• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koppel kwijt na zuiveren carburateur

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
JMH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor JMH » 08 jul 2013 14:37

Ik heb de cilinder ondertussen losgehaald en ben nu op het punt gekomen dat ik onderdelen moet bestellen (krijg het vliegwiel er ook niet af zonder vliegwieltrekker). Echter, was de bovenkant van de cilinder heeeeel erg vies (dikke zwarte laag). Het vuil heb ik er zo goed mogelijk af gekregen, maar ik vraag me af of het kuiltje in het midden hoort, of dat dit ingevonkt is door de bougie. De zuigerveren zien er overigens nog uitstekend uit en hebben ook nog steeds hun veerkracht, dus ik verwacht niet dat nieuwe zuigerveren beter werken. Van binnen ziet de cilinder er erg schoon uit en was prima vettig.

Denken jullie dat de zuiger nog goed is, of moet deze vervangen worden?
Afbeelding

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 08 jul 2013 17:15

er hoort geen gat of kuiltje in je zuiger te zitten dus ik denk dat er wat verkeerd zit met de bougie dat die erin brand

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 08 jul 2013 17:45

Gat in de zuiger komt geloof ik door een verkeerd afgestelde ontsteking. Kan het trouwens ook fout hebben...

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 08 jul 2013 17:59

ik zat daar ook over te twijfelen het klopt wat homoetje zegt van verkeerd afgestelde ontsteking

JMH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor JMH » 08 jul 2013 19:09

Bedankt voor jullie reacties. Het is niet echt een gat, maar een kuiltje. Als ik afbeeldingen van nieuwe cilinders bekijk op internet, lijkt hier wel zo'n zelfde kuiltje in te zitten. Is dat niet het puntje waarmee ze hem op de draaibank hebben uitgelagerd?

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 08 jul 2013 21:11

nee heb nog nooit een nieuwe zuiger gekocht waar een kuiltje boven in zat

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jul 2013 21:32

Kuiltje is normaal, dit heeft te maken met de fabricage van de zuiger en het inspannen in een draaibank. Dit komt iig niet van de bougie of het vonken ervan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MrMike
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 09 jul 2013 13:08

Gaatje is inderdaad normaal. Niet een orginele zuiger maar ze hebben wel vaker zo'n gaatje in het midden.

Op de foto ziet het er nog goed uit. Zolang er geen diepe groeven of krassen inzitten lijkt is het prima.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."

JMH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor JMH » 09 jul 2013 14:02

Oke, top! dank jullie wel. Ik heb de onderdelen besteld, ook geen zuigerveren mee besteld aangezien ik er van overtuigd ben dat deze nog dik in orde zijn. De cilinderwand en de zuiger hebben verder ook geen teken van slijtage in de vorm van groeven of iets dergelijks. Contactpuntje, bougiekabel, bougie, dat soort zaken wordt allemaal vervangen. Uiteraard ook alle keerringen, aangezien hij witte rook had en af en toe wat lekkage had. Ik hou jullie op de hoogte :)

JMH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor JMH » 13 jul 2013 17:57

Ik heb vandaag 5 uur gesleuteld aan de tomos. Het blok is helemaal uit elkaar gegaan, ik heb alles schoongemaakt en met nieuwe keerringen en pakkingen weer in elkaar gezet. Ik heb het gevoel dat hij meer compressie heeft dan voorheen en de nieuwe bougie (0,5mm, volgens werkplaatshandboek) vonkt goed. Daarnaast heb ik het contactpuntje vervangen en opnieuw afgesteld (0,4mm, 0,35-0,45 is volgens werkplaatshandboek). Het ontstekingstijdstip heb ik laten staan zoals het was (had het gemarkeerd).

Nu het probleem: Met choke erop start de tomos uitstekend na 1 keer kicken. Echter, wanneer ik choke eraf haal valt hij uit. Starten zonder choke gaat niet, tenzij ik wat gas bijgeef. De tomos schiet meteen in volle toeren en valt weer uit. Mijn eerste gedachte: valse lucht. Helaas kan ik niet eens een deo test uitvoeren, omdat het ding meteen hoge toeren pakt en dan uitvalt. Toen dacht ik: wellicht komt het door het nieuwe gaasfilter. De diameter van de gaasfilter was wat te groot, dus heb ik hem met tape op de carburateur gemonteerd. Eventueel kan ik als hij te veel herrie maakt dan de luchtdemper nog een keer bevestigen met een zelfgemaakte adapter ofzo, dat lijkt me niet zo'n probleem. Maargoed, ik dacht dus dat de tomos wellicht te VEEL lucht zou krijgen, dus heb ik met m'n hand de helft van de lucht invoer afgesloten. Het leek erop dat de tomos toen een stuk beter liep, maar nog steeds te hoge toeren in stationair of hij valt uit, afhankelijk van hoe ik de stationairschroef afstel (ofja, de gaskabel dan want het is een Encarwi carb). Ik heb vervolgens het gaasfilter eraf gehaald en weer de luchtdemper aangesloten zoals het eerst ook zat, zonder filter dus. Nog steeds loopt de Tomos belabberd, hij start, knalt in z'n toeren en valt weer uit.

