• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Start Probleem

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
51 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 21 mei 2011 10:22

valt ook wel weer mee.
Nieuwe koppakking bij een auto is duurder
Je zou eens in de: te koop sectie van het forum kunnen kijken?

:P ja auto is indd duurde ik weet er alles van van die geintjes :O

en ik ben tijdelijk blut dus ik zal wel moeten wachten
heb al beetje rond gekeken in de :Te koop onderwerp :)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mei 2011 10:29

Voordat je onderdelen gaat aanschaffen die niet nodig zijn:

A) op de foto zie ik dat de zuiger is voorzien van een pijl. Wijst deze naar de uitlaatpoort of niet?
B) in het geval dat deze pijl niet naar de uitlaat wijst zijn de zuigerveren kapot gegaan op de inlaatpoort. Dat verklaart ook de putten in de kop en de zuiger. De stukjes moeten ergens gebleven zijn, ik hoop niet voor in het spoelcarter (waar de drijfstang in draait).

C) Je hoeft waarschijnlijk alleen de zuiger om te draaien (als er niet te diepe krassen in zitten door de stukje zuigerveer) en nieuwe zuigerveren te monteren. Kijk het ff na en laat weten of de cilinder etc. ook beschadigd zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 21 mei 2011 11:24

Dit zijn de beschadigingen van wat ik nu heb heb gespot :

Afbeelding

hier zijn alle poorten beetje beschadigt dit was het ergste

Afbeelding

dit is de zuiger waar ik het over had bij de ringen was hij beschadigt maar ook een hap eruit als je wel al ziet
Omhoog

ome henk
Tomosforummer
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 feb 2010 18:51
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 21 mei 2011 13:06

Dat stuk wat afgebroken is ligt dus ergens onderin je blok bij de krukas,als je dat niet eruit haalt kun je meer problemen verwachten.
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 21 mei 2011 13:12

Dat stuk wat afgebroken is ligt dus ergens onderin je blok bij de krukas,als je dat niet eruit haalt kun je meer problemen verwachten.
dat weet ik daar komt morgen iemand voor wat um zo technish ben ik niet dus dat word wel geregeld :)
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 21 mei 2011 13:19

Dat is waarschijnlijk volledig vergruist en door het carter gevlogen. De cilinder is nog wel te honen, met een nieuwe passende zuiger, maar een goed 2e hands setje is vaak dezelfde prijs.
Gewoon hele blok eronderuit halen, carter uitspoelen, uitlaat even uitblazen met compressor, vanaf de achterkant.
Goede 2e hands cilinder/zuigerset met een kop, liefst met een nieuwe lager. Een nieuwe lager omdat deze nu gewoon veel gruis en klappen heeft gehad, en voor die paar euro voorkom je later ook geratel en trillingen. Altijd nieuwe pakkingen gebruiken, en alles goed monteren. Zuiger dus ook de goede richting op, etc.

Gewoon niet bezuinigen op kleine onderdelen die nieuw een paar euro kosten, en later veel plezier geven!!!
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 21 mei 2011 20:36

Dat is waarschijnlijk volledig vergruist en door het carter gevlogen. De cilinder is nog wel te honen, met een nieuwe passende zuiger, maar een goed 2e hands setje is vaak dezelfde prijs.
Gewoon hele blok eronderuit halen, carter uitspoelen, uitlaat even uitblazen met compressor, vanaf de achterkant.
Goede 2e hands cilinder/zuigerset met een kop, liefst met een nieuwe lager. Een nieuwe lager omdat deze nu gewoon veel gruis en klappen heeft gehad, en voor die paar euro voorkom je later ook geratel en trillingen. Altijd nieuwe pakkingen gebruiken, en alles goed monteren. Zuiger dus ook de goede richting op, etc.

