Pagina 2 van 2

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:19
door roelk
ja een klein beetje maar het was niet egt wat ik ervan verwacht had....
en een 16mm zou dat wel wat uitmaken dan of is dat eigelijk alleen maar zinloos.. ?

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:22
door Henk_H
Hoe noem jij het dan, tandwielen veranderen?
Blijf toch hetzelfde man, wat loop je nou kinderachtig te doen. :+
Met een goede tandwiel verhouding zul je alleen maar meer vemogen uit je blokje kunnen halen, maar dan moet je wel gaan testen (Lees: Afstellen) welke het beste loopt op jou blokje.
Misschien ga je met een TWV van 26-24 wel harder dan met een 24-26, om maar even een klein voorbeeld te geven.

En ik weet niet hoor, maar wat is het verschil tussen een 50cc standaard en een Airsal?
Behalve een andere timing en misschien wat andere spoelkanalen?
En vind jij 70 hard?

Bij mij is hard/snel/vlug of hoe je het wilt noemen, toch echt als je 85/100 ECHTE km's gaat.
En met halfgas nog niet normaal weg kunt rijden omdat hij anders een wheelie trekt.
Verder heb ik nooit gezegt dat je met een 50cc niet leuk kan rijden, en hier is natuurlijk makkelijk de 70 mee te halen.
Maar dat lukt ook met een standaard 50cc, dus waarom geld uit geven voor niets?

En van je carburateur van een 14/12 naar een 15/15 veranderen merk je inderdaad, maar je gaat niet ineens keihard erdoor ofzo.
Je zal wat sneller optrekken en wat harder rijden op top, hooguit 5 km.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:23
door Henk_H
ja een klein beetje maar het was niet egt wat ik ervan verwacht had....
en een 16mm zou dat wel wat uitmaken dan of is dat eigelijk alleen maar zinloos.. ?
Op een 50cc zinloos.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:24
door roelk
oke bedankt ;)

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:32
door Pascal
Hoe noem jij het dan, tandwielen veranderen?
Blijf toch hetzelfde man, wat loop je nou kinderachtig te doen. :+
Met een goede tandwiel verhouding zul je alleen maar meer vemogen uit je blokje kunnen halen, maar dan moet je wel gaan testen (Lees: Afstellen) welke het beste loopt op jou blokje.
Misschien ga je met een TWV van 26-24 wel harder dan met een 24-26, om maar even een klein voorbeeld te geven.
Met 26-24 ga je ook harder dan met 24-26, haha.
En ik weet niet hoor, maar wat is het verschil tussen een 50cc standaard en een Airsal?
Behalve een andere timing en misschien wat andere spoelkanalen?
Andere timing, grotere spoelpoorten en kanalen, een bredere en hogere uitlaatpoort en schacht plus een grotere en bredere inlaatpoort
En vind jij 70 hard?
Ja, voor op een tomos iig hard genoeg.

Bij mij is hard/snel/vlug of hoe je het wilt noemen, toch echt als je 85/100 ECHTE km's gaat.
En met halfgas nog niet normaal weg kunt rijden omdat hij anders een wheelie trekt.
Rijd jij met sprinttomosjes op straat o.i.d?
Verder heb ik nooit gezegt dat je met een 50cc niet leuk kan rijden, en hier is natuurlijk makkelijk de 70 mee te halen.
Maar dat lukt ook met een standaard 50cc, dus waarom geld uit geven voor niets? Met een standaard 50cc is niet makkelijk de 70 te halen.

En van je carburateur van een 14/12 naar een 15/15 veranderen merk je inderdaad, maar je gaat niet ineens keihard erdoor ofzo.
Je zal wat sneller optrekken en wat harder rijden op top, hooguit 5 km.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:40
door Henk_H
Denk dat de topicstarter zijn antwoord wel heeft.
We kunnen lang of kort discusseren, maar ik weet 100 % zeker dat de 70 makkelijk te halen is met een 50cc.

Heb er al zoveel afgesteld.

70 is inderdaad hard genoeg voor een Tomosje, maar het is nog steeds niet snel.
Maar goed, dat is hier even niet het discussie punt.

De tandwiel verhouding was als voorbeeldje, dus waarom nou weer zo kortzichtig haha erachter zetten?
Heb je het ook daadwerkelijk wel is getest of je er harder mee gaat?

En dan betreft de 50cc Airsal, heb je hier bewijs van?

Andere timing, grotere spoelpoorten en kanalen, een bredere en hogere uitlaatpoort en schacht plus een grotere en bredere inlaatpoort.

Heb je dit allemaal getest en opgemeten?
Of roep je maar gewoon mee met wat de rest zegt?

Op internet staat er in ieder geval niets over..

Oo en ik rijd een 80cc Metrakit 2 takt Zip op straat ja.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:44
door Pascal
Ik roep niks mee met wat de rest zegt. Heb ze beide bekeken, poortmapjes van gemaakt en onder me tomosje gehad.
En uitgaande van een standaard onbewerkte cilinder is de 70 niet makkelijk te halen. Tuurlijk kan je er wel 70 mee, maar je tomosje komt daar dan niet makkelijk.
Dat "kortzichtige" haha achter de tandwielen staat er omdat je met 26-24 zeker weten harder gaat dan met 24-26. 24-26 zou neerkomen op ongeveer hetzelfde als 26-32. En neem nou eens een snortomos met precies dezelfde setup als een bromtomos. Alleen de snor heeft een atw31 en de brom een 26. Welke gaat dan 100% zeker weten sneller?

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 13:57
door JesseJeremy
henkie, volgens mij snap je iets niet helemaal als je denk dat met 24-26 harder gaat op top dan met een 26-24 vertanding.
Hoe groter ATW hoe sneller op top, en bij het voorwiel is het juist andersom.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 14:04
door Henk_H
Oké, dat je de cillinders beide in handen hebt gehad oké.
Maar heb je daadwerkelijk alles berekent?

En dat je met 26 achter sneller gaat dan 31 snap ik..

Maar je kan niet lukraak zeggen, 26 achter en je gaat harder.
Om de juiste tandwiel verhouding te krijgen moet je de tanden van je voor en achter tandwiel weten, de omtrek van je velg, en het aantal omwentelingen/min.

Hierop kun je het goed gaan afstellen.
En uitgaande van een standaard onbewerkte cilinder is de 70 niet makkelijk te halen. Tuurlijk kan je er wel 70 mee, maar je tomosje komt daar dan niet makkelijk.
Hier spreek je jezelf toch echt tegen.
Bedoel je nou dat de 70 niet makkelijk te halen is, of bedoel je dat die Tomos gewoon zo tergend langzaam is dat het lang duurt voor je uiteindelijk op de 70 zit?

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 14:05
door Henk_H
henkie, volgens mij snap je iets niet helemaal als je denk dat met 24-26 harder gaat op top dan met een 26-24 vertanding.
Hoe groter ATW hoe sneller op top, en bij het voorwiel is het juist andersom.
Ik snap heel goed hoe het allemaal werkt.
Maar jij niet helemaal.

Hoe kleiner het achtertandwiel hoe sneller je op top gaat, hoe groter des te sneller je optrekt.

Of het was een typfout?

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 14:06
door Pascal
Hij bedoeld dat je met een groot atw sneller op je top zit.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 14:07
door Henk_H
Oké.

Re: 50cc vergroten

Geplaatst: 21 jun 2010 15:20
door Timo
Dit topic gaat close want de discussie lijdt helemaal nergens toe. Persoonlijke meningsverschillen vecht maar via de PB uit.
De TS heeft zijn antwoord al.