Ik heb werkelijk even geen idee wat er aan de hand kan zijn. ATF olie is trouwens ook ververst.
Wie kan mij helpen? (ik ben van 15-24 juli op vakantie, dus dan reageer ik niet maar daarna wil ik de tomos wel graag weer een keer aan de praat krijgen...).

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jul 2013 08:57

Zit er geen scheurtje/ breuk in het spruitstuk waar deze op de inlaat geschroefd zit? Ik heb dat bij mijn brommer ook eens gehad en dan loopt ie idd niet echt lekker meer. Voor het uitvoeren van de deotest kun je met de choke-stand spelen (tot uiterlijk er net niet afhalen) totdat je een stand vindt dat de motor een mooie rustige loop krijgt. Eventueel laat je een ander persoon de deo oid op die plaatsen spuiten waar je lekkage vermoed. Het op hol slaan van de motor zodra je de choke eraf haalt doet al vermoeden dat er idd een valse luchtlekkage zit.

Ik neem aan de het deksel er ook recht opgeschroefd zit en de kabel nergens klemt. Mocht eea geen oplossing bieden kun je nog overwegen de gasschuif te vervangen. Als deze teveel is afgesleten kan dit ook problemen geven.

In principe zijn de Encarwi's ingesteld met het gaasfilter, dus qua sproeier zou het goed moeten zijn.

Btw, bij het afstellen van de ontsteking is ook van belang dat je niet alleen de opening van de punten op 0.35-0.45mm goed zet, maar ook het moment van openen. Gewoon even controleren of de punten idd op het juiste tijdstip openen (1.8-2.0mm voor BDP). Normaal doe je dat met een testlampje, maar met een vloeitje (bijv. van shag) ertussen gaat ook goed. Je draait het vliegwiel in de richting van de pijl op de zijkant terwijl je aan de vloei trekt (zachtjes). Wanneer de vloei er tussenuit komt is dat het moment van openen. Controleer vooraf of de merktekens op de buitenzijde van het vliegwiel en carter overeenkomen met de voorontstekingmaat. Als deze niet zichtbaar (meer) zijn kun je vooraf dit controleren door de dunne achterzijde van de schuifmaat door het bougiegat te steken en dan het BDP te bepalen. Bij de maat die je afleest de afstand voor BDP optellen en de schuifmaat blokkeren. Vervolgens de zuiger wederom van onder laten komen totdat deze de stift van de schuifmaat raakt. Dan moeten de merktekens op carter en vliegwiel overeen komen of kun je de merktekens aanbrengen (mits het vliegwiel juist gemonteerd zit).

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

JMH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor JMH » 14 jul 2013 15:56

Bedankt voor je snelle en volledige reactie! Ik ga al je tips opvolgen wanneer ik terug ben van vakantie. Sowieso lijkt het me inderdaad ook verstandig om het ontstekingstijdstip in ieder geval nog goed te controleren en indien nodig bij te stellen. Mijn vader heeft hier wat meer ervaring mee, dus ik zal hem vragen om me hier even bij te helpen (hij is nu zelf ook op vakantie, vandaar dat ik gisteren niet verder ben gekomen dan het afstellen van het contactpuntje). Ik heb van alles optisch gecheckt op lekkage, maar het spruitstuk inderdaad nog niet, aangezien die zo dikwandig is dat het me niet logisch leek dat deze lekt, maar dat ga ik dus nog doen. Daarnaast denk ik dat ik een nieuwe pakking ga halen voor het spruitstuk, want die zat niet bij de standaard set inbegrepen, de uitlaatpakking wel. Daarnaast beschikt het blok nu over een koppakking, wat eerder ontbrak. Alle pakkingen heb ik goed verwijderd en de delen lichtjes opgeschuurd met korrel 400 zodat de nieuwe ingeoliede pakking goed dicht. Het deksel van de gasschuif zit er overigens wel recht op, dat was het eerste dat ik nog controleerde. Zou het inderdaad kunnen dat de gasschuif dusdanig versleten is dat de Tomos nu ineens deze rare streken uit begint te halen? Voorheen heeft hij namelijk wel redelijk goed gelopen.

Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor al het advies! :D

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jul 2013 17:19

Voor wat betreft het spruitstuk, deze kan breken net naast de bevestigingsbout, terwijl je dit niet ziet (een van de "vleugeltjes"). Hierdoor dicht de pakking niet goed af.

JMH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor JMH » 26 jul 2013 13:20

Het spruitstuk is inderdaad kapot. Weet iemand een adresje waar ik deze kan krijgen?

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 26 jul 2013 14:11

Josdijkman.nl

JMH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor JMH » 08 aug 2013 09:27

Bij josdijkman.nl kon ik hem ook niet vinden.

Uiteindelijk ben ik geslaagd via marktplaats. Eerder had ik al een nieuwe pakking gehaald voor tussen de cilinder en het spruitstuk. Nadat ik het spruitstuk had gemonteerd startte hij direct op choke en bleef hier ook prima op lopen. Echter, wanneer ik wat gas gaf of probeerde om stationair te lopen, sloeg de tomos steeds af. Bij vol gas deed hij het wat langer. Mijn eerste indruk: weer valse lucht.

Ik heb de nieuwe pakking toen ingesmeerd met tweetakt olie en vervolgens liep de Tomos super. Helaas komt hij voor m'n gevoel nog niet helemaal op toeren (heb nu wel 22T achter i.p.v. 24T) en lijkt het alsof hij soms wil gaan 4takten, maar dan doet ie het nét niet. Toch nog maar een keer er echt goed voor gaan zitten en de ontsteking perfect afstellen, wellicht dat daar nog wat te halen valt. Ik ben in ieder geval blij dat hij het nu weer doet, want ik was het wel een beetje beu aan het raken :P. Bedankt voor alle hulp!

Nog een kleine note: in m'n encarwi carburateur zit een messing buisje geklemd waar de sproeier in gedraaid moet worden, deze is er een keer spontaan uitgedonderd, de perspassing is dus niet echt geweldig. Nu heb ik hem weer op de juiste plek teruggedaan door een schroef te draaien in het gat waar normaal de sproeier in moet, zodat ik hem juist kon draaien (dat is erg belangrijk, want de gasschuif valt hier overheen) en op de juiste hoogte kon monteren. Uiteindelijk zit hij weer vast "geperst", maar toch heb ik er niet heel erg veel vertrouwen in dat dit buisje goed blijft zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dat buisje met een druppeltje lijm op z'n plek houden als hij een keer los trilt (dat merk ik vanzelf, want dan loopt de tomos gewoon niet meer verwacht ik)?

JMH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor JMH » 13 aug 2013 21:39

Ik heb met GPS gemeten en de tomos loop maximaal 38-39km/h. Morgen ga ik het ontstekingstijdstip controleren (heb de FAQ uitgeprint), het contactpuntje heeft wel de goede afstand, dit had ik meteen gedaan aangezien deze nieuw is. Daarnaast heb ik vandaag de bougie er weer even uit gehaald (nieuwe) en deze was nattig en super zwart. Ik had dit wel verwacht, aangezien de tomos niet op toeren komt wanneer ik de inlaatdemper bevestig, maar wel wanneer ik het verbindingsstuk tussen de lucht inlaat demper en de carburateur wat scheef trek waardoor er makkelijker lucht inde carburateur komt (toch vind ik dit erg raar, want als ik zelf met m'n mond door de inlaatdemper zuig of blaas gaat er echt een flinke berg lucht doorheen zonder moeite).

Nu vraag ik me af wat het meest verstandige is. Sowieso check ik morgen het ontstekingstijdstip. Stel: het ontstekingstijdstip staat niet goed, kan dat ook een zwarte bougie veroorzaken (want de brandstof wordt minder efficiënt verbrand)? Ik meen dat er nu een 50 sproeier in zit, moet ik dan maatje 48 of 46 eens proberen? Eigenlijk wil ik de tomos namelijk wel goed laten lopen inclusief die lucht inlaatdemper, want nu maakt hij me wat te veel herrie...

Wat denken jullie? :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki