwijl hij weer koud is?
Wat heeft het voor nut om hem warm te laten lopen dan, dan rijd je alsnog met een koude start weg.
De snelheid die je rijd maakt ook niet uit, als je maar niet volgas gaat.
Je moet een beetje rijden alsof je op een crosser rijd.
Beetje gas, en los, weer beetje gas en weer los, dan ff je gashandel een meter of 5 volgas, en dan weer beetje spelen met je hendel.
Dit herhaal je gewoon tot +/- 300 km.
Daarna kan je gewoon volgas rijden, heb ik iig wel altijd gedaan en nog nooit ergens last van gehad.
Als jij 1 snelheid aan gaat houden met inrijden, of nooit een keer volgas rijd, dan krijg je een luie cillinder.

Beetje vaag verhaal, en waar slaat je powerfilter tip op?
Als jij hem onder je kapje monteerd zal er niet zo snel wat gebeuren hoor..
En je hebt ook powerfilters met een kapje eroverheen.
IPV die grote schuimfilters.
Geloof dat dat ook wel gaasfilters genoemd worden.

Verder mooie tips :wink:
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog


mathieu1994
Tomosforummer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009 18:47
Locatie: steenbergen
Contacteer:
Contacteer mathieu1994
Website
  • Citeer

Berichtdoor mathieu1994 » 26 nov 2009 16:35

ja weet ik ik heb de tips niet vanmezelf maar van scootparts.nl

maar als je een schuimfilter ofzo hebt zonder kapje dan is het wel handig en
dat inrijden is ook van die site dus dat zal wel goed zijn
standaard brom tomos a3 uit 1989

brommer : viewtopic.php?f=68&t=12230

buggy : viewtopic.php?f=11&t=13772
Omhoog

mathieu1994
Tomosforummer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009 18:47
Locatie: steenbergen
Contacteer:
Contacteer mathieu1994
Website
  • Citeer

Berichtdoor mathieu1994 » 26 nov 2009 16:42

Hoe weet je of je de juiste maat [hoofd]sproeier in je brommer hebt zitten?
Het is ten eerste een fabeltje om te zeggen; die of die sproeier moet in die scooter met zus of zo'n cilinder. Je hebt gewoon duizenden combinaties van onderdelen en merken. Dus een standaard antwoord is er niet!

Ga daarom als volgt te werk:
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot. De juiste kleur is donker-of koffiebruin voor gietijzeren cilinders en lichtbruin voor nikacil en croomwandcilinders. Als je dit resultaat hebt bereikt, heb je de ideale verbranding en dus het meeste vermogen! Werk altijd in kleine stapjes op- cq aflopend! Zie ook verderop de tip over het afstellen van je luchtstelschroef.

korte tip
Leg als je een grote reparatie of revisie uit gaat voeren altijd de onderdelen naast elkaar op volgorde weg. Dan kun je bij het monteren in omgekeerde volgorde werken en hoef je niet te zoeken naar de onderdelen en naar de plek waar ze moeten komen. Maak desnoods schetsjes en aantekeningen.

Remmen Tip:
Gebruik bij montage van nieuwe remblokken altijd kopervet. Doe dit op de achterkant van de remblokken en aan de pennen die de blokken borgen. Dit voorkomt vastzitten en piepende remmen. Ook bij remschoenen moet je een beetje kopervet aan de uiteinden van de veertjes doen. ps: voor als je schijfremmen heb


Uitlaat montage Tip:
Het monteren van een uitlaat lijkt simpeler dan het vaak is. Ga als volgt te werk: haal altijd de cilindertapeinden eruit. Monteer daarna de uitlaat en draai met de hand eerst die cilindertapeinden (of bouten) er weer in. Draai daarna (ook met de hand) de ophangbouten er weer in. Draai daarna met een sleutel de moeren (of bouten) van de cilinder vast. Let er hierbij op dat de uitlaat spanningsvrij opgehangen wordt. Dit is heel belangrijk om later scheuren van de uitlaat te voorkomen. Draai als je er zeker van bent dat de uitlaat goed zit de ophangbouten pas vast. (doe er een beetje vet aan om vastroesten te voorkomen)
Laatst gewijzigd door mathieu1994 op 26 nov 2009 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
standaard brom tomos a3 uit 1989

brommer : viewtopic.php?f=68&t=12230

buggy : viewtopic.php?f=11&t=13772
Omhoog

Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.
  • Citeer

Berichtdoor Tinus_070 » 27 nov 2009 00:24

Sorry hoor, maar als je dit vol gaat gooien met nutteloze tips dan wil ik je nu vragen om er mee te kappen.
Je kan beter gewoon een tip uit eigen ervaring geven.
Niet de fabeltjes die iedereen op internet kan vinden.

