Pagina 2 van 4

Geplaatst: 22 aug 2005 15:16
door poekelen
Bromfietsen krijgen vanaf 1 september een nummerplaat. Het kleine verzekeringsplaatje dat jaarlijks vervangen moet worden, verdwijnt daarmee. De nummerplaat voor brommers is mogelijk omdat deze voertuigen net als motoren en auto's, een kentekenbewijs op naam krijgen. Het doorverkopen van een gestolen voertuig wordt hierdoor bemoeilijkt.

De eigenaren van de naar schatting 500.000 brom- en snorfietsen die in Nederland rondrijden, kunnen vanaf 1 september 2005 een kentekenbewijs aanvragen en vanaf november 2006 moet iedereen er een hebben. Alleen oude (antieke) bromfietsen die niet aan het verkeer deelnemen, zijn vrijgesteld.

Om een kentekenbewijs voor de brom- of snorfiets te bemachtigen moet je met het vervoermiddel naar een bromfietshandelaar, die een erkenning van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft. Daar wordt hij bekeken, waarbij merk, het type en het chassisnummer worden genoteerd. Het is géén technische keuring, dus opgevoerde brommers kunnen ook een kenteken krijgen.

Vanaf november 2006 is het voor iedere brommer/scooter/snorfietsrijder verplicht om een kentekenbwijs bij zich te dragen. Deze is niet geldig als ID-kaart, dus die dien je ook bij je te hebben. De politie zal hierop toezien en boetes uitdelen als de bestuurder het document niet bij zich heeft.

Afbeelding
Verkrijgbaar in 2 varianten

De nieuwe kentekenplaat voor brommers heeft een unieke cijfer-lettercombinatie; twee cijfers, drie letters, één cijfer. De beginletter bij brommers is D of F. Bromfietsen krijgen een geelzwarte nummerplaat, snorfietsen een blauwwitte. De plaat moet goed zichtbaar gemonteerd worden, zodat deze 'flitsbaar' is.

De totale kosten zullen circa 50 euro bedragen: De schouwing bij een erkende bromfietshandelaar gaat 10 tot 15 euro kosten. Het kentekenformulier kost 22,50 euro. Het kentekenplaatje gaat vermoedelijk ook 10 tot 15 euro kosten.


meer info:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/?lc=n ... ubriekid=2
http://www.unigarant.nl/bromfiets/bromf ... kening.htm
http://www.ishetgeenplaatje.nl/1_0_hetkenteken.aspx

Geplaatst: 29 aug 2005 22:40
door Milan
In tegen deel tot wat veel mensen die ik ken claimen. Zal dit, als ik het dus goed begrijp, niet het einde van het verafschuwde rollerbank tijdperk betekenen?

Of gaat de invoer van het kenteken voor bromfietsen en snorfietsen gepaard met wettelijke veranderingen met betrekking tot rollerbanken en de maximum constructie snelheid?

Groeten MILAN

Geplaatst: 30 aug 2005 08:13
door skoeddies
volgens mij kan je nog gewoon net zo hard op de rollerbank gezet worden, alleen heeft het nu denk ik iets grotere gevolgen..
of dit zeker is weet ik niet,.

Artikelen uit het Algemeen Dagblad

Geplaatst: 02 sep 2005 15:48
door skoeddies
Ik heb even het Algemeen dagblad in de gaten gehouden.
Hier stonden een paar stukjes in die ik jullie niet wil onthouden.
bij deze:



Algemeen Dagblad, 29-08-2005
'Kenteken maakt bromfiets niet veiliger'

GOUDA - Het verplichte kenteken voor brom- en snorfietsen is vanaf deze week een feit. Donderdag wordt de eerste uitgereikt in Gouda. Vanaf 2007 moet iedere bromfietsbezitter er een hebben. Ook als hij op een opgevoerde brommer rijdt.
Afbeelding
Het verplichte kenteken voor brom- en snorfietsen is vanaf deze week een feit.
De naar schatting vijfhonderdduizend bromfietsbezitters moet eerst naar een van de 1100 bromfietshandelaren die een zogeheten schouwing mogen doen. Dat behelst niet meer dan het registreren van enkele technische gegevens, zoals het merk, type en chassissnummer. Een keuring vindt niet plaats.

Een bewuste keuze, zegt woordvoerder Koen Peeters van de RDW, voorheen de Rijksdienst voor Wegverkeer. ,,Er zijn slechts zestien keuringskantoren in Nederland. Als wij iedere bromfietser verplichten zijn brommer te laten keuren, dan zouden sommigen wel meer dan vijftig kilometer moeten reizen. Dat kun je niet van mensen verlangen. Bovendien kost een keuring veel meer geld; ruim honderd euro, terwijl met het huidige systeem de bromfietser slechts rond de vijftig euro kwijt is.'' En om handelaren te laten keuren, dat ging de RDW te ver. ,,Dat kan tot ruzies en onenigheid leiden in die winkels. En dat is ook niet de bedoeling.''

Het kenteken wordt ingevoerd om diefstal en doorverkoop van gestolen brom- en snorfietsen te bemoeilijken. Het voertuig komt namelijk met het kenteken op naam van de eigenaar te staan. Wie een bromfiets op zijn eigen naam wil zetten, moet in bezit zijn van het originele papieren kentekenbewijs. Ook helpt het kenteken illegaal geïmporteerde bromfietsen te weren. Wanneer een bromfiets geen Europees of Nederlands registratienummer heeft, krijgt die geen kenteken. En de politie kan dankzij het kenteken sneller overtreders aanpakken, doordat hun identiteit nu meteen bekend is.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vindt het ontbreken van een keuring een gemiste kans. De SWOV deed in 1999 onderzoek naar de verkeersveiligheid van bromfietsers. Een verplicht kenteken in combinatie met een verplichte keuring zou de verkeersveiligheid op de weg vergroten. Op die manier konden alle opgevoerde en onveilige bromfietsen met één maatregel van de weg af worden gehaald.
Bij 3VO hechten ze iets minder belang aan de keuring. ,,Dat is toch maar een momentopname. Voor een keuring slopen ze alles eraf en daarna zetten ze het net zo hard weer terug. Met een keuring haal je echt geen opgevoerde brommers van de weg,'' zegt woordvoerder Irene Bloemink. Wel ziet die organisatie een grote rol weggelegd voor de politie, die dankzij de kentekenplaten sneller kan optreden.
----------------------------------------






In het volgende stuk staat een gedeelte wat precies hetzelfde is, maar ook extra informatie.


Algemeen dagblad, 28-08-2005
Kenteken maakt bromfiets nog niet veiliger

GOUDA - Het verplichte kenteken voor brom- en snorfietsen is vanaf deze week een feit. Donderdag wordt de eerste uitgereikt in Gouda. Vanaf 2007 moet iedere bromfietsbezitter er een hebben. Ook als hij op een opgevoerde brommer rijdt.

