• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijd even volgas en zakt dan terug

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
T-bone
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor T-bone » 19 aug 2015 09:07

98 benzine heeft een hoger octaangehalte en is onder hogere druk meer samenpersbaar ten op zichte van zelfontbranding om deze rede wordt 98 vaak gebruikt tegen pingelen ( detonatie )

Indien zelfontbranding plaats vind in een tweetakt motor wordt er ons dus eigenlijk verteld dat de compressiedruk te hoog is voor de benzine die we er in gooien , dus door benzine te tanken met een hoger octaan gehalte wordt de zelfontbranding weg genomen , waardoor de motor veel beter loopt .

Dit ter verduidelijking van mijn bovenstaande opmerking .

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 20 aug 2015 10:33

Omdat de uitlaat voordien dicht geslibt was kan het ook wel zo zijn dat er in de uitlaatpoort op de cilinder ook troep zit. Dit zou je ook even kunnen checken.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 20 aug 2015 12:42

98 moet dan de verhouding aangepast worden?
ik heb net een volle kan en ik meng 1:45.

En dank je dat je blijft volgen ik moet nog veel leren :)

Zaterdag ga ik ermee bezig ik houd je op de hoogte.
Too much starbucks coffee, coffee, coffee!

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 20 aug 2015 21:31

Kan je dat pingelen nader uitleggen?

De uitlaatpoort had ik al bekeken en was geheel vrij van roet en troep. Wel viel mij op dat bij het uitstoken van de uitlaat alleen het einde van de uitlaat echt uitbrandde en in de bocht (S bocht) kreeg ik eigenlijk niets uit. Vroeger had ik zo'n zundapp uitlaat en daar sloegen dan aan beide kanten de vlammen uit. De rest heb ik uitgeklopt met een rubberen hamer om de pijp niet te beschadigen.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 21 aug 2015 21:51

Je zou nog kunnen proberen met een trekveer oid in de uitlaatbocht te bewegen, misschien zit daar toch nog wat troep in wat de doorgang iets belemmerd.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 21 aug 2015 22:31

dat is een goede idd, zie je ik moet nog veel leren :D

T-bone
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor T-bone » 21 aug 2015 22:33

Nee hoor bij 98 gewoon dezelfde mengverhouding als bij 95

5 liter benzine - 1/10 liter olie

oftewel op 5 liter ( 10 cl oftewel 100 ml )

Als je motor werkelijk pingelt ( detoneert ) dan zit het er dik in dat het met 98 afgelopen is

Dit is een erg mooi onderwerp ( detonatie )

Hangt ook oa samen met de hittetemperatuur van je motorblok
Als je zuiger boven aan in de cilinder staat ( BDP ) dan moet bij een 50 cc de afstand aan de rand tussen de zuiger en cilinderkop tussen de 0.5 en 0.7 mm te zijn
Als deze afstand te groot is dan dan kan het zijn dat de motor veel te warm wordt waardoor het benzine lucht mengsel
spontaan ontbrand bij het comprimeren nog voor dat de bougie een vonk afgeeft ( het bekende pingelen ) .

Tanken we nu 98 die een hoger octaangehalte heeft dan kan het zijn dat er geen zelfontbranding plaats vind omdat de compressie voor de zelfontbranding bij 98 hoger mag zijn , 98 heeft de zogenaamde hogere klopvastheid .
waardoor het pingelen bij een warmere motor uit zal blijven .

Bij pingelen ( detonatie ) hoor je vaak een metaalachtig geluid en hierdoor zal je motor vermogen in leveren , het kan echter
ook voor komen dat detonatie in de motor aanwezig is zonder dat het goed hoorbaar is .

Proberen met 98 kan altijd voor een Euro meer tov 95 weet je of het geholpen heeft en de motor draait er nooit slechter door .

succes er mee techneut .

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 21 aug 2015 22:48

duidelijk verhaal weer. thnx alvast. Ik meet morgen die afstanden even na.

ik heb iig zojuist de ontsteking verzet zoals john als aanbeveelde, morgen eerst ff proef rijden.
Wel zag ik nu weer dat de lekkage op het voortandwiel dus niet weg is, dus die morgen ook vervangen als hij goed loopt, die keering had ik al besteld voor de zekerheid. De krukaskeering was wel kurkdroog en zo te zien nieuw dus die hoeft niet.
Vraagtekenveertje komt morgen ook binnen dus ik heb morgen weer een lekker sleuteldagje.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 22 aug 2015 16:03

Beste volgers,

probleem 1 is opgelost, het stotteren. John's advies gevolgd en hij loopt als een trein. Wel kanttekening dat hij alleen goed loopt op de oude bougie Bosna super F75 en de nieuwe NGK b6hs niet. :o en die Bosna kan ik nergens vinden had wel een bougie converter gekeken maar die hij aangaf is de NGK b6HS dus werkt in dit geval niet.

Maar John bedankt iig.

Maar nu probleem 2, althans probleem, meer vraag om advies.
Ik wilde het vraagtekenveertje vervangen want dacht dat die kapot was, niet dus.
Ik had dus al besteld, een compleet pakkingset (dacht heb ik de rest op voorraad) en vraagtekenveertje, en keeringset voortandwiel. die lekte toch dus meteen vervangen.

Nu haal ik het carterdeksel los maar ondanks dat deze best nieuw was zag ik dat hij kapotgedraaid was tussen een bout dus geluk bij ongeluk. Maar nu komt het puntje waar ik graag advies bij wil.

1. het buitenste koppelingssegment is de buitenste rand aan het afbrokkelen, dus beter ineens vernieuwen nu het toch open ligt. Toch?
Alleen zouden jullie dan de binnenste die eigenlijk goed is ook doen?

2. Maar aangezien ik toch een compleet pakkingset heb besteld, wat zouden jullie dan nog meer ineens doen?

3. En ik vond 2 kleine ringetjes en 1 grotere in het deksel, nu wordt dat wel beschreven dat dat kon, maar over 2 en niet waar die terug horen.

Sorry voor de vele vragen ineens. :? ik heb ze maar genummerd voor het gemak :D

P.s. hoeveel speling van links naar rechts zeg maar mag het kickstartasje hebben?

T-bone
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor T-bone » 22 aug 2015 17:15

Die ringetjes blijven plakken aan het deksel als je deze weg haalt ze horen om de assen te zitten het zijn afstandsringetjes om de speling weg te nemen .
In het deksel zitten as gaten waar deze assen als je het deksel monteert in schuiven , bij het verwijderen van het deksel is de kleefkracht van deze ringetjes aan de deksel zijde groter dan de kleefkracht van de ringetjes op de assen .
bij het vrijkomen van de assen in het deksel valt de kleefkracht van het deksel weg en vallen en vallen de ringetjes in het deksel of op de grond .
kijk naar de binnendiameter van de ringetjes en vergelijk die met die van de assen die bij montage in het deksel schuiven en je hebt de plaats van de ringetjes terug gevonden , gewoon over de juiste assen terug schuiven en dan het deksel weer terug plaatsen .

Succes

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 26 aug 2015 22:04

Even een update.

Zoals al gezegd maar meteen wat meer aangepakt.

Tandwielkeerring vervangen, hels karwei de vorige eigenaar had de keerring aan de buiten ring vastgekit :( .
Maar het is gelukt, wel de vraag meteen hoe ver drukken jullie die erin? Gelijk buitenrand met het blok of helemaal achterin?
Ik zag op foto's op google (deze site deed het niet, waar ik paar dagen al last van heb) dat die vooraan met de rand gelijk zat. Dus hopelijk goed gedaan. Buitenrand ingesmeerd met kogellagervet en de bus pakking op de binnenrand gedaan. Tevens een stuk fietsband tussen de borgring en moer. En wat blijkt kurkdroog :D

De versnelling ook aangepakt, tussen de eerste versnelling en het huis zat geen shim bij het uit elkaar halen. Bij het in elkaar zetten had ik die er wel ingedaan wat resulteerde in een vast achterwiel. Gebeurt dit vaker?
Dus weer verwijderd toen was het goed.
Ook nieuwe drukveren geplaatst. Nu las ik ergens dat je een stukje latoenkoper ertussen kunt doen maar zou dit ook een oude drukveer waar je de tandjes vanaf knipt kunnen zijn? Maar dat is een vraag uit nieuwsgierigheid. Resultaat. Geen gerammel meer en overschakelen verloopt nu zonder te bokken.