Beter word dit ook gewoon verwijdert ofso?
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 27 nov 2009 08:21

Kleine tips;

Spuit je gashandel in met WD40 (dus ertussen, waar het draaimechanisme zit) en hij gaat weer helemaal soepel.
Als je knopjes van je controle panel stroef gaan; WD40 ertussen. :koning: .

Om (chromen) roestvrij te maken; knip een dun en lang stuk doek uit een zo'n zacht stofdoekje oid. en smeer hier wat schuurmiddel (jif) op en begin te vlossen. Krijg je goed roest weg aan de binnenkant :mrgreen: .

Zelfde geldt overigens voor de uitlaat.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 13 dec 2009 02:23

Tips uit eigen ervaring:

Trek een Albert Heijn tas over je zadel als het (ge)regend heeft anders krijg je een natte kont! :lol:
Dat zadel zuigt zich vol met water en als je er dan op gaat zitten......

Nog een tip:

Doe aan preventief onderhoud.
Stel een lijstje op met wanneer je welke onderdelen vervangen hebt en dan weet je ongeveer wanneer je weer iets moet vervangen voordat het er mee stopt of kapot gaat.
Ik doe dit zelf ook met kettingen en tandwielen , banden, olie, bougie, uitlaat poort ,zuiger, carb clean etc..
Alleen bij de lampen wacht ik tot ze stuk gaan maar ik heb altijd een setje lampen bij..
Zo heb ik nu een maandelijks en half jaarlijks onderhoud schema en ik heb sindsdien nooit meer hoeven lopen :)
En dat is al een hele poos ondertussen ,ik sta er eigenlijk versteld van :)
De onderdelen die je vervangt kun je dan bewaren voor als er toch iets sneuvelt of voor je cross brommer :mrgreen:

Nog tip:

Als je opgevoerd rijd is het beter om iets meer olie te gebruiken.
Ik smeer zelf met volsynthetische Castrol 2T en dan tank ik euro98 :)
Afbeelding

Het is heel makkelijk want ik gebruik hiervoor de lege bussjes van burn energy shot. :)
Voor elke twee liter benzine die ik tank kap ik er een bussje olie bij.
Ik heb altijd twee bussjes bij, en als de tank bijna leeg is gooi ik er twee liter benzine plus een bussje olie bij dan kan ik overal tanken want ze hebben hier niet overal brommix..
Werkt perfect.

Afbeelding

Tjah en verder sleutel veel dan leer je vanzelf hoe het zit. 8) En het is superleuk (vind ik dan) :)
Het is ook beter om zoveel mogelijk op voorraad te hebben....

Marco.
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 24 dec 2009 16:53

Heb je ook last van dat elke keer je kickstart rubber verschuift? Doe er een tie-rip tussen.
Afbeelding

Dat dikke blokje voorkomt dat de rubber van het pedaal afschuift. Sehr händig ofzo :').
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 24 dec 2009 18:21

als je brommer niet start en hij vonkt, krijgt benzine en heeft geen valse lucht. spuit dan wat wd-40, kruip olie of remreiniger in je carburateur. dan start ie wel. heb het gister bij een vriend van me gedaan. die had er een nieuwe zuiger gedaan., alles zat goed maar starte niet. kruipolie erin en hij liep :mrgreen:
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 17 apr 2010 12:04

Ik rij met een zwaar kettingslot om het zadel van mijn Tos.
Helaas beschadigde daardoor de lak van mijn frame.
Mijn oplossing?
Op de gevoeligste plekken heb ik bandenplakkers geplakt.
Gewoon wat simpson lijm, ff laten drogen en de plakkers er op.
De lijm die te veel aangebracht is kun je gewoon met je vinger wegvegen.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 18 apr 2010 11:25

Nog maar weer een tipje:
Als je misgrijpt op de garagezeep en toch giga vuile handen hebt kun je je handen wassen met afwasmiddel en een beetje zeeppoeder.
Schuurt wel een beetje, maar werkt vaak beter als een wat mindere garagezeep.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
stanneman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jul 2009 16:45
Locatie: Doesburg
Contacteer:
Contacteer stanneman
Website
  • Citeer