Gewoon niet bezuinigen op kleine onderdelen die nieuw een paar euro kosten, en later veel plezier geven!!!
de boel laat ik door een ander doen zodat ik zeker weet dat het goed gaat :)..
Welke lager heb ik nieuw nodig want ik zie er zoveel naald lager en lager bus of lager met keerringset
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 21 mei 2011 20:42

Naald lager voor de piston pen. Die in je zuiger gaat.
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 21 mei 2011 21:20

Naald lager voor de piston pen. Die in je zuiger gaat.
oke dankje :)
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 22 mei 2011 13:51

vraagje hoe krijg ik dan de tandwielen los anders kom ik niet bij het midden stuk want de rest is mooi schoon nu :D maar nu die 2 tandwielen met dat kettinkje eraan nog :-O
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 mei 2011 15:43

Kickstartpedaal losmaken en dan kun je de as met het tandwieltje en ketting en de tussenas in 1 stuk eruit halen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 23 mei 2011 19:32

blok is nu weer goed schoon nu de centjes nog en dan de boel maar is opzoeken :P
maar
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 28 mei 2011 20:49

ik wou alleen even melden dat me brommer weer compleet is en het weer doet krijg hem nu alleen niet uit dus waarschijnlijk iets met de kabels :P ik moest sproeier 64 gebruiken 68 pakte hij niet aan en in plaats puch hd kop heb ik voor dmp tomos hd kop gekozen :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2011 10:27

Heb je de zwarte draad uit je blok rechtstreeks op de bobine aangesloten ipv via het "by-pass" van de uitknop? Dit is ook een zwarte draad die wordt gesplits bij de kabelboom onderaan. De ene zijde wordt verbonden met de zwarte draad uit het blok, de andere gaat aan de bobine.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 29 mei 2011 10:40

ik zit juist met die zwarte kabel maar um die kan ik bijna overal aandoen het is echt een puzzel en ik heb niet een A35 tomos dus ik heb meerdere draden :P zit gewoon maf inelkaar :O
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2011 10:47

In principe is het aansluiten niet zo moeilijk. Kleuren die overeenkomen kun je zo aan elkaar zetten. Een bobine is de ontstekingsgever naar de bougie. Voor puntenontsteking is dat een ijzeren kastje, voor electronisch een zwarte kunststof kast.

Afbeelding
Deze voor punten

Afbeelding
Deze voor electronisch.

De afbeeldingen kunnen afwijken. De onderste is voor de e-start, voor kickstartmodellen is de kast hetzelfde, alleen 2 draden minder.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2011 10:51

Hier een foto van hoe eea aangsloten hoort te zitten bij de electronische versie:

Afbeelding

Vergeet vooral niet de bruine draden aan te sluiten zoals je kan zien op de foto. Zonder massa geen stroomkring en geen vonk.

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 29 mei 2011 11:19

ik heb alle kleuren die overheen komen aangesloten maar de tossie schema klopt niet met mijne mijne is v4er nieuwe dan 1998 ik heb hier wel een foto gemaakt hoe mijne bekabeling erbij hangt nogal rommelig

Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2011 11:51

OK, dit is een e-start, en die zit eigenlijk nog simpeler in elkaar met die stekkerblokjes. Daar kun je eigenlijk geen fout mee maken behalve dat er wat extra bedrading op zit voor de knipperlichten.

Ik begrijp dat de motor wel loopt, maar niet meer uit wil. Daaruit haal ik dat de knop op je stuur/ contactslot?? niet werkt. Wat heb je allemaal aan bekabeling losgehaald om de motor te herstellen? Ik zie wel een dikke rode draad uit de kabelboom komen en daaraan een soort van 2 dunne(re) zwarte draden waarvan er 1 vast zit aan de bobinedraad (rood). Waar loopt die andere naar toe?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Vizzalvis
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 mei 2010 15:13
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor Vizzalvis » 29 mei 2011 12:27

Indd hij loopt wel mar hij gaat niet uit door schakelaar of contact slot er zijn indd extra kabels sommige passen overal op
de blokjes kunnen maar op 1 manier op elkaar en hier heb ik een foto van de kabels die over zijn en al geprobeerd heb te plaatsen en het lukt me echt niet

Afbeelding

Dit zijn de kabels de dikke zwarte/ met rood komt uit het blok het blokje helemaal rechts wit is voor contact slot dus past ook maar op 1 manier de 2 zwarten heb ik op zoveel manier geprobeerd dat ik het niet eens meer weet en dan dat 2de wit blokje zit aan de dunne zwarte kabeltjes vast

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
51 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.