Dus langzaam aan krijg ik een goed Tomosje voor moeder de vrouw.

Nu hoor ik nog een rammeltje uit de cilinder komen, nu lijkt mij niet dat de zuigerveer gebroken is want dan loopt hij niet toch? Dus wat kan ik verwachten als ik dat openmaak?

Ook kreeg ik een gigantisch optater van de bougiekabel toen ik die vastpakte toen hij liep, dit kan niet de bedoeling zijn toch? Dus wat kan dat zijn?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 26 aug 2015 23:01

Als je ook compressie verlies opmerkt kan het zijn dat de zuigerveren wat versleten zijn. Globaal kan je dat testen door de uitlaat los te halen en dan met een kleine schroevendraaier door de uitlaatpoort op de veren te drukken, voel je daar veel speling dan zijn de veren aan vervanging toe. Maar compressie verlies is een meer betrouwbare diagnose van versleten zuigerveren. Ook kan dan de zuiger wat gaan rammelen in de cilinder, misschien is dat het geluid wat je hoort.
Het gedeelte na de bobine daar blijf ik altijd van af met mijn tengels als het blok loopt, zijn voltages in de kilo volts. Misschien is de isolatie van de bougiekabel niet best meer, dan krijg je lekstromen vooral als het nat weer is. Anders zet je er een nieuw kabeltje op.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 27 aug 2015 10:11

Dat met die kilo volts had ik gemerkt, dat deed ff zeer idd.

Meteen geef je een goede tip ik spuit hem ff nat met een plantensproeier dan zie ik het vanzelf idd.

De zuigerveren vervang ik dan maar gewoon, is dat ook zeker nieuw.
Bedankt voor je reactie wederom.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 30 aug 2015 14:06

Nou hij loopt perfect als hij warm is, koud niet en stationair net niet goed genoeg.

Zuigerveren en zuiger vervangen was maar goed ook, de veertjes braken al bij het neerleggen dus mooi op tijd. Tikken zo goed als weg een beetje het normale Tomostikje heeft hij nog. Dus al met al een paar daagjes gesleuteld en ze kan weer een tijdje rijden.

Enigste wat ik nog niet snap, is dat hij op die oude bosna bougie perfect loopt maar op die andere nieuwe van bosch en ngk voor geen meter. Zijn die bosna nog ergens te krijgen dat iemand weet?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 30 aug 2015 16:05

Vreemd dat die met die met die bosch en ngk bougies niet goed loopt, het zou wel heel toevallig zijn als die twee defect zouden zijn. Je zou die twee bougies eens in een ander tomos moeten draaien, kijken of ze het daar wel in doen indien mogenlijk.
De uiteinden van de bougiekabel kunnen in de loop van de tijd wel eens gaan oxideren, dan zie je een groene aanslag. Oplossing is dan op op beide uiteinden een klein stukje af te knippen zodat je weer een schoon gedeelte krijg. Ook zou je de binnenkant van de bougiekap kunnen inspuiten met contactspray voor een optimale verbinding
Wat betreft het stationair lopen het volgende. Wanneer je de carb los haalt en je kijkt in het gedeelte wat op het spruitstuk gaat zie je onder de venturie een heel klein gaatje op het aluminium gedeelte. Dat gaatje is misschien verstopt en zou je even voor de zekerheid door kunnen prikken, met een speld oid. Dat gaatje heeft dus ook met het stationair lopen te maken.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 31 aug 2015 18:49

Gaan we weer proberen, thnx alvast weer.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 17 sep 2015 19:05

Hey mensen

wat lange tijd afwezig geweest.

Maar even een update.

Diverse bougies uitgeprobeerd en uitgekomen op ngk 8 hier loopt hij goed op zelfs nog beter als op de bosna. Warm loopt hij perfect stationar alleen koud smoort hij nog een beetje maar dat is over met een minuutje warmdraaien en spelen met het gas. Euro 98 getankt en mengen 1:40 en hij loopt als een zonnetje, het klapperen is ook over. Nu alleen nog een ander voorbandje. En dan is hij klaar :cry: . Dus moet echt een goedkoop opknappertje vinden dat ik de lange winteravonden wat te doen heb.

Maar iig iedereen hartelijk dank voor de hulp.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen