Pagina 2 van 6
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 20:37
door brombertje
13.500 rpm, 10,5 kW (14 pk!!) en 6 versnellingsbak.
Dat bedoelde ik dus. Hele goede cilinder en versnellingsbak

Je komt niet zomaar op 160 km/u met 50cc.

Die cilinder moet op hele hoge toeren, en veel koppel getuned zijn, en dan op een goed blok met 6 bak.
Waarschijnlijk hele grote vlinderpoorten, ook voor de uitlaat. Roterende in- en uitlaat zodat je geen expansie nodig hebt, en zo op alle toeren het meeste vermogen en koppel eruit halen. Of een hele goede opmaat voor een brede powerband, waar je meeste koppel en vermogen ligt, en dan de bak en vertanding aangepast op die powerband. Dan heb je onderin elke versnelling het beste koppel, en bovenin het beste vermogen.
Er komt meer bij kijken dan een standaard blokje in elkaar zetten.
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 21:26
door 2pac
Klopt helemaal wat je zegt
Je kunt De binnenvertanding van een D6 gewoon kopen dus 6 vbersnellingen past in een 4tl blok
Ze hebben ook een 4tl blok gebruikt voor de D6
deze cil zat oa op een d6

Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 21:57
door Ingmar.
14 pk uit een 50 cc is niks hoor
Je kan 20-21 pk makkelijk halen als je genoeg kennis hebt

Weet zelfs een tuner die denkt dat je 27 pk heel makkelijk kan halen.
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 22:04
door 2pac
Ja klopt
Het enige wat je nodig hebt is veel geld en veel verstand
Vanmij foeft hij geen 160 te lopen 130 ofzo is ook prima
Het is maar dat ik legaal over de snelweg kan

Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 22:15
door Ingmar.
Als je 60 km/h gaat mag je de snelweg al op
Alleen persoonlijk zou ik niet zoon cilinder als basis nemen voor zoon brommer:P
Zo heel veel potentie zit er namelijk niet in deze cilinder er zijn leukere cilinder.
Die meer vermogen leveren en nier enorm duur zijn.
En nog even over die roterende inlaat. als je zoveel toeren(15-16k) wilt draaien dan is zuigergestuurd niet echt ideaal.
Ook omdat je zegt dat je een 29mm carb wilt gebruiken. Die inlaatpoort in die cilinder is daar veels te klein voor.
dan krijg je er dus niet zoveel mengsel in als je wilt.
Wat wel kan met een roterende inlaat
En die putjes in de cilinder ios voor de smering aangezien het chrome wand cilinders zijn.
Tegen woordig heb je nicasil cilinder en dan is dat niet meer nodig ook is nicasil gewoon beter
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 22:25
door 2pac
Als je 60 km/h gaat mag je de snelweg al op
Alleen persoonlijk zou ik niet zoon cilinder als basis nemen voor zoon brommer:P
Zo heel veel potentie zit er namelijk niet in deze cilinder er zijn leukere cilinder.
Die meer vermogen leveren en nier enorm duur zijn.
En nog even over die roterende inlaat. als je zoveel toeren(15-16k) wilt draaien dan is zuigergestuurd niet echt ideaal.
Ook omdat je zegt dat je een 29mm carb wilt gebruiken. Die inlaatpoort in die cilinder is daar veels te klein voor.
dan krijg je er dus niet zoveel mengsel in als je wilt.
Wat wel kan met een roterende inlaat
En die putjes in de cilinder ios voor de smering aangezien het chrome wand cilinders zijn.
Tegen woordig heb je nicasil cilinder en dan is dat niet meer nodig ook is nicasil gewoon beter
Oke maar ik wil hem het liefst wel zo orgineel mogelijk houden lijkt me wel het vetst
Roterende inlaat word veel ste moeilijk voor mij
Ik wan wel een ts50 cilinder kopen Hetzelfde als een bt alleen voor 4tl
En dan de poortmap erin freezen van een tomos senior cilinder die draaien rond de 12000 toeren dus heeft ook wel potentie
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 23:00
door Ingmar.
Oke word dus gewoon een zo goed mogelijke replica ?
Foto van die cilinder?
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 23:01
door brombertje
Het antwoord is er al, voor veel vermogen met kleine cilinders. Dat heet 2 takt injectie.