Afbeelding
Om te zien of het om het originele motorblok gaat, zoekt de monteur naar het nummer. Foto Marco Okhuizen
Een opgevoerde bromfiets of een snorfiets met mankementen; voor het verkrijgen van een kenteken dat per 2007 verplicht wordt, doet het er niet toe. Iedere bromfietsbezitter moet een kenteken aanvragen, maar er is geen keuring. Vanaf donderdag kunnen de kentekenbewijzen worden aangevraagd.
Daarvoor moeten de naar schatting vijfhonderdduizend bromfietsbezitters eerst naar een van de elfhonderd bromfietshandelaren die een zogeheten schouwing mogen doen. Dat behelst niet meer dan het registreren van enkele technische gegevens, zoals het merk, type en chassissnummer.
Een bewuste keuze, zegt woordvoerder Koen Peeters van de RDW, voorheen de Rijksdienst voor Wegverkeer. "Er zijn slechts zestien keuringskantoren in Nederland. Als wij iedere bromfietser verplichten zijn brommer te laten keuren, dan zouden sommigen wel meer dan vijftig kilometer moeten reizen. Dat kun je niet van mensen verlangen. Bovendien kost een keuring veel meer geld; ruim honderd euro, terwijl met het huidige systeem de bromfietser slechts rond de vijftig euro kwijt is."
En om handelaren te laten keuren, dat ging de RDW te ver. "Dat kan tot ruzies en onenigheid leiden in die winkels. En dat is ook niet de bedoeling."
Het kenteken wordt ingevoerd om diefstal en doorverkoop van gestolen brom- en snorfietsen te bemoeilijken. Het voertuig komt namelijk met het kenteken op naam van de eigenaar te staan. Wie een gestolen bromfiets op zijn eigen naam wil zetten, moet in bezit zijn van het originele papieren kentekenbewijs.
Ook helpt het kenteken illegaal geïmporteerde bromfietsen te weren. Wanneer een bromfiets geen Europees of Nederlands registratienummer heeft, krijgt die geen kenteken. En de politie kan dankzij het kenteken sneller overtreders aanpakken, doordat hun identiteit nu meteen bekend is.
Tweewielerspecialist Rep 26 in Gouda is een van de bedrijven die de schouwingen gaat uitvoeren. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat monteert donderdag eigenhandig daar de allereerste kentekenplaat voor bromfietsen op de scooter van actrice en presentatrice Froukje de Both.
Rolf Cech, eigenaar van de winkel, is blij dat het beperkt blijft tot het noteren van cijfers. "Wij willen geen politieagent spelen. Als wij een chassisnummer niet kunnen lezen, dan noteren wij dat op het formulier. Maar als een klant zegt dat er een acht staat, dan noteren wij een acht. Het is aan de RDW om te controleren of een bromfiets gestolen is. Niet aan ons", zegt hij.
Bovendien is het nog maar de vraag of de branche al die keuringen wel had aangekund. Om de komende werklast meer te verspreiden, biedt Cech zijn klanten één pakket aan waarbij zij het kenteken kunnen aanvragen in combinatie met een grote beurt. "In plaats van dat ze meerdere keren moeten terugkomen, verzorgen wij alles in een keer", legt hij uit.
Schouwing
Maar dan nog kan hij niet echt inschatten wat er op hem afkomt. "Een schouwing alleen al duurt toch zeker tien minuten. En dan hebben we het nog niet over de montage van de kentekenplaat." Toch vindt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) het ontbreken van een keuring een gemiste kans. De SWOV deed in 1999 onderzoek naar de verkeersveiligheid van bromfietsers. Een verplicht kenteken in combinatie met een verplichte keuring zou de verkeersveiligheid op de weg vergroten. Op die manier konden alle opgevoerde en onveilige bromfietsen met één maatregel van de weg af worden gehaald.
Bij 3VO hechten ze iets minder belang aan de keuring. "Dat is toch maar een momentopname. Voor een keuring slopen ze alles eraf en daarna zetten ze het net zo hard weer terug", zegt woordvoerder Irene Bloemink. Wel ziet die organisatie een grote rol weggelegd voor de politie, die dankzij de kentekenplaten sneller kan optreden.
En dat politiecontroles effect hebben, merkt Cech dagelijks. "Het afgelopen jaar heb ik een explosieve groei gezien in de verkoop van materialen om een bromfiets weer standaard te maken. Jongens met opgevoerde brommers zijn de vele, hoge boetes zat. Ze worden zes keer achtereen gecontroleerd en zeggen dan: geef mij maar weer een gewone bromfiets."
----------------------------------------




En nog een stukje over onze grote vriend: Minister Peijs.


Algemeen Dagblad, 01-09-2005
Peijs: na één overtreding brommerrijbewijs kwijt

GOUDA (ANP) - Als het aan minister Peijs ligt, raken snelheidsduivels die op hun bromscooters rondcrossen al bij de eerste de beste verkeersovertreding hun rijbewijs kwijt. Zij waarschuwde daar donderdag voor, na de uitreiking van het eerste kenteken voor bromfietsen aan actrice Froukje de Both. In de loop van 2006 wordt het bromfietsrijbewijs ingevoerd, bedoeld om samen met het kenteken het aantal brommerongevallen terug te dringen. Twee verkeersovertredingen, bijvoorbeeld te hard rijden en door rood rijden, leiden dan tot het verlies van het rijbewijs. De overtredingen op de brommer zullen tevens meetellen voor het autorijbewijs, waarvoor een puntensysteem komt.
De verkeersminister wil verder gaan als deze aanpak niet werkt. Op korte termijn zijn zulke drastische maatregelen niet te verwachten. In 2009 komt er eerst een evaluatie van het nieuwe systeem, zei de bewindsvrouw. Daarna pas zou de strengere aanpak kunnen ingaan.
De kentekenplaat (met bijbehorend bewijs) moet niet alleen het aantal brommerongelukken terugdringen. Verwacht wordt dat het aantal diefstallen afneemt. Doorverkopen van een gestolen brommer kan niet zomaar meer want een gestolen exemplaar, mits aangifte is gedaan, kan niet op de naam van een ander gezet worden.
Volgens Peijs is het effect van het kenteken al te merken. Er is in de krant momenteel een hausse aan aanbiedingen van brommers, die dieven kennelijk kwijt willen. Zij riep bromfietseigenaren daarom op snel hun bezit te kentekenen, om het het dievengilde het moeilijk te maken. Dat kan per 1 september tot eind oktober 2006. Op 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen gekentekend zijn

Geplaatst: 13 sep 2005 17:47
door tomosforum
Wie heeft zijn tomos al laten keuren of heeft al een plaat? lat weten hoe het ging of er moeilijk heden bvent tegen gekomen?

