Pagina 2 van 2
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 30 sep 2010 21:02
door tamiya
210 ml is te weinig. De aanbevolen hoeveelheid is 225 ml, doe er zelf altijd dan nog een scheutje extra in. Ik weet niet wie aan jou brommer heeft gesleuteld, maar volgensmij heeft ie niet verstand van brommers.Je andere topic heb je een Biturbo er onder, en loopt het ook niet geweldig. Een tomos hoort gewoon niet zo verrot te lopen, en al helemaal niet als ie zgan is(bouwjaar 2010 zie ik.
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 30 sep 2010 21:08
door nixie60
Er zal vast wel wat meer dan 210 inzitten want de helft ging ernaast.
Nu ik een biturbo eronder heb zitten, is het stotteren veel minder geworden. Alleen nu is het zo, dat als ik hem laat uitrollen hij soms nog een heel klein beetje gas geeft. Niet dat hij harder rijd, maar juist op dezelfde snelheid.
Eerlijk gezegd geen idee waarom hij zo "verkloot" rijd. Ikzelf heb de koppelingsveren 1cm ingekort en er heeft tijdelijk een powerfilter opgezeten. Mijn monteur heeft de ketting iets strakker gezet en de originele uitlaat een keer afgehaald. Het stotteren begon na z'n laatste onderhoud beurt. Dus wat hij er precies mee gedaan heeft weet ik ook niet. Maargoed, het stotteren is nu flink verminderd.

Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 30 sep 2010 21:28
door Ricker
Dat ie met een bepaalde snelheid gewoon blijft rijden als je je gas lostlaat komt echt door je stationair schroef, dit had k zelf ook. Als ik mn gas los liet bleef ie 35 rijden. (wel handig, cruise control)
Hoeveel staat er op de fles van je ATF olie? Nu weet ik ook niet meer hoeveel erin moet

.
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 30 sep 2010 21:36
door nixie60
Ik had een fles van 1 liter. Zit nu volgens mij 600 tot 700 ml in. Maar dat komt omdat de helft ernaast ging.

Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 30 sep 2010 22:14
door Ricker
Gebruik dan ook een trechter beunhaas :p
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 30 sep 2010 22:35
door nixie60
Ja dat deed ik ook, tenminste ik kreeg er zo'n koker bij. Die was te groot dus had ik een dopje die tot een punt uit liep en waar een gaatje inzit onder die koker gestopt. Maarja, dan doe je perongeluk net iets te veel in die koker en dan stroomt dat dopje over.

Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 01 okt 2010 01:05
door dirkvanpol
stotteren ligt gewoon aan de ketting, heb ik zelf ook kan niks kwaad.
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 03 okt 2010 23:54
door nixie60
Het achterwiel mag draaien ja (hoeft niet als ie niet uitvalt), maar niet snel, heel langzaam gewoon. Stel m af bij warme motor, dat ie net niet uitvalt, zolang ie niet uitvalt is er niks aan de hand.
Aan de zijkant van je carter zit een kruiskop schroef, draai deze los als ie op de bok staat en wacht tot hij stopt met lekken. Dit is de meetschroef voor je hoeveelheid ATF wat erin zit. Alles wat er teveel in zit komt er via dat gat weer uit.
Geloof me, dat persen komt door teveel ATF olie.

Ik heb geen kruiskop schroef, maar wel zo'n 8 hoek schroef.

Die zit best ver onderaan mijn carter (1 cm van de onderkant af ofzo). Is dit hem?
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 03 okt 2010 23:56
door Ricker
Als dat de enige schroef is, dan ja, verder heb ik geen verstand van jouw type blok.
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 04 okt 2010 00:03
door nixie60
Bij de FAQ koppeling veren inkorten, zie ik ook dat daar het schroefje ongeveer net zo laag zit als de mijne. Als dat daadwerkelijk dat afstelschroefje is, dan zit er bij mij idd te veel ATF in.

Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 07 okt 2010 00:36
door nixie60
Even een technische vraag. Hoe komt het dat hij meer toeren maakt in z'n 1 als er teveel ATF olie in de carter zit?
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 07 okt 2010 16:26
door Ricker
Als jij met je fiets door een plas water rijdt van 5cm diep voel je misschien niks, rij je door 15cm heen begint het zwaarder te worden toch, zelfde principe.
Vloeistof verplaats je moeilijker dan lucht.
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 07 okt 2010 19:43
door nixie60
Aah, dus dan word het ook moeilijker om snel naar z'n 2 te gaan. Bedankt voor de uitleg.
Kan daarom trouwens te veel ATF veroorzaken dat hij minder snel optrekt?
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 07 okt 2010 20:33
door Joren
Ik neem aan dat je weet hoe een koppeling werkt. Door centrifugale krachten worden de segmentjes namelijk tegen het koppelingshuis geperst.
Als er een normale hoeveelheid olie inzit, zal de koppeling voor een héél klein deel in de olie staan om zichzelf te smeren.
Als jij er teveel ingooit dan staat de hele koppeling onder de olie en moet ie dus alle olie wegdrukken bij het overschakelen. Ook zit er dan nog olie tussen en zorgt ervoor dat de koppeling makkelijker glijd, dus minder grip heeft.
gewoon even schroefje losdraaien en een bak eronder, houd ook ff een doek bij de hand

.
succes
Re: Stotterend uitrollen
Geplaatst: 07 okt 2010 21:05
door nixie60
Hehe, zal ik doen.

Bedankt voor de wat uitgebreidere uitleg.