Berichtdoor stanneman » 18 apr 2010 11:34

als je vuile handen hebt kun je ook groene zeep gebruiken gaat ook perfeckt ^O^
Sorry meneer sprintkoning (of hoe je jezelf ook voelt)
Maar met deze setup haal je niet harder.
sprint koning ben ik zkr nie en voel me ook niet zo.
Alleen stoor me een beetje aan mensen die denken het te weten
:')
Mijn Tomos
Omhoog

michabooij
Vastgeroeste forummer
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 dec 2009 11:19
Locatie: Den Haag !!!
Contacteer:
Contacteer michabooij
Website
  • Citeer

Berichtdoor michabooij » 18 apr 2010 11:38

voor dat je gaat sleutelen wat vaseline onder je nagels smeren en na het sleutelen met een nagelborstel!
dat werkt goed tegen rouwranden!
viewtopic.php?f=68&t=12658

mijn a35
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 apr 2010 18:03

Trek met sleutelen van die chirurgenhandschoenen aan, dan hoef je niet veel meer schoon te maken. En als je moet boenen, Cif gebruiken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 18 apr 2010 22:17

Sorrie, ben nog van de ouwe garde :mrgreen: , je weet wel, die lui die niet bang waren hun handen vuil te maken :lol:
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

fllex
Vaste forummer
Berichten: 398
Lid geworden op: 07 mei 2008 02:38
Locatie: hillegom
  • Citeer

Berichtdoor fllex » 18 apr 2010 23:13

Koffieprut werkt super tegen smeer :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 19 apr 2010 08:39

Dan nu ff een andere tip.
Shiba had wat oliekeerringen nodig.
Via de bekende on-line shops zou hij voor 3 keerringen ongeveer 25 eurie's moeten betalen.Ex porto!
15 euro voor de krukas keerringen en 10 euro voor de keerring achter het tandwiel.
Bromboer hier op 't dorp vonden we geen optie.Betaal je de hoofdprijs.
Na een rondje over het lokale industrieterrein kwamen we uit bij een landbouw mechanisch bedrijf.
Je kent dat wel, traktoren en zo.
Ze moesten ze wel ff bestellen, maar de volgende ochtend had ik ze.Kosten: nog geen 9 eurie voor de drie samen!
Dat noem ik nou : kreatief inkopen
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 21 apr 2010 22:28

jah kan wel leuk zijn :wink:

maar heb je dan ook kwaliteit in je handen?

zelf gebruik ik het liefste viton keeringen namelijk die goedkope dingen heb ik het niet op :)
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 21 apr 2010 22:59

Ik neem aan dat die jongens hun eigen adresjes hebben voor goed spul.
Boeren eisen ook gewoon goed spul, en terecht.
Ik heb even op een keerring gekeken wat er op staat:ASA--2358--TC17--35--7--11
Ik neem dan maar ff aan dat de keerringen van het merk ASA zijn.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 22 apr 2010 20:42

Ben het wel een beetje eens met Ingmar:

Die keerringen passen misschien wel, maar wie zegt dat het gemaakt is voor dezelfde belasting ed? Het is namelijk voor een ander apparaat dat misschien wel minder omwentelingen maakt...

Wat goed voor de boer is, hoeft niet per se goed voor jouw te wezen.

Maar uitproberen kan nooit kwaad denk ik, misschien kun je er via het web wel achter komem hoe dat zit.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 22 apr 2010 20:52

Beetje vaag verhaaltje:
Azië Oliekeerringen Co, Ltd Fabrikant met ASA merk produceert olie en alle soorten zeehonden van rubber onderdelen voor de toepassing van de auto's, motoren, landbouwmachines, trucks, bussen, aanhangwagens, de uitoefening apparatuur, enz. Markten naar Taiwan, Europa, Amerika, Azië, Afrika, Midden-Oosten enz. Verworven ISO 9001. oliekeerringen, O-ring, mechanical seals, rubber afdichting materialen, toleranties, zegel lip-helix, mallen ontwerp, ontwerper en maken, de beste o ringen, gereedschappen voor oliekeerring.

Zoals gezegd: we zullen wel zien hoe goed die dingen zijn.
Ze worden in ieder geval ook in auto's toegepast.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
51 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen / Onderhoud”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.