Geplaatst: 13 sep 2005 18:04
door Vuile Beunkoe
nou ik moet binnekort toch maar verzekeren, dus helaas ben ik bijna aan de beurt

Geplaatst: 13 sep 2005 18:35
door Doehetzelver
Even meschien een beetje offtopic,

Ik hoorde geruchten dat met ingang van 1 januari 2006 de minimum leeftijd voor het halen van een brommercertificaat verhoogd wordt van 16 naar 17 jaar? Klopt dit ?

Gr Jasper

Geplaatst: 13 sep 2005 18:36
door Vuile Beunkoe
ja of in 2007...

maar zoiets ja

Geplaatst: 14 sep 2005 07:14
door skoeddies
wat is dat nou weer vor een butt regeling dan..
dan blijven er denk ik maar weinig mensen die voor 1 jaar geld in een brommer gaan steken..

Geplaatst: 14 sep 2005 11:11
door poekelen
tada, dan hebben ze weer een probleem opgelost. minder aso scooter rijders.. geen geluidsoverlast meer.

Geplaatst: 14 sep 2005 19:17
door skoeddies
waarom bannen ze dan niet alle brommers.. damn he niet normaal toch..
wat denken ze dat dit betekend voor de afzet van bijvoorbeeld tomos dan?? die zakt meteen en dan gaan er weer banen verloren en hebben ze een werkeloosheidsprobleem.. shit he

Geplaatst: 22 okt 2005 17:01
door tomosje47
En tussen welke periode moet je je brommer schouwen dan? en kijken ze dan ook naar hoe hard hij kan enz.? want wil natuurlijk niet al mijn snelle spul onder mn brommer vandaan hebben.

Geplaatst: 22 okt 2005 17:51
door Robin
Ik heb sinds vandaag me tomos binnen met kenteken.

Zo ziet het eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik stoor me er BTW er niet eraan.

Geplaatst: 22 okt 2005 18:39
door tomosje47
Dat kun je je tomosje toch niej aandoen? waarom niet een kleiner plaatje of is het kijken en zien van de politie de laatste tijd sterk achteruit gegaan ofzo. Koop dan een bril en laat niet iedereen zon groot plaatje aan z'n brommer hangen. :evil:

Geplaatst: 03 dec 2005 19:21
door fido
als je zo'n windvanger achterop je tomos maakt dan heeft ie 2 Pk meer nodig om dat ding mee te slepen...

Geplaatst: 03 dec 2005 20:21
door PraatPaal
1 nee, das onzin lange plaat is niet dikker als het spatbord.

2 nee, hij heeft geen meer pk nodig daarvoor

Geplaatst: 03 dec 2005 20:38
door Vuile Beunkoe
1 nee, das onzin lange plaat is niet dikker als het spatbord.

2 nee, hij heeft geen meer pk nodig daarvoor
als die een stuk uit zou steken dan wel meer pk, maar hij (lange) steekt maar 1 a 2 cm uit aan beide kanten.

de brede is mongolisch, als je die kiest spring dan maar in een ravijn met je tomos. zoon brede is gewoon geen optie.

( ja ik heb et gezien een brede @ snor tomos...)

Geplaatst: 03 dec 2005 20:42
door PraatPaal
je heb dan echt niet 2 pk meer nodig hoor, je komt echt nogwel op de 45 met zoon plaat achterop :roll:

verder, het ligt er maar aan waarom je de plaat heb als me MT af is neem i kdus echt wel de brede :)

Geplaatst: 03 dec 2005 20:57
door Tossie
[ o.t ] Praatpal hoe bedoel je happen :roll: hij bedoelde dat sarcastisch.

Maar met al die regels hebben ze wel wat ze willen, geen overlast enzo... ze vergeten dat ze vroeger ook jong waren, en over minister Peijs volgens mij was ze zo'n iemand die in de klas iedereen verklikte en het zal me ook niet verbazen als ze uit een nsb gezin komt. Ik kan er soms echt zo pissig om worden... maarja het helpt niks :evil:

Geplaatst: 03 dec 2005 21:02
door PraatPaal
oh meen je dat nou :P ik dacht dat hij juist serieus was :roll:

minister peijs moet maaris gouw optifte trouwes..