• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

verbruik

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 02 mei 2011 15:09

De 21mm PHVA heeft een andere maat.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

tvdtomos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 02 mei 2011 15:48

hoe krijg je het ori luchtfilter eraf dan? gewoon die beugel eraf rossen, en dan kan je dat kapje eraf halen? of kan het ook met beleid..

groet, :koning:
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 02 mei 2011 16:02

Schroefje van de beugel losdraaien? :lol:
Gaasfilter met zwart kapje kan je gewoon loshalen. Beugeltje eraf, en dan kan alles eraf.
Laatst gewijzigd door brombertje op 02 mei 2011 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 02 mei 2011 16:03

De 21mm PHVA heeft een andere maat.
Dat dacht ik dus al....

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 mei 2011 16:07

Zie mijn set-up mn onderschrift.

Ik moet regelmatig naar mijn stage zo'n 30km van mijn woonplaats. Dus 60km in totaal.

De tank is in 2 dagen op als die afstand rij. Is dat niet wat teveel? tankinhoud is dan 3 liter excl. de 1 liter reserve. Dan rijd mn brommer dus 1 op 20. Is dat niet wat teveel?

Als je elke dag 30 km heen en 30 km terug rijdt, en je tank is in 2 dagen leeg, dan heb je 120 km gereden. Op een tank van 4 liter is dat een verbruik van 1:30, niet van 1:20. Bovendien moet je niet de grootte van je tank als maatstaf nemen, want ondanks de beweringen van Tomos gaat daar geen 4 liter in. Je kunt beter kijken bij de pomp hoeveel liter je iedere keer tankt. Als je, net als ik, gaat tanken op het moment dat je 'm op de reserve moet draaien, zul je merken dat je er bij de pomp met moeite 3,3 liter in krijgt, en dan moet je 'm tot de rand vullen. Wat in jouw geval betekent dat je verbruik 120/3,3 ongeveer 1: 36 is.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 02 mei 2011 16:12

Klopt, je krijgt er net iets meer dan 3 liter in als je net op reserve schakelt. Gewoon goed kijken hoeveel je tankt als je rijdt, en je km-stand bijhouden. Liefst op een teller, want je maakt soms meer km's dan je denkt, op korte stukjes.
Ik had laatst 20 km op de teller, 100 km erbij gereden en ik kreeg er met moeite 3 liter in toen ik ging tanken. En eigenlijk was dat al teveel want ik kreeg mijn olie er amper bij. :lol:

ps. ik heb een digitale fietsteller van de Action, ingesteld op 20 inch (is ongeveer gelijk aan de GPS snelheid van de MIO).

tvdtomos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 02 mei 2011 16:19

Ik moet regelmatig naar mijn stage zo'n 30km van mijn woonplaats. Dus 60km in totaal.

De tank is in 2 dagen op als die afstand rij. Is dat niet wat teveel? tankinhoud is dan 3 liter excl. de 1 liter reserve. Dan rijd mn brommer dus 1 op 20. Is dat niet wat teveel?

Als je elke dag 30 km heen en 30 km terug rijdt, en je tank is in 2 dagen leeg, dan heb je 120 km gereden. Op een tank van 4 liter is dat een verbruik van 1:30, niet van 1:20. Bovendien moet je niet de grootte van je tank als maatstaf nemen, want ondanks de beweringen van Tomos gaat daar geen 4 liter in. Je kunt beter kijken bij de pomp hoeveel liter je iedere keer tankt. Als je, net als ik, gaat tanken op het moment dat je 'm op de reserve moet draaien, zul je merken dat je er bij de pomp met moeite 3,3 liter in krijgt, en dan moet je 'm tot de rand vullen. Wat in jouw geval betekent dat je verbruik 120/3,3 ongeveer 1: 36 is.
ohhhhh :') ik rij dan 1 dag die 62 km en dan nog ongeveer 20 km en dan houd het op met de normale tank (dus niet reserve meegerekent).dus als je 82/3.5=22.85 km per 1 liter verbruik. nou dan nog die kleine reserve tank van 0.5 liter erbij en je hebt 4 liter :wink: . Ik ga wel eventjes die standaard luchtfilter er weer op fixen en dan kijken of het verschil uitmaakt of niet..

Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
15/15 carb
Biturbo
twv 26/22

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 02 mei 2011 16:24

Met standaard A3 filter wel ff kleinere sproeier monteren. ;) Ik gok op 58/60/62.

tvdtomos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 02 mei 2011 16:28

uiteraard.. maar 58 is dat niet te kleine sproeier?? denk eerder aan sproeier maat 64.. maargoed ik heb nog sproeiermaten thuis liggen maat 58 dus misschien toch maar eventjes proberen :D

Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
15/15 carb
Biturbo
twv 26/22

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 02 mei 2011 16:31

Het is gewoon een kwestie van proberen. Ik rij nu ook 60+ met sproeier 58 in een 17,5mm carb. (met 50cc, dat wel)

tvdtomos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 02 mei 2011 16:35

ja dat bedoel ik, maar jij hebt wel weer een 17.5 carb. Kijk wel eventjes, en hopelijk gaat het verbruik dan lekker omlaag.
Morgen een updatje

Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
15/15 carb
Biturbo
twv 26/22

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 mei 2011 16:58

ohhhhh :') ik rij dan 1 dag die 62 km en dan nog ongeveer 20 km en dan houd het op met de normale tank (dus niet reserve meegerekent).dus als je 82/3.5=22.85 km per 1 liter verbruik. nou dan nog die kleine reserve tank van 0.5 liter erbij en je hebt 4 liter :wink: . Ik ga wel eventjes die standaard luchtfilter er weer op fixen en dan kijken of het verschil uitmaakt of niet..

In plaats van meesmuilend kijkende smileys te plaatsen kun je ook gewoon proberen je situatie wat duidelijker uit te leggen. Het is 60 km op en neer naar je stage, vertel je zelf, en je tank is na 2 dagen leeg. Hieruit concludeer ik logischerwijs dat je dan ook op dag 2 weer naar je stage gaat. Wat bedoel je met "dan nog 20 km"? Leg je op diezelfde dag 1 nog 20 km af, maar dan op weg naar andere dingen? Of rij je die 20 km op dag 2?

Hoeveel er in je reservetank gaat doet er niet toe, en dat hoef je dus ook niet mee te nemen in je berekening. Ik neem tenminste aan dat je je tank niet helemaal leeg rijdt, want dan kom je stil te staan. Dus dat zal iets van 3,3 hooguit 3,5 liter zijn.

tvdtomos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 02 mei 2011 23:03

cosmo loop niet zoveel te kramen.. ik rij die 62 km in totaal in 1 dag. Dan kan ik nog 20 km ongeveer rijden totdat mijn tank op de reserve over moet gaan. Oftewel ik kan in totaal 82 km rijden met een volle tank. Dus dat is dan 82/3.5 = 23 km op 1 liter verbruik.

Voor de rest heb je gelijk, die smileys hadden niet gehoeven.

Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
15/15 carb
Biturbo
twv 26/22

Plaats reactie
  • Afdrukweergave