Sterker dan 4 takt, en zuiniger dan gewone 2 takt, soms nog zuiniger dan 4 takt.
Het mengsel wat je injecteert kan je eigenlijk zo veel maken als je wilt. Een injectie heeft niets te maken met inlaatpoorten, of expansiepijpen, of roterende in/uitlaat. Moment van injectie gebeurt als de uitlaatpoort dicht zit, dus er gaat geen mengsel verloren, en de verhouding van het mengsel is onbeperkt regelbaar. Je moet wel een goed afgestelde ECU hebben.
Goede 50 cc injectie cilinder, goede schakelbak, en de 150 km/u is zo bereikt.
Dan een mooie grote uitlaatpijp met demper, aangezien je toch geen expansie nodig hebt. Dan is een grote pijp, die de uitlaatgassen goed kan wegvoeren genoeg. Demper tegen het geluid.
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 23:20
door Ingmar.
Een 2 takt met gewone spoelers geeft wel stukken meer vermogen
En 2takt heeft zoizo al meer vermogen dan 4takt
Een goeie expansie uitlaat is kan het vermogen met bijna een ongelovelijke 200%! omhoog brengen.
En Expansie uitlaat is eigenlijk een soort turbo.
Daarmee kan je met alleen injectie niet aan tippen !
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 23:41
door brombertje
Expansie zorgt voor het terugblazen van het mengsel je cilinder in, wat normaal verloren gaat door de tegelijk geopende spoel en uitlaatpoorten. Daarom geeft expansie meer vermogen op een gewone 2-takt, omdat je anders veel mengsel kwijt raakt. Dat is de funcie van expansie, en werkt eigenlijk alleen maar in een bepaald toerengebied. Daar heb je met injectie nooit last van. Je hebt een injector die op tijd mengsel in spuit als de uitlaatpoort dicht zit.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_d ... ke_engines
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 23:48
door Ingmar.
En welk voertuig heeft dat dat?
En hoeveel vermogen gooit het er uit
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 23:53
door brombertje
Aprilia Di-Tech en Piaggio Purejet bijvoorbeeld. Gaan met alleen ECU tuning en variobegrenzing eruit al 80/90, en trekken keihard op. Een standaard ditech trekt al zo hard op als een ontgrensd minarelli verticaal blok. ECU getuned, en met overrange en lange vertanding trekken ze nog zo snel op, en halen makkelijk over de 100.
http://www.speed-sports.com/motorscoote ... itech.html
ps, in standaard setup halen ze al meer dan 1 op 50, en dat voor een 90 kilo zware scooter.
Wat je niet nodig hebt: carburateur, sproeiers, expansieuitlaat.
Wat je nodig hebt: injector, regelaar voor je mengsel, olie en benzine pomp, compressor en ECU met sensoren.
Nadeel. Eenmalige aanschaf.
Voordeel: Zuiniger en krachtiger dan alle andere motoren.
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 23 jun 2011 23:59
door Ingmar.
Snelheid en keihard optrekken zeggen niks

12 pk kan hard optrekken maar 27 pk gaat nog harde
En dat hij 100km kan en er rap is zegt niks over het vermogen wat zoon motor kan leveren.
Maar laten we maar niet te ver offtopic gaan

Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 24 jun 2011 00:13
door brombertje
Idd, laat 2pac maar zijn wegracer bouwen.

Ook gaaf project hoor.

Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 24 jun 2011 00:13
door Ingmar.
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 24 jun 2011 00:24
door 2pac
Poeh dat is zware vertanding
Ik dacht zelf toch aan om een orgineel beestje te gaan bouwen
Mischien ook wel een D5 cilinder eronder is wat simpeler en iets makkelijker aan te komen
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 24 jun 2011 00:31
door Alex..
ik hoop dat het je lukt man, dat is echt uniek hierzo,
en onthoud, slovenen hebben alles, en als ze het niet hebben maken ze het wel,
nadenken kunnen ze niet, maar bouwen als de beste
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 24 jun 2011 00:41
door 2pac
ik hoop dat het je lukt man, dat is echt uniek hierzo,
en onthoud, slovenen hebben alles, en als ze het niet hebben maken ze het wel,
nadenken kunnen ze niet, maar bouwen als de beste
hahaha wat een meesterlijke reactie

Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 24 jun 2011 15:41
door lukieluke
Ik had laatst nog zo een oost blokker die had gewoon een gehele cilinder zelf gemaakt. Een watergekoelde tomos replica cilinder dacht ik. Helemaal laten maken en een nicasil wand in laten zetten. Als ik hem nog kan vinden zal ik het even posten.
Even terugkomen op brombertje. Heb zelf ook een ditech gehad. Perfecte scooters en je hebt gelijk. TOT een zekere hoogte. Want hard kunnen ze niet. Als je alles koopt 70cc, malossi ecu, polini injectieveer, overrange setjes ed. zal je maximaal 120 op de teller halen. Vergeet niet dat dat 100 echt km/h zijn. Dit komt doordat de injector geen hogere toeren aankunnen dan de ditech scooter nu kunnen. Er zijn veel mensen die hoogtoerige cilinder hebben willen pasmaken op de scooter en zonder succes. Bougies gingen stuk (ditech zijn bougievreters, vooral als ze hard gaan), de cilinderkoppen moesten bewerkt worden en de scooter kwam niet in zijn powerband door de ecu en injector.
Re: Tomos D6 wegracemotor
Geplaatst: 24 jun 2011 15:53
door brombertje
Die wil ik wel zien.